Belastingdruk eenverdieners

Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Refoforum2017 »

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door refo »

Het vervelende met die éénverdienersproblemen is dat het alleen loontrekkers geldt. Ondernemers kunnen altijd wel op één of andere wijze een deel van het inkomen als loon aan de partner geven. Als er kinderen onder de 12 jaar zijn is dat tot 20000 euro bijna belastingvrij.
De partner betaalt dan alleen 5% ZVW premie = max 1000 euro. De ondernemer bespaart al snel 5000 euro over die 20000 euro.

En rijke mensen hebben er ook veel minder last van. Die kunnen een groot deel van hun vermogen naar de partner zonder arbeidsinkomen overhevelen. Die kan aldus de algemene heffingskorting te gelde maken.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Jeremiah »

Kreeg u de afgelopen jaren steun aangeboden in uw strijd, bijvoorbeeld van fiscalisten en juristen uit de RD-achterban?

„Ik kan het me niet herinneren."
Dit is een slechte zaak. Bij de RD-achterban zit voldoende juridische kennis om samen met deze eenzame strijder sterk te staan.

https://www.rd.nl/vandaag/politiek/wieb ... -1.1351744
https://www.rd.nl/vandaag/economie/gedu ... -1.1392930
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

refo schreef:Het vervelende met die éénverdienersproblemen is dat het alleen loontrekkers geldt. Ondernemers kunnen altijd wel op één of andere wijze een deel van het inkomen als loon aan de partner geven. Als er kinderen onder de 12 jaar zijn is dat tot 20000 euro bijna belastingvrij.
De partner betaalt dan alleen 5% ZVW premie = max 1000 euro. De ondernemer bespaart al snel 5000 euro over die 20000 euro.

En rijke mensen hebben er ook veel minder last van. Die kunnen een groot deel van hun vermogen naar de partner zonder arbeidsinkomen overhevelen. Die kan aldus de algemene heffingskorting te gelde maken.
Ik snap je punt, maar ook dit is niet altijd het geval: ik kan toch echt geen deel van mijn inkomen aan mijn vrouw toerekenen, tenminste als ik de waarheid niet een enorm geweld aan wil doen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door refo »

Wat is waarheid? Zelfs mijn kapper heeft een m/v firma. Af en toe neemt mevrouw de telefoon op. Het gaat erom dat ze ondernemer is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

refo schreef:Wat is waarheid? Zelfs mijn kapper heeft een m/v firma. Af en toe neemt mevrouw de telefoon op. Het gaat erom dat ze ondernemer is.
Zou kunnen maar als ik zoiets wil, heeft dat met waarheid nóg minder te maken dan bij jouw kapper.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door emigrant »

geef de keizer wat des keizers is. Betaal trouw je belasting je krijgt er genoeg voor terug. Al die sluwe truukjes.......
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
refo schreef:Wat is waarheid? Zelfs mijn kapper heeft een m/v firma. Af en toe neemt mevrouw de telefoon op. Het gaat erom dat ze ondernemer is.
Zou kunnen maar als ik zoiets wil, heeft dat met waarheid nóg minder te maken dan bij jouw kapper.
Als je vrouw een keer schoonmaakt op kantoor, is ze al werknemer.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: RE: Re: RE: Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Wim Anker »

ejvl schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Wat is waarheid? Zelfs mijn kapper heeft een m/v firma. Af en toe neemt mevrouw de telefoon op. Het gaat erom dat ze ondernemer is.
Zou kunnen maar als ik zoiets wil, heeft dat met waarheid nóg minder te maken dan bij jouw kapper.
Als je vrouw een keer schoonmaakt op kantoor, is ze al werknemer.
Dat kan zijn, maar je vrouw voor 2 uur per week op.de loonlijst zetten ondat ze 2 uur per week het kantoor schoonmaakt (=100 uur per jaar la 15? euro per uur) schiet niet op. De suggestie is hier dat het juist zou zijn om iemand.op de loonlijst te hebben.die.feitelijk niet doet wat de loonlijst suggereert. Dat is - uiteraard - fraude.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Wat is waarheid? Zelfs mijn kapper heeft een m/v firma. Af en toe neemt mevrouw de telefoon op. Het gaat erom dat ze ondernemer is.
Zou kunnen maar als ik zoiets wil, heeft dat met waarheid nóg minder te maken dan bij jouw kapper.
Als je vrouw een keer schoonmaakt op kantoor, is ze al werknemer.
Dat kan zijn, maar je vrouw voor 2 uur per week op.de loonlijst zetten (100 uur per jaar) a la 15? euro per uur schiet niet op. De suggestie is hier dat het juist zou zijn om iemand.op de loonlijst te hebben.die.feitelijk niet doet wat de loonlijst suggereert. Dat is - uiteraard - fraude.
Mentale coach, wasvrouw en hersteller voor de bedrijfskleding, eten verzorgen, antwoordapparaat inspreken, er is echt wel e.a te verzinnen zonder de waarheid geweld aan te doen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

Mentale coach! Dat is een goede vinding... Toch al snel een uur of 10-15 per week. Tarief: onbetaalbaar. Dan hoef ik nooit meer belasting te betalen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door refo »

eilander schreef:Mentale coach! Dat is een goede vinding... Toch al snel een uur of 10-15 per week. Tarief: onbetaalbaar. Dan hoef ik nooit meer belasting te betalen.
Dan wordt zij eenverdiener, dat is ook niet slim, maar kan ze jou als boekhouder aanstellen.
Maar een beetje creativiteit kan geen kwaad.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

refo schreef:
eilander schreef:Mentale coach! Dat is een goede vinding... Toch al snel een uur of 10-15 per week. Tarief: onbetaalbaar. Dan hoef ik nooit meer belasting te betalen.
Dan wordt zij eenverdiener, dat is ook niet slim, maar kan ze jou als boekhouder aanstellen.
Maar een beetje creativiteit kan geen kwaad.
In mijn situatie gaat dit niet zo op, maar de strekking is duidelijk - en daarin heb je natuurlijk gelijk!
Belastingontduiking mag niet, maar ontwijken (binnen de regels zo gunstig mogelijk regelen) mag wel.
Nu ben ik als zzp-er fiscaal zeker niet onvoordelig uit, ik hoop dat het nieuwe kabinet een beetje rekening blijft houden met ons soort.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door huisman »

eilander schreef:
refo schreef:
eilander schreef:Mentale coach! Dat is een goede vinding... Toch al snel een uur of 10-15 per week. Tarief: onbetaalbaar. Dan hoef ik nooit meer belasting te betalen.
Dan wordt zij eenverdiener, dat is ook niet slim, maar kan ze jou als boekhouder aanstellen.
Maar een beetje creativiteit kan geen kwaad.
In mijn situatie gaat dit niet zo op, maar de strekking is duidelijk - en daarin heb je natuurlijk gelijk!
Belastingontduiking mag niet, maar ontwijken (binnen de regels zo gunstig mogelijk regelen) mag wel.
Nu ben ik als zzp-er fiscaal zeker niet onvoordelig uit, ik hoop dat het nieuwe kabinet een beetje rekening blijft houden met ons soort.
Belastingontwijking mag? Het is maar hoe ruim ons geweten is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door ejvl »

Binnen de regels zo gunstig mogelijk regelen wel.
Plaats reactie