Milieu

Lieneke

Milieu

Bericht door Lieneke »

Hoe denken jullie over het milieu?
Gaat het echt achteruit of..?
'k Hoorde een poos terug van m'n AK-leraar over dat gat in de ozonlaag enz. :bu

Maar is dat nou echt zo erg??

Groetjes, Lieneke

[Edited on 2/6/02 by Lieneke]
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Hoe denken jullie over het milieu?
Gaat het echt achteruit of..?
'k Hoorde een poos terug van m'n AK-leraar over dat gat in de ozonlaag enz. :bu

Maar is dat nou echt zo erg??

Groetjes, Lieneke

[Edited on 2/6/02 by Lieneke]
Adje

Bericht door Adje »

Het gaat inderdaad niet best met ons milieu. Maar er heersen ook erg veel onduidelijkheden, zelfs onder geleerden. Probleem is vaak, dat de gevolgen van milieuvervuiling pas na vele jaren aan het licht komen. Maar over iets belangrijks als klimaatverandering is ontzettend veel verschil van mening. Over oorzaak en gevolg enzo.

Het is het beste, zelf zo 'netjes' mogelijk te leven. Hoe dat te doen? Kom ook 'Milieukunde' studeren.... Tot ziens!
Calvo

Bericht door Calvo »

Of het milieu echt zo achteruit gaat dat weet ik niet (ik studeer geen milieukunde) Maar wat ik wel weet is dat wij als christenen de taak hebben om voorzichtig met de schepping om te gaan. Hoe groot dat gat in de ozonlaag ook is, groter mag het in ieder geval niet worden.

Calvo
Mirror

Bericht door Mirror »

Milieu:

Een interessant onderwerp waar ik met gemengde gevoelens naar kijk. Vanzelfsprekend hebben we een stuk verantwoording, de aarde bebouwen en bewaren betekent niet dat we er zo'n zooitje van moeten maken dat ons nageslacht met gasmaskers op moet lopen. Anderzijds moet je uitkijken dat je het niet overdrijft, je moet ook normaal kunnen leven. De informatievoorziening via de media is zeer selectief, dramaverhalen over zure regen (weet je nog wat dit is?:)) doen het bijvoorbeeld stukken beter. Toch worden er absoluut vooruitgangen geboekt, het water in de rivieren is weer stukken schoner, zalm en andere vissoorten komen weer terug. De luchtvervuiling rond industriegebieden neemt dankzij betere filters e.d. drastisch af, kortom het gaat in ons westers wereldje steeds beter met het milieu. Anders is het met derde wereldlanden, als er überhaupt geld voor een fabriek is, dan is er zeker geen geld voor een dure filter.

Een aantal milieuorganisaties bekijk ik met argusogen, zoals milieudefensie en zeker Greenpeace. Die heb ik sinds de Brent Spar-affaire niet hoog staan, een goed milieu is belangrijk. Maar om daarvoor foute milieurapporten te publiceren?

Een goed milieu, begin bij jezelf. Deze slogan is waar, het zijn de kleine dingen die onze leefomgeving verbeteren, alleen bij een breed draagvlak heeft dit zin. Goede voorbeelden hiervan zijn: de diverse afvalstoffen gescheiden inzamelen, zoveel mogelijk de fiets gebruiken, stimuleringsregeling voor milieuvriendelijke producten creëren en vooral het hoofdje blijven gebruiken om te voorkomen dat we elkaar milieudrama’s aanpraten.

Hoe denken jullie over de rol van Nederland t.a.v. de milieubewustheid? Moeten wij een voortrekkersrol vervullen? En op welke wijze?
Trein

Bericht door Trein »

Een aantal milieuorganisaties bekijk ik met argusogen, zoals milieudefensie en zeker Greenpeace. Die heb ik sinds de Brent Spar-affaire niet hoog staan, een goed milieu is belangrijk. Maar om daarvoor foute milieurapporten te publiceren?
Dat was overigens niet met opzet, maar een fikse rekenfout, overigens net als de olimaatschappijen, die hadden ook een fikse steek laten vallen, maar dan de andere kant op. Verder doet GreenPeace enorm goed werk.

Maar hoe dan ook, 1 ding kunnen we het over eens zijn, het gaat niet best met het milieu. Ok, in het westen gaat het de goede kant op, maar dat ten koste van de derde wereld, waar de industrie echte een groot chemisch vuilnisvat van maakt. Enorme hoeveelheden van ons chemisch afval wordt die kant op verscheept, om of- opgeslagen te worden, of- daar verwerkt te worden. Immers milieu wetten zijn daar nauwelijks, dus de verwerking kan daar veel goedkoper, zonder al die dure veiligheids maatregelen.

Maar ook veel verantwoording ligt bij ons zelf. Wist je bijvoorbeeld dat je maar 1 knoopcelletje nodig hebt om een volledig voetbal veld dusdanig te vervuilen dat het als chemisch verontreinigde grond afgegraven moet worden? Dus nooit dat soort batterijtjes zomaar weggooien dus.
En dat is denk ik ook onze christelijke plicht, om de aarde te beheren en te behoeden voor zover het binnen onze menselijke mogelijkheden ligt.
Lieneke

Bericht door Lieneke »

He, leuk, die reacties...
Maar hebben die acties van Greenpeace wel zin?
Bereiken ze er ook mee wat ze ermee willen bereiken dan?

:bou:
Mirror

Bericht door Mirror »

Milieu is inderdaad geen hot issue meer in de politiek, het is even wachten op het volgende dramaverhaal in de media. De politiek volgt vast weer trouw.... :)

Voorbijganger, als je het niet erg vind laat ik jouw vragen even liggen. We hebben al eerder (bij politiek) over een soortgelijke vraag een discussie gevoerd, ik denk niet dat we het eens worden over wat normaal is. ;)

De acties van GreenPeace hebben absoluut effect, het is ze zelfs gelukt om Shell op de knieën te krijgen. Dat is absoluut een prestatie. De manier waarop de zaken verlopen zijn vind ik echt minder, ik waag het zelfs te betwijfelen of de rekenfout echt per ongeluk is gemaakt. Milieuorganisaties hebben een functie, ze attenderen als het goed de samenleving op misstanden in het milieu. Maar ook voor dergelijke bewegingen geldt, het doel mag nooit de middelen heiligen.

Op welke manier moeten wij onze Euro's investeren? Hier (in NL) extra verbeteringen realiseren die veel geld kosten, of dit geld investeren in derde wereld landen waardoor de uitstoot van schadelijke stoffen veel harder omlaag gaat en het nettorendement van de investeringen omhoog.
Trein

Bericht door Trein »

Zou een goed item zijn voor de politiek ja, bijvoorbeeld om alle milieu eisen hier in nederland zo te laten als ze zijn, en al het geld voor milieu te investeren in de wan toestanden in de derde wereld. Maar ik weet wel zeker dat geen enkele politicus zijn handen aan zo'n voorstel zal durven branden.
Adje

Bericht door Adje »

Zou een goed item zijn voor de politiek ja, bijvoorbeeld om alle milieu eisen hier in nederland zo te laten als ze zijn, en al het geld voor milieu te investeren in de wan toestanden in de derde wereld. Maar ik weet wel zeker dat geen enkele politicus zijn handen aan zo'n voorstel zal durven branden.
En ik weet ook niet of het werkt. Volgens mij is het volslagen nutteloos om daar aan het milieu te gaan werken. Die mensen zeggen wel ja en amen, maar snappen er ondertussen geen barst van. Zie je wel meer, met landbouwprojecten enzo. Terwijl de 'blanken'
er zijn gaat het fantastisch allemaal, maar als ze eenmaal weg zijn... Ongeveer dezelfde situatie, als toen de Romeinen uit ons land vertrokken... Wat een bende werd dat joh.

Ze vinden het best dat alles daar gestort wordt, als ze maar geld krijgen om wapens ofzo te kopen.

Nee, die politici hier moeten zelf wijzer zijn. En die fabrikanten van al die chemische rotzooi ook. Ze maken misbruik van de situatie. Laten ze al die rommel hier houden. Of, nog beter, laten we hier wat minder rommel maken.

Maar dat komt natuurlijk te dichtbij....
BOELY

Bericht door BOELY »

Mag ik me wat afvragen? Waarom maken mensen zich allemaal zo druk om het milieu? Is de wereld niet zo geschapen dat er tot de laatste dag genoeg grondstoffen in de bodem zitten om van te leven? Zou Gods voorzienigheid halverwege ophouden, of inhouden?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Boelly,

Hier heb je denk ik ongelijk. Wij hebben als mensen de taak om te zorgen voor God's goede schepping. We zijn geroepen als rentmeesters. Deze taak mogen we niet verwaarlozen. Wij hebben ook de taak om te zorgen voor ons eigen voedsel, ondanks dat we geloven dat het einde van ons leven in God's hand is. Als we niet eten sterven we, als we de wereld verzieken, krijgen we ook wat we zaaien, natuurrampen, voedselgebrek e.d. God kan ingrijpen en het goed laten komen, maar het zou ook best kunnen dat Hij daar ons voor wil gebruiken.

Vaya con Dios,

parsifal
BOELY

Bericht door BOELY »

Misschien heb je gelijk Parsifal, maar toch geloof ik niet dat we overbezorgt moeten zijn wat dat betreft! :sne;):#:):o:$:(:P:%:D:,:-;):?:bou::mad2::!:cool::mad::#:sleep::+:bu:thu
Duplomaat

Bericht door Duplomaat »

[quote]Origineel geplaatst door Mirror
Milieu is inderdaad geen hot issue meer in de politiek, het is even wachten op het volgende dramaverhaal in de media. De politiek volgt vast weer trouw.... :)

'k Heb vandaag het fiscale programma van de 5 grootste huidige partijen gehoord (LPF wilde niet komen debatteren), en zoals de prof samenvatte, zullen we wat GroenLinks betreft betalen tot we groen zien... Zij hebben geen fiscale politiek, behalve investeren in groengroengroen.
Plaats reactie