Belastingdruk eenverdieners

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

Je blijft twee verschillende dingen een beetje door elkaar halen, @huisman. Helaas.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Zonderling »

huisman schreef:
eilander schreef:
Herman schreef:
Wim Anker schreef:Dat is fijn @Huisman.
Er is een groot verschil tussen dankbaarheid jegens God en dankbaarheid jegens onze overheid. Dit door elkaar halen doet geen recht aan de discussie. Wie ben je eigenlijk dankbaar? Rutte?
Je kunt God niet dankbaar zijn en achter Zijn rug om de overheid wantrouwen. Dat laatste doe je ook voor Gods aangezicht.
Eens, maar op een normale manier aan de orde stellen dat de fiscale regels voor onevenredige belasting van eenverdieners zorgen, mag toch wel?

Dat mag wel maar wel in de wetenschap dat wij in het rijkste deel van de wereld wonen en veel meer ontvangen dan ons dagelijks brood. Wij allemaal!!!!!!!
Zeker. Hoewel ik dat niet zomaar overneem voor gezinnen die in NL wel degelijk onder armoedegrens leven. Waar het echter om gaat is dat er van eenverdieners belasting geheven wordt van inkomen dat echt (echt!) nodig is voor eten en kleding, terwijl dat niet gebeurt bij alle andere Nederlanders,
Laatst gewijzigd door Zonderling op 31 mei 2017, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Desiree »

Ik vind die belastingdruk eenverdieners niet normaal. Je moet de lui aanpakken die vertikken te werken - gewoon van die luie mannen waar ik geen respect voor op kan brengen (ik zeg dat niet voor degene die snakken naar een baan, maar geen werk kunnen krijgen) - maar dat doen moeders die niet buitenshuis werken niet. Op hen rust ook de verantwoordelijkheid om niet lui te zijn. En als ze dat wel zijn, dan vindt de Heere dat ook niet goed. Kijk maar na de vrouw die geprezen wordt in de Bijbel.. vroeg op etc.

Maar ik ben zelf een dankbare tweeverdiener.. maar ik respecteer de keuze van een andere moeder. Daarom is ook 1 stem naar de SGP gegaan.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

huisman schreef:
eilander schreef:Eens, maar op een normale manier aan de orde stellen dat de fiscale regels voor onevenredige belasting van eenverdieners zorgen, mag toch wel?

Dat mag wel maar wel in de wetenschap dat wij in het rijkste deel van de wereld wonen en veel meer ontvangen dan ons dagelijks brood. Wij allemaal!!!!!!!
Nog eens over nadenkend vraag ik me af of je dit wel mág zeggen. Ik ken toch wel een aantal gezinnen (met alleen een vader die betaald werk doet) die echt elk dubbeltje moeten omdraaien. Zelf ben ik ook blij dat we best veel kleding krijgen en dat ik een zuinige vrouw heb :)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door huisman »

eilander schreef:Je blijft twee verschillende dingen een beetje door elkaar halen, @huisman. Helaas.
Dat vind ik niet. Ik probeer een beetje perspectief in de discussie te krijgen.
Kan natuurlijk teksten genoeg noemen die mijn mening ondersteunen bv Geeft dan des keizers ,dat des keizers is.
of ,Uw wandel zij zonder geldgiergheid; en zijt vergenoegd met het tegenwoordige.

Kanttekening 5 Tegenwoordige Namelijk dat u de Heere in uwen arbeid en in uw beroep verleent,zonder in onbehoorlijke wegen,of te grote bekommering,naar meerder rijdom te trachten.

Mattheus 6: 25-34 blijft zo kostelijk onderwijs.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door helma »

Wij hebben ook jaren moeten worstelen met te weinig inkomen toen mijn man nog eigen baas was en we toch 7 kleine kinderen hadden. Nee, we gingen nooit met honger naar bed, maar zwaar vond ik het wel. Heel zwaar. En voor de kinderen ook. Geen schoolfoto kunnen kopen bijvoorbeeld. Helemaal niet erg natuurlijk, zeker vergeleken met arme kindertjes in verre landen. Maar toch slikken als iedereen in je klas niet die leuke foto weer inlevert omdat mama geen geld heeft voor jullie foto's. Een schoolreisje waar 5 kinderen mee gaan...noem maar op.
Ik werd er soms bijna depressief van. Boodschappen doen met een krap budget terwijl je ook wil dat je kinderen genoeg fruit eten bijvoorbeeld.
Gelukkig kreeg mijn man toen een baan en is de situatie veranderd.
In onze laatste kerkbode nog een artikel over de vele gezinnen diie rond de armoedegrens leven. Ik ben bij de voedselbank geweest voor een rondleiding maar daar hoor je ook schrijnende verhalen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

huisman schreef:
eilander schreef:Je blijft twee verschillende dingen een beetje door elkaar halen, @huisman. Helaas.
Dat vind ik niet. Ik probeer een beetje perspectief in de discussie te krijgen.
Kan natuurlijk teksten genoeg noemen die mijn mening ondersteunen bv Geeft dan des keizers ,dat des keizers is.
of ,Uw wandel zij zonder geldgiergheid; en zijt vergenoegd met het tegenwoordige.

Kanttekening 5 Tegenwoordige Namelijk dat u de Heere in uwen arbeid en in uw beroep verleent,zonder in onbehoorlijke wegen,of te grote bekommering,naar meerder rijdom te trachten.

Mattheus 6: 25-34 blijft zo kostelijk onderwijs.
Ik word er nu een beetje verdrietig van. Het gáát helemaal niet om 'des keizers geven dat des keizers is'. Niemand roept hier op om fiscale regels te ontduiken.
Ik hoop toch dat, als je met die mensen spreekt die echt elk dubbeltje moeten omdraaien, je ook nog wat andere dingen zegt dan met een Bijbeltekst te smijten dat ze maar niet naar meerder rijkdom moeten staan. Schandalig, ik kan het niet anders zeggen.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Zonderling schreef:Nog even Duitsland als voorbeeld: Daar wordt gerekend met gezinsinkomen. Het fiscale probleem met eenverdieners bestaat daar dus principieel niet. Daarnaast is er een belasting vrijstelling per kind van meer dan 7000 euro. Echt grote gezinnen betalen daardoor geen (nul) inkomstenbelasting. Iedereen vindt dat nog rechtvaardig ook! En daarbovenop nog een veel hogere kinderbijslag dan in NL.
Of iedereen dat rechtvaardig vindt, dat betwijfel ik. Zelf vind ik het in ieder geval niet rechtvaardig. Mensen met weinig of geen kinderen financieren dan de huishoudens van grote gezinnen.
Ik zeg niet dat we ontevreden moeten worden, maar als het om een rechtvaardige fiscale behandeling gaat (belastingheffing naar draagkracht) mogen onze politici een voorbeeld nemen aan onze buurlanden.
De gemiddelde belastingdruk is in België en Duitsland gelijk of zelfs hoger dan in Nederland. De inkomstenbelasting zegt dus niet alles.
Verder was er in Huismans tijd nog de regeling: hoe meer kinderen hoe meer kinderbijslag per kind!! Met grote gezinnen werd dus rekening gehouden. In 1990 bestond die regeling nog, maar inmiddels al lang niet meer.)
En daar is mijns inziens niets is mee.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Mara »

helma schreef:Wij hebben ook jaren moeten worstelen met te weinig inkomen toen mijn man nog eigen baas was en we toch 7 kleine kinderen hadden. Nee, we gingen nooit met honger naar bed, maar zwaar vond ik het wel. Heel zwaar. En voor de kinderen ook. Geen schoolfoto kunnen kopen bijvoorbeeld. Helemaal niet erg natuurlijk, zeker vergeleken met arme kindertjes in verre landen. Maar toch slikken als iedereen in je klas niet die leuke foto weer inlevert omdat mama geen geld heeft voor jullie foto's. Een schoolreisje waar 5 kinderen mee gaan...noem maar op.
Ik werd er soms bijna depressief van. Boodschappen doen met een krap budget terwijl je ook wil dat je kinderen genoeg fruit eten bijvoorbeeld.
Gelukkig kreeg mijn man toen een baan en is de situatie veranderd.
In onze laatste kerkbode nog een artikel over de vele gezinnen diie rond de armoedegrens leven. Ik ben bij de voedselbank geweest voor een rondleiding maar daar hoor je ook schrijnende verhalen.
Mijn vader is een aantal jaren arbeidsongeschikt geweest en met een uitkering rondkomen was echt bikkelen voor mijn moeder.
Ze pakte een aanbod om een paar japonnen te naaien, met beide handen aan.
Honger en dorst leden we niet, maar zelfs toen ik naar de middelbare ging, zat een nieuwe fiets er niet in. Ik heb heel wat keren met de fiets aan de hand moeten lopen, omdat er weer iets aan kapot was.
Mijn moeder naaide en breide onze kleren zoveel mogelijk, en daar werd ik weleens om gepest.
Ik denk dat het veel moeilijker is om te budgetteren dan vroeger. Je hebt als gezin zoveel meer uitgaven (hebben we weleens over gediscussieerd hier) het is onmogelijk om zonder computer te kunnen functioneren, betalen, men verwacht dat je een printer naast de computer hebt staan, wij hadden alleen een kolenkachel in de kamer, dus iedereen zat daar.
Nu is het in alle kamers warm, dus kinderen zitten op eigen kamer en dat kost ook stroom en verwarming extra.
Ik las laatst ook dat veel sportclubs en verenigingen hun kasboek moeilijk op orde kunnen houden, omdat veel ouders te laat of niet betalen.
Zwemles is ook zoiets, wij leerden het onszelf aan, maar het is bijna verplicht (terecht) dat je je kind op zwemles doet en het daar diploma's ABC haalt.
Dat hakt er ook flink in.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Mara »

eilander schreef:
huisman schreef:
eilander schreef:Je blijft twee verschillende dingen een beetje door elkaar halen, @huisman. Helaas.
Dat vind ik niet. Ik probeer een beetje perspectief in de discussie te krijgen.
Kan natuurlijk teksten genoeg noemen die mijn mening ondersteunen bv Geeft dan des keizers ,dat des keizers is.
of ,Uw wandel zij zonder geldgiergheid; en zijt vergenoegd met het tegenwoordige.

Kanttekening 5 Tegenwoordige Namelijk dat u de Heere in uwen arbeid en in uw beroep verleent,zonder in onbehoorlijke wegen,of te grote bekommering,naar meerder rijdom te trachten.

Mattheus 6: 25-34 blijft zo kostelijk onderwijs.
Ik word er nu een beetje verdrietig van. Het gáát helemaal niet om 'des keizers geven dat des keizers is'. Niemand roept hier op om fiscale regels te ontduiken.
Ik hoop toch dat, als je met die mensen spreekt die echt elk dubbeltje moeten omdraaien, je ook nog wat andere dingen zegt dan met een Bijbeltekst te smijten dat ze maar niet naar meerder rijkdom moeten staan. Schandalig, ik kan het niet anders zeggen.
Sorry Huisman, maar het is wel makkelijk praten voor jou, omdat je zelf een riant betaalde baan hebt.
Als je vuilnisman was geweest, of werkeloos, wordt het echt een ander verhaal en kun je het topic: Nieuwe theologische boeken niet meer vullen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Zonderling »

Ambtenaar schreef:
Zonderling schreef:Nog even Duitsland als voorbeeld: Daar wordt gerekend met gezinsinkomen. Het fiscale probleem met eenverdieners bestaat daar dus principieel niet. Daarnaast is er een belasting vrijstelling per kind van meer dan 7000 euro. Echt grote gezinnen betalen daardoor geen (nul) inkomstenbelasting. Iedereen vindt dat nog rechtvaardig ook! En daarbovenop nog een veel hogere kinderbijslag dan in NL.
Of iedereen dat rechtvaardig vindt, dat betwijfel ik. Zelf vind ik het in ieder geval niet rechtvaardig. Mensen met weinig of geen kinderen financieren dan de huishoudens van grote gezinnen.
Onzin. Logisch dat mensen met meer draagkracht ook meer belasting betalen. Dat lijkt mijn een heel gezond principe en het vertrekpunt voor ieder rechtvaardig belasting systeem.
Ik zeg niet dat we ontevreden moeten worden, maar als het om een rechtvaardige fiscale behandeling gaat (belastingheffing naar draagkracht) mogen onze politici een voorbeeld nemen aan onze buurlanden.
De gemiddelde belastingdruk is in België en Duitsland gelijk of zelfs hoger dan in Nederland. De inkomstenbelasting zegt dus niet alles.
Dit is echt een antwoord van niks.Het gaat in deze discussie helemaal niet om de gemiddelde belastingdruk, maar om de groep eenverdieners (en dan met kinderen) ten opzichte van andere groepen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door huisman »

eilander schreef:
huisman schreef:
eilander schreef:Je blijft twee verschillende dingen een beetje door elkaar halen, @huisman. Helaas.
Dat vind ik niet. Ik probeer een beetje perspectief in de discussie te krijgen.
Kan natuurlijk teksten genoeg noemen die mijn mening ondersteunen bv Geeft dan des keizers ,dat des keizers is.
of ,Uw wandel zij zonder geldgiergheid; en zijt vergenoegd met het tegenwoordige.

Kanttekening 5 Tegenwoordige Namelijk dat u de Heere in uwen arbeid en in uw beroep verleent,zonder in onbehoorlijke wegen,of te grote bekommering,naar meerder rijdom te trachten.

Mattheus 6: 25-34 blijft zo kostelijk onderwijs.
Ik word er nu een beetje verdrietig van. Het gáát helemaal niet om 'des keizers geven dat des keizers is'. Niemand roept hier op om fiscale regels te ontduiken.
Ik hoop toch dat, als je met die mensen spreekt die echt elk dubbeltje moeten omdraaien, je ook nog wat andere dingen zegt dan met een Bijbeltekst te smijten dat ze maar niet naar meerder rijkdom moeten staan. Schandalig, ik kan het niet anders zeggen.
Jammer van deze reactie. Denk nog maar eens na over deze teksten.

Deze discussie gaat over eenverdieners niet over arbeidsongeschikten,werklozen enz.
Dat onze overheid meer moeten doen aan armoedebestrijding vind ik ook ,voedselbanken zijn een schande voor een rijk land. Maar daat gaat dit topic niet over.
Eenverdiener is vaak een principiële keuze en principes mogen best wel wat kosten.

Dat onze overheid dat onevenredig belast zal waar zijn maar ik maak mij drukker om de ethische verwording in onze samenleving. Bv omgang met vluchtelingen,ouderen,ongeboren leven enz.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Zonderling »

huisman schreef:
eilander schreef:Je blijft twee verschillende dingen een beetje door elkaar halen, @huisman. Helaas.
Dat vind ik niet. Ik probeer een beetje perspectief in de discussie te krijgen.
Kan natuurlijk teksten genoeg noemen die mijn mening ondersteunen bv Geeft dan des keizers ,dat des keizers is.
of ,Uw wandel zij zonder geldgiergheid; en zijt vergenoegd met het tegenwoordige.

Kanttekening 5 Tegenwoordige Namelijk dat u de Heere in uwen arbeid en in uw beroep verleent,zonder in onbehoorlijke wegen,of te grote bekommering,naar meerder rijdom te trachten.

Mattheus 6: 25-34 blijft zo kostelijk onderwijs.
Ik ben in elk geval blijer met het perspectief dat Helma geeft in haar posting.

Er zijn wel degelijk gezinnen met lagere en modale eenverdiener inkomens waar de onrechtvaardige belastingdruk zwaar gevoeld wordt. Kleding voor kinderen moet men bv van anderen ontvangen, omdat het anders echt niet gaat.

Dan heeft het belijden van onze 'tevredenheid' en dankbaarheid pas echt waarde. Niet wanneer we (zoals jij en ik) in financieel gunstige omstandigheden leven!
Laatst gewijzigd door Zonderling op 31 mei 2017, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:
eilander schreef:Je blijft twee verschillende dingen een beetje door elkaar halen, @huisman. Helaas.
Dat vind ik niet. Ik probeer een beetje perspectief in de discussie te krijgen.
Kan natuurlijk teksten genoeg noemen die mijn mening ondersteunen bv Geeft dan des keizers ,dat des keizers is.
of ,Uw wandel zij zonder geldgiergheid; en zijt vergenoegd met het tegenwoordige.

Kanttekening 5 Tegenwoordige Namelijk dat u de Heere in uwen arbeid en in uw beroep verleent,zonder in onbehoorlijke wegen,of te grote bekommering,naar meerder rijdom te trachten.

Mattheus 6: 25-34 blijft zo kostelijk onderwijs.
Zolang jij nog overdadig boeken kunt kopen - en de tijd hebt om ze te lezen - zou ik maar een toontje lager zingen.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Hendrien »

Ambtenaar schreef:
Zonderling schreef:Nog even Duitsland als voorbeeld: Daar wordt gerekend met gezinsinkomen. Het fiscale probleem met eenverdieners bestaat daar dus principieel niet. Daarnaast is er een belasting vrijstelling per kind van meer dan 7000 euro. Echt grote gezinnen betalen daardoor geen (nul) inkomstenbelasting. Iedereen vindt dat nog rechtvaardig ook! En daarbovenop nog een veel hogere kinderbijslag dan in NL.
Of iedereen dat rechtvaardig vindt, dat betwijfel ik. Zelf vind ik het in ieder geval niet rechtvaardig. Mensen met weinig of geen kinderen financieren dan de huishoudens van grote gezinnen.
Ik zeg niet dat we ontevreden moeten worden, maar als het om een rechtvaardige fiscale behandeling gaat (belastingheffing naar draagkracht) mogen onze politici een voorbeeld nemen aan onze buurlanden.
De gemiddelde belastingdruk is in België en Duitsland gelijk of zelfs hoger dan in Nederland. De inkomstenbelasting zegt dus niet alles.
Verder was er in Huismans tijd nog de regeling: hoe meer kinderen hoe meer kinderbijslag per kind!! Met grote gezinnen werd dus rekening gehouden. In 1990 bestond die regeling nog, maar inmiddels al lang niet meer.)
En daar is mijns inziens niets is mee.
Bijzonder goede regeling in Duitsland! Misschien moeten we gaan emigreren! Maar zonder gein, kinderen kosten echt ontzettend veel! Wat je alleen al aan de boodschappen kwijt bent iedere maand. En kijk ook maar naar de pleegzorgvergoedingen; die liggen tussen de 500 en 700 euro per maand voor 1 kind. Dus ik vind het echt belachelijk om te zeggen dat mensen zonder kinderen de huishoudens financieren van de grote gezinnen (in Duitsland.) En daar komt nog bij dat de westerse samenlevingen dringend kinderen nodig hebben; er worden er veel te weinig geboren.
Plaats reactie