Juliana begraven door vrouwelijke dominee

Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Maar wat vonden we nou van de begrafenispreek?

Ikzelf vond het meer een necrologie dan een preek. Zat eigenlijk totaal geen diepte in.

Wel vond ik dat het allemaal heel netjes en eerbiedig werd gedaan. Ook positief dat het Onze Vader gebeden werd!
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Kijk, de preek zat weinig in. Veel Juliana, weinig Christus. Wat bedoel je met diepgang? Diepzeeduiken zonder snorkel is ook niks. Als het Woord maar centraal staat/stond zou ik al heel blij zijn. Laten we de rest maar over aan Gods Geest.
Tsja, maar dat Woord stond niet centraal en Jezus evenmin. tLeek meer het verhaal van een jeugdvriendin die herinneringen ophaalde. Ik had er toch eigenlijk meer van verwacht. Totaal geen nadruk op verzoening door voldoening (om maar weer eens een term uit de kast te halen).

't Had de diepgang van snorkelen in een waterplasje. Je kunt, met of zonder snorkel, geloof ik wel verdrinken in acceptatie van allerlei wind van leer die vaag op de bijbel is geënt

kMoest denken aan Ezechiel 33:
Wanneer daarentegen de wachter het zwaard ziet komen, en blaast niet met de bazuin, zodat het volk niet is gewaarschuwd; en het zwaard komt, en neemt een ziel uit hen weg; die is wel in zijn ongerechtigheid weggenomen, maar zijn bloed zal Ik van des hand des wachters eisen.



[Aangepast op 31/3/04 door Kislev]
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
We moeten die dominesse ook waarschuwen. Ze werkt tenslotte als pastor en kan nog veel onheil aanrichten.
Ze zou ook heil kunnen aanrichten. We mogen niet rechtzinnig toekijken. Zullen we haar een brief schrijven en die biddend versturen?
Een gezamelijke brief via het OSW forum?
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Andre
Oorspronkelijk gepost door Rhodé
We moeten die dominesse ook waarschuwen. Ze werkt tenslotte als pastor en kan nog veel onheil aanrichten.
Ze zou ook heil kunnen aanrichten. We mogen niet rechtzinnig toekijken. Zullen we haar een brief schrijven en die biddend versturen?
Een gezamelijke brief via het OSW forum?
Ik vind het prima. Maar wat wil je haar duidelijk maken dan? Wil je haar even vertellen hoe het allemaal zit? Dan bereik je niets..

Schrijf maar een paar punten op...
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Onderwepen zijn er te over te noemen,

Maar kan je beter niet waarschuwen.
De tijd voor ons en hun is nog zo kort.

Welk een zegen het kan hebben om de Heere te dienen.

En vooral wijzen op het enige nodige.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Geachte Dominee Welmet Hudig-Semeijns de Vries van Doesburgh

• De begrafenisdienst van onze geliefde prinses Juliana was een aangrijpend moment.
• We zijn verheugd dat er voorgelezen werd uit het Woord van onze God.
• Ter ere van prinses Juliana
• De eer van God
• De ware personlijke vrede met God door Zijn zoon Jezus Christus
• Het zieleheil van de toehoorders
• Een oproep/appel aan de toehoorders van Godswege
Bidden om persoonlijk heil en vrede ook voor u en de Koninklijke familie

('t is maar een voorzet...graag verbeteringen. Misschien komen we er samen wel uit tot een mooie brief die ook verzonden kan worden)
Met deze brief erken je haar wel als ambtsdrageresse......(:pu)
Rachmaninov

Bericht door Rachmaninov »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
We moeten die dominesse ook waarschuwen. Ze werkt tenslotte als pastor en kan nog veel onheil aanrichten.
We kunnen de "dominesse" natuurlijk ook vragen om ONS hier eens te waarschuwen. Ik zag gisteren in de begrafenisdienst weinig onheil, maar lees hier nogal wat onheil. Het blijkt dat wij het nogal beter weten dan de dominesse. En ik merk ook weinig van respect dat Juliana het ZO heeft gewild. Jammer dat zo'n gebeurtenis de aanleiding moet zijn om te laten zien, dat wij hier op dit forum het toch allemaal zo vreselijk goed weten, en de dominesse niet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Juliana begraven door vrouwelijke dominee

Bericht door Mara »

Er is een biografie uitgekomen over Juliana. Daar zijn o.m. briefjes in opgenomen, die zij geschreven had.
Ook zij bleek eenzaam te zijn geweest, net als haar moeder.
Haar laatste briefje was dit:
Na haar overlijden, op 20 maart 2004, werd op Soestdijk het laatste briefje van Juliana gevonden, over haar uitvaart:

Als spreker heb ik nog niemand aangewezen. Ik zou graag een geestverwante vrouwelijke dominee hebben, omdat ik graag de wereld daarvoor eens een vrouw [wil] laten zien. Zij mag mij niet prijzen en loven.
Wel spreken over mijn gedachtewereld en neigingen, en over mijn strikte partijloosheid. Neigingen sociaal werk, mensenrechten e.d. Over mijn vreugde, toen ik als betrekkelijk eenzaam kind toch hechte vriendschappen [sloot], en vooral dat ik een man kreeg en kinderen en kleinkinderen.
Dat veel van mijn verdriet in mijn leven onbekend is gebleven en dat ook blijven mag, maar dat ik vaak door velen niet begrepen werd. Dat ik altijd geneigd was het goede in mijn medemens te veronderstellen, maar niet zó dom was, dat ik ze vaak niet doorzag.
Maar geen loftuitingen.
Geen sprekers verder.

BRON
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Juliana begraven door vrouwelijke dominee

Bericht door -DIA- »

Ik kan het niet lezen, of ik moet cookies toestaan. Dit heb ik nu zowat bij elke site die ik wil openen. Wat willen ze met die koekjes! Ik zeg steeds vaker: nee, dank je!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3974
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Juliana begraven door vrouwelijke dominee

Bericht door Terri »

Mara schreef:Er is een biografie uitgekomen over Juliana. Daar zijn o.m. briefjes in opgenomen, die zij geschreven had.
Ook zij bleek eenzaam te zijn geweest, net als haar moeder.
Haar laatste briefje was dit:
Na haar overlijden, op 20 maart 2004, werd op Soestdijk het laatste briefje van Juliana gevonden, over haar uitvaart:

Als spreker heb ik nog niemand aangewezen. Ik zou graag een geestverwante vrouwelijke dominee hebben, omdat ik graag de wereld daarvoor eens een vrouw [wil] laten zien. Zij mag mij niet prijzen en loven.
Wel spreken over mijn gedachtewereld en neigingen, en over mijn strikte partijloosheid. Neigingen sociaal werk, mensenrechten e.d. Over mijn vreugde, toen ik als betrekkelijk eenzaam kind toch hechte vriendschappen [sloot], en vooral dat ik een man kreeg en kinderen en kleinkinderen.
Dat veel van mijn verdriet in mijn leven onbekend is gebleven en dat ook blijven mag, maar dat ik vaak door velen niet begrepen werd. Dat ik altijd geneigd was het goede in mijn medemens te veronderstellen, maar niet zó dom was, dat ik ze vaak niet doorzag.
Maar geen loftuitingen.
Geen sprekers verder.

BRON
Er komen helaas meer verdrietige zaken openbaar welke voor haar ongetwijfeld heel vernederend zijn geweest.
Plaats reactie