Dames en heren

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Dames en heren

Bericht door Mara »

Dit is vaak de aanhef als er iets wordt omgeroepen, bestemd voor iedereen. Bijvoorbeeld op het station.
Dat is inmiddels niet meer goed, want de transgenders voelen zich gediscrimineerd. Zie ook de toilettendiscussie.
Mijn schoondochter bevestigde dat zij in het ziekenhuis nu moet invullen: hij/zij/onzijdig.
En dan lees je in de Bijbel: man en vrouw schiep Hij.

Komen we zo niet steeds verder van de scheppingsverordening af te staan, als een gevolg van de zondeval?
Ik vind het nogal schokkend nieuws.
De NS heeft te kennen gegeven voorlopig nog de aanhef: dames en heren te gebruiken, maar ik vermoed dat het wel gaat worden: beste reizigers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23816
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dames en heren

Bericht door refo »

Je mag mij met meneer aanspreken....

Maak je er niet te druk over. 't Is om te lachen, dus dat doe ik maar.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dames en heren

Bericht door Vorst »

Er zijn veel zaken die na de zondeval anders zijn geworden. Vrijwel alles denk ik.

Overigens, 'beste reizigers' is m.i. een stuk beter!
CvdW
Berichten: 2930
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Dames en heren

Bericht door CvdW »

Hoe is dat in de prediking?

Bij oudvaders lees je vaak van 'geliefde toehoorders', tegenwoordig niet meer. Uitdrukkingen als 'gemeente' (aanhef) of 'jongens en meisjes' of 'u, jij' enz.
Verbaas u niet, verwonder u slechts.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dames en heren

Bericht door Mara »

Vorst schreef: Overigens, 'beste reizigers' is m.i. een stuk beter!
.... naar de eeuwigheid.
Vorst schreef:Er zijn veel zaken die na de zondeval anders zijn geworden. Vrijwel alles denk ik.
Het lijkt wel steeds sneller te gaan.
Er zit een groter gevaar achter dit, nl.:

Genderneutraal opvoeden. In Nederland komt het niet zo heel veel voor, maar in bijvoorbeeld Zweden is het heel normaal: een genderneutrale opvoeding. Een genderneutrale opvoeding betekent niet dat je mannelijkheid of vrouwelijkheid helemaal uitsluit, maar dat je zorgt dat een kind van beide werelden iets meekrijgt.

NOG niet zoveel voor, maar dat zal anders worden.
Dat is niet naar de scheppingsorde lijkt mij en dient een christen dan ook ver vandaan te blijven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dames en heren

Bericht door helma »

Niu ja, ik noem mijn echtgenoot ook niet 'mijn heer' zoals Sara. Toch heb ik veel respect voor hem.
Aanhefvormen veranderen met de tijd mee; als het respect maar blijft.
Wat zorgelijker is als het motief te maken heeft met een andere kijk op man/vrouw zijn. Daarin slaat de wereld gigantisch door.
Je merkt overal om je heen dat alle Bijbelse waarden en normen weggedaan moeten worden. En wordt men er nu echt gelukkiger van? Dat wil men doen geloven maar het tegendeel blijkt.

Ik vind het benauwd worden op aarde. Ik lees zoveel dingen in het nieuws dat ik denk: ach Heere....
En eigenlijk is dat maar goed ook misschien...ik merk dat het me meer doet verlangen naar de wederkomst.
Het ganse schepsel zucht....
DDD
Berichten: 28499
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dames en heren

Bericht door DDD »

Er lopen hier wel twee dingen door elkaar. Toehoorder is geen normaal Nederlands. Geliefde toehoorders net zo min.

´Dames en heren´ is dat mijns inziens wel. Maar ´beste reizigers´ kan ook, als je daarmee mensen minder pijn doet. Al houd ik niet zo van ´beste´. Hoewel ik ook begrijp dat ´geachte reizigers´ misschien ook wat wonderlijk is.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Dames en heren

Bericht door John Galt »

"Broeders en zusters" zeggen wij in de kerk. Toch eens aan de dominee vragen of "Geliefden" niet beter is: genderneutraal.

Het is doorgeschoten politkeke correctheid. Net als de gemengde wc's. Niet iedere transgender voelt zich daar ook happy bij.
Who is John Galt? :quoi
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dames en heren

Bericht door Vorst »

Mara schreef:
Vorst schreef: Overigens, 'beste reizigers' is m.i. een stuk beter!
.... naar de eeuwigheid.
Vorst schreef:Er zijn veel zaken die na de zondeval anders zijn geworden. Vrijwel alles denk ik.
Het lijkt wel steeds sneller te gaan.
Er zit een groter gevaar achter dit, nl.:

Genderneutraal opvoeden. In Nederland komt het niet zo heel veel voor, maar in bijvoorbeeld Zweden is het heel normaal: een genderneutrale opvoeding. Een genderneutrale opvoeding betekent niet dat je mannelijkheid of vrouwelijkheid helemaal uitsluit, maar dat je zorgt dat een kind van beide werelden iets meekrijgt.

NOG niet zoveel voor, maar dat zal anders worden.
Dat is niet naar de scheppingsorde lijkt mij en dient een christen dan ook ver vandaan te blijven.
Ik vind dat je nogal doorslaat. Informatie met vertrektijden heet al heel lang 'reizigersinfirmatie'. Daar plak je ook geen 'naar de eeuwigheid' achter. Kom op zeg. Reiziger is een heel normaal woord en het merendeel van de reizigers wenst vanwege leeftijd echt niet formeel aangesproken te worden met 'dames en heren'.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dames en heren

Bericht door Ad Anker »

"Beste reiziger naar de eeuwigheid, op dit moment rijden er geen treinen."
Zo'n mededeling biedt kansen! Waar zo'n discussie al niet goed voor is.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dames en heren

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:"Beste reiziger naar de eeuwigheid, op dit moment rijden er geen treinen."
Zo'n mededeling biedt kansen! Waar zo'n discussie al niet goed voor is.
:super
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dames en heren

Bericht door Vorst »

Uiteindelijk is dat het discussiepunt niet, maar het wel of geen aandacht geven aan transgenders.
Dat is een lastiger onderwerp dan je denkt. Als comfortabele hetero (of homo m/v) is het ver van je bed wellicht, maar onderschat de problematiek niet die hier achter schuilt!
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Dames en heren

Bericht door John Galt »

@Vorst Ken je de aanspraak uit sommige kerken niet: "Geliefde medereizigers naar de nimmer eindigende eeuwigheid"?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dames en heren

Bericht door samanthi »

Vorst schreef:Uiteindelijk is dat het discussiepunt niet, maar het wel of geen aandacht geven aan transgenders.
Dat is een lastiger onderwerp dan je denkt. Als comfortabele hetero (of homo m/v) is het ver van je bed wellicht, maar onderschat de problematiek niet die hier achter schuilt!
Ja ik ken twee mensen die van man vrouw geworden zijn.
Beiden waren na de ingreep nog steeds beklagenswaardige mensen die nog steeds met hun leven geen raad wisten, nu waren ken ik deze twee vanuit een therapeutische setting, daar zaten ze uiteraard niet voor niets.
Het is dus geen graadmeter.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dames en heren

Bericht door Vorst »

John Galt schreef:@Vorst Ken je de aanspraak uit sommige kerken niet: "Geliefde medereizigers naar de nimmer eindigende eeuwigheid"?
Jawel hoor. Maar dat is nogal ouderwets taalgebruik en een beetje raar om in te voeren in een discussie over de aanspraakvorm die de NS hanteert.
Plaats reactie