Televisie

Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Televisie

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:. Ik denk dat het toch een gewenning is... Wie eenmaal begint met een heel klein tv'tje, zal er op een gegeven moment geen kwaad meer in zien om een 'veel mooiere, grotere en duidelijkere' kleuren-tv aan te schaffen.
Ik denk dat de discussie over het weren van een televisie als apparaat achterhaald is. Tegenwoordig is alles beschikbaar via internet, ook live televisie.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisie

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:. Ik denk dat het toch een gewenning is... Wie eenmaal begint met een heel klein tv'tje, zal er op een gegeven moment geen kwaad meer in zien om een 'veel mooiere, grotere en duidelijkere' kleuren-tv aan te schaffen.
Ik denk dat de discussie over het weren van een televisie als apparaat achterhaald is. Tegenwoordig is alles beschikbaar via internet, ook live televisie.
Daarom haal ik ook YouTube erbij aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Televisie

Bericht door Dodo »

eilander schreef:Klopt. Als wij in een vakantiehuisje zitten, kijken we net zoveel als thuis: niet dus. Zeker op vakantie heb je meer tijd om met elkaar door te brengen, daar hoort de tv echt niet bij. Zeker als je het niet gewend bent, moet je dat niet doen.
Toch kan het best leuk, gezellig of juist samenbindend zijn om met elkaar een programma te kijken. Deze week heb ik een deel van een documentaire gekeken waarin werd getoond hoe consumenten worden verleid om dingen te kopen. Dat is heel interessant, en ik had zoiets graag vroeger eens met mijn jongere kinderen willen kijken. En er over doorpraten, wat ze daar van vonden.

Maar ik snap ook wel dat het niet bij een enkel programma blijft als er zo'n ding 'voor het grijpen' staat, in de huiskamer.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Televisie

Bericht door Ambtenaar »

Wij hebben televisie, maar ik moet zeggen dat er maar weinig wordt uitgezonden wat van kwaliteit is.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Televisie

Bericht door Roos2017 »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:. Ik denk dat het toch een gewenning is... Wie eenmaal begint met een heel klein tv'tje, zal er op een gegeven moment geen kwaad meer in zien om een 'veel mooiere, grotere en duidelijkere' kleuren-tv aan te schaffen.
Ik denk dat de discussie over het weren van een televisie als apparaat achterhaald is. Tegenwoordig is alles beschikbaar via internet, ook live televisie.
De keuze voor welke techniek je gebruikt is ondergeschikt, tv of internet. Dat laatste lijkt me zelfs gevaarlijker omdat er programma´s terug te zien zijn. En inderdaad, het oog raakt niet verzadigd van het zien.
Een predikant zei eens heel terecht: het gevaar is dat wij onze tijd doorbrengen door nuttige en verantwoorde dingen te doen, maar is er nog tijd en behoefte over om ons hart te onderzoeken hoe het er mee is op weg en reis naar de eeuwigheid?
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisie

Bericht door -DIA- »

Bestaan er eigenlijk nog gemeenten die leden met tv in huis niet toelaten om de sacramenten te gebruiken? Ik weet dat er lange tijd kinderen om deze reden ongedoopt bleven. Ook dat er velen toen naar een 'makkelijker' geloof zijn overgegaan.
Soms heb ik het idee dat er niet meer tegen tv wordt gewaarschuwd omdat het een 'verloren strijd' lijkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Televisie

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Bestaan er eigenlijk nog gemeenten die leden met tv in huis niet toelaten om de sacramenten te gebruiken? Ik weet dat er lange tijd kinderen om deze reden ongedoopt bleven. Ook dat er velen toen naar een 'makkelijker' geloof zijn overgegaan.
Soms heb ik het idee dat er niet meer tegen tv wordt gewaarschuwd omdat het een 'verloren strijd' lijkt.
Het gaat niet zozeer om een verloren strijd, als wel om het feit dat een televisietoestel als zodanig niet het enige medium is waarmee inhoud tot je komt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Bestaan er eigenlijk nog gemeenten die leden met tv in huis niet toelaten om de sacramenten te gebruiken? Ik weet dat er lange tijd kinderen om deze reden ongedoopt bleven. Ook dat er velen toen naar een 'makkelijker' geloof zijn overgegaan.
Soms heb ik het idee dat er niet meer tegen tv wordt gewaarschuwd omdat het een 'verloren strijd' lijkt.
Jawel hoor. In de kerk waar mijn zoon lid is (GG) mag je je kind niet laten dopen als je tv hebt en wordt er nog vanaf de kansel gewaarschuwd, maar meer in het algemeen, de moderne media.
Maar veel predikanten die bij ons op de kansel staan, hebben zelf tv in huis en verwerken dat dan in hun preek.
(er was er zelfs eentje bij die The Passion gezien had en daar positief over was).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Televisie

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Bestaan er eigenlijk nog gemeenten die leden met tv in huis niet toelaten om de sacramenten te gebruiken? Ik weet dat er lange tijd kinderen om deze reden ongedoopt bleven. Ook dat er velen toen naar een 'makkelijker' geloof zijn overgegaan.
Soms heb ik het idee dat er niet meer tegen tv wordt gewaarschuwd omdat het een 'verloren strijd' lijkt.
Jawel hoor. In de kerk waar mijn zoon lid is (GG) mag je je kind niet laten dopen als je tv hebt en wordt er nog vanaf de kansel gewaarschuwd, maar meer in het algemeen, de moderne media.
Maar veel predikanten die bij ons op de kansel staan, hebben zelf tv in huis en verwerken dat dan in hun preek.
(er was er zelfs eentje bij die The Passion gezien had en daar positief over was).
Eigenlijk moet er dan ook gevraagd worden of men gebruik maakt van het internet om TV programma's te kijken.
Immers, de TV is echt al achterhaald, alles verloopt via het Internet. Meestal ook de TV signalen, aangezien zelfs NPO 1, 2 en 3 niet meer via de ether te ontvangen is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Eigenlijk moet er dan ook gevraagd worden of men gebruik maakt van het internet om TV programma's te kijken.
Dat weet ik niet, ik zal het eens vragen. En of er gevraagd wordt of je gefilterd internet hebt.
Mijn zoon heeft geen tv maar ik hoor hem weleens over bepaalde programma's die hij gezien heeft en van zijn vriendenkring heeft zeker 90% een abonnement op netflix.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Televisie

Bericht door ejvl »

Precies. Een abonnement op Netflix lijkt mij eerder censurabel dan een televisie.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Televisie

Bericht door Maanenschijn »

Wij hebben jaren televisie gehad, denk wel 18 of 20 jaar. Sinds dit jaar 1 januari dit jaar niet meer. Wel het apparaat nog in de kamer, de jongens gebruiken het wel voor spelletjes. We hadden verbinding via de schotel, nu het abonnement opgezegd en geen verbinding meer. Waarom, zul je vragen? Het ging ons steeds meer tegen staan dat het een vanzelfsprekendheid werd om te kijken. Daarnaast krijg je een soort gewenning aan beelden en taalgebruik wat je niet wenst. Met ons opgroeiend gezin van pubers was het ook steeds lastiger om consequent te zijn en blijven.

Zien ze nu minder? Alles is te zien via telefoon en computer, maar nu de vanzelfsprekendheid er niet meer zo is, is er toch meer bewust kijken.

Vaak wordt er gezegd: je bent toch zelf baas over de knop! Dat klopt, maar ons lukte het niet meer. Daarom hebben we een duidelijke keuze gemaakt voor geen satelliet en televisieverbinding meer. En geen spijt daarvan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Televisie

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Bestaan er eigenlijk nog gemeenten die leden met tv in huis niet toelaten om de sacramenten te gebruiken? Ik weet dat er lange tijd kinderen om deze reden ongedoopt bleven. Ook dat er velen toen naar een 'makkelijker' geloof zijn overgegaan.
Soms heb ik het idee dat er niet meer tegen tv wordt gewaarschuwd omdat het een 'verloren strijd' lijkt.
Ach, DIA, jij weet net zo goed als ik dat er toen ook al mensen waren die een "Bregmankastje" hadden, waar de tv achter de schuifdeurtjes stond. Bij huisbezoek leek het een nette commode, maar als de broeders de deur uit waren kwam de buis weer tevoorschijn. Als er een kindje geboren werd, ging de tv even naar het zomerhuisje, zodat er gewoon gedoopt mocht worden - want ze hadden geen tv thuis. Die kwam na een paar weken echt wel weer terug.
Mag je als kerkenraad een kind z'n doop onthouden, bij wijze van straf aan de ouders? Waarschuwen tegen de tv heeft geen zin, want iedereen heeft die tv tegenwoordig in z'n binnenzak. Op je mobiel kun je ook uitzending gemist, Netflix en Filmblik kijken. Dan moet het al over mediaopvoeding gaan - en daar is zeker wat voor te zeggen. Maar wil het werken, dan moet het van binnenuit komen, en niet omdat de kerkenraad anders maatregelen treft.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisie

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Bestaan er eigenlijk nog gemeenten die leden met tv in huis niet toelaten om de sacramenten te gebruiken? Ik weet dat er lange tijd kinderen om deze reden ongedoopt bleven. Ook dat er velen toen naar een 'makkelijker' geloof zijn overgegaan.
Soms heb ik het idee dat er niet meer tegen tv wordt gewaarschuwd omdat het een 'verloren strijd' lijkt.
Ach, DIA, jij weet net zo goed als ik dat er toen ook al mensen waren die een "Bregmankastje" hadden, waar de tv achter de schuifdeurtjes stond. Bij huisbezoek leek het een nette commode, maar als de broeders de deur uit waren kwam de buis weer tevoorschijn. Als er een kindje geboren werd, ging de tv even naar het zomerhuisje, zodat er gewoon gedoopt mocht worden - want ze hadden geen tv thuis. Die kwam na een paar weken echt wel weer terug.
Mag je als kerkenraad een kind z'n doop onthouden, bij wijze van straf aan de ouders? Waarschuwen tegen de tv heeft geen zin, want iedereen heeft die tv tegenwoordig in z'n binnenzak. Op je mobiel kun je ook uitzending gemist, Netflix en Filmblik kijken. Dan moet het al over mediaopvoeding gaan - en daar is zeker wat voor te zeggen. Maar wil het werken, dan moet het van binnenuit komen, en niet omdat de kerkenraad anders maatregelen treft.
Ik weet van die praktijken. Ik weet van mensen die daarin volhardden, maar ik weet ook van mensen die daarvan terugkwamen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

Maanenschijn schreef:Wij hebben jaren televisie gehad, denk wel 18 of 20 jaar. Sinds dit jaar 1 januari dit jaar niet meer. Wel het apparaat nog in de kamer, de jongens gebruiken het wel voor spelletjes. We hadden verbinding via de schotel, nu het abonnement opgezegd en geen verbinding meer. Waarom, zul je vragen? Het ging ons steeds meer tegen staan dat het een vanzelfsprekendheid werd om te kijken.
Ik ben opgegroeid zonder tv en mijn man met. Omdat ik niet in de valkuil wilde stappen dat het ding als schemerlamp zou fungeren, hebben wij vanaf het begin een bewust kijkschema - zo noem ik het maar even - ingesteld.
Dus niet aanzetten en dan eens kijken wat er komt, maar gericht zoeken waar je naar wilt kijken en daarna uit.
Het hele avonden bankhangen en zappen is voor ons een onbekend fenomeen.
Maar ik krijg wel steeds vaker de vraag o.m. van familieleden, die geen tv hebben, heb je dit gezien of heb je dat gezien?
Maar de generatie mensen die "bang" zijn van een televisie, zodat ze zelfs bij de slager of bakker er niet naar durven kijken, verdwijnt wel denk ik. Misschien dat dit komt vanwege de intrede van de computer, die immers ook een scherm heeft.
Gisteren hoorde ik Freek de Jonge op de radio, die opgegroeid was met het oplezen van de waterstanden op de radio.
Dat was een soort hoogtepunt van de dag. Dat herken ik wel.
Plaatsnaam - stilte - 360 pauze - plus 8. :haha
Of de toestand in de wereld door G.B.J. Hiltermann.
Het gezin zat er omheen, net zoals bij de televisie in de beginjaren.
Nu heeft ieder gezinslid een eigen tv in veel huizen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie