Fipronilaffaire

Plaats reactie
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Fipronilaffaire

Bericht door Ambtenaar »

In het Reformatorisch Dagblad staat vandaag een bericht over de fipronilaffaire.
Reformatorisch Dagblad schreef:In een vraaggesprekje met Boerderij rond de informele raad van landbouwministers in Tallinn zei Kamp dinsdag dat overheid en banken eraan werken dat er geen bedrijven omvallen
Reformatorisch Dagblad schreef:Het is nu zaak een goed beeld van de affaire te krijgen, de verantwoordelijke „criminelen” te berechten en het consumentenvertrouwen te herstellen, aldus EU-commissaris Andriukaitis (Gezondheid en Voedselveiligheid) gisteren. Die heeft op 26 september vervolgoverleg belegd in Brussel, waar het voorstel van de vier landen dan op tafel moet liggen.
Ik ben benieuwd op welke bedrijven minister Kamp doelt. Bedoelt hij bedrijven die fipronil in hun stallen hebben gebruikt of andere bedrijven die geen fipronil in de stallen hebben en die als gevolg van de hele affaire in financiële problemen zijn gekomen. Boeren die bewust het bedrijf Chickfriend in hun stallen hebben toegelaten hebben de regels overtreden en hun integere concurrenten schade berokkend omdat de hele sector in opspraak is geraakt. Wat mij betreft valt het net zoveel te verwijten als Chickfriend. Verschillende veeartsen hebben namelijk gewaarschuwd voor Chickfriend. Het Reformatorisch Dagblad mag de aanhalingstekens bij het woord criminelen wat mij betreft wel verwijderen dus.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Fipronilaffaire

Bericht door Framboos »

Ambtenaar schreef: Boeren die bewust het bedrijf Chickfriend in hun stallen hebben toegelaten hebben de regels overtreden en hun integere concurrenten schade berokkend omdat de hele sector in opspraak is geraakt. Wat mij betreft valt het net zoveel te verwijten als Chickfriend. Verschillende veeartsen hebben namelijk gewaarschuwd voor Chickfriend. Het Reformatorisch Dagblad mag de aanhalingstekens bij het woord criminelen wat mij betreft wel verwijderen dus.
Ik vind dat je hier wel heel erg hard van stapel loopt. Hoeveel kippenhouders ken jij persoonlijk? Hoeveel veeartsen heb je persoonlijk gesproken om hen te vragen of ze de boeren wel hebben gewaarschuwd? Ik vind dat je erg ver gaat door iedere kippenboer die met Chickfriend in zee is gegaan af te schilderen als een crimineel, die willens en wetens de regels hebben overtreden. Ik heb diverse kippenhouders gesproken en geen van allen is ooit gewaarschuwd door een dierenarts. En natuurlijk valt de kippenboeren niet even veel te verwijten als Chickfriend. Chickfriend wist (hoogstwaarschijnlijk) dat ze fipronil gebruikten. De kippenhouders daarentegen hebben een bedrijf ingehuurd om ziekten onder hun vee te bestrijden. Dat een extern bedrijf dit doet, is heel normaal in die wereld. Ik kan heel goed begrijpen dat ze niet op de hoogte zijn welk middel dat externe bedrijf nu precies wel of niet gebruikt. Je mag er van uit gaan dat het externe bedrijf geen middelen gebruikt, die niet toegelaten zijn (want anders is dit bedrijf strafbaar). Stel dat ik een tuinman opdracht geef om onkruid te bestrijden in mijn tuin. Dan vind ik het niet onlogisch dat ik niet precies weet wat hij gebruikt.
Mijn mening is dus dat je een erg hard oordeel hebt, wat (op basis van jou post hier) niet onderbouwt is.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Fipronilaffaire

Bericht door Wim Anker »

Zo eenvoudig is het toch niet. De boeren hadden de plicht te controleren of Chickfriend wel de juiste vergunningen had. Dat hebben ze niet gedaan. Dat is gewoon nalatigheid.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Fipronilaffaire

Bericht door Van Ewijk »

Wim Anker schreef:Zo eenvoudig is het toch niet. De boeren hadden de plicht te controleren of Chickfriend wel de juiste vergunningen had. Dat hebben ze niet gedaan. Dat is gewoon nalatigheid.
Helemaal mee eens. Ik ben dan ook van mening dat de belastingbetaler ook niet voor de kosten op hoeft te draaien.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Fipronilaffaire

Bericht door Herman »

Framboos schreef: Mijn mening is dus dat je een erg hard oordeel hebt, wat (op basis van jou post hier) niet onderbouwt is.
De meeste boeren hebben toch de moraal, dat ze baas op eigen erf zijn.

Het is dus de enige juiste constatering dat veel boeren niet goed hebben doorgevraagd en zich in de luren hebben laten leggen door Chickfriend die de werking van hun product omschrijven als 'het geheim van de smid'. Terwijl je aan alle kanten als boer kunt ruiken dat het niet safe zit. (Je kunt ter verificatie daarover de online blogs gewoon nalezen uit de tijd vóór de affaire. Kortom, als je dit risico neemt, dan zijn de blaren voor jou.

Verder ben ik van mening dat de regels van de NVWA op dit punt niet deugen. De genomen maatregelen zijn excessief te noemen in relatie tot het gesignaleerde risico dat de volksgezondheid in gevaar is.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Fipronilaffaire

Bericht door DDD »

Precies. Het lijkt mij ook een bedrijfsrisico. Maar als ik zelf zo dom was geweest, dacht ik daar vast anders over.

En verder heb ik al mijn eieren rustig opgegeten en zou ik het niet gek vinden als de overheid meebetaalt, maar dan omdat de maatregelen buiten proportie waren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Fipronilaffaire

Bericht door eilander »

Wel eens met de laatste bijdragen over de eigen verantwoordelijkheid.
Toch nog de vraag: hoe denken we over de rol van de NVWA? Het lijkt erop dat eerdere signalen niet opgepikt zijn, en ook dat er toch wel onnodige onrust is gezaaid.
Ik heb zelf in de supermarkt geen enkel effect gezien, en heb ook evenveel eieren gegeten dan anders. Maar er zijn volgens mij veel mensen geweest die onnodig minder eieren zijn gaan eten.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Fipronilaffaire

Bericht door Ambtenaar »

Framboos schreef:
Ik vind dat je hier wel heel erg hard van stapel loopt. Hoeveel kippenhouders ken jij persoonlijk? Hoeveel veeartsen heb je persoonlijk gesproken om hen te vragen of ze de boeren wel hebben gewaarschuwd?
Ik woon niet in een agrarische omgeving, ik heb dus geen mensen gesproken, enkel berichtgeving gevolgd.
Ik vind dat je erg ver gaat door iedere kippenboer die met Chickfriend in zee is gegaan af te schilderen als een crimineel, die willens en wetens de regels hebben overtreden.
Het is de verantwoordelijkheid van de boer om na te gaan of een bedrijf geaccrediteerd is en welke middelen er gebruikt worden. Als je dat niet doet, dan overtreed je de regels. Je kunt wel je kop in het zand steken, maar dat maakt je niet minder verantwoordelijk.
En natuurlijk valt de kippenboeren niet even veel te verwijten als Chickfriend.
Natuurlijk wel. Zij laten dat bedrijf toch toe in hun stallen? Als er zoveel van af hangt, dan wil je toch weten wat er gebruikt wordt? Als het bovendien zo is dat normaal gesproken je elke paar weken je stallen moet schoonmaken en het bij Chickfriend wel enige maanden duurt voordat behandeling opnieuw nodig is, dan moet op zijn minst een belletje gaan rinkelen en dan moet je doorvragen.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Fipronilaffaire

Bericht door Maanenschijn »

Ik meen toch dat de zaak niet zo simpel is als hierboven voorgesteld. We leven inmiddels in een over-gereguleerde situatie, veel ondernemers zullen dat bevestigen. Een garagebedrijf moet (formeel) een viertal documenten invullen om een proefrit mogelijk te maken. Wat bedrijven in de levensmiddelen industrie (en ja, ook boeren) moeten doen om hun administratie en bedrijfsvoering conform de regels te laten verlopen is enorm. De praktijk is dat je vrijwel nooit exact aan de regelgeving kan voldoen.

Wat betreft Fipronil: zeker hebben de kippenboeren hun verantwoordelijkheid. Die ze in het algemeen ook zeer serieus nemen. In de landbouw is naast het gebruik van bestrijdingsmiddelen en geneesmiddelen het gebruik van 'natuurlijke' middelen gebruikelijk. Gelukkig veel meer als jaren geleden, toen veel sneller naar een medicijn of bestrijdingsmiddel werd gegrepen, worden steeds meer middelen op natuurlijke basis gebruikt. Het middel van het bedrijf Chickfriend is als zodanig verkocht. Ik meen toch dat er een verschil in verantwoordelijkheid is in degene die het middel verkoop, voor datgene wat het niet is (een natuurlijk middel) en degene die het middel daarvoor koopt en gebruikt.

De lakse houding van de NVWA en de daarna overtrokken reactie toen het goed mis ging, vooral in Europees perspectief gezien is op zijn minst laakbaar te noemen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
ArieB
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:35

Re: Fipronilaffaire

Bericht door ArieB »

Er wordt erg simpel geredeneerd door mensen die hun mening baseren op wat de media hen verteld. Laten we eerst de waarheid even afwachten. Wisten de jongens van Chickfriend van het verboden middel? Of dachten ze een wondermiddel te hebben gevonden? Wie is het brein achter deze affaire? Wat is het doel?

Voor de boeren weer de schuld te geven. Noem mij één boer die de veelvoud aan regels die op hen afkomen, kan naleven. Ondoenlijk in mijn ogen. Tevens speelt mee dat dit middel al een jaar gebruikt werd zonder gevolgen, met al die controles die er vandaag de dag zijn is het logisch dat men er dan vanuit gaat dat het een veilig en verantwoord middel is. Tuurlijk is een boer verantwoordelijk voor wat er op zijn erf gebeurd, maar de schuld geven aan de boeren getuigd in mijn ogen van erg weinig boerenverstand.

Zeer opmerkelijk is de rol van de NVWA, waarom zo laat ingrijpen als het werkelijk zo'n gevaarlijk middel is (gezien de manier waarop er geacteerd is)? Waarom de maximaal toegestane waarde in januari omlaag bijstellen? Waarom niet reageren zoals Belgie en Duitsland? Is het beste gezocht voor zowel de burgers als de boeren? Is geprobeerd de boeren zo min mogelijk schade te laten lijden?

Kortom, veel onduidelijkheden. Wees dus voorzichtig met oordelen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Fipronilaffaire

Bericht door Moderamen »

ArieB schreef: Voor de boeren weer de schuld te geven. Noem mij één boer die de veelvoud aan regels die op hen afkomen, kan naleven. Ondoenlijk in mijn ogen. Tevens speelt mee dat dit middel al een jaar gebruikt werd zonder gevolgen, met al die controles die er vandaag de dag zijn is het logisch dat men er dan vanuit gaat dat het een veilig en verantwoord middel is. Tuurlijk is een boer verantwoordelijk voor wat er op zijn erf gebeurd, maar de schuld geven aan de boeren getuigd in mijn ogen van erg weinig boerenverstand.
Natuurlijk ligt de schuld niet alleen bij de boeren. Desalniettemin, hoewel ik boeren echt een warm hart toedraag moeten ze niet steeds in die slachtofferrol springen. Het is bekend dat een groot aantal boeren zich afvroegen wat voor spul het nou eigenlijk was. Chickfriend vertelde dat natuurlijk niet. Ondertussen bleven boeren het vrolijk gebruiken, want: het werkte ontzettend goed. Op internetfora voor kippenboeren waren er ook verschillende discussies wat er nou eigenlijk gebruikt werd en of het wel veilig was. Dat geeft wel iets aan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Fipronilaffaire

Bericht door Herman »

ArieB schreef: Tuurlijk is een boer verantwoordelijk voor wat er op zijn erf gebeurd, maar de schuld geven aan de boeren getuigd in mijn ogen van erg weinig boerenverstand.
Mijn boerenverstand zegt dat een gewaarschuwd mens voor twee telt.

Mijn kennis in zijn algemeenheid zegt dan in alle beroepsgroepen gecalculeerde risico's worden genomen op het gebied van naleving van de regelgeving.

Weet je wie spekkoper is? De boer die het niet heeft gedaan. En een ieder had die keuze.

En verder is al ruimschoots betoogd dat er een primaire verantwoordelijkheid is (Chickfriend) en een afgeleide verantwoordelijkheid (de boer). En met dit in gedachten vind ik het vreemd dat de laatste zich alleen slachtoffer schijnen te voelen.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Fipronilaffaire

Bericht door Klavart »

Pluimveehouder worstelt met gevolgen eierschandaal

https://www.rd.nl/vandaag/economie/plui ... -1.1431240
Plaats reactie