Kabinetsformatie 2017

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:Maar dit ontken ik ook niet. Helemaal niet zelfs. Maar dat is wat anders dan het politieke feit dat ze de politieke doelen keurig netjes heeft gehaald. Een minister die dat doet, is daarmee een goede minister. Overigens: toen ze aftrad hoorde ik juist in de media vooral alom lof over Hennis, zelfs van de CdS Middendorp. Ze werd met applaus op het departement ontvangen.

Mijn punt was echter breder: zie de citaten uit het OVV-rapport. Ik vind het ontluisterend dat Defensie kennelijk zo werkt...
Ook die laatste zin is meehuilen met de wolven in het bos. Als je een organisatie volkomen kapot bezuinigd en dan verbaasd zijn dat die organisatie "kennelijk zo werkt" ben je niet eerlijk in je conclusie.
Verder heeft Hennis in alle kamerdebatten beweerd dat de problemen bij defensie meevallen. Gewoon keiharde politieke leugens. In het dossier "AOW gat" heeft ze het personeel keihard laten vallen terwijl er vele moties zijn ingediend om dit netjes te repareren. Door tussenkomst van een rechter heeft ze bakzijl moeten halen.

De vakbond voor officieren ( normaal de meest loyale club )had unaniem zijn vertrouwen in haar opgezegd .

Nog steeds er blij dat ze weg is :garde
Dat laatste is me langzamerhand duidelijk. :)
(Overigens ga je steeds alleen in op mijn laatste zin. Ik zal mijn punten even opknippen, kun je er één voor één op reageren... :garde )

Maar met bezuinigen heeft die reactie op het OVV-rapport niets te maken. Het gaat mij om de cultuur op het ministerie: uit bijlage B van het OVV-rapport blijkt voor mij onomstotelijk dat er een toedekcultuur op Defensie heerst. Met dit soort antwoorden zou je haast denken: er zijn nog te weinig mensen wegbezuinigd. Zo'n eerste reactie (ik citeerde alleen nummer 33, maar lees ze allemaal en verbijster je) had de CdS nooit mogen laten passeren! Een minister moet het hebben van ambtelijke adviezen. De belangrijkste adviseur was de CdS en zijn staf.
Maar als ambtelijke adviesen worden genegeerd? Hopelijk komt er een enquetecommissie dan kan heel Nederland zien wat er de afgelopen decennia politiek mis is gegaan.
Helaas zal dat wel niet gebeuren want dan moet de politiek diep in eigen vlees snijden.

Nog steeds blij dat ze weg is :garde


Nu roept de plicht weer die ik loyaal ga uitvoeren :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:Maar met bezuinigen heeft die reactie op het OVV-rapport niets te maken. Het gaat mij om de cultuur op het ministerie: uit bijlage B van het OVV-rapport blijkt voor mij onomstotelijk dat er een toedekcultuur op Defensie heerst. Met dit soort antwoorden zou je haast denken: er zijn nog te weinig mensen wegbezuinigd. Zo'n eerste reactie (ik citeerde alleen nummer 33, maar lees ze allemaal en verbijster je) had de CdS nooit mogen laten passeren! Een minister moet het hebben van ambtelijke adviezen. De belangrijkste adviseur was de CdS en zijn staf.
Maar als ambtelijke adviesen worden genegeerd? Hopelijk komt er een enquetecommissie dan kan heel Nederland zien wat er de afgelopen decennia politiek mis is gegaan. Helaas zal dat wel niet gebeuren want dan moet de politiek diep in eigen vlees snijden.
Opnieuw reageer je alleen op mijn laatste zin. Mijn stelling is nu juist dat de ambtelijke adviezen op z'n minst deels fout waren. Zie mijn voorbeeld.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

huisman schreef:De CDS had van mij die paar dagen nog mogen blijven zitten. Jullie schatten de macht van een CDS veel te hoog in. Nee zeggen is in veel gevallen politiek gezien geen optie.
Dan is de nieuwe CDS naïef, of hij is al met een leugen begonnen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door huisman »

Luther schreef:Even een paar vragen voor @huisman (of andere Defensie-deskundigen) op een rijtje:
1. Ben je het eens dat minister Hennis de politieke doelen die voor Defensie waren gesteld, gewoon heeft behaald?
2. Klopt het dat na haar aftreden iedereen die van het departement in beeld kwam, helemaal achter Hennis stond en zij zelfs met applaus op het departement werd onthaald?
3. Waarom ben je het niet met me eens dat CdS Middendorp - als hij meende wat hij zei in zijn persconferentie ter toelichting op zijn aftreden - veel eerder zijn tanden in het openbaar had moeten laten zien en bijvoorbeeld de missie naar Mali nooit had mogen accorderen? (Ik citeer zijn eigen woorden: Hij heeft gewoon afgewogen en vond dat het veilig kon.)
4. Is de opstelling van de nieuwe CdS Bauer niet veel verstandiger, door direct vanaf dag 1 te een rode lijn te trekken: niet veilig, te weinig manschappen, te weinig geld, slechts materieel = we doen niet wat u (politiek) graag wilt? Ben je het eens met mijn stelling dat een minister is uitvoerder en bestuurder is, en dat de missies waarmee de politiek Defensie heeft opgezadeld, geblokkeerd hadden moeten worden, als men er werkelijk van overtuigd was dat het niet veilig kon?
5. Ben je het met me eens dat de 'can-do-mentaliteit' niet alleen een sterk punt van Defensie is, maar zeker ook de grootste zwakte?
6. In bijlage B van het recente OVV-rapport wordt de correspondentie getoond tussen het ministerie en de OVV rond het conceptrapport van juni. Ben je het met mij eens dat de reacties van Defensie daarin vooral verraden dat men de werkelijkheid wil toedekken (hoezeer die werkelijkheid ook wordt bepaald door de bezuinigingen)? Ben je het met mij eens dat er een ontluisterend beeld van Defensie blijkt uit de antwoorden. (Even weer in gewone taal: Sorry, natuurlijk wisten we dat de mortiergranaten in Mali prutspul was, maar ja, de technicus had hokje 25 aangekruist en niet hokje 32. Dat hokje klopte niet, dus negeren wij wat er inhoudelijk werd gezegd.) Als je zo'n antwoord opstelt als ministerie, en als je zo'n antwoord laat passeren als CdS dan blijf ik bij mijn conclusie dat de bal niet eenzijdig bij de minister mag liggen, maar dan is ook de cultuur op het ministerie ontluisterend. Klopt mijn analyse?
7. Om je stelling van het gebrek aan draagvlak voor minister Hennis kracht bij te zetten, citeer je alleen uit nieuws van de vakbonden. Zijn vakbonden niet per definitie gezagsondermijnend?
8. Steun je Thierry Baudet op het dossier Defensie?
Toch nu maar je vragen beantwoorden. Bedankt voor je belangstelling voor defensie.

1.Nee dat ben ik niet. Zij heeft vele mogelijkheden gehad om haar beleid met steun van een meerderheid van de tweede kamer bij te stellen ten gunste van haar departement. Ze weigerde uitvoering van elke motie en bewoog alleen gedwongen door een uitspraak van de rechter.
2.Dat applaus van een paar ambtenaren staat natuurlijk in geen verhouding met de bijna 90 % van haar werknemers die geen enkel vertrouwen meer in haar hadden.
3.Blader (op internet) maar eens terug hoe defensie zijn voorwaarden heeft gesteld voor deze missie en hoe daar in het begin aan voorbij is gegaan. Deze CDS was binnen zijn kaders een prima bevelhebber.
4.Idd verstandig van CDS Bauer. Hij krijgt het ook makkelijker. Meer geld en een gewaarschuwde tweede kamer die nu ook meer waarborgen zal willen zien betreffende de veiligheid.
5.de "can do" mentaliteit is zeker de sterkte van defensie en kan onder omstandigheden een zwakte zijn. Die omstandigheden zijn dan wel door de politiek gecreëerd en geaccepteerd .
6.Defensie heeft idd een cultuur van zaken binnenskamers houden. Is ook een bekend gegeven dus moet de politiek verantwoordelijke hier veel scherper op zijn. Hennis negeerde stelselmatig geluiden uit het veld.
De Telegraaf heeft daar de afgelopen jaren mee vol gestaan.
7.Wij hebben geen vakbonden maar bonden die onze belangen verdedigen. Vrij tandeloos omdat militairen o.a. geen stakingsrecht hebben. Voor jouw geruststelling, ik ben geen lid van een bond.
Onder Hennis hebben ze wel een goede rol gespeeld omdat Hennis steeds weer de rechtspositie van de militairen schoffeerde.
8.Ik steun geen politieke clowns. De SGP heeft altijd een goede defensieparagraaf in zijn programma. Daar gaat mijn steun heen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

Bedankt @huisman voor je antwoorden! Defensie heeft inderdaad mijn warme belangstelling.

Ik vergat vraag 9 nog: Ik heb correctie 33 uit het OVVrapport geciteerd. Hoe beoordeel jij het dat Defensie op deze wijze een correctie doorgeeft? (Ik bedoel: Sorry OVV, er was zeker een munitietechnicus die in 2006 had gezien dat die mortiergranaten prut waren, maar op het formulier had hij het verkeerde hokje aangekruist, dus ja, dan telt t niet...)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 1.Nee dat ben ik niet. Zij heeft vele mogelijkheden gehad om haar beleid met steun van een meerderheid van de tweede kamer bij te stellen ten gunste van haar departement. Ze weigerde uitvoering van elke motie en bewoog alleen gedwongen door een uitspraak van de rechter.
Het parlement kan heel veel willen, maar als er geen extra geld bijkomt, betekent het gewoon dat je iets anders niet meer doet.
3.Blader (op internet) maar eens terug hoe defensie zijn voorwaarden heeft gesteld voor deze missie en hoe daar in het begin aan voorbij is gegaan. Deze CDS was binnen zijn kaders een prima bevelhebber.
Volgens mij is het toch vooral defensie zelf die bepaalt of aan de voorwaarden wordt voldaan. Dat blijkt ook wel uit het rapport van de OVV.
6.Defensie heeft idd een cultuur van zaken binnenskamers houden. Is ook een bekend gegeven dus moet de politiek verantwoordelijke hier veel scherper op zijn. Hennis negeerde stelselmatig geluiden uit het veld.
Op signalen dat er bij het Korps Commandotroepen zaken misliepen gaf minister Hennis ontkennende antwoorden op vragen. Deze antwoorden verzint ze niet zelf, maar komen gewoon uit de defensie organisatie.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

Ai, ai, ai... Als dit klopt, gaat @huisman dat niet leuk vinden. (En ik ook niet.)
Mw. Ank Bijleveld (CDA) wordt genoemd als nieuwe minister van Defensie. Geen vakminister, loyale partijbobo, vooral bezig geweest met binnenlands bestuur.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nederland/poli ... icepremier
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door huisman »

Luther schreef:Ai, ai, ai... Als dit klopt, gaat @huisman dat niet leuk vinden. (En ik ook niet.)
Mw. Ank Bijleveld (CDA) wordt genoemd als nieuwe minister van Defensie. Geen vakminister, loyale partijbobo, vooral bezig geweest met binnenlands bestuur.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nederland/poli ... icepremier
Alles beter dan Hennis :langue Maar idd hoop ik dat dit fake news is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Alles beter dan Hennis :langue Maar idd hoop ik dat dit fake news is.
Een heel goede keus. Een zeer ervaren bestuurder die Den Haag op haar duimpje kent en een prettig mens bovendien.

Ik ben benieuwd wat jij een goede keus zou vinden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:
Alles beter dan Hennis :langue Maar idd hoop ik dat dit fake news is.
Een heel goede keus. Een zeer ervaren bestuurder die Den Haag op haar duimpje kent en een prettig mens bovendien.

Ik ben benieuwd wat jij een goede keus zou vinden.
Raymond Knops defensiewoordvoerder CDA en de afgelopen jaren de luis in de pels van Hennis.

https://www.cda.nl/knops/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

Eerlijk gezegd begint het mij enorm te storen dat @huisman in elke posting zijn afkeer van mevr. Hennis moet uiten, terwijl hij als ze real life voor z'n neus staat plotseling (hoewel begrijpelijk) met meel in z'n mond praat volgens eigen zeggen.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Raymond Knops defensiewoordvoerder CDA en de afgelopen jaren de luis in de pels van Hennis.

https://www.cda.nl/knops/
Knops heeft geen bestuurlijke ervaring in Den Haag, de vraag is dus maar of hij wel een goede minister is. Bijleveld daarentegen is een zeer ervaren bestuurder.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 17 okt 2017, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Eerlijk gezegd begint het mij enorm te storen dat @huisman in elke posting zijn afkeer van mevr. Hennis moet uiten, terwijl hij als ze real life voor z'n neus staat plotseling (hoewel begrijpelijk) met meel in z'n mond praat volgens eigen zeggen.
Hennis was inderdaad niet een heel sterke minister. Dit blijkt o.a. het oplepelen van teksten van haar woordvoering.

Los gezien daarvan, voor een ambtenaar die niet direct in de omgeving van een minister verkeert, is het not done om kritiek te leveren op de minister. Dus in die zin begrijp ik de opstelling van Huisman heel goed.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wandelende »

Defensiewoordvoerder Raymond Knops werd door velen als favoriet gezien. Nu Ank Bijleveld op deze post namens het CDA wordt gezet komt bij mij de vraag op of Knops zelf heeft bedankt voor de eer.
(~)
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Roos2017 »

Carola Schouten wordt vicepremier.

https://www.rd.nl/l/Liveblog/21032017%20Formatie
Plaats reactie