Televisie

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Televisie

Bericht door JCRyle »

huisman schreef:
merel schreef:Bij jou in de straat worden de 10 geboden toch ook dagelijks overtreden? Dan verhuis je toch ook niet?
Er zijn genoeg programma's/documentaire's, kinderseries op Netflix die je gewoon kan kijken. Dus ook in dat kader is het keuzes maken


Als ik actief op zoek ga naar verleidingen door bv een netflix abonnement te nemen ben ik verantwoordelijk voor alles wat daar op te zien is.

Ik sta hier echt niet boven maar zijn wij niet veel te ver gegaan met het kijken naar veel wat de wereld ons aanrijkt? Wat een tijdverspilling.
Dat geldt dan net zo goed voor internet.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Televisie

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Vorige week sprak ik een ouderling, hij was samen met zijn vrouw naar een musical geweest.
Zo worden toch de argumenten uit je handen geslagen?
Ook hier geldt: de ene musical is de andere niet. Het is wel lekker makkelijk om alles over één kam te scheren, maar terecht is het niet. Weet je eigenlijk wel waar je 't over hebt, heb je zelf al eens een musical bezocht?
Ik ben wel eens bij een musical weggelopen omdat ik daar als christen geen minuut langer wilde zijn, jazeker. Maar ik heb er ook wel meegemaakt waarbij ik echt een mooie avond heb gehad en waar geen onvertogen woord viel.
~~Soli Deo Gloria~~
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Televisie

Bericht door merel »

@ huisman Jij leest toch ook wat de wereld jou aanrijkt? Daar maak je toch ook een schifting in? Daar ben je toch ook niet verantwoordelijk voor het totale aanbod in literatuur? Wat is het verschil?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Televisie

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef: ...en wat wel van deze tijd is voor de jongelui(TV/Netflix) is door en door zondig. Ga er maar eens naast zitten met de 10 geboden en zie dat in korte tijd al de geboden overtreden worden.
Genieten maar........
Je quote mij maar wij hebben geen Netflix.
En je kunt nu wel - heel terecht overigens - verontwaardigd tekeer gaan, maar de ref. jongelui zitten tegenwoordig in de bios. Niet eens stiekem.
Vorige week sprak ik een ouderling, hij was samen met zijn vrouw naar een musical geweest.
Zo worden toch de argumenten uit je handen geslagen?
De argumenten komen uit Gods Woord. Veel van wat jij noemt kan niet samen gaan met een leven ingericht naar Gods Woord.
Ik lees bij jou een beetje het argument, iedereen doet het tot ouderlingen toe dus laat je verzet nu maar varen.

Ik ken gelukkig ook nog veel (jonge) mensen die hier nog steeds afstand van willen nemen. Die echt niet in een bioscoop te vinden zijn en niet meedoen aan de Neflix hype.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Televisie

Bericht door huisman »

merel schreef:@ huisman Jij leest toch ook wat de wereld jou aanrijkt? Daar maak je toch ook een schifting in? Daar ben je toch ook niet verantwoordelijk voor het totale aanbod in literatuur? Wat is het verschil?
Ik betaal per boek. Netflix betaal je voor alles wat ze bieden. Nogmaals ik sta hier niet boven en zie de verleidingen die op onze jonge mensen afkomen. Hoe zullen ze staande blijven? Hoe zal ik staande blijven?
Toch zie ik zaken als Netflix ( en nog veel meer) behoren bij de duivel die rondgaat als een briesende leeuw wetende dat hij nog maar een korte tijd heeft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

huisman schreef: De argumenten komen uit Gods Woord. Veel van wat jij noemt kan niet samen gaan met een leven ingericht naar Gods Woord.
Ik lees bij jou een beetje het argument, iedereen doet het tot ouderlingen toe dus laat je verzet nu maar varen.
Nee dat zeg ik niet, maar dat zien de jongelui. Er is geen voorbeeldfunctie meer, zoals wij die vroeger wel hadden.
huisman schreef:Ik ken gelukkig ook nog veel (jonge) mensen die hier nog steeds afstand van willen nemen. Die echt niet in een bioscoop te vinden zijn en niet meedoen aan de Neflix hype.
Veel?
Ik dacht ook dat ik er veel kende, totdat ik wat meer in gesprek ging met ze.
En het verschil tussen jou en mij in dezen is, dat jij een boek leest over een filmster die president wordt en ik kijk dan naar een goed gemaakte documentaire over hem. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Televisie

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef: De argumenten komen uit Gods Woord. Veel van wat jij noemt kan niet samen gaan met een leven ingericht naar Gods Woord.
Ik lees bij jou een beetje het argument, iedereen doet het tot ouderlingen toe dus laat je verzet nu maar varen.
Nee dat zeg ik niet, maar dat zien de jongelui. Er is geen voorbeeldfunctie meer, zoals wij die vroeger wel hadden.
huisman schreef:Ik ken gelukkig ook nog veel (jonge) mensen die hier nog steeds afstand van willen nemen. Die echt niet in een bioscoop te vinden zijn en niet meedoen aan de Neflix hype.
Veel?
Ik dacht ook dat ik er veel kende, totdat ik wat meer in gesprek ging met ze.
En het verschil tussen jou en mij in dezen is, dat jij een boek leest over een filmster die president wordt en ik kijk dan naar een goed gemaakte documentaire over hem. :)
Toch is dit een trieste reactie. Het goedpraten van de zonde en het ontkennen dat er ook jonge mensen zijn die genade hebben leren kennen en dus een voorzichtig leven willen leiden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Vorige week sprak ik een ouderling, hij was samen met zijn vrouw naar een musical geweest.
Zo worden toch de argumenten uit je handen geslagen?
Ook hier geldt: de ene musical is de andere niet. Het is wel lekker makkelijk om alles over één kam te scheren, maar terecht is het niet. Weet je eigenlijk wel waar je 't over hebt, heb je zelf al eens een musical bezocht?
Ik ben wel eens bij een musical weggelopen omdat ik daar als christen geen minuut langer wilde zijn, jazeker. Maar ik heb er ook wel meegemaakt waarbij ik echt een mooie avond heb gehad en waar geen onvertogen woord viel.
Nee ik ga naar geen enkele musical, ik ga ook niet naar de bios.
Ik voel me daar nl. niet prettig bij.
Maar jij vindt het blijkbaar heel normaal dat iemand die geroepen is tot opziener van de kerkelijke gemeente naar een wereldse musical gaat.
Daarin verschillen wij dus van mening.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Televisie

Bericht door merel »

huisman schreef:
merel schreef:@ huisman Jij leest toch ook wat de wereld jou aanrijkt? Daar maak je toch ook een schifting in? Daar ben je toch ook niet verantwoordelijk voor het totale aanbod in literatuur? Wat is het verschil?
Ik betaal per boek. Netflix betaal je voor alles wat ze bieden. Nogmaals ik sta hier niet boven en zie de verleidingen die op onze jonge mensen afkomen. Hoe zullen ze staande blijven? Hoe zal ik staande blijven?
Toch zie ik zaken als Netflix ( en nog veel meer) behoren bij de duivel die rondgaat als een briesende leeuw wetende dat hij nog maar een korte tijd heeft.
Dat is dat een verschil in inzicht. Ik probeer mijn kinderen hier niet weg van te houden, maar ze te leren dat je ook hierin keuzes kan maken. Het gevaar van het totale weghouden is m.i. dat kinderen weinig tot geen rem kennen als het ze wel voorgeschoteld wordt. Dat is althans mijn ervaring bij mensen die bv. niet opgevoed zijn met tv. Op het moment dat deze in de buurt was, keken ze echt alles.
En nogmaals; Netflix heeft hele mooie documentaires en mooie series. Ook hier zit een knop op.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

huisman schreef: Toch is dit een trieste reactie. Het goedpraten van de zonde en het ontkennen dat er ook jonge mensen zijn die genade hebben leren kennen en dus een voorzichtig leven willen leiden.
Dat zeg ik helemaal niet Huisman, goed lezen, ik vroeg: veel??
Ga eens rondkijken op FB waarop de jongelui hun hobby's, favoriete films, voetbalclubs e.d. gewoon openlijk vermelden in hun profiel.
Dat zei een predikant die zelf een account aanmaakte.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Televisie

Bericht door ejvl »

huisman schreef: Ik betaal per boek. Netflix betaal je voor alles wat ze bieden.
Alhoewel ik het grotendeels met je eens ben als het gaat om 90% van de content op Netflix dat dit grote rommel is, vind ik dit toch geen sterk argument.
Als je lid bent van een bibliotheek, betaal je voor alles wat ze bieden, maar je bent niet verantwoordelijk voor alle content die ze in de bibliotheek aanbieden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Televisie

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef: Toch is dit een trieste reactie. Het goedpraten van de zonde en het ontkennen dat er ook jonge mensen zijn die genade hebben leren kennen en dus een voorzichtig leven willen leiden.
Dat zeg ik helemaal niet Huisman, goed lezen, ik vroeg: veel??
Ga eens rondkijken op FB waarop de jongelui hun hobby's, favoriete films, voetbalclubs e.d. gewoon openlijk vermelden in hun profiel.
Dat zei een predikant die zelf een account aanmaakte.
Dat zijn jongelui met een onbekeerd hart. Moet dat de maatstaf zijn? Mogen wij ze daar nog op aanspreken,vermanen en de uitkomst van het gaan op de brede weg laten zien?
Past bv Netflix bij het hemelleven of bij de hel?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

huisman schreef: Dat zijn jongelui met een onbekeerd hart.
O?
huisman schreef:Past bv Netflix bij het hemelleven of bij de hel?
Je stelt het als gewoonlijk weer zwart wit, maar dan zou ik willen zeggen dat iemand met een afhankelijk nabij teer leven met de Heere geen behoefte heeft aan Netflix.
huisman schreef:Mogen wij ze daar nog op aanspreken,vermanen en de uitkomst van het gaan op de brede weg laten zien?
Als het mijn kinderen zijn, wel ja.
Als het de kinderen van iemand anders en bovendien nog 30plussers zijn, is het niet mijn taak om te gaan preken en vermanen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Televisie

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef: Dat zijn jongelui met een onbekeerd hart.
O?
huisman schreef:Past bv Netflix bij het hemelleven of bij de hel?
Je stelt het als gewoonlijk weer zwart wit, maar dan zou ik willen zeggen dat iemand met een afhankelijk nabij teer leven met de Heere geen behoefte heeft aan Netflix.
huisman schreef:Mogen wij ze daar nog op aanspreken,vermanen en de uitkomst van het gaan op de brede weg laten zien?
Als het mijn kinderen zijn, wel ja.
Als het de kinderen van iemand anders en bovendien nog 30plussers zijn, is het niet mijn taak om te gaan preken en vermanen.
Waarom “O” bij mijn opmerking dat dit jongeren met een onbekeerd hart zijn? Ik denk dat hier het grootste gevaar schuilt. Maken wij onze kinderen/jongeren wijs dat de zaken die jij noemt op FB kan samengaan met een leven op de smalle weg die tot de eeuwige zaligheid voert.
Echt dan hebben wij Gods Woord tegen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

Dit artikel is heel toepasselijk op deze discussie:
Jongeren zijn op zoek naar gelovige identificatiefiguren.
https://www.rd.nl/opinie/jongeren-zijn- ... -1.1444777
huisman schreef:Waarom “O” bij mijn opmerking dat dit jongeren met een onbekeerd hart zijn? Ik denk dat hier het grootste gevaar schuilt. Maken wij onze kinderen/jongeren wijs dat de zaken die jij noemt op FB kan samengaan met een leven op de smalle weg die tot de eeuwige zaligheid voert.
Echt dan hebben wij Gods Woord tegen.
Ik zou op basis van een profiel op FB iemand niet onbekeerd durven noemen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie