Kabinetsformatie 2017

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Afgelopen zondag werden het vastlopen van de kabinetsformatie, (zoals de stand toen was) de moeilijkheden in Europa, en de wereld benoemd, als zijnde oordelen die over ons land, Europa en de wereld gaan. Wellicht dat er zijn die dit te ver gezocht vinden, en misschien zelfs sommigen dat het onbetamelijk is om dit te denken. Toch kunnen we al deze zaken ook moeilijk als een zegen van God bestempelen.
Het is niet onbetamelijk dit te denken. Het is de vraag of de tijd waarin wij leven wel genoeg doorzien wordt. Ik denk aan prof. G. Wisse en zijn tijdredes. Daarin stelt hij de tijden ook aan de kaak door een grondige analyse van de filosofische stromingen te plaatsen naast het bijbelse getuigenis. Dat hoor ik zo niet in de tegenwoordige tijden.

En ten laatste wijst Wisse dan ook op de triomferende Christus. Het eind van de tijden loopt daarop uit en een christen hoort niets liever dan dat. Wanneer dat laatste ontbreekt is het eerste loos alarm.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Afgelopen zondag werden het vastlopen van de kabinetsformatie, (zoals de stand toen was) de moeilijkheden in Europa, en de wereld benoemd, als zijnde oordelen die over ons land, Europa en de wereld gaan. Wellicht dat er zijn die dit te ver gezocht vinden, en misschien zelfs sommigen dat het onbetamelijk is om dit te denken. Toch kunnen we al deze zaken ook moeilijk als een zegen van God bestempelen.
Het is niet onbetamelijk dit te denken. Het is de vraag of de tijd waarin wij leven wel genoeg doorzien wordt. Ik denk aan prof. G. Wisse en zijn tijdredes. Daarin stelt hij de tijden ook aan de kaak door een grondige analyse van de filosofische stromingen te plaatsen naast het bijbelse getuigenis. Dat hoor ik zo niet in de tegenwoordige tijden.

En ten laatste wijst Wisse dan ook op de triomferende Christus. Het eind van de tijden loopt daarop uit en een christen hoort niets liever dan dat. Wanneer dat laatste ontbreekt is het eerste loos alarm.
Ik denk dat dit ook de lijn is waarin we moeten staan en denken. Men stelde prof. Wisse ook wel eens als een zwartkijker, maar zeg me, had hij niet vaak een recht inzicht? Meestal wil men profeten die niets dan kwaad profeteren niet graag horen. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Afgelopen zondag werden het vastlopen van de kabinetsformatie, (zoals de stand toen was) de moeilijkheden in Europa, en de wereld benoemd, als zijnde oordelen die over ons land, Europa en de wereld gaan. Wellicht dat er zijn die dit te ver gezocht vinden, en misschien zelfs sommigen dat het onbetamelijk is om dit te denken. Toch kunnen we al deze zaken ook moeilijk als een zegen van God bestempelen.
Ik ben het er mee eens.

Aan de andere kant: misschien bestuurt God het echter zó, dat álle meerderheidsvarianten 'afketsen', en alléén de variant met VVD, CDA, D66 en de ChristenUnie nog overblijft. Dhr. Pechtold heeft namelijk tóch gezegd dat de optie met de ChristenUnie nog steeds niet is uitgesloten. Misschien is het wel Gods leiding dat de ChristenUnie in de regering komt, zodat de wet over het voltooide leven níet aangenomen en níet in werking gezet kan worden. Daar mogen we toch ook om bidden? Het is toch waar als dhr. Segers zegt dat er nog wonderen mogelijk zijn? Eén onzer Ger. Gem.-predikanten (Ik weet niet meer wie.), bad pas en zei dat als God één druppel in dhr. Pechtolds hart stort, het al genoeg is.
Daar mogen we toch ook om vragen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Chrisje72 »

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Mannetje »

Chrisje72 schreef:http://www.telegraaf.nl/avond/28454971/ ... 464147f2a8

en dat voor de telegraaf!
Mooie uitsmijter:
"Maar als Segers en Pechtold samen op de televisie komen, zien we een integere christelijke staatsman naast een kronkelende charlatan voorbij zijn politieke houdbaarheidsdatum."
-
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Vorst »

Ik vind het prachtig dat deze partijen uiteindelijk toch om tafel zitten.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door DDD »

En ik vind het een treffende column. Ik was altijd wel een fan van D66 maar de zeldzame kinderachtigheid waarmee Pechtold over de ChristenUnie spreekt is van een niveau dat je zelfs op een bonte avond in havo 5 niet zou verwachten.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Vorst »

DDD schreef:En ik vind het een treffende column. Ik was altijd wel een fan van D66 maar de zeldzame kinderachtigheid waarmee Pechtold over de ChristenUnie spreekt is van een niveau dat je zelfs op een bonte avond in havo 5 niet zou verwachten.
100% met jouw reactie eens. Pechtold is een eind naar beneden gekukeld.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door GJdeBruijn »

DDD schreef:Ik was altijd wel een fan van D66
:bobo
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Terri »

DDD schreef:En ik vind het een treffende column. Ik was altijd wel een fan van D66 maar de zeldzame kinderachtigheid waarmee Pechtold over de ChristenUnie spreekt is van een niveau dat je zelfs op een bonte avond in havo 5 niet zou verwachten.
:humhihi
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door refo »

GJdeBruijn schreef:
DDD schreef:Ik was altijd wel een fan van D66
:bobo
Luther was ook fan.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Mijn voorspelling is dat de formatie met de ChristenUnie gaat lukken.

Cruciaal zullen de afspraken zijn rondom de wet 'voltooid leven'. Die afspraken zouden er maar eens zo uit kunnen zien:

1. De wet 'voltooid leven' wordt buiten een regeerakkoord gehouden en is daarmee een vrije kwestie. Dit geeft de ChristenUnie alle ruimte om zich te verzetten tegen deze wet.

2. De regering zal daarom niet zelf met een wet komen op dit onderwerp, maar dit overlaten aan de Kamer. Deze iniatiefwet zal uitgebreid besproken en bediscussiëerd worden. Vervolgens zou een meerderheid van zowel de Eerste- als Tweedekamer in kunnen stemmen met dit wetsvoorstel. Overigens met een tegenstem van de ChristenUnie, SGP, CDA, SP en overige individuele leden van andere partijen die zich bezwaard voelen.

3. Wat er vervolgens gebeurt is cruciaal. De wet is aangekomen en moet vervolgens (in een normale situatie) worden uitgevoerd door de regering, want er is immers een kamermeerderheid voor de wet. De consequentie hiervan zou echter zijn dat de ChristenUnie medeverantwooordelijk wordt voor de uitvoering van de aangenomen wet, want de CU ministers maken immers deel uit van de regering.
Uitvoering aan de wet geven is iets wat de CU ministers absoluut niet zouden willen gezien hun principiële verzet tegen deze wet. De verantwoordelijk minister (zou zomaar eens een CU-er of CDA'er kunnen zijn) weigert vervolgens de wet de ondertekenen, waardoor de wet op dat moment geen doorgang kan vinden en daarmee doorgeschoven wordt naar een nieuw kabinet.
Het kabinet zal niet vallen door de weigering van de betreffende minister om de wet te ondertekenen, omdat dit politiek zo afgesproken is.

4. Feitelijk wordt de wet 'voltooid leven' daarmee in ieder geval 4 jaar uitgesteld. Een nieuw kabinet zal moeten besluiten of hier definitief doorgang aan gegeven moet worden. Voor de CU is dit acceptabel doordat ze zich tegen de wet kan verzetten en geen verantwoordelijkheid voor de uitvoer draagt. Tegelijkertijd kan Pechtold richting zijn kiezers vertellen dat de wet is ingediend en (naar alle waarschijnlijkheid) is aangenomen.
Laatst gewijzigd door Ireneüs van Lyon op 24 jun 2017, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

Daarom zou de CU naar mijn mening alleen moeten meeregeren als er over voltooid leven kan afgesproken worden dat het niet wordt ingediend en uitgevoerd in deze regeerperiode. Dus niet als vrije kwestie bestempelen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wandelende »

Ireneüs van Lyon schreef:4. Feitelijk wordt de wet 'voltooid leven' daarmee in ieder geval 4 jaar uitgesteld. Een nieuw kabinet zal moeten besluiten of hier definitief doorgang aan gegeven moet worden. De CU kan dit richting haar christelijke kiezers verkopen door te wijzen op haar niet af latende de verzet tegen deze wet. Tegelijkertijd kan Pechtold richting zijn kiezers vertellen dat de wet is ingediend en (naar alle waarschijnlijkheid) is aangenomen.
Gaat het om het kunnen "verkopen richting de kiezer" of om de regering van ons land?
De huidige impasse in het politieke land komt omdat er veel (m.i. teveel) besluiten worden genomen met de "verkoop richting de kiezer" in het achterhoofd. En tevens de angst voor afstraffing van diezelfde kiezer.
De PvdA heeft jarenlang verantwoordelijkheid genomen en is nu ongeveer ter ziele gegaan. Dat zorgt voor angst.

En de 'move' die CU en D66 wellicht kunnen gaan maken, wanneer de door jou genoemde punten werkelijkheid worden, is ook gericht op de "verkoop naar de kiezer". Helaas werkt dat zo.
Wanneer deze 'move' wordt gemaakt, door er een vrije kwestie van te maken, komt bij mij ten zeerste de vraag boven of je dit kùnt verantwoorden als Bijbelgetrouwe partij.

Een stem van mij op de CU zal ik in dat geval onwaarschijnlijker achten bij een volgende verkiezing dan dat het was tijdens de afgelopen verkiezingen, waarin de CU heeft kunnen rekenen op mijn waardering.
(~)
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ireneüs van Lyon »

eilander schreef:Daarom zou de CU naar mijn mening alleen moeten meeregeren als er over voltooid leven kan afgesproken worden dat het niet wordt ingediend en uitgevoerd in deze regeerperiode. Dus niet als vrije kwestie bestempelen.
Dat kan feitelijk nooit geheel worden uitgesloten. Een Kamerlid heeft altijd het recht om een initiatiefwet in te dienen. Als D66 het niet doet dan zal een oppositiepartij zoals GroenLinks dit wel doen.

Realiseer je je ook dat als de CU niet meedoet de wet binnen 1 jaar is geregeld? Feitelijk realiseert men hiermee 4 jaar uitstel. Een volgend kabinet neemt pas een definitief besluit. Wie weet wat voor troeven de christelijke partijen dan weer in handen hebben.

Verder draagt de partij geen verantwoording voor de invoering van een dergelijk wet, omdat ze zich hiertoe tot in het kabinet tegen verzet.
Je zou natuurlijk kunnen stellen dat de partij indirect medeverantwoordelijkheid draagt omdat het een vrije kwestie is. Maar dat zou je evengoed andersom kunnen stellen: door nu niet te zorgen voor 4 jaar uitstel ben je indirect verantwoordelijk voor de invoering van de wet op korte termijn (want je had er iets tegen kunnen doen).

Als CU kiezer vind ik het voorstel verre van ideaal, maar het meest realistische gezien het landsbelang. Overigens vind ik het niet dragen van regeringsverantwoordelijkheid voor deze wet cruciaal. Daarom vind ik dit voorstel de absolute ondergrens, maar het is acceptabel.
Laatst gewijzigd door Ireneüs van Lyon op 24 jun 2017, 17:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Plaats reactie