Televisie

Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Televisie

Bericht door Hesther »

Prachtige documentaire van deze moedige gelovige vrouw. Ik was onder de indruk en heb er nadien reclame voor gemaakt en de reacties waren doorgaans dat men diep onder de indruk was van deze mevrouw.
Ik begreep juist haar geloofsbeleving heel goed. Wat mij roerde was de intense band die ze met haar kinderen had en zo openstond voor hun adviezen. Ze was heel eerlijk en had God en Zijn Woord zeer lief. Dat zei ze niet alleen, dat kwam in alles tot uiting.

Komisch doch ook triest was dat ze niet die vergaderzaal in mocht waar ze riep: "Zij mag er wel in en ze heeft nog wel een broek aan?"
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisie

Bericht door -DIA- »

Hesther schreef:Prachtige documentaire van deze moedige gelovige vrouw. Ik was onder de indruk en heb er nadien reclame voor gemaakt en de reacties waren doorgaans dat men diep onder de indruk was van deze mevrouw.
Ik begreep juist haar geloofsbeleving heel goed. Wat mij roerde was de intense band die ze met haar kinderen had en zo openstond voor hun adviezen. Ze was heel eerlijk en had God en Zijn Woord zeer lief. Dat zei ze niet alleen, dat kwam in alles tot uiting.

Komisch doch ook triest was dat ze niet die vergaderzaal in mocht waar ze riep: "Zij mag er wel in en ze heeft nog wel een broek aan?"

Zie je (heel het forum!) wat gaande is? Zie wat ds. Hoogerland ook opmerkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Televisie

Bericht door merel »

Ik vond het juist een tenenkrommende documentaire. Ik kreeg de indruk dat zij niet zo slim is en zich hiervoor heeft laten gebruiken om een bepaald beeld neer te zetten. Erg jammer!

Ik ben zelf opgevoed met een tv thuis en dacht eigenlijk dat de discussie over een tv door het internet gebruik in de gezindte al achterhaald was. Wij hebben in ieder geval een tv en ik onze kinderen kijken ook gewoon tv, heerlijk samen een filmpje kijken op een regenachtige dag.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik ben zelf opgevoed met een tv thuis en dacht eigenlijk dat de discussie over een tv door het internet gebruik in de gezindte al achterhaald was. Wij hebben in ieder geval een tv en ik onze kinderen kijken ook gewoon tv, heerlijk samen een filmpje kijken op een regenachtige dag.
Die discussie zal over een paar generaties wel achterhaald zijn. De refojeugd trekt in grote getale naar de bios, kijkt tv programma's via de laptop of on demand. Tegen de tijd dat de refogezindte er geen bezwaar meer tegen kan opwerpen, is tv een achterhaald medium.
Ik ben geen visionair, maar ik denk dat we later allemaal een groot LCD scherm aan de muur zullen hebben (2 x 2 meter of zo) waarop je allerlei functies op moet aanklikken, licht, warmte, beveiliging, radio, muziek luisteren enz enz.
En waarop je eventueel ook een film of programma op kunt kijken.

Een DVD die op mij diepe indruk maakte was Still Alice. Het gaat over een vrouw, net 50, zeer intelligent, die bemerkt dat er gaten in haar geheugen gaan vallen. Eerst zijn ze nog kortdurend, maar het wordt steeds erger. Ze lijdt aan een zeldzame erfelijke vorm van dementie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Televisie

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Ik ben geen visionair, maar ik denk dat we later allemaal een groot LCD scherm aan de muur zullen hebben (2 x 2 meter of zo) waarop je allerlei functies op moet aanklikken, licht, warmte, beveiliging, radio, muziek luisteren enz enz.
Dat heb ik wel eens gebouwd, prachtig systeem. Bijvoorbeeld domotica.
Bediening gaat trouwens via een klein scherm, of telefoon. Stel dat je muziek wilt luisteren op DVD, klik je op "muziek luisteren". De gordijnen gaan dan automatisch dicht, de verlichting gaat op sfeerverlichting, de geluidsinstallatie wordt automatisch gestart en op het juiste kanaal gezet, de televisie gaat aan op de juiste input, en nog veel meer mogelijkheden die je zelf kunt inrichten, volledig geautomatiseerd.
Je zou bijvoorbeeld kunnen bouwen dat je badkuip automatisch volloopt op de juiste temperatuur en de juiste hoeveelheid en er koffie voor je klaarstaat als je thuiskomt. Prachtig!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Televisie

Bericht door huisman »

Mara schreef:
merel schreef: Ik ben zelf opgevoed met een tv thuis en dacht eigenlijk dat de discussie over een tv door het internet gebruik in de gezindte al achterhaald was. Wij hebben in ieder geval een tv en ik onze kinderen kijken ook gewoon tv, heerlijk samen een filmpje kijken op een regenachtige dag.
Die discussie zal over een paar generaties wel achterhaald zijn. De refojeugd trekt in grote getale naar de bios, kijkt tv programma's via de laptop of on demand. Tegen de tijd dat de refogezindte er geen bezwaar meer tegen kan opwerpen, is tv een achterhaald medium.

....en vind jij dit een goede ontwikkeling of zal het een aanval van de boze zijn op onze jonge mensen?

Trouwens generaliseren is een sterk punt van jou. Grote getale refo jongeren gaan gelukkig nooit naar de bios en ik ken ook jonge mensen die bewust afstand zijn gaan nemen van het kijken van allerlei rommel via DVD/youtube/Netflix enz. Na het krijgen van kinderen schrokken ze van hun eigen kijkgedrag en zijn er radicaal mee gebroken. Ze hebben hun eigen kinderen er niet voor over.

Ik ben juist positief over veel refo jongeren uit mijn onmiddellijke omgeving. Verbazend hoe serieus ze zijn ,hoe eerlijk ze naar de prediking luisteren en hoe er een begeerte is om wedergeboren te zijn en dat ook te mogen weten en hoe ze hun leven inrichten naar Gods geboden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Televisie

Bericht door merel »

@ huisman Vrienden van ons hebben hun kinderen op een refo middelbare school. Hun dochter vroeg of zij in de herfstvakantie met haar vriendinnen op een middag naar de bioscoop mocht. Onze vrienden zijn niet principieel tegen bioscoop bezoek en hebben samen met hun dochter de film uitgezocht ( ook in het kader van wat kijken ze en hoe maak je keuzes). We waren zij verbaasd dat het blijkbaar van de andere ouders met een andere achtergrond wel mocht. Nog groter was achteraf hun verbazing dat geen van de andere meiden het gemeld had bij hun ouders dat zij naar de bioscoop gingen. Zij hadden thuis verteld dat zij gingen winkelen met vriendinnen.
Dit gebeurt dus ook in de refokringen. Ik denk dat veel ouders geen notie hebben wat hun kinderen uitvoeren.

Ik ben het met je eens dat tv kijken een aanval kan zijn van de boze, maar hoop toch wel dat onze kinderen een moraal meekrijgen ten aanzien van de keuzes die zij maken op dit gebied. Wat kijk je en waarom kijk je dit.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Televisie

Bericht door huisman »

merel schreef:@ huisman Vrienden van ons hebben hun kinderen op een refo middelbare school. Hun dochter vroeg of zij in de herfstvakantie met haar vriendinnen op een middag naar de bioscoop mocht. Onze vrienden zijn niet principieel tegen bioscoop bezoek en hebben samen met hun dochter de film uitgezocht ( ook in het kader van wat kijken ze en hoe maak je keuzes). We waren zij verbaasd dat het blijkbaar van de andere ouders met een andere achtergrond wel mocht. Nog groter was achteraf hun verbazing dat geen van de andere meiden het gemeld had bij hun ouders dat zij naar de bioscoop gingen. Zij hadden thuis verteld dat zij gingen winkelen met vriendinnen.
Dit gebeurt dus ook in de refokringen. Ik denk dat veel ouders geen notie hebben wat hun kinderen uitvoeren.

Ik ben het met je eens dat tv kijken een aanval kan zijn van de boze, maar hoop toch wel dat onze kinderen een moraal meekrijgen ten aanzien van de keuzes die zij maken op dit gebied. Wat kijk je en waarom kijk je dit.
Ik ontken toch niet dat bios bezoek bestaat ? Maar het generaliseren en het goedpraten omdat velen het doen vind ik verschrikkelijk. Jammer dat je de rest van mijn post laat liggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Televisie

Bericht door merel »

huisman schreef:
merel schreef:@ huisman Vrienden van ons hebben hun kinderen op een refo middelbare school. Hun dochter vroeg of zij in de herfstvakantie met haar vriendinnen op een middag naar de bioscoop mocht. Onze vrienden zijn niet principieel tegen bioscoop bezoek en hebben samen met hun dochter de film uitgezocht ( ook in het kader van wat kijken ze en hoe maak je keuzes). We waren zij verbaasd dat het blijkbaar van de andere ouders met een andere achtergrond wel mocht. Nog groter was achteraf hun verbazing dat geen van de andere meiden het gemeld had bij hun ouders dat zij naar de bioscoop gingen. Zij hadden thuis verteld dat zij gingen winkelen met vriendinnen.
Dit gebeurt dus ook in de refokringen. Ik denk dat veel ouders geen notie hebben wat hun kinderen uitvoeren.

Ik ben het met je eens dat tv kijken een aanval kan zijn van de boze, maar hoop toch wel dat onze kinderen een moraal meekrijgen ten aanzien van de keuzes die zij maken op dit gebied. Wat kijk je en waarom kijk je dit.
Ik ontken toch niet dat bios bezoek bestaat ? Maar het generaliseren en het goedpraten omdat velen het doen vind ik verschrikkelijk. Jammer dat je de rest van mijn post laat liggen.
Misschien was ik het met de rest van je post wel eens ;)

Ik praat het niet goed, omdat de rest het doet. Dat was niet de insteek van mijn post.
Ik heb principieel geen bezwaar tegen het gebruik van de bioscoop of de tv, maar probeer wel keuzes te maken in wat ik kijk of mijn kinderen zien.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

huisman schreef: Trouwens generaliseren is een sterk punt van jou. Grote getale refo jongeren gaan gelukkig nooit naar de bios en ik ken ook jonge mensen die bewust afstand zijn gaan nemen van het kijken van allerlei rommel via DVD/youtube/Netflix enz. Na het krijgen van kinderen schrokken ze van hun eigen kijkgedrag en zijn er radicaal mee gebroken. Ze hebben hun eigen kinderen er niet voor over.
Nog vóór dat onze oudste naar de middelbare ging, was er al sprake van biosbezoek tijdens het uitvallen van meerdere laatste uren.
Een paar neefjes kwamen hiermee en ik dacht dat ze lichtelijk overdreven, beetje stoerpraterij.
Nou nee dus.
Ik heb het over jongeren in de puber/adoloscentenleeftijd, niet over oudere kinderen die hun eigen keuzes maken en dan zie je idd dat men ermee breekt.
Jij noch ik zitten op facebook, de kinderen wel en van hen hoor ik dat veel refo-klasgenoten bepaalde tv programma's echt volgen.
(WidM, GTST) en dat zetten ze dan ook in hun profiel.
Ze komen er gewoon voor uit dus. Er valt voor mij weinig te verzinnen of te generaliseren.
Kinderen krijgen een uitnodiging voor een feestje, wat dan een biosbezoek blijkt te zijn.
merel schreef:Onze vrienden zijn niet principieel tegen bioscoop bezoek en hebben samen met hun dochter de film uitgezocht ( ook in het kader van wat kijken ze en hoe maak je keuzes). We waren zij verbaasd dat het blijkbaar van de andere ouders met een andere achtergrond wel mocht. Nog groter was achteraf hun verbazing dat geen van de andere meiden het gemeld had bij hun ouders dat zij naar de bioscoop gingen. Zij hadden thuis verteld dat zij gingen winkelen met vriendinnen.
Zo deden wij dat ook vroeger, ik beken het met schaamte.
Mijn moeder zei dat de bios een plaats was waar de duivel eropuit is om je bij de Heere vandaan te trekken.
Ik mocht niet op plaatsen komen waar je niet kon sterven en zo de Heere ontmoeten.
Dat was bios, kermis, disco, dat soort gelegenheden.
Als het dan toch stiekem gebeurde, deden we dat met een bonzend hart en sprekend geweten, dat wij tijdelijk even het zwijgen oplegde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Televisie

Bericht door Orchidee »

Spreekt je geweten door wat je ouders vinden of spreekt God in je?
Ik heb het weleens aan jongeren gevraagd die stiekum dingen deden zonder meeweten van de ouders.
Ze zeiden eerlijk: ik ben bang voor m,n ouders en niet voor God
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Televisie

Bericht door eilander »

Mara schreef:
huisman schreef: Trouwens generaliseren is een sterk punt van jou. Grote getale refo jongeren gaan gelukkig nooit naar de bios en ik ken ook jonge mensen die bewust afstand zijn gaan nemen van het kijken van allerlei rommel via DVD/youtube/Netflix enz. Na het krijgen van kinderen schrokken ze van hun eigen kijkgedrag en zijn er radicaal mee gebroken. Ze hebben hun eigen kinderen er niet voor over.
Nog vóór dat onze oudste naar de middelbare ging, was er al sprake van biosbezoek tijdens het uitvallen van meerdere laatste uren.
Een paar neefjes kwamen hiermee en ik dacht dat ze lichtelijk overdreven, beetje stoerpraterij.
Nou nee dus.
Ik heb het over jongeren in de puber/adoloscentenleeftijd, niet over oudere kinderen die hun eigen keuzes maken en dan zie je idd dat men ermee breekt.
Jij noch ik zitten op facebook, de kinderen wel en van hen hoor ik dat veel refo-klasgenoten bepaalde tv programma's echt volgen.
(WidM, GTST) en dat zetten ze dan ook in hun profiel.
Ze komen er gewoon voor uit dus. Er valt voor mij weinig te verzinnen of te generaliseren.
Kinderen krijgen een uitnodiging voor een feestje, wat dan een biosbezoek blijkt te zijn.
Ik zeg niet dat je iets verzint. Maar generaliseren is het wel, vind ik.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

eilander schreef: Ik zeg niet dat je iets verzint. Maar generaliseren is het wel, vind ik.
Nog één reactie en dan houd ik erover op.
Uit het ND van - let wel - 2003!

Het gebruik van moderne media wordt gemeengoed onder jongeren in de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Ruim eenderde kijkt ten minste elke week een film. Tweederde luistert dagelijks radio, meestal popmuziek en bijna acht van de tien refojongeren heeft thuis een internetaansluiting.
Dat blijkt uit onderzoek van het Reformatorisch Dagblad onder 1434 leerlingen van reformatorische en protestants-christelijke scholen, verspreid over het land. De scholieren zijn tussen de 12 en 17 jaar. De uitkomsten van het onderzoek zijn vergeleken met een onderzoek in 422 huishoudens van abonnees van het RD, uitgevoerd door onderzoeksbureau Intomart. Uit het onderzoek wordt duidelijk dat driekwart van de reformatorische jongeren thuis naar de televisie, video's of dvd's kijkt. De helft van hen ziet ten minste elke week een film. Jongeren kijken drie keer zo vaak video of dvd als volwassene …

Zou dat cijfer, 13 jaar later, nu lager zijn denk jij, en Huisman?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Televisie

Bericht door Auto »

Mara schreef:
eilander schreef: Ik zeg niet dat je iets verzint. Maar generaliseren is het wel, vind ik.
Nog één reactie en dan houd ik erover op.
Uit het ND van - let wel - 2003!

Het gebruik van moderne media wordt gemeengoed onder jongeren in de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Ruim eenderde kijkt ten minste elke week een film. Tweederde luistert dagelijks radio, meestal popmuziek en bijna acht van de tien refojongeren heeft thuis een internetaansluiting.
Dat blijkt uit onderzoek van het Reformatorisch Dagblad onder 1434 leerlingen van reformatorische en protestants-christelijke scholen, verspreid over het land. De scholieren zijn tussen de 12 en 17 jaar. De uitkomsten van het onderzoek zijn vergeleken met een onderzoek in 422 huishoudens van abonnees van het RD, uitgevoerd door onderzoeksbureau Intomart. Uit het onderzoek wordt duidelijk dat driekwart van de reformatorische jongeren thuis naar de televisie, video's of dvd's kijkt. De helft van hen ziet ten minste elke week een film. Jongeren kijken drie keer zo vaak video of dvd als volwassene …

Zou dat cijfer, 13 jaar later, nu lager zijn denk jij, en Huisman?
Jaaaaaaaaaaaaaaa, maar dat bedoelt Huisman niet ............. Huisman geeft juist aan dat hij POSITIEVE dingen ziet ........

En die zie en hoor ik ook bij jongeren van de GG bij jongeren van de CGK bij jongeren van de HHK
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

Rustig maar, het was mijn laatste reactie. :bobo
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie