Tijdsbesteding

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tijdsbesteding

Bericht door Mara »

Stille tijd is voor mij geen vast omrand tijdstip.
Ik ben absoluut geen ochtendmens, maar ik begin de dag wel met de Heere met een dankzegging.
En de ene keer kan ik stille tijd houden vlak na mijn ontbijt, de andere dag is het hectisch en lukt het me s'middags pas als ik alleen in huis ben. Of s'avonds laat als iedereen op bed ligt.
Stille tijd kan voor mij inhouden dat ik een preek beluister, daar enkele zinnen uit noteer, de Bijbel erop nasla en het gesprokene overdenk.
Maar ik heb ook enkele dagboeken.
ds Poort spreekt mij erg aan. (kracht naar kruis) en Morgen- en avondoffer, geschreven door ds. M. Baan, L. Vroegindeweij, G. Schipaanboord, D. Slagboom.
Ik had dit boekje destijds kado gedaan aan mijn ouders en heb het nu geërfd. Het is mij heel dierbaar.
Maar je moet wel de rust ervoor kunnen maken, als het heel druk is in je hoofd, is het lastiger om jezelf te concentreren.
Laatst hield ik om 3 uur s'middags stille tijd, verbrak de telefoon de stilte en dat is dan geen fijne onderbreking.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Tijdsbesteding

Bericht door Jantje »

Mara schreef:Stille tijd is voor mij geen vast omrand tijdstip.
Ik ben absoluut geen ochtendmens, maar ik begin de dag wel met de Heere met een dankzegging.
En de ene keer kan ik stille tijd houden vlak na mijn ontbijt, de andere dag is het hectisch en lukt het me s'middags pas als ik alleen in huis ben. Of s'avonds laat als iedereen op bed ligt.
Stille tijd kan voor mij inhouden dat ik een preek beluister, daar enkele zinnen uit noteer, de Bijbel erop nasla en het gesprokene overdenk.
Maar ik heb ook enkele dagboeken.
ds Poort spreekt mij erg aan. (kracht naar kruis) en Morgen- en avondoffer, geschreven door ds. M. Baan, L. Vroegindeweij, G. Schipaanboord, D. Slagboom.
Ik had dit boekje destijds kado gedaan aan mijn ouders en heb het nu geërfd. Het is mij heel dierbaar.
Maar je moet wel de rust ervoor kunnen maken, als het heel druk is in je hoofd, is het lastiger om jezelf te concentreren.
Laatst hield ik om 3 uur s'middags stille tijd, verbrak de telefoon de stilte en dat is dan geen fijne onderbreking.
Moet je hem er gewoon naast leggen, die telefoon... Als je niet gebeld wilt worden, leg je de telefoon er naast. En dan bellen ze een uur later en zeggen ze: "Ik belde al eerder, maar je was in gesprek." En dan kun je zeggen dat je belangrijkere zaken had. Daar ben ik makkelijk van hoor. Als ik niet gestoord wil worden, zet ik de telefoon in gesprek.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
AnneRinke
Inactief
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2017, 21:13

Re: Tijdsbesteding

Bericht door AnneRinke »

Dank voor alle reacties. Wij hebben jonge kinderen die voor dag en dauw beneden zijn, dat hebben we natuurlijk wel begrensd, maar voor die tijd zelf beneden zijn vind ik echt enorm pittig, het lukt me dan ook zelden en zit dan half slaperig op de bank, echt geen ochtendmens. Ik heb er nu voor gekozen er overdag tijd voor te maken als kinderen rustig spelen, maar sowieso 's avonds voor het naar bed gaan.
Maar wat Terri ook zegt: zoek als eerste het contact met de Heere, dat wil ik ook graag, in de eerste plaats omdat de Heere recht heeft op al mijn tijd, in de tweede plaats omdat het tot nut is voor mezelf. De dominee geeft in zijn artikel ook aan dat er structuur moet komen, daar ben ik nog wat zoekende in.
Achter onze drukke agenda’s kan de grijns van de boze schuilgaan. Kostbare tijd wordt verspild.
Daar moeten we allemaal voor waken denk ik, iedereen is druk met van alles en nog wat wat allemaal heel nuttig kan zijn.
Maar dat neemt niet weg dat we oog moeten krijgen voor de duivel, die ons opjaagt, bezighoudt, afleidt, verleidt, en dat tot de laatste dag van ons leven.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Tijdsbesteding

Bericht door Mister »

merel schreef:Je hebt helemaal gelijk. ;)

Ik kan mij alleen niet voorstellen dat er niet meer mensen zijn die hier tegen aan lopen. Het wel willen, maar eigenlijk niet aan toe komen.
Ligt er een beetje aan hoe je 'in elkaar steekt'.
Zelf ben ik een ochtendmens. Dan heb ik rust in mijn hoofd en ben ik scherp.
Vandaar dat de belangrijkste zaken 's morgens vroeg gedaan worden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Tijdsbesteding

Bericht door samanthi »

Mister schreef:
merel schreef:Je hebt helemaal gelijk. ;)

Ik kan mij alleen niet voorstellen dat er niet meer mensen zijn die hier tegen aan lopen. Het wel willen, maar eigenlijk niet aan toe komen.
Ligt er een beetje aan hoe je 'in elkaar steekt'.
Zelf ben ik een ochtendmens. Dan heb ik rust in mijn hoofd en ben ik scherp.
Vandaar dat de belangrijkste zaken 's morgens vroeg gedaan worden.
Het ligt daarnaast ook aan de omstandigheden kleine kinderen, er 's nachts uit , zwaar werk, zorgen in de omgeving, er zijn zoveel factoren die meespelen.

Het ligt ook aan de manier waarop je het inricht.
Het lezen van een stukje met een dagboekje is snel gedaan, het Woord echt onderzoeken niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Tijdsbesteding

Bericht door Isala »

samanthi schreef:Het lezen van een stukje met een dagboekje is snel gedaan, het Woord echt onderzoeken niet.
Het te lezen Bijbelgedeelte en het dagboekstukje kunnen tot onderwijs en bemoediging zijn, als is het misschien niet zo heel groot. Al heel vaak mogen ervaren. Dat kan je dan de dag door meenemen, en verder overdenken.
Verder vind ik tijd voor rustig gebed heel fijn, ik neem de telefoon niet mee, en zonder mij echt af.
's Morgens heb ik een dagboek van Spurgeon, en 's avond van Philpot. Twee oudjes, maar steeds weer nieuw.
Wel heb ik smorgens meer tijd dan savonds. Het hangt niet af van vaste patronen, maar ik kan de ochtend en de avond toch niet missen.
samanthi schreef:Ik had er ook veel moeite mee ik heb nu een schriftje waar ik in op schrijf wat ik gelezen heb em wat het me te zeggen heb
Wat mooi samanthi. Juist het opschrijven kan helpen beter te onthouden, en ook om het later nog weer terug te lezen. Ook bij het terug lezen van bemoedig of onderwijs wat je van de Heere kreeg, kan je nog weer gezegend worden.

Ik hoorde eens in een (wat oudere) preek over een moeder van een groot gezin. Elke dag nam zij tijd voor gebed, maar het was niet altijd makkelijk om daar een geschikt moment voor te vinden. Als de kinderen zagen dat hun moeder haar hoofd met haar schort had bedekt, wisten ze allemaal dat ze niet mochten storen, dan was zij aan het bidden.
Een ouderwets voorbeeld, maar toch vond ik het mooi.
Hora est!
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Tijdsbesteding

Bericht door merel »

Mister schreef:
merel schreef:Je hebt helemaal gelijk. ;)

Ik kan mij alleen niet voorstellen dat er niet meer mensen zijn die hier tegen aan lopen. Het wel willen, maar eigenlijk niet aan toe komen.
Ligt er een beetje aan hoe je 'in elkaar steekt'.
Zelf ben ik een ochtendmens. Dan heb ik rust in mijn hoofd en ben ik scherp.
Vandaar dat de belangrijkste zaken 's morgens vroeg gedaan worden.
Ik ben volgens mij geen van beide. 's Avonds val ik als een blok in slaap rond 21.30 uur en 's morgens rond 5.30 uur sta ik op. Daarvoor gaat niet lukken. En ondanks het feit dat ik al jaren rond dit tijstip opsta, word ik echt niet vanzelf wakker rond dat tijdstip.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Tijdsbesteding

Bericht door refo »

Het doet me wel een beetje aan het kloosterleven denken: vroeg opstaan om godsdienstige redenen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Tijdsbesteding

Bericht door Jongere »

refo schreef:Het doet me wel een beetje aan het kloosterleven denken: vroeg opstaan om godsdienstige redenen.
Ja, dat is inderdaad een mooie kant van het kloosterleven!

Het 'vroeg zoeken' van de Heere (letterlijk vroeg) komt herhaaldelijk in de Bijbel terug, er wordt een bijzondere zegen aan verbonden. "Die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden." Zie Spr. 8:17, Job 8:5, Ps. 63:2, waar het in alle gevallen over de vroegte van de ochtend gaat.
Al vind ik dat ook niet de makkelijkste opgave...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Tijdsbesteding

Bericht door samanthi »

Jongere schreef:
refo schreef:Het doet me wel een beetje aan het kloosterleven denken: vroeg opstaan om godsdienstige redenen.
Ja, dat is inderdaad een mooie kant van het kloosterleven!

Het 'vroeg zoeken' van de Heere (letterlijk vroeg) komt herhaaldelijk in de Bijbel terug, er wordt een bijzondere zegen aan verbonden. "Die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden." Zie Spr. 8:17, Job 8:5, Ps. 63:2, waar het in alle gevallen over de vroegte van de ochtend gaat.
Al vind ik dat ook niet de makkelijkste opgave...
Het kan ook je beste tijd zijn of in je jonge leven en het kan ook ijverig of naarstig betekenen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Tijdsbesteding

Bericht door samanthi »

Jongere schreef:
refo schreef:Het doet me wel een beetje aan het kloosterleven denken: vroeg opstaan om godsdienstige redenen.
Ja, dat is inderdaad een mooie kant van het kloosterleven!

Het 'vroeg zoeken' van de Heere (letterlijk vroeg) komt herhaaldelijk in de Bijbel terug, er wordt een bijzondere zegen aan verbonden. "Die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden." Zie Spr. 8:17, Job 8:5, Ps. 63:2, waar het in alle gevallen over de vroegte van de ochtend gaat.
Al vind ik dat ook niet de makkelijkste opgave...
Het kan ook je beste tijd zijn of in je jonge leven en het kan ook ijverig of naarstig betekenen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Tijdsbesteding

Bericht door Desiree »

merel schreef:Je hebt helemaal gelijk. ;)

Ik kan mij alleen niet voorstellen dat er niet meer mensen zijn die hier tegen aan lopen. Het wel willen, maar eigenlijk niet aan toe komen.
Klopt. Laatste tijd erg druk. Ik ben aan het afvinken...dit gedaan, dat gedaan, ook weer gedaan. Die afzeggen, dat toezeggen.

In de kerk kom je tot rust. Ook op woensdagavond.

Ik verbaas me wel over God, Hij is er telkens wel onverwachts. Ben ik ontrouw... Hij blijft immers dezelfde..

Maar dat wil niet zeggen dat je mij na moet doen...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Tijdsbesteding

Bericht door ejvl »

Ik verbaas mij wel een beetje over zinnen als, ik ben geen ochtendmens, in de ochtend lukt het mij niet. Of in de avond ben ik te moe, dan lukt het niet.
Volgens mij moet "niet lukken" vervangen worden door "niet willen".
Ochtendmens of niet, het is gewoon mogelijk om de wekker een half uur eerder te zetten. Moeilijk uit bed komen begrijp ik ook niet zo. Als de wekker gaat is het een keus om eruit te gaan of om weer te gaan liggen. Als je in je slaap de wekker uitdrukt kun je ervoor kiezen om de wekker verder van je bed af te zetten zodat je er echt uit moet stappen om hem uit te zetten, dan wordt je vanzelf wel wakker. Of iets van een trilkussen.
Evenals in de avond. Het is een keuze om in bed te gaan liggen of niet. Je kunt ook kiezen om eerst stille tijd te gaan houden, of niet. Dat de concentratie en dergelijken minder zijn, begrijp ik wel, maar daarom is het nog niet een "niet lukken" maar een "niet willen".

Deze manier van denken heeft voor mij in het verleden confronterend gewerkt en mij laten zien dat veel dingen niet een "niet lukken of niet kunnen" zijn, maar een "niet willen".
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Tijdsbesteding

Bericht door helma »

ejvl schreef:Ik verbaas mij wel een beetje over zinnen als, ik ben geen ochtendmens, in de ochtend lukt het mij niet. Of in de avond ben ik te moe, dan lukt het niet.
Volgens mij moet "niet lukken" vervangen worden door "niet willen".
Ochtendmens of niet, het is gewoon mogelijk om de wekker een half uur eerder te zetten. Moeilijk uit bed komen begrijp ik ook niet zo. Als de wekker gaat is het een keus om eruit te gaan of om weer te gaan liggen. Als je in je slaap de wekker uitdrukt kun je ervoor kiezen om de wekker verder van je bed af te zetten zodat je er echt uit moet stappen om hem uit te zetten, dan wordt je vanzelf wel wakker. Of iets van een trilkussen.
Evenals in de avond. Het is een keuze om in bed te gaan liggen of niet. Je kunt ook kiezen om eerst stille tijd te gaan houden, of niet. Dat de concentratie en dergelijken minder zijn, begrijp ik wel, maar daarom is het nog niet een "niet lukken" maar een "niet willen".

Deze manier van denken heeft voor mij in het verleden confronterend gewerkt en mij laten zien dat veel dingen niet een "niet lukken of niet kunnen" zijn, maar een "niet willen".
Mee eens. Stille tijd is prioriteit.
Henk Binnendijk zei eens: bij discipel zijn hoort het woord 'discipline'.
En als je vraagt of de Heere je daarbij wil helpen zal Hij dat doen.
Maar Hij vraagt wel van ons om met Maria het goede deel te kiezen; tijd doorbrengen aan Zijn voeten.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tijdsbesteding

Bericht door DDD »

ejvl schreef:Ik verbaas mij wel een beetje over zinnen als, ik ben geen ochtendmens, in de ochtend lukt het mij niet. Of in de avond ben ik te moe, dan lukt het niet.
Volgens mij moet "niet lukken" vervangen worden door "niet willen".
Ochtendmens of niet, het is gewoon mogelijk om de wekker een half uur eerder te zetten. Moeilijk uit bed komen begrijp ik ook niet zo. Als de wekker gaat is het een keus om eruit te gaan of om weer te gaan liggen. Als je in je slaap de wekker uitdrukt kun je ervoor kiezen om de wekker verder van je bed af te zetten zodat je er echt uit moet stappen om hem uit te zetten, dan wordt je vanzelf wel wakker. Of iets van een trilkussen.
Evenals in de avond. Het is een keuze om in bed te gaan liggen of niet. Je kunt ook kiezen om eerst stille tijd te gaan houden, of niet. Dat de concentratie en dergelijken minder zijn, begrijp ik wel, maar daarom is het nog niet een "niet lukken" maar een "niet willen".

Deze manier van denken heeft voor mij in het verleden confronterend gewerkt en mij laten zien dat veel dingen niet een "niet lukken of niet kunnen" zijn, maar een "niet willen".
Ik vind het heel verstandig om bij je dagindeling rekening te houden met je bioritme. En ik zou niet weten waarom dat voor stille tijd niet geldt. Iemand die hoofdpijn krijgt van vroeg opstaan moet niet ´s morgens vroeg uitgebreid stille tijd houden.
Plaats reactie