Telefoon

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Telefoon

Bericht door -DIA- »

Ik dacht bij het wat doorlezen van het topic over Televisie, dat er een wellicht nog gevaarlijker medium is dan tv. We hadden vroeger al telefoon, maar de ontwikkeling bleef niet stil staan.
De telefoon is nu 'verworden' tot een multimedia-apparaat, waar veel mee gedaan kan worden. Goede en geoorloofde dingen, maar omdat de mens zijn grenzen niet kent, lijkt het me niet ongevaarlijk als we weten dat dit stukje techniek ook massaal in handen van 'onmondige' kinderen is gekomen, met goedkeuring van de ouders.
Denk aan het betalen per telefoon, en biometrische technische toepassingen. Wie kan dan nog buiten zo'n telefoon? Is het niet een vervolg en misschien wel een vervolmaking van internet? Wat is er voor internet gewaarschuwd, zoals al sinds de jaren 50 tegen tv is gewaarschuwd. Toch zien we dat de waarschuwingen weinig effect hebben gehad. Zouden we niet te laat zijn? Gaat de techniek over ons heersen? Zijn we slaven aan het worden of aan het worden? En... kunnen 'weigeraars' straks nog kopen of verkopen?
Zijn er nog mensen zonder 'beeldtelefoon'?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Telefoon

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: De telefoon is nu 'verworden' tot een multimedia-apparaat, waar veel mee gedaan kan worden. Goede en geoorloofde dingen, maar omdat de mens zijn grenzen niet kent, lijkt het me niet ongevaarlijk als we weten dat dit stukje techniek ook massaal in handen van 'onmondige' kinderen is gekomen, met goedkeuring van de ouders.
Een kwestie van kinderen leren omgaan met moderne technieken.
Wat is er voor internet gewaarschuwd, zoals al sinds de jaren 50 tegen tv is gewaarschuwd. Toch zien we dat de waarschuwingen weinig effect hebben gehad. Zouden we niet te laat zijn?
Te laat voor wat? Als je maatschappelijk wilt participeren dan heb je nu eenmaal moderne technieken nodig. Zowel mijn vrouw als ik hebben enkel van ons werk al de beschikking over een smartphone, tablet en laptop. Simpelweg omdat we die nodig hebben om ons werk te kunnen doen.

Daarnaast ontbrak het mijns inziens vaak aan realiteitszin in al die waarschuwingen. Mijden van moderne techniek heeft geen enkele zin, het is beter om je richten op het verantwoord omgaan met moderne techniek. En dat is wat je de laatste tijd ook ziet. Lezingen, etc. die gericht zijn op het verantwoord gebruik van.
En... kunnen 'weigeraars' straks nog kopen of verkopen?
Misschien in de verre toekomst niet, maar het zal jouw tijd wel duren.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Telefoon

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: De telefoon is nu 'verworden' tot een multimedia-apparaat, waar veel mee gedaan kan worden. Goede en geoorloofde dingen, maar omdat de mens zijn grenzen niet kent, lijkt het me niet ongevaarlijk als we weten dat dit stukje techniek ook massaal in handen van 'onmondige' kinderen is gekomen, met goedkeuring van de ouders.
Een kwestie van kinderen leren omgaan met moderne technieken.
Wat is er voor internet gewaarschuwd, zoals al sinds de jaren 50 tegen tv is gewaarschuwd. Toch zien we dat de waarschuwingen weinig effect hebben gehad. Zouden we niet te laat zijn?
Te laat voor wat? Als je maatschappelijk wilt participeren dan heb je nu eenmaal moderne technieken nodig. Zowel mijn vrouw als ik hebben enkel van ons werk al de beschikking over een smartphone, tablet en laptop. Simpelweg omdat we die nodig hebben om ons werk te kunnen doen.

Daarnaast ontbrak het mijns inziens vaak aan realiteitszin in al die waarschuwingen. Mijden van moderne techniek heeft geen enkele zin, het is beter om je richten op het verantwoord omgaan met moderne techniek. En dat is wat je de laatste tijd ook ziet. Lezingen, etc. die gericht zijn op het verantwoord gebruik van.
En... kunnen 'weigeraars' straks nog kopen of verkopen?
Misschien in de verre toekomst niet, maar het zal jouw tijd wel duren.
Het is nog niet te laat. Maar als het te laat is... dan is het ook echt te laat. En wat houdt dat dan in?
Ik weet het niet. Het kon wel eens verder zijn dan we denken. (iedereen weet dat ik een aarts pessimist ben, althans zo wordt realisme tegenwoordig genoemd. Of dat synoniemen zijn laat ik aan de verstandige lezers over).
Ik geloof ook naarmate het einde van alle dingen nadert, ook de toepassingen van deze dingen in een versnelling komen.
Er is heel veel openlijk afgevallen, mensen die niet konden buigen om de televisie buiten de woning te houden; dan merken we een grote verharding op. Vele jongere mensen, waar de ouders ernstig tegen de tv hebben gewaarschuwd hebben er nu niet in het minst moeite meer mee. Gewenning.
Zo zal het naar het zich laat aanzien ook gaan met de telefoon die al veel sneller en zonder zoveel waarschuwingen in geaccepteerd dood jong en oud. En vooral de jonge mensen zijn heel gemakkelijk de beïnvloeden, en de mensen hebben zichzelf erin mee. Het voor het 'vlees' een aantrekkelijk, en zeker het is niet vlees-kruisigend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Telefoon

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Het is nog niet te laat. Maar als het te laat is... dan is het ook echt te laat. En wat houdt dat dan in?
Te laat voor wat?
Ik geloof ook naarmate het einde van alle dingen nadert, ook de toepassingen van deze dingen in een versnelling komen.
Dat mag je geloven, maar vind je daarvoor ook grond in de Bijbel?
Vele jongere mensen, waar de ouders ernstig tegen de tv hebben gewaarschuwd hebben er nu niet in het minst moeite meer mee. Gewenning.
Gewenning, uiteraard. Maar nu nog waarschuwen voor een medium, is mijns inziens niet bepaald effectief.
Zo zal het naar het zich laat aanzien ook gaan met de telefoon die al veel sneller en zonder zoveel waarschuwingen in geaccepteerd dood jong en oud. En vooral de jonge mensen zijn heel gemakkelijk de beïnvloeden, en de mensen hebben zichzelf erin mee. Het voor het 'vlees' een aantrekkelijk, en zeker het is niet vlees-kruisigend.
Je bent inderdaad een pessimist.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Telefoon

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Ik geloof ook naarmate het einde van alle dingen nadert, ook de toepassingen van deze dingen in een versnelling komen.
Dat mag je geloven, maar vind je daarvoor ook grond in de Bijbel?
Mattheus 24:21,22 wordt gesproken over verkorting ten gunste van die zalig worden.

Dat is omgedraaid dus voor de goddelozen een versnelling van het oordeel.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Telefoon

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Ik dacht bij het wat doorlezen van het topic over Televisie, dat er een wellicht nog gevaarlijker medium is dan tv. We hadden vroeger al telefoon, maar de ontwikkeling bleef niet stil staan.
De telefoon is nu 'verworden' tot een multimedia-apparaat, waar veel mee gedaan kan worden. Goede en geoorloofde dingen, maar omdat de mens zijn grenzen niet kent, lijkt het me niet ongevaarlijk als we weten dat dit stukje techniek ook massaal in handen van 'onmondige' kinderen is gekomen, met goedkeuring van de ouders.
Denk aan het betalen per telefoon, en biometrische technische toepassingen. Wie kan dan nog buiten zo'n telefoon? Is het niet een vervolg en misschien wel een vervolmaking van internet? Wat is er voor internet gewaarschuwd, zoals al sinds de jaren 50 tegen tv is gewaarschuwd. Toch zien we dat de waarschuwingen weinig effect hebben gehad. Zouden we niet te laat zijn? Gaat de techniek over ons heersen? Zijn we slaven aan het worden of aan het worden? En... kunnen 'weigeraars' straks nog kopen of verkopen?
Zijn er nog mensen zonder 'beeldtelefoon'?
Ik vind de techniek met de smartphone juist fantastisch. Je maakt een foto, wordt automatisch geupload zodat deze op de computer zichtbaar is.
Betalingen gaan via een app, ideaal en veel sneller dan met de computer.
Bij de Albert Heijn, alle boodschappen scannen met de mobiele telefoon, betalen met de mobiele telefoon en zo doorlopen.
Alle pasjes zoals bouwmarkten, zorgverzekering, bonuskaart, en nog veel meer, centraal opgeslagen op 1 apparaat. Scheelt veel ruimte in de portemonnee.
Je ziet een vliegtuig overvliegen, je kijkt op de smartphone, je ziet het merk, type, snelheid, afkomst en bestemming en dergelijke.
Je kunt met skymaps precies zien welke ster, waar staat, hoe deze heet en dergelijke.
GoogleMaps, je weet altijd de weg, waar je ook bent.
Je hebt altijd de bijbel in diverse vertalingen bij je. Makkelijk om na het eten, of gewoon tussendoor, uit te lezen.
Agenda, altijd bij de hand. Neemt geen extra ruimte in. Als ik een afspraak maak, ziet mijn vrouw dat, en andersom.
Alle documenten, spreadsheets of wat dan ook, met 1 klik toegankelijk uit de cloud.
Met 1 klik kun je zien hoe warm het in huis is, op welk vermogen je ketel draait, wat het verbruik de afgelopen dagen is geweest, allerlei tijdsplannen instellen voor effectieve warmte in huis.
Met 1 klik de standkachel van de auto aanzetten waardoor je in de morgen niet hoeft te krabben als het gevroren heeft, en de auto lekker warm is als je weg rijdt.
Met 1 klik diverse lampen aan/uit schakelen. Klik je op "muziek luisteren", wordt de muziekinstallatie automatisch aangezet, de lampen gedimd en de gordijnen gaan dicht. Met een andere klik gaan juist alle lampen uit als je naar bed wil. De kachel gaat uit, lampen gaan uit, deuren gaan automatisch op slot, enzovoorts.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Natuurlijk zijn er veel gevaren aanwezig. Maar met effectief gebruik vind ik de techniek fantastisch.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Telefoon

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Zijn er nog mensen zonder 'beeldtelefoon'?
Ik begrijp wel de zorg die je hier uitspreekt.
Maar begin vorige eeuw was deze zorg er ook over de radio en later over de tv.
Ik heb wel een smartphone, maar ik ben er alleen maar bereikbaar mee en bel en app ermee naar een selekt gezelschap.
Ik geef mijn mobiele nr niet aan winkels, bedrijven e.d.
ejvl schreef:En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Natuurlijk zijn er veel gevaren aanwezig. Maar met effectief gebruik vind ik de techniek fantastisch.
Het zal wel een generatiekloofje zijn, of een mannenaangelegenheid, of iets anders, maar ik gruw hiervan.
Besef je niet hoe afhankelijk je jezelf inmiddels hebt gemaakt van een apparaatje van een paar vierkante centimeter?
Wat je in een onbewaakte tel kan verliezen?
Ik vind het helemaal niets als ons huis met slechts een vingertip verlicht, verwarmd, bewaakt kan worden.
Ik vind het zelfs beangstigend.
Maar zoals ik zei, ik denk dat ik je antwoord wel kan raden. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Telefoon

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Besef je niet hoe afhankelijk je jezelf inmiddels hebt gemaakt van een apparaatje van een paar vierkante centimeter?
Wat je in een onbewaakte tel kan verliezen?
Ik vind het helemaal niets als ons huis met slechts een vingertip verlicht, verwarmd, bewaakt kan worden.
Ik vind het zelfs beangstigend.
Maar zoals ik zei, ik denk dat ik je antwoord wel kan raden. ;)
Als de techniek weigert, doe ik het gewoon alsnog handmatig. :)
En uiteraard e.a goed beveiligen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Telefoon

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Als de techniek weigert, doe ik het gewoon alsnog handmatig. :)
En uiteraard e.a goed beveiligen.
Ik kom nog uit de tijd dat je op moest staan om met de knop de radio iets harder te zetten. En na hooguit een kwartier moest je opstaan om de plaat om te draaien.
Ik denk dat iedereen die 10.000 stappen p/d met gemak haalde.
En nu kweekt men zitvlees. :D
Heb je nog wel een vaste telefoon thuis?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Telefoon

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
ejvl schreef: Als de techniek weigert, doe ik het gewoon alsnog handmatig. :)
En uiteraard e.a goed beveiligen.
Ik kom nog uit de tijd dat je op moest staan om met de knop de radio iets harder te zetten. En na hooguit een kwartier moest je opstaan om de plaat om te draaien.
Ik denk dat iedereen die 10.000 stappen p/d met gemak haalde.
En nu kweekt men zitvlees. :D
Heb je nog wel een vaste telefoon thuis?
Als ik thuiskom en ik wil muziek luisteren, druk ik op 1 knop, versterker gaat aan, eventueel de dvd speler, alles op de juiste instellingen. :)
Die 10.000 haal ik vaak ook nog wel, dat krijg je met honden of werk waar je soms veel voor moet lopen. :)
Wij hebben inderdaad geen vaste telefoon, daar zie ik geen voordeel in. Kost een X bedrag per maand, en mobiel bellen is tegenwoordig zo goedkoop (in mijn geval gratis), dat het net zo makkelijk is.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Telefoon

Bericht door emigrant »

de ongerustheid is begrijpelijk. Een apparaat moet altijd een middel zijn tot een doel, maar daar is het ver van afgeweken.

en wat dacht je ervan dat al die miljoenen telefoons in China gemaakt worden onder bar slechte omstandigheden.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Telefoon

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Wij hebben inderdaad geen vaste telefoon, daar zie ik geen voordeel in. Kost een X bedrag per maand, en mobiel bellen is tegenwoordig zo goedkoop (in mijn geval gratis), dat het net zo makkelijk is.
Toen laatst die orkanen achter elkaar over Amerika trokken, waren mensen met een mobiel onbereikbaar.
De mensen die een vaste telefoon hadden, konden in sommige gevallen wel gebeld worden!
Nu zal dit hier niet zo snel gebeuren, maar wij hebben toch wel een aantal keren de voordelen van een vaste telefoon ondervonden.
Ik houd er sowieso niet van om afhankelijk te zijn (van apparaten.) Misschien is dat het. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Telefoon

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
ejvl schreef: Wij hebben inderdaad geen vaste telefoon, daar zie ik geen voordeel in. Kost een X bedrag per maand, en mobiel bellen is tegenwoordig zo goedkoop (in mijn geval gratis), dat het net zo makkelijk is.
Toen laatst die orkanen achter elkaar over Amerika trokken, waren mensen met een mobiel onbereikbaar.
De mensen die een vaste telefoon hadden, konden in sommige gevallen wel gebeld worden!
Nu zal dit hier niet zo snel gebeuren, maar wij hebben toch wel een aantal keren de voordelen van een vaste telefoon ondervonden.
Ik houd er sowieso niet van om afhankelijk te zijn (van apparaten.) Misschien is dat het. :)
Maar onbewust is iedereen dat. Kooktoestel, cv ketel, auto, koffiezetapparaat, stroom, water, gas, brandstof, en nog veel meer, allemaal afhankelijk van computers en technologie.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Telefoon

Bericht door CvdW »

U heeft gelijk, maar wij hebben een flinke aggregaat voor elektriciteit en een puls voor water en oliestel/olielampen ter beschikking.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Telefoon

Bericht door Bonny »

Ik heb elf jaar geleden een mobiele telefoon gekocht, en die werkt nog steeds! Ik snap werkelijk niet waarom ik nu een 'strelefoon' zou moeten hebben.
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie