Dames en heren

Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dames en heren

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: :) Zeker.

Maar even serieus Ambtenaar: jij weet ook heel veel jongens die graag in prinsessenjurken lopen?
Ik ken er geen, maar ik sluit niet dat er zijn die een jurk aan willen.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Dames en heren

Bericht door Bruna »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:
Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: Hahaha. Jij weet heel veel jongens die graag in prinaessenjurken lopen? Er is op elke school schoolmaatschappelijk werk gelukkig.
Een nogal denigrerende opmerking.
Ik vind het vooral onnozel. Maar kennelijk kun je zo toch een pabo-diploma halen. Daar maak ik mij dan weer zorgen om.
:) Zeker.

Maar even serieus Ambtenaar: jij weet ook heel veel jongens die graag in prinsessenjurken lopen?
Ook serieus: een terechte verbaasde vraag van Anker. Ik ken ze ook niet, mijn zoons, vriendjes van hen, neefjes. Geen 1 die interesse heeft in een prinsessejurk. Wel nichtjes, die vinden het fantastisch.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Dames en heren

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Heb je wel eens gehoord van een dresscode?
Uit eigen ervaring weet ik dat het dragen van een das geen verplichting is bij het verdedigen van een afstudeerscriptie. Bij een promotie ligt het anders.
Wat Mara bedoelt, is niet zozeer om allerlei gebruiken bij afstuderen of promoveren te beschouwen, maar dat we in dergelijke situaties best rekening zullen houden met wat gebruikelijk is, of zelfs gevraagd wordt.
Maar nee, als het in de kerk zo is, vragen we: toon eerst maar eens aan waar het in de Bijbel staat!
Ook in de reacties hier gaat men weer erg ver, alsof er sprake zou zijn van het weren van iemand bij het Heilig Avondmaal. Dat lees ik echter niet.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dames en heren

Bericht door DDD »

Dat las ik zo wel. Wat is het anders? Een gesprek dat de kerkenraad de voorkeur heeft voor een stropdas?

@Ad Anker:
Ik weet niet in wat voor omgeving jij leeft, maar ik kan zo drie jongens in verschillende gezinnen opnoemen tussen de twee en acht jaar die het leuk vinden om in een prinsessenjurk rond te lopen. Dus zo bijzonder is dat echt niet. Ik hecht echter meer waarde aan de ervaringen van moeders in dezen, want ik denk dat die over het algemeen wat beter opletten. Wel weet ik dat één vader er helemaal niet blij mee is, en dat zorgt natuurlijk voor dit soort overdreven en domme reacties.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Dames en heren

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Wat Mara bedoelt, is niet zozeer om allerlei gebruiken bij afstuderen of promoveren te beschouwen, maar dat we in dergelijke situaties best rekening zullen houden met wat gebruikelijk is, of zelfs gevraagd wordt.
Maar nee, als het in de kerk zo is, vragen we: toon eerst maar eens aan waar het in de Bijbel staat!
Ook in de reacties hier gaat men weer erg ver, alsof er sprake zou zijn van het weren van iemand bij het Heilig Avondmaal. Dat lees ik echter niet.
Ik heb bij mijn afstuderen geen enkele aanwijzing gezien of gehad over kleding die gedragen zou moeten worden bij het afstuderen. Noch heb ik dit van vrienden vernomen. Prima dat Mara met een voorbeeld iets wil duiden, maar neem dan een voorbeeld dat wel feitelijk juist is.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Dames en heren

Bericht door JCRyle »

Ambtenaar schreef:
JCRyle schreef: Psalm 139 haalde ik voornamelijk aan in het gesprek van het wel of niet weten van het geslacht van de baby voor de geboorte.
Dat begreep ik. Maar deze psalm zegt helemaal niets daarover.
Daarin ben ik een andere mening toegedaan dan jou. Het ligt er niet duidelijk in, maar ligt wel in de lijn van een Schriftuurlijke uitleg. De dichter zegt als het ware: voordat ik geboren werd, was ik alleen bekend bij God de Schepper. Mijn inziens zegt dat genoeg.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dames en heren

Bericht door Ambtenaar »

JCRyle schreef: Daarin ben ik een andere mening toegedaan dan jou. Het ligt er niet duidelijk in, maar ligt wel in de lijn van een Schriftuurlijke uitleg. De dichter zegt als het ware: voordat ik geboren werd, was ik alleen bekend bij God de Schepper. Mijn inziens zegt dat genoeg.
Dit vind ik een goed voorbeeld van inlegkunde.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: RE: Re: Dames en heren

Bericht door modesto »

eilander schreef:Wat Mara bedoelt, is niet zozeer om allerlei gebruiken bij afstuderen of promoveren te beschouwen, maar dat we in dergelijke situaties best rekening zullen houden met wat gebruikelijk is, of zelfs gevraagd wordt.
Maar nee, als het in de kerk zo is, vragen we: toon eerst maar eens aan waar het in de Bijbel staat!
Ook in de reacties hier gaat men weer erg ver, alsof er sprake zou zijn van het weren van iemand bij het Heilig Avondmaal. Dat lees ik echter niet.
Maar er is natuurlijk wel een verschil. In sommige kerken leeft de opvatting dat er een direct verband bestaat tussen de verzorgdheid van iemands kleding en de diepgang van zijn of haar geestelijk leven. Ik kan me goed voorstellen dat iemand tegen deze opvatting wenst te protesteren door bijvoorbeeld geen stropdas te dragen. In de academische wereld ligt dat anders: er is niemand die beweert dat bijvoorbeeld de kwaliteit van een proefschrift af te lezen is aan de kleding van de promovendus of promovenda.

Verder kun je je meer algemeen afvragen of/in hoeverre sociale conventies van buiten de kerk ook binnen de kerk van waarde zijn. Het Nieuwe Testament staat vol met gevallen waar Jezus de sociale conventies van die tijd op zijn kop zette.

Ik ben trouwens bij de afdeling kinderkleding in mijn plaatselijke HEMA langsgeweest om poolshoogte te nemen, en het ziet er niet meer of minder gereformeerd uit dan vroeger.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Dames en heren

Bericht door JCRyle »

Ambtenaar schreef:
JCRyle schreef: Daarin ben ik een andere mening toegedaan dan jou. Het ligt er niet duidelijk in, maar ligt wel in de lijn van een Schriftuurlijke uitleg. De dichter zegt als het ware: voordat ik geboren werd, was ik alleen bekend bij God de Schepper. Mijn inziens zegt dat genoeg.
Dit vind ik een goed voorbeeld van inlegkunde.
Ach ja zo kan je natuurlijk alles onder het vloerkleed schuiven. Als je geen tegenargumenten meer weet, dan gooi je het gewoon op inlegkunde of allegorese. Zo makkelijk, maar zo kortzichtig.
Laatst gewijzigd door JCRyle op 22 sep 2017, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dames en heren

Bericht door DDD »

Het dragen van een stropdas is in ieder geval geen sociale conventie meer, eerder wat apart. Zelfs de Koning draagt lang niet altijd een stropdas.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dames en heren

Bericht door Vorst »

Het is een das, beste mensen. Een stropdas is een voorgeknoopt exemplaar met een elastiek. Dat gebruikt echt niemand.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Dames en heren

Bericht door eilander »

DDD schreef:Het dragen van een stropdas is in ieder geval geen sociale conventie meer, eerder wat apart. Zelfs de Koning draagt lang niet altijd een stropdas.
Het valt me op dat het op ministeries in Den Haag in elk geval nog best veel voorkomt. Daar is het zeker niet apart. En bij ons in de kerk is het ook niet apart.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Dames en heren

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Het valt me op dat het op ministeries in Den Haag in elk geval nog best veel voorkomt. Daar is het zeker niet apart. En bij ons in de kerk is het ook niet apart.
Ik werk daar, en het verschilt enorm per departement. Ook de leeftijd speelt een rol.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dames en heren

Bericht door Ambtenaar »

JCRyle schreef: Ach ja zo kan je natuurlijk alles onder het vloerkleed schuiven. Als je geen tegenargumenten meer weet, dan gooi je het gewoon op inlegkunde of allegorese. Zo makkelijk, maar zo kortzichtig.
Het is een flauw argument, dat besef ik. Nochtans is psalm 139 mijns inziens geen enkele reden om voorgeboortelijke kennis van het geslacht van het kind af te wijzen.

De Bijbel geeft niet het antwoord op elke vraag, simpelweg omdat technieken van nu onbekend waren bij de bijbelschrijvers.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dames en heren

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Dat las ik zo wel. Wat is het anders? Een gesprek dat de kerkenraad de voorkeur heeft voor een stropdas?

@Ad Anker:
Ik weet niet in wat voor omgeving jij leeft, maar ik kan zo drie jongens in verschillende gezinnen opnoemen tussen de twee en acht jaar die het leuk vinden om in een prinsessenjurk rond te lopen. Dus zo bijzonder is dat echt niet. Ik hecht echter meer waarde aan de ervaringen van moeders in dezen, want ik denk dat die over het algemeen wat beter opletten. Wel weet ik dat één vader er helemaal niet blij mee is, en dat zorgt natuurlijk voor dit soort overdreven en domme reacties.
Jaja... standaard reactie. Ik weet dat jij bij bepaalde godsdienstige gemoedstoestanden al snel professionele hulp adviseert. In dit geval is voor ouders die hun zonen met een prinsessenjurk naar school sturen wat mij betreft professionele hulp geboden. En de kinderen hebben ook wel enige begeleiding nodig. En dat kan ik pedagogisch onderbouwen als afgestudeerd PABO-er. :)
Plaats reactie