Dames en heren

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dames en heren

Bericht door Vorst »

samanthi schreef:
Vorst schreef:Uiteindelijk is dat het discussiepunt niet, maar het wel of geen aandacht geven aan transgenders.
Dat is een lastiger onderwerp dan je denkt. Als comfortabele hetero (of homo m/v) is het ver van je bed wellicht, maar onderschat de problematiek niet die hier achter schuilt!
Ja ik ken twee mensen die van man vrouw geworden zijn.
Beiden waren na de ingreep nog steeds beklagenswaardige mensen die nog steeds met hun leven geen raad wisten, nu waren ken ik deze twee vanuit een therapeutische setting, daar zaten ze uiteraard niet voor niets.
Het is dus geen graadmeter.
Inderdaad. Ik ken ook een heleboel hetero's die verknipt zijn.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dames en heren

Bericht door samanthi »

Vorst schreef:
samanthi schreef:
Vorst schreef:Uiteindelijk is dat het discussiepunt niet, maar het wel of geen aandacht geven aan transgenders.
Dat is een lastiger onderwerp dan je denkt. Als comfortabele hetero (of homo m/v) is het ver van je bed wellicht, maar onderschat de problematiek niet die hier achter schuilt!
Ja ik ken twee mensen die van man vrouw geworden zijn.
Beiden waren na de ingreep nog steeds beklagenswaardige mensen die nog steeds met hun leven geen raad wisten, nu waren ken ik deze twee vanuit een therapeutische setting, daar zaten ze uiteraard niet voor niets.
Het is dus geen graadmeter.
Inderdaad. Ik ken ook een heleboel hetero's die verknipt zijn.
Ja die kwijlen bij iedere vrouw die langs komt en andere veroordelen, misschien een beetje banaal uitgedrukt.maar sorry ik kan het niet anders zien.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dames en heren

Bericht door Vorst »

:D
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Dames en heren

Bericht door John Galt »

Vorst schreef:
John Galt schreef:@Vorst Ken je de aanspraak uit sommige kerken niet: "Geliefde medereizigers naar de nimmer eindigende eeuwigheid"?
Jawel hoor. Maar dat is nogal ouderwets taalgebruik en een beetje raar om in te voeren in een discussie over de aanspraakvorm die de NS hanteert.
Behalve als het ironisch bedoeld wordt.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Dames en heren

Bericht door John Galt »

Het heeft niet zozeer met transgender te maken. Een transgender voelt zich of man of vrouw. Ook als hij/zij in transitie is, wil hij aangesproken worden met hij of zij. Dus is "dames en heren" geen probleem, alleen niet iedereen waarvan jij het verwacht wordt aangesproken door de eerste of tweede benaming.
Waar het probleem zit, is de mensen zie zich "genderfluïde" noemen. Zij willen geen man of vrouw zijn, maar allebei een beetje. De ene dag voelen zij zich meer vrouw, de andere keer meer man. Met alle (seksuele) keuzes van dien.
Er schijnen allerlei variaties te zijn. Voor de liefhebbers heb je er hier 31: http://www.wtf.nl/liefde/31742/new-york ... nders.html (Vraag me niet wat het allemaal betekent...)
Vandaar dat ze maar opgehouden zijn letters te plakken achter de combi LGBT. Ooit was het eventjes LGBTQI, maar nu heet het LGBT+.
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dames en heren

Bericht door -DIA- »

Sprak men vroeger in de kerk de jeugd aan met "jongens en meisjes", of "jeugd in ons midden", nu hoort men sommige dominees consequent zeggen: "meisjes en jongens"... Misschien dat ik dat alleen wat vreemd vind klinken, het klinkt net als "Heren en dames"
Opende men vroeger een brief, dan begon men met:
Mijnheer, Mijne Heren,

Toen werd het Mijnheer/Mevrouw,

We zien zo dat een enkelzijdig mannelijke als belangrijkste door de anti-discriminatieraad is verwijderd. Net als trouwens de raad voor zuiver Nederlands, die vond dat Negerzoenen, Jodenkoeken, Zigeunersaus en Zwarte Piet in de ban moesten.

Ten aller uiterste willen sommigen wel af van het idee dat God mannelijk zou zijn...
Waar waren ze in de middeleeuwen mee bezig? Bestuderen of vrouwen mensen waren? Intussen is dat onderzoek wel in een vergevorderd stadium geraakt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dames en heren

Bericht door Vorst »

Vind je het zelf niet een beetje raar om het niet meer gebruiken van een enkelzijdige mannelijke aanhef te verbinden aan anti-discriminatie? Nogal lullig om als vrouw een brief te krijgen met een mannelijke aanhef...
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dames en heren

Bericht door -DIA- »

Vorst schreef:Vind je het zelf niet een beetje raar om het niet meer gebruiken van een enkelzijdige mannelijke aanhef te verbinden aan anti-discriminatie? Nogal lullig om als vrouw een brief te krijgen met een mannelijke aanhef...

Taal is aan verandering onderhevig. Een levende taal leeft, (zoals het begrip op zich al zegt, maar dat terzijde) en daardoor krijg je een evolutionaire verandering. De voorbeelden die ik noemde zijn niet evolutionair, maar revolutionair, door menselijk voorbedacht ingrijpen in de taal. Het uitdrukken, het mijden van bepaalde woorden. Dat laatste kan zondemeer goed zijn. Want het positief als we met onze mond niet vloeken, en ook schuttingtaal hoort niet op onze lippen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dames en heren

Bericht door Vorst »

:bobo
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dames en heren

Bericht door -DIA- »

Vorst schreef::bobo
:quoi
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dames en heren

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Sprak men vroeger in de kerk de jeugd aan met "jongens en meisjes", of "jeugd in ons midden", nu hoort men sommige dominees consequent zeggen: "meisjes en jongens"... Misschien dat ik dat alleen wat vreemd vind klinken, het klinkt net als "Heren en dames"
Opende men vroeger een brief, dan begon men met:
Mijnheer, Mijne Heren,

Toen werd het Mijnheer/Mevrouw,

We zien zo dat een enkelzijdig mannelijke als belangrijkste door de anti-discriminatieraad is verwijderd. Net als trouwens de raad voor zuiver Nederlands, die vond dat Negerzoenen, Jodenkoeken, Zigeunersaus en Zwarte Piet in de ban moesten.

Ten aller uiterste willen sommigen wel af van het idee dat God mannelijk zou zijn...
Waar waren ze in de middeleeuwen mee bezig? Bestuderen of vrouwen mensen waren? Intussen is dat onderzoek wel in een vergevorderd stadium geraakt.
Ja dat vind ik ook klinken als heren en dames, dat pakt niet goed, net wit/zwart of zwart/wit, wij hebben het ook met de kinderen, we noemen eerst ons eigen kind dan de aangetrouwde, dat ligt in het gehoor, maar de aangetrouwde familie zegt het andersom, eerst hun kind en dan de aangetrouwde, het is maar wat je gewend bent.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dames en heren

Bericht door DDD »

Volgens mij sla je weer enorm door.

Wat is er nu raar aan ´meisjes en jongens´. Dat klinkt mij net zo goed in de oren als ´jongens en meisjes´. Het is trouwens ook `dames en heren´, en niet ´heren en dames.

En voor het overige wil ik niets afdoen aan het leed van transgenders, maar genderfluiditeit lijkt me niet zo´n probleem, zolang niet halverwege het toiletbezoek de andere optie zich opdringt. Er zijn twee keuzes. Zolang niemand moeilijk doet over wie waar komt, is er niets aan de hand, toch?
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dames en heren

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Volgens mij sla je weer enorm door.

Wat is er nu raar aan ´meisjes en jongens´. Dat klinkt mij net zo goed in de oren als ´jongens en meisjes´. Het is trouwens ook `dames en heren´, en niet ´heren en dames.

En voor het overige wil ik niets afdoen aan het leed van transgenders, maar genderfluiditeit lijkt me niet zo´n probleem, zolang niet halverwege het toiletbezoek de andere optie zich opdringt. Er zijn twee keuzes. Zolang niemand moeilijk doet over wie waar komt, is er niets aan de hand, toch?
Voor mensen van nu misschien gewoon, maar als we vergelijken met bv. Zand en grind, dan zei je ook geen Grind en zand
# Bont en blauw/blauw en bont
# Koek en ei/ei en koek
# Hij beweert bij hoog en laag/laag en hoog
# Klein maar fijn/Fijn maar klein
# Kort en klein/klein en kort
Zo zijn er tal van combinaties die normaal altijd in de zelfde volgorde worden gezegd.
Of misschien, maar dit valt in een andere categorie: Hoogezand-Sappemeer (geen Sappemeer-Hoogezand)

Of hebt u daar principiële bezwaren tegen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dames en heren

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Volgens mij sla je weer enorm door.

Wat is er nu raar aan ´meisjes en jongens´. Dat klinkt mij net zo goed in de oren als ´jongens en meisjes´. Het is trouwens ook `dames en heren´, en niet ´heren en dames.

En voor het overige wil ik niets afdoen aan het leed van transgenders, maar genderfluiditeit lijkt me niet zo´n probleem, zolang niet halverwege het toiletbezoek de andere optie zich opdringt. Er zijn twee keuzes. Zolang niemand moeilijk doet over wie waar komt, is er niets aan de hand, toch?
Voor mensen van nu misschien gewoon, maar als we vergelijken met bv. Zand en grind, dan zei je ook geen Grind en zand
# Bont en blauw/blauw en bont
# Koek en ei/ei en koek
# Hij beweert bij hoog en laag/laag en hoog
# Klein maar fijn/Fijn maar klein
# Kort en klein/klein en kort
Zo zijn er tal van combinaties die normaal altijd in de zelfde volgorde worden gezegd.
Of misschien, maar dit valt in een andere categorie: Hoogezand-Sappemeer (geen Sappemeer-Hoogezand)

Of hebt u daar principiële bezwaren tegen?
Ja dat bedoelde ik ook
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Dames en heren

Bericht door modesto »

Om even op Mara's oorspronkelijke berichtje terug te komen, ik geloof er eigenlijk helemaal niets van dat het ziekenhuis een officieel formulier gebruikt waarop de keuze letterlijk "hij/zij/onzijdig" is.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Plaats reactie