Telefoon

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Telefoon

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef:Nee, je trekt het ten onrechte in het belachelijke. Ik zie regelmatig mensen die meelezen of meezingen vanaf hun smartphone. Prima toch?
Als er alleen psalmen worden gezongen en uit de bijbel gelezen wordt, vind ik het niet nodig dat iemand dat doet. Immers een psalmboekje met psalmen neemt niet veel ruimte in.
Maar in een kerk waar ook uit Weerklank/liedboek/op Toonhoogte en nog meer bundels, tegelijk wordt gezongen, zonder beamer, kan het zeker heel handig zijn. Anders moet je als kerkganger een stapel bundels meenemen.
@Mara, ik behoor niet tot de kerken die jij "bepaalde kerken" noemt, maar als organist heb ik al m'n muziek op tablet staan, en staat die op de lessenaar, geldt het dan ook? ;)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Telefoon

Bericht door Mara »

ejvl schreef: @Mara, ik behoor niet tot de kerken die jij "bepaalde kerken" noemt, maar als organist heb ik al m'n muziek op tablet staan, en staat die op de lessenaar, geldt het dan ook? ;)
Van mij wel hoor. ;)
Ik zal wel weer ouderwets of kleine-vossen-jager genoemd worden, maar ik zie een predikant veel liever met een Bijbel en evt een schriftje op de kansel klimmen dan met alleen een I pad.
En zo ook de kerkganger, misschien gaat er nog iets van uit naar de wereld als je met een Bijbel onder je arm naar de kerk loopt?
Als je met een Bijbeltje ergens naar toe gaat, bijv. naar het ziekenhuis of naar een hotel, kun je hem achterlaten voor een zoekende ziel.
Ik neem aan dat je dit met je I pad niet doet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Telefoon

Bericht door refo »

Met je bijbeltje is dat ook alleen theoretisch.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Telefoon

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Ik zal wel weer ouderwets of kleine-vossen-jager genoemd worden, maar ik zie een predikant veel liever met een Bijbel en evt een schriftje op de kansel klimmen dan met alleen een I pad.
En zo ook de kerkganger, misschien gaat er nog iets van uit naar de wereld als je met een Bijbel onder je arm naar de kerk loopt?
Als je met een Bijbeltje ergens naar toe gaat, bijv. naar het ziekenhuis of naar een hotel, kun je hem achterlaten voor een zoekende ziel.
Ik neem aan dat je dit met je I pad niet doet.
Zie je ook liever een organist uit een koraalboek spelen en een tas/koffer muziek meenemen, of met een tablet?
Of maakt dat niet uit? :slurp
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Telefoon

Bericht door eilander »

Een organist hóór je. Vaak zie je hem of haar niet. Dus maakt het ook niet uit.
Hoe krijg je alle muziek op je tablet trouwens? En ben je nooit bang dat de techniek weigert?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Telefoon

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Zie je ook liever een organist uit een koraalboek spelen en een tas/koffer muziek meenemen, of met een tablet?
Of maakt dat niet uit? :slurp
Ik zie de organist nooit, of ik moet toevallig tegelijk met hem aankomen. :)
Zonder jouw werk te willen degraderen, het is geen ambt maar een prachtige (bij)baan. (Ik ben een tikje jaloers want ik heb nooit de orgelspeelkunst onder de knie kunnen krijgen, ondanks een jaar lessen volgen.)
En je speelt niet vanuit de Bijbel maar vanaf een muziekboek.
Dat is voor mij dus het kenmerkende verschil.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Telefoon

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Een organist hóór je. Vaak zie je hem of haar niet. Dus maakt het ook niet uit.
Hoe krijg je alle muziek op je tablet trouwens? En ben je nooit bang dat de techniek weigert?
Alles inscannen naar PDF. In verloren uren gedaan, en als ik de muziek klaarmaakte voor de zondag, ook inscannen.
Een jaar of 2 totaal over gedaan, beetje bij beetje, intussen enkele duizenden stukken muziek erop staan, ook veel van freescores trouwens, gratis bladmuziek, rechstreeks als PDF te downloaden.
En nog ben ik niet klaar, het koraalboek van Cor van Dijk en Goudimel moet ik nog doen.
De techniek heeft tijdens de diensten nog nooit gehaperd gelukkig, maar ik heb er wel altijd een gewoon psalmboek naast staan. Mocht e.a weigeren, kan ik schakelen. Daarnaast kan ik 90% van de psalmen ook wel uit het hoofd spelen, mocht hij uitvallen.
Ik vind het vooral ideaal dat je altijd kunt schakelen naar de sfeer van de preek. Zeker de muziek na de dienst. Vaak is van tevoren wel in te schatten wat de sfeer van de preek is en hierop een stuk muziek uitzoeken, maar mocht het toch anders verlopen, heb je ook alle andere muziek bij de hand, wat dus gebruikt kan worden.

En zorgen voor een goede back-up van de hele bibliotheek natuurlijk. :)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Telefoon

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Zonder jouw werk te willen degraderen, het is geen ambt maar een prachtige (bij)baan. (Ik ben een tikje jaloers want ik heb nooit de orgelspeelkunst onder de knie kunnen krijgen, ondanks een jaar lessen volgen.)
En je speelt niet vanuit de Bijbel maar vanaf een muziekboek.
Dat is voor mij dus het kenmerkende verschil.
Ik zal niet snel een telefoon gebruiken tijdens de kerkdienst om uit de bijbel te lezen. Maar dat er op de telefoon verschillende Bijbelvertalingen geplaatst kunnen worden, vind ik wel erg handig. Ook als je onderweg of op het werk bent en dergelijken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Telefoon

Bericht door Luther »

AnneRinke schreef:Tja, je kunt ook de radicale keuze maken om de smartphone met alle opties in te ruilen voor een eenvoudig exemplaar. Het levert bijzonder veel tijd op die je kunt besteden aan zinniger zaken kan ik uit ervaring melden.

Ik ben van mening dat goed gebruik van een smartphone heel veel zelfbeheersing kost en dat weinig mensen dat hebben. Je hebt van die apps die kunnen meten hoe vaak je per dag je smartphone oppakt en hoe veel tijd je er aan besteed. Bijv. Moment voor iPhone, ik denk dat een ieder zal schrikken.
Ik zou het graag willen; maar er schijnt geen simpele telefoon te zijn (zoals voorheen de Nokia 3310) en dan met wifi en whatsapp. Want dat laatste vind ik toch wel heel handig.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Telefoon

Bericht door Terri »

Luther schreef:
AnneRinke schreef:Tja, je kunt ook de radicale keuze maken om de smartphone met alle opties in te ruilen voor een eenvoudig exemplaar. Het levert bijzonder veel tijd op die je kunt besteden aan zinniger zaken kan ik uit ervaring melden.

Ik ben van mening dat goed gebruik van een smartphone heel veel zelfbeheersing kost en dat weinig mensen dat hebben. Je hebt van die apps die kunnen meten hoe vaak je per dag je smartphone oppakt en hoe veel tijd je er aan besteed. Bijv. Moment voor iPhone, ik denk dat een ieder zal schrikken.
Ik zou het graag willen; maar er schijnt geen simpele telefoon te zijn (zoals voorheen de Nokia 3310) en dan met wifi en whatsapp. Want dat laatste vind ik toch wel heel handig.
Wat nog iets helpt is geen abonnement nemen maar prepaid, dan heb je alleen wifi waar je mee mag liften.
In dringende gevallen een sms-je of bellen.
AnneRinke
Inactief
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2017, 21:13

Re: Telefoon

Bericht door AnneRinke »

Luther schreef:
AnneRinke schreef:Tja, je kunt ook de radicale keuze maken om de smartphone met alle opties in te ruilen voor een eenvoudig exemplaar. Het levert bijzonder veel tijd op die je kunt besteden aan zinniger zaken kan ik uit ervaring melden.

Ik ben van mening dat goed gebruik van een smartphone heel veel zelfbeheersing kost en dat weinig mensen dat hebben. Je hebt van die apps die kunnen meten hoe vaak je per dag je smartphone oppakt en hoe veel tijd je er aan besteed. Bijv. Moment voor iPhone, ik denk dat een ieder zal schrikken.
Ik zou het graag willen; maar er schijnt geen simpele telefoon te zijn (zoals voorheen de Nokia 3310) en dan met wifi en whatsapp. Want dat laatste vind ik toch wel heel handig.
Nee klopt, ik heb nu dus een telefoon zonder whatsapp, lastig soms, ik heb het via een omweggetje op m n laptop staan voor bijv familie-app. Die berichten lees ik dan eens per dag of zo.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Telefoon

Bericht door ejvl »

Luther schreef:r schijnt geen simpele telefoon te zijn (zoals voorheen de Nokia 3310) en dan met wifi en whatsapp. Want dat laatste vind ik toch wel heel handig.
Die zijn er wel hoor, voor rond de €100,- heb je al wat. Het zal wel een smartphone moeten zijn omdat whatsapp uit een playstore gedownload moet worden, maar er zijn ook hele simpele Android of Windows smartphones.
Plaats reactie