Dames en heren

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Dames en heren

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Hendrikus schreef: Is dat zo? We geloven toch dat je mag komen zoals je bent? Het zou m.i. raar zijn als iemand die normaal geen pak en geen stropdas draagt, dat opeens wél doet als het avondmaal wordt bediend.
Bij ons in de gemeente is het voor de dames geen plicht om een hoed te dragen, echter wel bij deelneming a.d. sacramenten.
Intussen is daar ook wel de klad in gekomen, maar die regel staat er nog wel.
Er zijn vrouwen die 4 x p/j dus een hoed op zetten. Vind je dat dan ook raar?
Ik geloof dat je tot de Heere mag komen zoals je bent, maar je blijft dan niet zoals je was!
Ja, ik vind het ook wel een beetje raar dat je bij deelname aan de sacramenten anders gekleed zou moeten gaan. Wat is daar de achterliggende gedachte van?

De uitdrukking 'komen zoals je bent' heeft volgens mij niets met de kleding bij de kerkgang te maken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dames en heren

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef: Sorry, maar dat zijn voor mij allemaal menselijke bedenksels.
Dat weet je 100% zeker?
De rest laat ik maar even, want dan komt er straks een discussie op gang over het aantal H.A. zondagen en de exclusiviteit ervan. We zijn al behoorlijk van de dames en heren afgeraakt. ;)
Ik denk dat we allemaal last hebben van menselijke bedenksels en die zelf ook wel toepassen, bijv. in de opvoeding.
Enerzijds is er altijd de oproep: laat elkaar vrij, anderzijds vult ieder het zelf in, naar een bepaald inzicht.
eilander schreef:Ja, ik vind het ook wel een beetje raar dat je bij deelname aan de sacramenten anders gekleed zou moeten gaan. Wat is daar de achterliggende gedachte van?
Ik vond een blog waarin het helder verwoord werd:

In mijn eerste gemeente was een vrouw die niet gewend was hoofdbedekking te dragen. Nadat ze tot geloof gekomen was, deed ze het wel – uit gehoorzaamheid aan Gods Woord. Ze vertelde me: ‘Dominee, het was alsof ik een kroon mocht dragen!’. Zij zag het als een aanvaarding van haar door God gegeven positie.

Ik laat mensen vrij in hun keuzes. En nogmaals, als iemand in zijn eigen gemoed ervan verzekerd is, het niet te moeten doen, dan respecteer ik die keuze. Anderzijds als mensen er bewust voor kiezen om, in afwijking van een eeuwenoud (goed) gebruik, zonder hoofdbedekking naar het Avondmaal komen, dan moet je het niet vreemd vinden dat dit voor anderen aanstootgevend is. En dan moet je het ook niet vreemd vinden dat een kerkenraad juist dan, op een moment dat door velen als heilig en bijzonder ervaren wordt, van elkaar vraagt hier rekening mee te houden.


HOEDEN EN PETTEN
Kun je je daarin vinden eilander? (en Hendrikus, en Dodo) Ik wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Dames en heren

Bericht door Dodo »

Ik vind dit "er was iemand die zei (en dan volgt er iets dat in het straatje van de spreker past)" altijd een beetje raar. Er zijn namelijk ook heel wat mensen te vinden die het tegenovergestelde hebben gezegd.

En als je vindt dat de bijbel zegt dat de vrouw een hoed op moet in de eredienst, dan moet dat in elke dienst. Niet alleen in een sacramentsdienst. Waarom die in dat opzicht anders is dan andere diensten zie ik niet zo.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dames en heren

Bericht door DDD »

Terri schreef:Ik denk dat er door sommigen vanuit de uiterst linker kant van het bootje dan wel vanuit de uiterst rechter kant van het bootje wordt gereageerd.
Netjes, sober en ingetogen aan het avondmaal lijkt mij niet onoverkomelijk als dat door je kerkenraad gevraagd wordt.
Ik zie helaas ook regelmatig de volledig andere kant en dat vind ik best moeilijk.
Maar tot in details zoals een verplichte das voor de man of geen gekleurde sjaal voor de vrouw dat ervaar ik als een stukje beroving van christelijke vrijheid.
Eens was er een jonge man die werkte in een gezondheidsinstelling (had zondagdienst) en hij kon nog net op tijd voor de kerkdienst in de kerk zijn. Z'n pak met stropdas had hij niet aan, maar wel een nette broek met een net shirt. Hij werd hier na de dienst,buiten op aan gesproken ten overstaan van diversen gemeenteleden door de predikant, of hij zich wel anders zou willen kleden voortaan.
Ik denk dat elk weldenkend mens dit niet juist vindt.
Maar het komt dus voor, net zo goed als vakantie kleding aan een avondmaal, geen van beide de manier denk ik dan.
Ergernissen.....wat zijn ze er gauw en hoe ga je er mee om.
Eens. En een kerk is geen club waarin je je aan de regels moet houden, terwijl je ook afscheid kunt nemen. Een kerkenraad moet als een goed huisvader het kerkelijk gezin regeren en dit is typisch een voorbeeld van hoe het niet moet. Maar goed. Ik moet nog zien dat een classis iemand die gemoedsbezwaard is zijn hoofd in een strop te steken van het avondmaal afhoudt.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Dames en heren

Bericht door JCRyle »

Ambtenaar schreef:
JCRyle schreef: Ach ja zo kan je natuurlijk alles onder het vloerkleed schuiven. Als je geen tegenargumenten meer weet, dan gooi je het gewoon op inlegkunde of allegorese. Zo makkelijk, maar zo kortzichtig.
Het is een flauw argument, dat besef ik. Nochtans is psalm 139 mijns inziens geen enkele reden om voorgeboortelijke kennis van het geslacht van het kind af te wijzen.

De Bijbel geeft niet het antwoord op elke vraag, simpelweg omdat technieken van nu onbekend waren bij de bijbelschrijvers.
Laten we dit lijntje maar stoppen, want hierover zullen we toch geen overeenstemming krijgen. En dit wordt voor mij bevestigd door je laatste zin. Want dergelijke standpunten zitten bordevol gevaar. God heeft gesproken en God spreekt door middel van Zijn Woord. De ene keer duidelijker dan de andere keer, maar Hij spreekt. Ook in het vraagstuk van wel of niet weten van het geslacht voor de geboorte spreekt de Heere. Maar goed daar ligt een Schriftvisie onder, die blijkbaar voor ons verschillend is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dames en heren

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Ja, ik vind het ook wel een beetje raar dat je bij deelname aan de sacramenten anders gekleed zou moeten gaan. Wat is daar de achterliggende gedachte van?
Ik vond een blog waarin het helder verwoord werd:

In mijn eerste gemeente was een vrouw die niet gewend was hoofdbedekking te dragen. Nadat ze tot geloof gekomen was, deed ze het wel – uit gehoorzaamheid aan Gods Woord. Ze vertelde me: ‘Dominee, het was alsof ik een kroon mocht dragen!’. Zij zag het als een aanvaarding van haar door God gegeven positie.

Ik laat mensen vrij in hun keuzes. En nogmaals, als iemand in zijn eigen gemoed ervan verzekerd is, het niet te moeten doen, dan respecteer ik die keuze. Anderzijds als mensen er bewust voor kiezen om, in afwijking van een eeuwenoud (goed) gebruik, zonder hoofdbedekking naar het Avondmaal komen, dan moet je het niet vreemd vinden dat dit voor anderen aanstootgevend is. En dan moet je het ook niet vreemd vinden dat een kerkenraad juist dan, op een moment dat door velen als heilig en bijzonder ervaren wordt, van elkaar vraagt hier rekening mee te houden.


HOEDEN EN PETTEN
Kun je je daarin vinden eilander? (en Hendrikus, en Dodo) Ik wel.
Nee, ik kan me hierin niet vinden. Het is al droevig genoeg als een gemeente hierin niet meer Gods Woord volgt (er is bij andere gelegenheden al genoeg gezegd over de Bijbelse onderbouwing). Ik geloof niet dat het dan nut heeft om bij bijzondere gelegenheden je toch iets beter voor te doen. Het is nog net het laatste stapje, voor dat ook dat gebruik is opgehouden en alleen nog heel ouderwetse dames een hoed op hebben. Je geeft ook zelf al aan dat de regel er nog wel is, maar de praktijk al weer anders is.
Ik zou het liever hebben over 'hoe komt men naar de kerk' dan over 'hoe komt men aan het Avondmaal' en tussen die beide geen verschil maken.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Dames en heren

Bericht door Desiree »

Gedachtenismaal, dus gebruikelijk zwart. Dus kleden zoals je in 2017 naar een condoleance bezoek gaat. Vandaar dat je dat niet elke zondag aan hebt.. Met hoed, want dat is bij ons ook gebruikelijk.

Dat is eigenlijk mijn interpretatie.. Maar dat zie je bij ons niet persé terug. Met heeft veelal zondagse kleding aan. Niet alleen zwart.

Maar eigenlijk heeft de Heere niet gezegd welke kleren er verwacht worden aan het Heilig Avondmaal.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dames en heren

Bericht door Orchidee »

Ga je naar een condoleance in het zwart?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Dames en heren

Bericht door Desiree »

Orchidee schreef:Ga je naar een condoleance in het zwart?
Ja, ikzelf wel. Ik heb meestal wel wat zwart in de kast hangen, en dat trek ik dan daarvoor aan.

Maar mijn man houdt niet van zwart, dus dan wordt het donkerblauw oid.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Dames en heren

Bericht door CvdW »

Orchidee schreef:Ga je naar een condoleance in het zwart?
Ga je zo vanuit (bijvoorbeeld) de bouw naar een condoleance? Ga je in het knalrood naar een condoleance? Of in het kanariegeel?
Of in de kleding van zo motorclub? Naveltruitje en minirokje? enz.
Wat zou u zelf willen wanneer mensen bij u op condoleance kwamen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dames en heren

Bericht door samanthi »

CvdW schreef:
Orchidee schreef:Ga je naar een condoleance in het zwart?
Ga je zo vanuit (bijvoorbeeld) de bouw naar een condoleance? Ga je in het knalrood naar een condoleance? Of in het kanariegeel?
Of in de kleding van zo motorclub? Naveltruitje en minirokje? enz.
Wat zou u zelf willen wanneer mensen bij u op condoleance kwamen?
Los van het feit dat ik ook meestal iets donkers aan trek zit er een groot verschil tussen zo uit de bouw komen of in driedelig zwart. Ik zelf zou het niet erg vinden. Ik baal van uiterlijk vrrtoon ook bij rouw. Als de dode in een centrum ligt met een vastgestelde tijd voor condoleren is het anders dan als je thuis opbaard en de buren even langs komen.

Toen mijn vader overleden was kwam de bakker langs gewoon in zijn werkkloffie, hij zat te huilen op de bank. Ik was 17 ik ben dat nooit vergeten. Denk je dat mijn moeder er aan dacht dat hij niet volgens de code gekleed was? Nee zijn verdriet was echt, veel echter dan die mensen die stijf in het zwart kwamen kijken hoe hij erbij lag in z'n kissie.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dames en heren

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef:
CvdW schreef:
Orchidee schreef:Ga je naar een condoleance in het zwart?
Ga je zo vanuit (bijvoorbeeld) de bouw naar een condoleance? Ga je in het knalrood naar een condoleance? Of in het kanariegeel?
Of in de kleding van zo motorclub? Naveltruitje en minirokje? enz.
Wat zou u zelf willen wanneer mensen bij u op condoleance kwamen?
Los van het feit dat ik ook meestal iets donkers aan trek zit er een groot verschil tussen zo uit de bouw komen of in driedelig zwart. Ik zelf zou het niet erg vinden. Ik baal van uiterlijk vrrtoon ook bij rouw. Als de dode in een centrum ligt met een vastgestelde tijd voor condoleren is het anders dan als je thuis opbaard en de buren even langs komen.

Toen mijn vader overleden was kwam de bakker langs gewoon in zijn werkkloffie, hij zat te huilen op de bank. Ik was 17 ik ben dat nooit vergeten. Denk je dat mijn moeder er aan dacht dat hij niet volgens de code gekleed was? Nee zijn verdriet was echt, veel echter dan die mensen die stijf in het zwart kwamen kijken hoe hij erbij lag in z'n kissie.
Je slaat een beetje door, vind je niet?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dames en heren

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
samanthi schreef:
CvdW schreef:
Orchidee schreef:Ga je naar een condoleance in het zwart?
Ga je zo vanuit (bijvoorbeeld) de bouw naar een condoleance? Ga je in het knalrood naar een condoleance? Of in het kanariegeel?
Of in de kleding van zo motorclub? Naveltruitje en minirokje? enz.
Wat zou u zelf willen wanneer mensen bij u op condoleance kwamen?
Los van het feit dat ik ook meestal iets donkers aan trek zit er een groot verschil tussen zo uit de bouw komen of in driedelig zwart. Ik zelf zou het niet erg vinden. Ik baal van uiterlijk vrrtoon ook bij rouw. Als de dode in een centrum ligt met een vastgestelde tijd voor condoleren is het anders dan als je thuis opbaard en de buren even langs komen.

Toen mijn vader overleden was kwam de bakker langs gewoon in zijn werkkloffie, hij zat te huilen op de bank. Ik was 17 ik ben dat nooit vergeten. Denk je dat mijn moeder er aan dacht dat hij niet volgens de code gekleed was? Nee zijn verdriet was echt, veel echter dan die mensen die stijf in het zwart kwamen kijken hoe hij erbij lag in z'n kissie.
Je slaat een beetje door, vind je niet?
Hoe zo?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dames en heren

Bericht door Mara »

eilander schreef:Het is nog net het laatste stapje, voor dat ook dat gebruik is opgehouden en alleen nog heel ouderwetse dames een hoed op hebben. Je geeft ook zelf al aan dat de regel er nog wel is, maar de praktijk al weer anders is.
Ik zou het liever hebben over 'hoe komt men naar de kerk' dan over 'hoe komt men aan het Avondmaal' en tussen die beide geen verschil maken.
Persoonlijk vind ik het nergens op slaan, om alleen dan een hoed op te zetten. Bij nabetrachting laten ze hem al weer af.
Nee, ik bedoelde hetgeen er gezegd werd, dat je ook wel eens iets kunt doen of laten voor de ander, om zo geen hinder te zijn.
Het is altijd maar: ik wil het niet, dus doe ik het niet.
samanthi schreef:Los van het feit dat ik ook meestal iets donkers aan trek zit er een groot verschil tussen zo uit de bouw komen of in driedelig zwart. Ik zelf zou het niet erg vinden. Ik baal van uiterlijk vrrtoon ook bij rouw
Er zijn ook mensen die het niet alleen doen als uiterlijk vertoon, maar vanuit respect en teken van uiterlijke rouw.
Er blijven veel mensen in een rouwproces steken, omdat tegenwoordig een begrafenis een soort opgewekt ritueel wordt.
Iedereen komt vrolijk gekleed, geen rouwdienst, maar een dankdienst voor het leven.
Het is het ontkennen van de ernst van de dood. Wil je daar dan aan meedoen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dames en heren

Bericht door Orchidee »

Ik draag nooit naveltruitjes, motorkleding oid maar doe maar gewoon is mij aangeleerd!
Als het een dichtbijstaand familielid is (vader, moeder, broer, zus, kind bijv) draag ik zwart als teken van rouw en verdriet maar als mijn buurvrouw of een lid uit de gemeente overlijd heb ik daar tóch een ander gevoel bij!
En ga ik "gewoon" in nette kleding!
En néé heus niet in knalkleuren oid
In onze familie's (ooms, tante's, nichtjes, neefjes enz.) zouden we juist opvallen als we in het zwart kwamen condoleren!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie