#Me Too

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: #Me Too

Bericht door Wandelende »

Zita schreef:Er zullen inderdaad sectoren zijn waar vrouwen met seksuele gunsten proberen hun carrière een boost te geven. De mannen die daar gebruik van maken, zijn fout bezig. De vrouwen die daar gebruik van maken, zijn even fout bezig. Die moeten na afloop (of 24 jaar later) ook niet schreeuwen. Als het zo erg was, hadden ze aangifte moeten doen.

Dat sommigen in dit topic nogal fel reageren, komt misschien wel doordat de meeste vrouwen wel wat minder plezierige (maar vaak gelukkig relatief onschuldige) ervaringen hebben. Een man die in het donker achter je aan blijft fietsen, een man die in de tram aan je achterwerk zit, een groep jongens die op het station naar je sissen, een graai naar je borsten in het zwembad enzovoorts. Iets te vaak is dan de reactie van de omgeving: 'moet je maar niet in het donker fietsen', 'dat doen mannen nu eenmaal als vrouwen een jurk dragen', 'je moet ook gewoon niet buiten de bejaardentijden naar het zwembad gaan' enzovoorts. Ofwel: de vrouw gedraagt zich normaal, voelt zich min of meer belaagd en krijgt daar zelf de schuld van. Dat is soms wel vervelend.

Ik denk dat het wel goed is om in deze discussie de twee typen metoo's te onderscheiden: de vrouw die bewust gebruik maakt van haar seksualiteit, en de vrouw die volkomen ongewild belaagd wordt.
Ik denk niet iemand in deze discussie hier ànders over denkt. Dat is dus het punt niet.
Wat wel het punt is dat de beeldvorming in de media, en ook voor een deel in dit topic, teveel wordt geschoven richting ‘slechte mannen’. En dat is generaliserend, of in ieder geval insinueerd het dat te zijn.
(~)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: #Me Too

Bericht door Terri »

Wandelende schreef:
Terri schreef:Ik vind in deze het antwoord van Jozef mooi;
" hoe zoude ik dan dit een zo groot kwaad doen, en zondigen tegen God!"
Mooi antwoord van Jozef.
Zou je kunnen toelichten in welk kader je dit plaatst?
Dat er ook mannen zijn die ondanks alle verleidingen stand houden omdat ze wederom geboren zijn en een nieuw leven deelachtig zijn.
En natuurlijk krijg je vrij snel te horen, ja maar, we zijn en blijven zondaars, maar dat vind ik soms te gemakkelijk.
Ik plaatste dit eigenlijk ook met het idee, dat er soms te gemakkelijk een soort van vrijbrief is, dat mannen nu eenmaal beeldend denken enz. Ik denk dat er wel degelijk zijn die hun ogen rein houden. Soms wordt daar wel eens smalend over gedaan, zo van ja ja....
Maar sorry als dit niet helemaal to the point is.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: #Me Too

Bericht door Wandelende »

Terri schreef:
Wandelende schreef:
Terri schreef:Ik vind in deze het antwoord van Jozef mooi;
" hoe zoude ik dan dit een zo groot kwaad doen, en zondigen tegen God!"
Mooi antwoord van Jozef.
Zou je kunnen toelichten in welk kader je dit plaatst?
Dat er ook mannen zijn die ondanks alle verleidingen stand houden omdat ze wederom geboren zijn en een nieuw leven deelachtig zijn.
En natuurlijk krijg je vrij snel te horen, ja maar, we zijn en blijven zondaars, maar dat vind ik soms te gemakkelijk.
Ik plaatste dit eigenlijk ook met het idee, dat er soms te gemakkelijk een soort van vrijbrief is, dat mannen nu eenmaal beeldend denken enz. Ik denk dat er wel degelijk zijn die hun ogen rein houden. Soms wordt daar wel eens smalend over gedaan, zo van ja ja....
Maar sorry als dit niet helemaal to the point is.
Daar ben ik het van harte mee eens.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: #Me Too

Bericht door eilander »

Terri schreef:Dat er ook mannen zijn die ondanks alle verleidingen stand houden omdat ze wederom geboren zijn en een nieuw leven deelachtig zijn.
En natuurlijk krijg je vrij snel te horen, ja maar, we zijn en blijven zondaars, maar dat vind ik soms te gemakkelijk.
Ik plaatste dit eigenlijk ook met het idee, dat er soms te gemakkelijk een soort van vrijbrief is, dat mannen nu eenmaal beeldend denken enz. Ik denk dat er wel degelijk zijn die hun ogen rein houden. Soms wordt daar wel eens smalend over gedaan, zo van ja ja....
Maar sorry als dit niet helemaal to the point is.
Dat wedergeboorte geen garantie is voor stand houden tegen verleidingen, moge duidelijk zijn. Alleen Gods weerhoudende genade is dat.
Verder is het natuurlijk zo dat voor de één de drank een verleiding is, een ander worstelt met een gameverslaving, enzovoorts.
Als je boezemzonde op het vlak van seksualiteit ligt, zou ik zeggen dat het vrijwel onmogelijk is om je ogen rein te houden. Hoeveel zondige blikken doe je per dag? Dus het stand houden tegen verleidingen kan voor de buitenkant zo zijn (en dat is ook al genade), maar we weten wat de Heere Jezus zegt: wie een vrouw aanziet om te begeren...
Dan blijft er een dagelijkse belijdenis van zonden over, en een dagelijks toevlucht nemen tot de Fontein Die geopend is tegen de zonde en tegen de onreinheid.
Als je hier een soort van vrijbrief in leest, heb je er in elk geval niets van begrepen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: #Me Too

Bericht door Terri »

eilander schreef:
Terri schreef:Dat er ook mannen zijn die ondanks alle verleidingen stand houden omdat ze wederom geboren zijn en een nieuw leven deelachtig zijn.
En natuurlijk krijg je vrij snel te horen, ja maar, we zijn en blijven zondaars, maar dat vind ik soms te gemakkelijk.
Ik plaatste dit eigenlijk ook met het idee, dat er soms te gemakkelijk een soort van vrijbrief is, dat mannen nu eenmaal beeldend denken enz. Ik denk dat er wel degelijk zijn die hun ogen rein houden. Soms wordt daar wel eens smalend over gedaan, zo van ja ja....
Maar sorry als dit niet helemaal to the point is.
Dat wedergeboorte geen garantie is voor stand houden tegen verleidingen, moge duidelijk zijn. Alleen Gods weerhoudende genade is dat.
Verder is het natuurlijk zo dat voor de één de drank een verleiding is, een ander worstelt met een gameverslaving, enzovoorts.
Als je boezemzonde op het vlak van seksualiteit ligt, zou ik zeggen dat het vrijwel onmogelijk is om je ogen rein te houden. Hoeveel zondige blikken doe je per dag? Dus het stand houden tegen verleidingen kan voor de buitenkant zo zijn (en dat is ook al genade), maar we weten wat de Heere Jezus zegt: wie een vrouw aanziet om te begeren...
Dan blijft er een dagelijkse belijdenis van zonden over, en een dagelijks toevlucht nemen tot de Fontein Die geopend is tegen de zonde en tegen de onreinheid.
Als je hier een soort van vrijbrief in leest, heb je er in elk geval niets van begrepen.
Tjonge....je voelt je blijkbaar enorm aangesproken, terwijl ik op niemands posting in het bijzonder reageerde.
En of ik ergens niks van begrepen hebt, zal dan zo zijn, het zijn jouw woorden en die zijn niet bepalend gelukkig.
En garantie doet sowieso niet mee in deze dingen.
Ik gaf alleen aan dat Jozef niet bezweek voor de verleidingen. Dus het kan.
En inderdaad David wel.....
Degenen die seksualiteit niet als boezemzonde hebben dan? Of kan dat niet?
Begrijp ik dat jij stelt dat elke man in ieder geval geestelijk elke dag in deze zonde valt?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: #Me Too

Bericht door eilander »

Inderdaad voel ik me aangesproken, maar ik geef ronduit toe dat dat aan mij ligt. Ik denk dat je wel mijn posting beter kunt lezen. Ik zeg bijvoorbeeld niet dat dit voor elke man zou gelden.
Ik zei ook niet dat jij er niets van begrepen hebt.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: #Me Too

Bericht door Terri »

eilander schreef:Inderdaad voel ik me aangesproken, maar ik geef ronduit toe dat dat aan mij ligt. Ik denk dat je wel mijn posting beter kunt lezen. Ik zeg bijvoorbeeld niet dat dit voor elke man zou gelden.
Ik zei ook niet dat jij er niets van begrepen hebt.
Eilander, ik vind het oprecht vervelend als ik je gekwetst heb, dat is absoluut niet mijn bedoeling.
Ik schreef het stukje over Jozef helemaal neutraal, had je posting niet eens gelezen, ik was in gesprek met Wandelende en ik schreef ook nog, 'misschien niet zo to the point'.
Laten we maar aannemen dat we 'even langs elkaar heen aan het praten waren'.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: #Me Too

Bericht door parsifal »

Ondertussen een column in het RD.

https://www.rd.nl/opinie/column-ds-j-be ... -1.1520448

Wat onsamenhangend en de eerste alinea maakt me wat kwaad (de suggestie dat de andere kant opkijken al als grensoverschrijdend gedrag gezien kan worden suggereert dat mannen de werkelijke slachtoffers zijn van de grotere bewustwording van seksueel onwenselijk gedrag).

Verder wordt er wel een goed punt gemaakt dat de veranderde seksuele moraal veel nadelige gevolgen heeft gehad (en sommige goede).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: #Me Too

Bericht door Orchidee »

Ik vind het ook een onsamenhangend verhaal maar toch begrijp ik persoonlijk wél wat hij wil zeggen en/of bedoeld/ervaart!
Ik als vrouw weet soms al niet waar ik moet kijken
Veel vrouwen/meisjes kleden zich erg uitdagend en zijn zich daar heus van bewust!
Ik kijk ook anders naar iemand die zich zo kleed dat alle (vaak weelderig) vormen zeer benadrukt worden en/of er diep inzicht is, dan naar iemand die "gewoon" netjes en losjes gekleed is!


Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: #Me Too

Bericht door parsifal »

Orchidee schreef:Ik vind het ook een onsamenhangend verhaal maar toch begrijp ik persoonlijk wél wat hij wil zeggen en/of bedoeld/ervaart!
Ik als vrouw weet soms al niet waar ik moet kijkenAfbeelding
Veel vrouwen/meisjes kleden zich erg uitdagend en zijn zich daar heus van bewust!
Ik kijk ook anders naar iemand die zich zo kleed dat alle (vaak weelderig) vormen zeer benadrukt worden en/of er diep inzicht is, dan naar iemand die "gewoon" netjes en losjes gekleed is!


Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Dat daar een probleem ligt is waar. Maar dat staat verder los van de MeToo beweging.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: #Me Too

Bericht door Dodo »

Veel van de metoo-situaties gaan niet over vrouwen die te losjes gekleed waren. Dat waren studentes die door docenten of medestudenten aangerand zijn. Dat zijn werknemers die door een baas aangerand zijn.
Natuurlijk is het lastig als vrouwen te bloot gekleed gaan, maar het merendeel van de situaties gaan over normale omgang, werk, school, studie, familie. Waar je veilig zou moeten zijn als vrouw.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: #Me Too

Bericht door Mara »

Er vallen meer zaken op.
Topless zonnen is uit, met als reden, vrouwen hebben er geen trek in dat ze met een mobieltje gefotografeerd worden en zo het internet dan overgaan.
Er is nu een over-correctheid, een man schrikt al als hij per ongeluk een vrouw aanraakt in een kleine ruimte.
Of zijn hand even op haar bovenrug legt om haar voor te laten gaan.
Tegelijk wordt er gezegd: Gerard trouwt met zijn Marieke.
Hoezo zijn? Marieke houdt haar eigen naam en als ze later Peter leuker vindt, gaat ze er met hem vandoor.
Ik chargeer nu.

MeToo is alleen van toepassing als het een situatie betreft waarin de een (meestal de man) de ander tegen haar zin, onwenselijk of ongepast aanraakt.
Ik werkte op een groot kantoor waar een man om zijn ongewenste aanrakingen bekend stond.
Als hij bij je bureau kwam staan, sloeg hij altijd een arm om je heen, zijn gedicht net iets te dichtbij.
En hij kon het jarenlang blijven doen, wij vrouwen wisten niet beter.
Hij werd ook nooit berispt, niemand deed aangifte, alleen onderling spraken we erover en dat we nooit bij hem in de auto zouden stappen.
En we waren echt geen naieve kuikens. Hij zou er alleen nu niet meer mee wegkomen.
Er heeft een ommekeer plaatsgevonden.
De vrouwen emancipeerden zich, maar voor mannen werden de grenzen daardoor te vaag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie