Televisie

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisie

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
Van Ewijk schreef:Feit: Ik heb een tv.
Conclusie: Ik deug niet. :oO
Tja, dat heb je op een refoforum. ;) Maar zoals je inmiddels gezien hebt, zijn de meningen daarover verdeeld.
Dat is geen nieuw verschijnsel. Dachten de Farizeeën ook niet dat ze deugden? En verder nog algemener, denk ieder mens niet (te) positief van zichzelf? Weet hij wat hij in werkelijkheid is? Al weten we het goede antwoord te geven, daarmee weten we nog niet wat we in werkelijkheid zijn. Er is een hemelsbreed verschil tussen het erkennen (toestemmen) en het beleven of inleven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Televisie

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
Van Ewijk schreef:Feit: Ik heb een tv.
Conclusie: Ik deug niet. :oO
Tja, dat heb je op een refoforum. ;) Maar zoals je inmiddels gezien hebt, zijn de meningen daarover verdeeld.
Dat is geen nieuw verschijnsel. Dachten de Farizeeën ook niet dat ze deugden? En verder nog algemener, denk ieder mens niet (te) positief van zichzelf? Weet hij wat hij in werkelijkheid is? Al weten we het goede antwoord te geven, daarmee weten we nog niet wat we in werkelijkheid zijn. Er is een hemelsbreed verschil tussen het erkennen (toestemmen) en het beleven of inleven.
Volgens mij ontgaat jou de bedoeling van Van Ewijks woorden. :)
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: RE: Re: Televisie

Bericht door Pimpelmees »

Van Ewijk schreef:Feit: Ik heb een tv.
Conclusie: Ik deug niet. :oO
Het is een retorisch trucje door jezelf als slachtoffer te presenteren. Geheel onnodig.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Televisie

Bericht door Van Ewijk »

Posthoorn schreef:Volgens mij ontgaat jou de bedoeling van Van Ewijks woorden. :)
Mijn bedoeling is dat het dwaasheid is om te denken dat aardse overwegingen iemand dichter bij het heil kunnen brengen.
Het wel of niet aanschaffen van een tv of open internet zegt totaal niets over de inborst en de deugdelijkheid van een mens.
Ook zij die dat allemaal niet hebben kunnen zichzelf niet rechtvaardigen , we zijn allen afhankelijk van Gods genade.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Televisie

Bericht door ZWP »

Van Ewijk schreef:
Posthoorn schreef:Volgens mij ontgaat jou de bedoeling van Van Ewijks woorden. :)
Mijn bedoeling is dat het dwaasheid is om te denken dat aardse overwegingen iemand dichter bij het heil kunnen brengen.
Het wel of niet aanschaffen van een tv of open internet zegt totaal niets over de inborst en de deugdelijkheid van een mens.
Ook zij die dat allemaal niet hebben kunnen zichzelf niet rechtvaardigen , we zijn allen afhankelijk van Gods genade.
Alleen is dát nu net niet de discussie. Eerder andersom: kan het christen wel zijn/haar tijd verdoen met X. En X is in deze discussie een televisie en in een andere weer Refoforum etc. etc.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Televisie

Bericht door eilander »

Van Ewijk schreef:
Posthoorn schreef:Volgens mij ontgaat jou de bedoeling van Van Ewijks woorden. :)
Mijn bedoeling is dat het dwaasheid is om te denken dat aardse overwegingen iemand dichter bij het heil kunnen brengen.
Het wel of niet aanschaffen van een tv of open internet zegt totaal niets over de inborst en de deugdelijkheid van een mens.
Ook zij die dat allemaal niet hebben kunnen zichzelf niet rechtvaardigen , we zijn allen afhankelijk van Gods genade.
Goed om dit te beseffen, inderdaad. Opdat niemand zich zou verheffen.
Toch een vraag, in de lijn van wat @ZWP ook opmerkt: zou andersom wél het geval kunnen zijn? Dat iemand die een tv heeft (etc.) zichzelf menselijkerwijs gesproken verder van het heil brengt?
Het gebed "Leidt ons niet in verzoeking" kan toch niet zomaar samen gaan met jezelf moedwillig blootstellen aan die verzoeking? Even uitgaande van mijn eigen situatie dat het bezit van een tv etc. een extra verleiding zou zijn, zonder twijfel.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Televisie

Bericht door samanthi »

apart dat de opmerking van van Ewijk meer los maakt als die van mij, Ik meen het echt ik heb geen tv en geen open internet ik deug niet, ik kan er niet mee om gaan , ik zou er zo heel veel achter zitten en mijn tijd verbeuzelen, ik zou meer en meer wennen aan zondige programma's, meer en meer aan de zonden wennen het niet meer erg vinden enz...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Televisie

Bericht door Sheba »

samanthi schreef:
Van Ewijk schreef:Feit: Ik heb een tv.
Conclusie: Ik deug niet. :oO
Ik heb geen TV
conclusie: ik deug niet

Laten jullie nu beiden gelijk hebben.
Wij deugen geen van allen. Met en zonder X
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Televisie

Bericht door helma »

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Televisie

Bericht door Sheba »

Ik weet niet wat voor link je hier nu plaatst. Maar het wordt i.e.g. Door het filter tegengehouden ;)
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Televisie

Bericht door mcgk »

Prachtig he. volgens mij ook de eerste tv-documentaire waarbij juist een mooi stuk (in dit geval van Ds. Janse, geweldig dat dit kan) wordt afgespeelt in plaats van de hel-en-verdoemenisstukjes die men altijd heel eenzijdig erin plakt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Televisie

Bericht door helma »

Ja erg indrukwekkend. Heb af en toe een traantje weggepinkt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Televisie

Bericht door helma »

Sheba schreef:
Ik weet niet wat voor link je hier nu plaatst. Maar het wordt i.e.g. Door het filter tegengehouden ;)
nieuws/2016-03-07/979530/achter-moeizaam-uiterlijk-schuilt-bijzondere-kunstenares#.VusA1VnvJSA
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Televisie

Bericht door helma »

Is zij een dochter van wijlen Ds. Schipaanboord?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Televisie

Bericht door Desiree »

Kwam ik op de televisie/internet tegen..

Geen saaie mensen, leuk zo'n bruiloft.. Laat ik nu binnenkort nog wat moeten regelen.. :)

http://nos.nl/artikel/2093296-in-beeld- ... elijk.html
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie