Juliana begraven door vrouwelijke dominee

Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Matthijs: IK laat me liever niet misleiden door een grove dwaalleer, vriend. Ik mag best mijn afschuw ergens overuit spreken wat radicaal tegen Gods Woord ingaat.
Het is een dwaalleer, laat dat duidelijk zijn.
Maar nergens uit de Bijbel blijkt dat dit een GROVE dwaalleer is.
Natuurlijk vind de gereformeerde traditie tegenwoordig dat dit een grove dwaalleer is.

Maar Paulus zegt Uitzinnige galaten tegen wetticisten. Niet tegen remonstranten. Tegen hen die de opstanding van christus of mensen ontkennen. Daar wordt tegen ten strijde getrokken.
Nogmaals, de remonstrantse leer is een dwaalleer. Maar ik geloof van harte dat een remonstrant zalig kan worden. Niet het geloof dat je je geloof van God hebt ontvangen maakt zalig. Maar het geloof in Jezus Christus maakt zalig.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Matthijs: IK laat me liever niet misleiden door een grove dwaalleer, vriend. Ik mag best mijn afschuw ergens overuit spreken wat radicaal tegen Gods Woord ingaat.
Het is een dwaalleer, laat dat duidelijk zijn.
Maar nergens uit de Bijbel blijkt dat dit een GROVE dwaalleer is.
Natuurlijk vind de gereformeerde traditie tegenwoordig dat dit een grove dwaalleer is.

Maar Paulus zegt Uitzinnige galaten tegen wetticisten. Niet tegen remonstranten. Tegen hen die de opstanding van christus of mensen ontkennen. Daar wordt tegen ten strijde getrokken.
Nogmaals, de remonstrantse leer is een dwaalleer. Maar ik geloof van harte dat een remonstrant zalig kan worden. Niet het geloof dat je je geloof van God hebt ontvangen maakt zalig. Maar het geloof in Jezus Christus maakt zalig.
Wat voor een geloof hebben ze? Mijns inziens een eigen bouwsel, Robert. We vinden in de Bijbel verschillende manieren van geloven. Maar er is maar één waar geloof in Hem. Dat geloof is een gave van God, want na de val zijn we enkel ongelovig geworden, en alleen Hij kan ons dat ware geloof schenken. De remonstranten leren toch wel heel wat anders. En hoe denk je over hun gedachte over de uitverkiezing? Dat hebben ze ook goed mis.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Matthijs, de kern van het probleem zit hem uiteindelijk niet in de afwijkende leer, maar de miskenning van hen van het werk van de Heere. Zij is dan nu bij naam een remonstrantse, maar in de praktijk ben ik bang dat als het gaat om de opstanding van Christus bijvoorbeeld zij hetzelfde zegt als Nico Ter Linden: het is wel waar, maar niet feitelijk gebeurd.
En daarmee is ze veel destructiever bezig, daar God direct in Zijn autoriteit aangetast wordt.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Matthijs, ik ben dat helemaal met je eens.
Maar vraag me af of de dwaling van de eigen wel wel de doodzonde is waar jij hem voor uitmaakt. Overigens geloof ik dat de hele remonstrantse kerk nu vrijzinnig is. Dus dat het veel verder gaat dan slechts de uiverkiezing.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

DEN HAAG (ANP) - Ze wist direct dat ze in haar loopbaan als journalist zo'n vraaggesprek nooit meer zou maken. Prinses Juliana gedroeg zich in 1987 in het televisiegesprek met Maartje van Weegen zo oprecht en gewoon dat het medebepalend werd voor het beeld dat de mensen zich vormden over de prinses.

Nu, zeventien jaar later, presenteert NOS-presentatrice Van Weegen dinsdag 30 maart de televisieregistratie van de uitvaart van Juliana. Als voorbereiding voerde ze vele gesprekken met mensen die iets met de uitvaart te maken hebben.

Zo heeft ze een uitvoerig voorbereidend gesprek gehad met de stalmeester, maar ook met predikante W. Hudig-Semeijns de Vries van Doesburgh die de uitvaartdienst leidt. ,,Het is een bijzondere vrouw. Ik verwacht veel van haar dinsdag. Het wordt een bijzondere dienst.''

De informatie uit de gesprekken is nodig om in gepaste snelheid de uitzending te presenteren. ,,Ik moet de gezichten van alle gasten herkennen, weten wat voor functionarissen zich in de rouwstoet bevinden en waarom en op wat voor momenten ik de dienst in de kerk kan toelichten en wanneer niet.

Langdurig onderzoek

Feitelijk gaat aan elke zin die uitgesproken wordt langdurig onderzoek vooraf, aldus Van Weegen. Dat onderzoek is vooral vervat in het archiefwerk dat NOS Actueel in de afgelopen jaren over Juliana heeft opgebouwd.

,,Dat is een continuproces van de redactie geweest. Je wilt een zo compleet mogelijk beeld geven over het leven van prinses Juliana; haar niet alleen belichten als staatshoofd, maar onder meer ook haar rol in politieke betekenis laten zien, haar persoonlijke leven en religie. Tussendoor zijn regelmatig inleidende teksten aangepast en is er gezocht naar unieke beelden. ,,Ook bieden mensen beeldmateriaal aan dat nog niet eerder is vertoond.''

Van Weegen was zaterdag 20 maart in Spanje toen ze rond kwart over acht 's ochtends hoorde dat Juliana was overleden. De presentatrice vloog vrijwel direct terug naar Nederland om rond 17.00 uur een uitzending voor NOS Actueel te presenteren.

Dit komt van http://www.planet.nl

[Aangepast op 29/3/04 door marsm104]
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
LOTR

Bericht door LOTR »

Oorspronkelijk gepost door jacob
omdat ze de snater moet houden natuurlijk.

eff serieus.

1 Corinthe 14:35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.

hoe dat dan precies met de eerste vrouw in het ambt (Mirjam) zit weet ik niet. De profetes anna zal ook niet hebben gesproken in de tempel.

heej mensen hoe zit dat precies?

[Aangepast op 24/3/04 door jacob]
Ik denk dat vaak, ook hier, wordt geprobeerd om bijbelse gegevens in onze verzinsels te passen, in plaats van dat een opvatting op basis van de bijbel tot stand komt.

Ik denk dat het advies van Paulus om geen vrouwen te laten voorgaan, vooral een cultureel bepaalde opvatting is geweest. Hij schrijft: het staat lelijk voor een vrouw..... . Oftewel, je veroorzaakt onnodig ergernis door op deze manier tegen de gebruiken van de tijd in te gaan. Het was in die tijd helemaal taboe dat vrouwen een leidende functie hebben, net zoals nu in het Midden-Oosten nog vaak het geval is. In onze Westerse cultuur is het wel gebruikelijk om vrouwen leidende functies te geven, en is het eerder slecht om vrouwen van het ambt te onthouden.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door LOTR

Ik denk dat vaak, ook hier, wordt geprobeerd om bijbelse gegevens in onze verzinsels te passen, in plaats van dat een opvatting op basis van de bijbel tot stand komt.

Ik denk dat het advies van Paulus om geen vrouwen te laten voorgaan, vooral een cultureel bepaalde opvatting is geweest. Hij schrijft: het staat lelijk voor een vrouw..... . Oftewel, je veroorzaakt onnodig ergernis door op deze manier tegen de gebruiken van de tijd in te gaan. Het was in die tijd helemaal taboe dat vrouwen een leidende functie hebben, net zoals nu in het Midden-Oosten nog vaak het geval is. In onze Westerse cultuur is het wel gebruikelijk om vrouwen leidende functies te geven, en is het eerder slecht om vrouwen van het ambt te onthouden.
Wat jij zegt, dat moeten we ook. Ons dus niet baseren op ONZE principes, maar o o o, die traditie. Dat duurt gewoon nog een paar jaar, voordat zo'n onderwerp bespreekbaar word, en we er nog eens nuchter naar gaan kijken.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
england

Bericht door england »

Nee, ik denk dat het hier om een scheppings gegeven gaat. Natuurlijk is het niet zo dta de vrouw maar stil achter de geraniums moet zitten, kijkmaar in Spreuken 31. Maar toch is de man het hoofd van de vrouw, of we dta nou leuk vinden of niet...

Er wordt duidelijk gezegd dat de man eerst geschapen was, en toen de vrouw.

En ik denk dat het vrij duidelijk is dat een rol als kerkleider een vrouw niet past, omdat et dan belangrijk is danmet aan de Bijbel vast houdt, en niet reageert op grond van emoties...
Daar is niks mis mee, of miderwaardigs etc. Er zijn andere rollen voor vrouwen, en waarom wil men zo graag verantwoording hebben? Het si iets wat je geven wordt, en niet iets wat je wel effe op je zal nemen.

En als de Bijbel zegt dat de vrouwen moeten zwijgen, dan is dat gewoon zo. En heeft dat niets met cultuur te maken! Het is iets wat nog steeds geldt, kijk maar eens naar en bijeenkomst, de vrouwen hebben het hoogste woord, en de mannen kunne er geen speld tussen krijgen...is dat Bijbels?

Het is verkeerd om te zggen dat iets cultureel bepaald is, alsof God toen anders over dingen dacht dan nu...Toen mochten vrouwen niet heersen, nu mag het we, vrouwen zijn nu immers wat bijdehanter als toen, toen waren het maar domme wezens...
Nee, in de Bijbel is de vrouw nooit onderdrukt, maar vrij gesteld, en waarom wil ze nu meer macht hebben dan God haar geeft?

Dit is best heel moeilijk, en zelf heb ik et er ook best vaak moeilijk mee, maar toch is de Bijbel er wel duidelijk in, maar we willen zo graag alle macht hebben, en dat is niet goed!
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Om nog even op England te reageren;

Ik denk dat er in de bijbel net zo veel argumenten vóór zijn te bedenken, dan tegen. Ik zag ze in dit topic ook wel naar voren komen. Het is aan een ieder, z'n conclusie te trekken, denk ik dan maar.

[Aangepast op 29/3/04 door marsm104]
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik las dit nog over de dienst van morgen, op http://www.planet.nl


Afbeelding

Een bijzondere vrouw kiest een bijzondere predikante. De dominee die de rouwdienst dinsdag in de Nieuwe Kerk gaat leiden, is geen man en niet Nederlands Hervormd.
In tegenstelling tot de uitvaart van prins Claus wordt de dienst van Juliana niet voorgegaan door de huisdominee van de Oranjes, Nederlands hervormde emeritus-predikant Carel ter Linden. Hiermee breekt het Koninklijk Huis met een lange traditie.

Dominee Hudig
Dominee Welmet Hudig-Semeijns de Vries van Doesburgh is de eerste vrouw die een uitvaartdienst voorgaat van het Koninklijk Huis. En ze is remonstrants.

De Remonstrantse Broederschap is een kleine groep die deel uit maakt van protestants Nederland. De stroming is ontstaan uit een twist die in de 17e eeuw binnen de gereformeerde kerk werd gevoerd tussen 'preciezen' en 'rekkelijken'. Opmerkelijk is dat deze kerk als eerste ter wereld in 1989 het homohuwelijk aanvaardde.

Volgens de Rijksvoorlichtingdienst is de keuze voor 'een geestverwante vrouwelijke predikant' de 'nadrukkelijke wens' van prinses Juliana. Ook is al langer bekend dat Juliana groot voorstander was van vrouwen in het ambt. Een dubbele breuk met de traditie die door de Orthodoxe Gereformeerden betreurd wordt.

Protest
De broer van de huisdominee, Nico ter Linden, sprak eerder over een vorm van protest van de prinses. De keuze voor dominee Hudig zou volgens ter Linden niets minder zijn dan een 'protest tegen een kille, autoritaire, door mannen gedomineerde kerk.' Een besluit dat zij trouwens al 'jaren geleden en nog bij volle verstand' zou hebben genomen.

De 60-jarige vrouwelijke dominee, die jarenlang de spirituele gesprekspartner van Prinses Juliana was, is niet altijd remonstrants geweest. Na haar studie theologie in Leiden, koos ze voor gereformeerd; de 'staatskerk' die tot nog toe altijd de koninklijke uitvaarten heeft verzorgd. In 1977 ging ze aan de slag als Nederlands Hervormd predikant in Kralingen en bij de Bergkapel in Hilligersberg.

Remonstrantse Broederschap
In 1996 maakte dominee Hudig de overstap naar de Remonstranten, een geloofsgroep die zich in 1619 afscheidden van van de Nederlands Hervormde Kerk. Tot 2003 predikte ze bij het Remonstrantse Broederschap in Rotterdam.

De predikante wordt omschreven als een zeer pastoraal en therapeutisch ingestelde dominee, met ook in haar preken eerder een psychologische dan theologische invalshoek.

Sinds haar vertrek bij Remonstrantse Gemeente werkt ze hoofdzakelijk als geestelijk verzorger. Ze doet onderzoek doet naar psycho-sociale zorg voor kankerpatiënten voor het Helen Dowling Instituut en werkt als geestelijk verzorger in het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Orckie

Bericht door Orckie »

niet erg inhoudsvol, die preek van mw. Hudig.


:i
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Heb het een beetje op internet gevolgd. Vond het oppervlakkig.

Had niet het idee dat ik naar een begrafenis zat te kijken. Bemerkte weinig tot geen rouw/verdriet.
Jelle

Bericht door Jelle »

Mijn gevoelens bij deze begrafenis zijn toch wel:
Ik zag de kroon op de lijkkoets en werd er bij bepaald dat: of we nu rijk of koningin geweest zijn of dat we straat arm als zwerver hebben rondgelopen, allen dezelfde weg moeten gaan. Rijk of arm we moeten allemaal sterven en zijn we daarop voorbereid? Zijn wij bereid om God te ontmoeten?
We leven er vaak zo gemakkelijk overheen maar ook voor eens zal eens de doosklok luiden.
Voormij is ook deze begrafenis een roepstem.
cobus

Bericht door cobus »

Had niet het idee dat ik naar een begrafenis zat te kijken. Bemerkte weinig tot geen rouw/verdriet. [/quote]


Daar wil ik toch even op reageren,uit eigen ervaring.Wanneer je moeder leidt aan een vorm van dementie, wat toch wel zeker was bij Juliana, dan is het verdriet al heel erg tijdens het leven. Je bent je moeder al kwijt voordat zij sterft. Mijn moeder lijdt ook aan Alzheimer, ik heb mijn moeder ook niet meer, de rouw is al heel fel aanwezig en haar dood zal een zekere opluchting zijn.
Ik denk dat het zo ook bij de koninklijke familie is.
Bovendien, heb je alleen maar verdriet als je het laat zien???

Verder was de overdenking inderdaad anders als wij gewend zijn,maar ik vond wel dat er dingen in zaten om over na te denken. Ik vond hem minder inhoudsloos als bij prins Claus.

Verder een indrukwekkende uitvaart, voor de familie lijkt het me heel moeilijk om al die mensen om je heen te moeten hebben.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door cobus
Had niet het idee dat ik naar een begrafenis zat te kijken. Bemerkte weinig tot geen rouw/verdriet.

Daar wil ik toch even op reageren,uit eigen ervaring.Wanneer je moeder leidt aan een vorm van dementie, wat toch wel zeker was bij Juliana, dan is het verdriet al heel erg tijdens het leven. Je bent je moeder al kwijt voordat zij sterft. Mijn moeder lijdt ook aan Alzheimer, ik heb mijn moeder ook niet meer, de rouw is al heel fel aanwezig en haar dood zal een zekere opluchting zijn.
Ik denk dat het zo ook bij de koninklijke familie is.
Bovendien, heb je alleen maar verdriet als je het laat zien???

Verder was de overdenking inderdaad anders als wij gewend zijn,maar ik vond wel dat er dingen in zaten om over na te denken. Ik vond hem minder inhoudsloos als bij prins Claus.

Verder een indrukwekkende uitvaart, voor de familie lijkt het me heel moeilijk om al die mensen om je heen te moeten hebben. [/quote]

Indrukwekkend door veel uiterlijk vertoon.

Natuurlijk heb zullen ze verdriet hebben, maar dat viel me gewoon op.
Plaats reactie