Juliana begraven door vrouwelijke dominee

Jelle

Bericht door Jelle »

We kunnen niet in het hart van anderen kijken Cobus, en ik denk dat men ook wel probeert om zijn- of haar emoties zoveel mogelijk binnen te houden.
oranjefan

Bericht door oranjefan »

... voor dit soort gebeurtenissen zoek ik altijd een kijk-adres :) Het viel me ook op dat bij de uitvaart van prins Claus het verdriet van de familie meer merkbaar was maar ik geloof zeker dat het te maken heeft met het ziektebeeld van de prinses, de laatste jaren. Ik vind het opnieuw jammer dat er een kans verloren is gegaan, ik bedoel: de preek was toch meer een soort in memoriam en een humane toespraak? Waarom had ds. Hudig het steeds over de Eeuwige? Het bleef zo vaag allemaal... ik weet het wel: we moeten vooral met ons eigen zieleheil bezig zijn en als wij bevoorrecht zijn omdat we een bijbelgetrouwe prediking horen 's zondags gaat het erom dat we daar wat mee doen. Inderdaad, zoals iemand hiervoor al opmerkte: de dood van een mensenkind, dat laat bij mij ook indruk achter: Memento Mori...
LOTR

Bericht door LOTR »

Oorspronkelijk gepost door england
Nee, ik denk dat het hier om een scheppings gegeven gaat. Natuurlijk is het niet zo dta de vrouw maar stil achter de geraniums moet zitten, kijkmaar in Spreuken 31. Maar toch is de man het hoofd van de vrouw, of we dta nou leuk vinden of niet...

Er wordt duidelijk gezegd dat de man eerst geschapen was, en toen de vrouw.
Volgens mij schiep God (leerde ik vroeger bij Namen en Feiten tenminste) de landdieren en de mens. Moet jij eens opletten wie de baas is als jij je hond uitlaat. Dan telt die scheppingsorde toch niet? En ook niet bij de vissen en de vogels, die een dag eerder werden gemaakt?
Oorspronkelijk gepost door england En ik denk dat het vrij duidelijk is dat een rol als kerkleider een vrouw niet past, omdat et dan belangrijk is danmet aan de Bijbel vast houdt, en niet reageert op grond van emoties...
Daar is niks mis mee, of miderwaardigs etc. Er zijn andere rollen voor vrouwen, en waarom wil men zo graag verantwoording hebben? Het si iets wat je geven wordt, en niet iets wat je wel effe op je zal nemen.

En als de Bijbel zegt dat de vrouwen moeten zwijgen, dan is dat gewoon zo. En heeft dat niets met cultuur te maken! Het is iets wat nog steeds geldt, kijk maar eens naar en bijeenkomst, de vrouwen hebben het hoogste woord, en de mannen kunne er geen speld tussen krijgen...is dat Bijbels?
Dat bedoel ik nu juist. De bijbel zgt dat vrouwen moeten zwijgen. Ik heb ook wel eens de uitleg gehoord dat de vrouwen tijdens de diensten zaten te kletsen, en dat Paulus in dat kader zegt dat ze moeten zwijgen.

En wat ik eerder al zei, Paulus zegt dat het voor een vrouw niet netjes staat om te spreken, en of iets al dan niet netjes staat, is nog altijd door mensen bepaald. Als God het vreselijk had gevonden, zou ik eerder iets vanwachten van 'het is God een gruwel...' of woorden van gelijke strekking. Je kunt nergens uit opmaken dat dit de mening van God is, en niet een tip van Paulus om de lieve vrede met de wereld buiten de gemeente te bewaren.

Oorspronkelijk gepost door england
Nee, in de Bijbel is de vrouw nooit onderdrukt, maar vrij gesteld, en waarom wil ze nu meer macht hebben dan God haar geeft?
Hierin zit een tegenstrijdigheid. Wat bedoel je ermee?
england

Bericht door england »

Sinds wanneer is wat Paulus zegt en in de Bijbel staat niet meer geinspireerd?

Dus als Paulus zegt dat de rechtvaardige door het geloof zalig is, dan hoeft dat nu niet meer zo erg, en als Paulus spreekt over de scheppings orde dan komt dat omdat hij niet beter wist, maar wij weten gelukkig wel beter?
Dan is het eind zoek! Lees je Bijbel er maar op na, Paulus spreekt duidelijk over en scheppings orde, kijk maar in Efeze 5, Korinthe 7, en lees ook 1 Petrus maar...
Trouwens, voor de mannen, hebben jullie je vrouw net zo lief als Christus de Kerk...?
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door england
Sinds wanneer is wat Paulus zegt en in de Bijbel staat niet meer geinspireerd?

Dus als Paulus zegt dat de rechtvaardige door het geloof zalig is, dan hoeft dat nu niet meer zo erg, en als Paulus spreekt over de scheppings orde dan komt dat omdat hij niet beter wist, maar wij weten gelukkig wel beter?
Dan is het eind zoek! Lees je Bijbel er maar op na, Paulus spreekt duidelijk over en scheppings orde, kijk maar in Efeze 5, Korinthe 7, en lees ook 1 Petrus maar...
Trouwens, voor de mannen, hebben jullie je vrouw net zo lief als Christus de Kerk...?
Je heb helemaal gelijk! Dit is het begin van de bijbelse leer aantasten. Als wij mensen gaan kiezen wat we wel willen en wat we niet willen is het einde zoek!
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Er is zeker een scheppingsorde waarin de man het hoofd is van de vrouw. Maar let op, net zoals God het hoofd is van Christus.
Er is geen sprake van 'belangrijker' of 'de baas van'.

Ik vind zelf de vergelijking met de minister president wel goed.
Dat is de 1e onder de ministers. Maar niet hun baas. (ook weer een slecht voorbeeld, omdat velen dit niet weten)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Herman
http://www.nos.nl/prinses_juliana/index ... tml~output

Ziehier de preek
Van haar moeder kreeg ze een stevige christelijke Jammer dat ze afgeweken is van de leer van haar moeder en haar oma. Dan had er vandaag vast een andere prediker op de kansel gestaan.
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

in de telegraaf staat dat sinds 1815 (verdrag met Belgie) het koningshuis het ned hervormde geloof als staatgeloof heeft losgelaten.

Dus sinds 1815 is het niet meer van zelfspreekend dat het koninklijkhuis ned hervormd is of protestant.
Gebruikersavatar
lammert
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 mar 2003, 18:34
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Bericht door lammert »

Beste mensen,

Laten wij blij zijn met ons Oranjehuis,
dat wij dit in ons land op deze wijze nog mogen hebben.

Wat de dienst vandaag betrof het volgende:
De inhoud van de preek is niet mijn stijl,
maar dit is de keuze van de overledene zelf en/of familie.
Wat mij raakte was de keuze van de gezongen liederen.

Wat ik hier las over emoties: (tranen)
Wij mogen blij zijn dat niet de ogen van de hele wereld op zo'n moment op ons gericht zijn.

Hierbij wil ik het laten.
Jelle

Bericht door Jelle »

De dominee had beter gedaan om de aanwezigen te waarschuwen dat er voor hen ook een nimmer eindigende eeuwigheid aankomt.

Een verloren gegane kans om je medemens te waarschuwen.

[Aangepast op 30/3/04 door Jelle]
LOTR

Bericht door LOTR »

Oorspronkelijk gepost door england
Sinds wanneer is wat Paulus zegt en in de Bijbel staat niet meer geinspireerd?
Ik denk dat het juist wel geinspireerd is, maar dat je dingen wel in hun context moet blijven zien. De boodschap van wat Paulus in dit kader zegt, is dat de kerk niet onnodig aanstoot moet gaan geven aan de wereld door op bijzaken in te gaan tegen de heersende cultuur. Dat is wat ik eruit lees. En dat is iets dat tijdgebonden is. Ik denk dat dat ook niet anders kan, want als je consequent de woord-voor-woord-inspiratie aanhangt, zou je je cultuur moeten inrichten als in het Midden-Oosten van 2000 jaar geleden, en ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet heel enthousiast geloof in de woord-voor-woord-inspiratie (is dit 'mechanische inspiratie'?), maar in de inspiratie van de hoofdgedachten van de bijbel.
Oorspronkelijk gepost door englandDus als Paulus zegt dat de rechtvaardige door het geloof zalig is, dan hoeft dat nu niet meer zo erg, en als Paulus spreekt over de scheppings orde dan komt dat omdat hij niet beter wist, maar wij weten gelukkig wel beter?
Dan is het eind zoek! Lees je Bijbel er maar op na, Paulus spreekt duidelijk over en scheppings orde, kijk maar in Efeze 5, Korinthe 7, en lees ook 1 Petrus maar...
Nee, bij de rechtvaardiging gaat het juist om een hoofdzaak, zelfs om de hoofdzaak van de bijbel. Dit is iets dat van belang is voor geloof, en niet of je dat nu wordt verteld door een man of een vrouw.
Oorspronkelijk gepost door englandTrouwens, voor de mannen, hebben jullie je vrouw net zo lief als Christus de Kerk...?
Zeker weten!!!:in

Groeten, LOTR
Plaats reactie