Dames en heren

Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dames en heren

Bericht door Johannes van Dijk »

Desiree schreef:Elke cultuur heeft zijn eigen taal, denk ik maar. Vergeet niet dat er drieduizend bekeert werden ook omdat ze konden volgen wat er gezegd werd. That's all.
Hoeveel keer lees je dat in Gods Woord? Ik maar een enkele keer. En ik wil nog wat aan je inbreng toevoegen. Niet onbelangrijk dunkt me. Ze konden (de 3000 pinksterlingen) het volgen, omdat de Geest hun harten trof. Niet omdat ze de gave hadden om het te verstaan hoor. Hier geldt het net als bij de Purperverkoopster Lydia. De HEERE opende haar hart. Ze had al zo lang onder het woord gezeten,met.....een gesloten hart! Maar nu was het Gods tijd. Er zijn er in onze dagen maar genoeg (zo het schijnt) die kunnen volgen wat er gezegd word. Maar ze gaan er tóch mee verloren Desiree! Het kunnen volgen is tekort!
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Dames en heren

Bericht door Delftenaar »

Maar de Geest kan alleen werken als Zijn woorden ook te verstaan zijn. Beide zaken horen bij elkaar.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dames en heren

Bericht door Johannes van Dijk »

Delftenaar schreef:Maar de Geest kan alleen werken als Zijn woorden ook te verstaan zijn. Beide zaken horen bij elkaar.
Filippus vroeg daarom aan de Moorman: Verstaat gij hetgeen gij leest? Verstaan is nog heel wat anders dan aanhoren, of luisteren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dames en heren

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:
Delftenaar schreef:Maar de Geest kan alleen werken als Zijn woorden ook te verstaan zijn. Beide zaken horen bij elkaar.
Filippus vroeg daarom aan de Moorman: Verstaat gij hetgeen gij leest? Verstaan is nog heel wat anders dan aanhoren, of luisteren.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar wat niet helder is in het hoofd, kan met het hart niet verstaan worden. Op uitzonderingsgevallen na.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dames en heren

Bericht door Herman »

De kanttekeningen. Nuchter als altijd:

31 Namelijk alles verstaan wat ik lees. Want hoewel het Woord Gods in zichzelven klaar genoeg is, zoveel ter zaligheid nodig is, om van een ieder door de genade des Heiligen Geestes verstaan te worden, zo zijn er nochtans enige plaatsen zwaar om te verstaan, waartoe verklaring en uitlegging van node is. Waarom God benevens het lezen des Woords ook de predicatie en uitlegging deszelven heeft ingesteld, Hand. 17:11. Rom. 10:14. Ef. 4:11.

Horen en Geest staan naast elkaar. Niet tegenover elkaar.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dames en heren

Bericht door Johannes van Dijk »

Herman schreef:De kanttekeningen. Nuchter als altijd:

31 Namelijk alles verstaan wat ik lees. Want hoewel het Woord Gods in zichzelven klaar genoeg is, zoveel ter zaligheid nodig is, om van een ieder door de genade des Heiligen Geestes verstaan te worden, zo zijn er nochtans enige plaatsen zwaar om te verstaan, waartoe verklaring en uitlegging van node is. Waarom God benevens het lezen des Woords ook de predicatie en uitlegging deszelven heeft ingesteld, Hand. 17:11. Rom. 10:14. Ef. 4:11.

Horen en Geest staan naast elkaar. Niet tegenover elkaar.
Men kan horende doof zijn, en ziende blind. Dan doet het gehoorde woord geen nut!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Dames en heren

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Johannes van Dijk schreef:
Herman schreef:De kanttekeningen. Nuchter als altijd:

31 Namelijk alles verstaan wat ik lees. Want hoewel het Woord Gods in zichzelven klaar genoeg is, zoveel ter zaligheid nodig is, om van een ieder door de genade des Heiligen Geestes verstaan te worden, zo zijn er nochtans enige plaatsen zwaar om te verstaan, waartoe verklaring en uitlegging van node is. Waarom God benevens het lezen des Woords ook de predicatie en uitlegging deszelven heeft ingesteld, Hand. 17:11. Rom. 10:14. Ef. 4:11.

Horen en Geest staan naast elkaar. Niet tegenover elkaar.
Men kan horende doof zijn, en ziende blind. Dan doet het gehoorde woord geen nut!
De kanttekening is niet goed?
U wilt altijd ergens nog wat bij, als het ene gezegd wordt, moet het andere volgens u ook nog gezegd worden.
Wordt er met 2 woorden gesproken is het nog niet goed. De indruk die u wekt is alles wat IK VIND dat goed is, dat is goed...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dames en heren

Bericht door Johannes van Dijk »

Johann Gottfried Walther schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Herman schreef:De kanttekeningen. Nuchter als altijd:31 Namelijk alles verstaan wat ik lees. Want hoewel het Woord Gods in zichzelven klaar genoeg is, zoveel ter zaligheid nodig is, om van een ieder door de genade des Heiligen Geestes verstaan te worden, zo zijn er nochtans enige plaatsen zwaar om te verstaan, waartoe verklaring en uitlegging van node is. Waarom God benevens het lezen des Woords ook de predicatie en uitlegging deszelven heeft ingesteld, Hand. 17:11. Rom. 10:14. Ef. 4:11.Horen en Geest staan naast elkaar. Niet tegenover elkaar.
Men kan horende doof zijn, en ziende blind. Dan doet het gehoorde woord geen nut!
De kanttekening is niet goed? U wilt altijd ergens nog wat bij, als het ene gezegd wordt, moet het andere volgens u ook nog gezegd worden.Wordt er met 2 woorden gesproken is het nog niet goed. De indruk die u wekt is alles wat IK VIND dat goed is, dat is goed...
Beste J.G.Walther, het is prima en zeer beleefd met 2 woorden te spreken, maar als "refo-vrienden" hoeft dat niet echt onder elkaar, toch? En al zijn de lieve kantekeningen zeer te waarderen,waar ik absoluut niets aan toe noch af wil doen, wanneer we ziende blind zijn,verstaan we helaas niet wat we lezen. Zelfs niet in onze eigen taal. En ik vind het zeer jammer als ik de indruk zou wekken op dit forum dat alles wat IK vind dat goed is,dat IS goed. Niet als een beterweter. Maar laten we wel wezen. ik ga geen dingen voorstaan waar ik het niet mee eeens ben,of me wegens Gods Woord niet kan/mag verenigen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Dames en heren

Bericht door Desiree »

Johannes van Dijk schreef:
Desiree schreef:Elke cultuur heeft zijn eigen taal, denk ik maar. Vergeet niet dat er drieduizend bekeert werden ook omdat ze konden volgen wat er gezegd werd. That's all.
Hoeveel keer lees je dat in Gods Woord? Ik maar een enkele keer. En ik wil nog wat aan je inbreng toevoegen. Niet onbelangrijk dunkt me. Ze konden (de 3000 pinksterlingen) het volgen, omdat de Geest hun harten trof. Niet omdat ze de gave hadden om het te verstaan hoor. Hier geldt het net als bij de Purperverkoopster Lydia. De HEERE opende haar hart. Ze had al zo lang onder het woord gezeten,met.....een gesloten hart! Maar nu was het Gods tijd. Er zijn er in onze dagen maar genoeg (zo het schijnt) die kunnen volgen wat er gezegd word. Maar ze gaan er tóch mee verloren Desiree! Het kunnen volgen is tekort!
Ja, dat snap ik. God is Overwinnaar.. dus geen kerkverband/cultuur is een probleem voor Hem. Maar wat je als mens kunt doen, moet je denk ik wel proberen.. in die zin.. dat een dominee de taal spreekt van de hoorder. En zo zie je dat linkse dominees links praten en in een linkse plaats geroepen worden en rechtse dominees rechts praten en in een rechtse plaats geroepen worden. Ga je ze beiden luisteren en prik je door de cultuur heen, dan hoor je precies hetzelfde. Het wrange en verdrietige is, dat men die overeenkomst niet altijd ziet. Maar het is er wel.. hoe kan het ook anders..

Maar goed Johannes, wij gaan niet door 1 deur kunnen. Dat geeft ook niet... in die zin dat er maar een ding nodig is.. en de rest bijzaak.

Daar is het forum voor.. om nog eens na te denken vanuit die diversiteit.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dames en heren

Bericht door Johannes van Dijk »

Desiree schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Desiree schreef:Elke cultuur heeft zijn eigen taal, denk ik maar. Vergeet niet dat er drieduizend bekeert werden ook omdat ze konden volgen wat er gezegd werd. That's all.
Hoeveel keer lees je dat in Gods Woord? Ik maar een enkele keer. En ik wil nog wat aan je inbreng toevoegen. Niet onbelangrijk dunkt me. Ze konden (de 3000 pinksterlingen) het volgen, omdat de Geest hun harten trof. Niet omdat ze de gave hadden om het te verstaan hoor. Hier geldt het net als bij de Purperverkoopster Lydia. De HEERE opende haar hart. Ze had al zo lang onder het woord gezeten,met.....een gesloten hart! Maar nu was het Gods tijd. Er zijn er in onze dagen maar genoeg (zo het schijnt) die kunnen volgen wat er gezegd word. Maar ze gaan er tóch mee verloren Desiree! Het kunnen volgen is tekort!
Ja, dat snap ik. God is Overwinnaar.. dus geen kerkverband/cultuur is een probleem voor Hem. Maar wat je als mens kunt doen, moet je denk ik wel proberen.. in die zin.. dat een dominee de taal spreekt van de hoorder. En zo zie je dat linkse dominees links praten en in een linkse plaats geroepen worden en rechtse dominees rechts praten en in een rechtse plaats geroepen worden. Ga je ze beiden luisteren en prik je door de cultuur heen, dan hoor je precies hetzelfde. Het wrange en verdrietige is, dat men die overeenkomst niet altijd ziet. Maar het is er wel.. hoe kan het ook anders..Maar goed Johannes, wij gaan niet door 1 deur kunnen. Dat geeft ook niet... in die zin dat er maar een ding nodig is.. en de rest bijzaak.Daar is het forum voor.. om nog eens na te denken vanuit die diversiteit.
Nou beste Desiree,ik weet niet hoe jij luisteren mag. Maar als jij de separatie niet bemerkt in de boodschap, en je merkt geen onderscheid tussen rechtse of linkse predikanten (om het zomaar eens te noemen)en je hoort bij beide predikanten hetzelfde, dan ben je zeker altijd geneigd om je eten, ongeacht wat je op je bord hebt,te prakken?? en dat je met mij niet door een deur kan zoals je denkt,is afhankelijk van de deur hoor.ik ben nogal flink van postuur met 125 kilo. Maar door een garagedeur lijkt me wel samen te lukken,of niet? :haha
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Dames en heren

Bericht door Desiree »

Je hebt wel humor... dat kan ik wel waarderen. :) En verder.. ik bid voor het eten. Niet dat ik zo geweldig ben.. integendeel.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Dames en heren

Bericht door Dodo »

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dames en heren

Bericht door Mara »

,,Het is hypercorrect en op het gekkige af. Je zou er de slappe lach van krijgen. Respect voor mensen met een andere geaardheid of sekse is belangrijk, maar niet door het ontkennen van die van al die anderen'', zegt CDA-Kamerlid Mona Keijzer.

Waar gaat dit heen, vraagt PVV-Kamerlid Martin Bosma zich af. ,,Ik heb deze week naar het EK vrouwenvoetbal gekeken, hartstikke leuk. Mag ik dat straks ook niet meer zeggen? Moet ik zeggen: het EK voetbal voor 'mensen die gezien worden als vrouw'? Ik vind het eng en totalitair dat de overheid via politiek correcte taal probeert te beïnvloeden hoe wij denken.''
WELKE LETTER BENT U?

Het slaat inderdaad door. :bobo
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dames en heren

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:,,Het is hypercorrect en op het gekkige af. Je zou er de slappe lach van krijgen. Respect voor mensen met een andere geaardheid of sekse is belangrijk, maar niet door het ontkennen van die van al die anderen'', zegt CDA-Kamerlid Mona Keijzer.

Waar gaat dit heen, vraagt PVV-Kamerlid Martin Bosma zich af. ,,Ik heb deze week naar het EK vrouwenvoetbal gekeken, hartstikke leuk. Mag ik dat straks ook niet meer zeggen? Moet ik zeggen: het EK voetbal voor 'mensen die gezien worden als vrouw'? Ik vind het eng en totalitair dat de overheid via politiek correcte taal probeert te beïnvloeden hoe wij denken.''
WELKE LETTER BENT U?

Het slaat inderdaad door. :bobo
Dit slaat inderdaad op een verschrikkelijke manier door.
Ik hoorde laatst een preek van ds. Moens, die hier ook zo wat op inging.
Ook de zaken die in de GKv spelen haalde hij aan, die grepen hem zeer aan, en
vreesde dat het ook ons zou gaan raken, hetzij van binnenuit dan wel van bovenaf.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Dames en heren

Bericht door Desiree »

Het is wel leuk voor kinderen en de poes in het mandje. Miaauwww! Dank u, dank u, succes met het nadenken over het rijden in de wintertijd... misschien ook ff over nadenken.. geachte directie..

Bij dat ik rij in mijn autootje met Groot Nieuws radio. Voor de rest ga ik barrevoets overal naar toe.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie