Kabinetsformatie 2017

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Eerlijk in de zin van 'vrij van leugen en bedrog', maar niet in de zin van 'redelijk'.
Uitgaande van het individu is het systeem ook redelijk te noemen wat mij betreft.
@Ambtenaar, als je jouw stelling omdraait, vind je dan een systeem waar gezinsinkomen belast wordt, oneerlijk? Het lijkt mij toch alleszins meer redelijk, eerlijk gezegd.
Nee, dat is niet per definitie oneerlijk. Dat ligt maar net aan de verdeling van de belastingdruk. Zo lang de belastingdruk niet significant afwijkt van de gemiddelde belastingdruk, vind ik het best.
Ik zit hier nu een tijdje naar te kijken, maar ik snap er niets van. Soms lijkt het net of je het probleem niet eens begrijpt. Het gaat toch al die tijd juist over verdeling van belastingdruk?
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wim Anker »

Wim Anker schreef:
parsifal schreef:.........................................
Volgens mij was er in de 19e eeuw niet zo'n oneerlijke belastingverdeling? Waar baseer je dat op?
Nee, niet via belasting. Er was echter wel een maatschappij waarbij veel mensen niet konden rondkomen van het inkomen van een eenverdiener en waarbij niet alleen de vrouw, maar ook jonge kinderen moesten werken (en het ging hier echt om rondkomen, niet om een (heel) moeilijk leven wat je nu zou hebben met een bruto inkomen voor een eenverdiener van 40.000).
De fabrieksbazen (met een vrij rijk leven) die deze situatie in stand hielden hadden toen de sleutels in handen die nu voor een deel bij de overheid liggen. Werden deze rijken van toen aangesproken? En nogmaals de situatie toen was schrijnend. Nu is het zwaar en mogelijk niet eerlijk, maar de dwang is niet van zo'n mate dat mensen hun vrijheid of leven verliezen of tegen hun geloofsovertuiging in moeten gaan.
We hebben het hier - in dit topic - over de belastingen anno 2017....
Hoe het toen was weet ik niet noch kan ik voor anderen spreken. Wel weet ik dat als ik toen had geleefd en RF ook in die tijd een invloedrijk medium was ik mijn vlammend protest tegen deze onrechtvaardigheid ook toen zou hebben uitgedragen.

En verder is m.i. deze gehele posting geen discussiëren meer op inhoud.
Ik zou deze manier van argumenteren als "een segertje doen" willen typeren.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 29 nov 2017, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:

En verder is m.i. deze gehele posting geen discussiëren meer op inhoud.
Ik zou deze manier van argumenteren als "een segertje doen" willen typeren.
De discussie over de inhoud heb je m.i. al vrij zwaar gemaakt door de integriteit van Segers te ontkennen. Iets wat je nu nog een keer doet.

Sommige inhoudelijke vragen:
- Gaat de koopkracht van gezinnen (ook met eenverdieners) er komend jaar op vooruit?
- Heeft Segers gezegd dat de eenverdieners er het meest op vooruit gaan?
- Is het eenverdienermodel Christelijker dan het tweeverdiener model?
- Is het sturen van een levenswijze door middel van belasting (o.a. accijns op tabak) in principe fout?

Je ging er zelf met gestrekt been in, en nu kom je met nog een extra steek naar Segers. Je plaatst een belasting stimulans met het gewelddadige en moorddadige beleid van Kim in Noord-Korea en dan nog beschuldig je anderen van onredelijk discussieren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Wim Anker schreef:
En verder is m.i. deze gehele posting geen discussiëren meer op inhoud.
Ik zou deze manier van argumenteren als "een segertje doen" willen typeren.
De discussie over de inhoud heb je m.i. al vrij zwaar gemaakt door de integriteit van Segers te ontkennen. Iets wat je nu nog een keer doet.
Of ik zijn integriteit ontken weet ik niet. Ik stel enkel dat hij het ene zegt en het andere doet. En dan met oneigenlijke argumenten zijn stemgedrag legitimeert.
parsifal schreef:Sommige inhoudelijke vragen:
- Gaat de koopkracht van gezinnen (ook met eenverdieners) er komend jaar op vooruit?
- Heeft Segers gezegd dat de eenverdieners er het meest op vooruit gaan?
- Is het eenverdienermodel Christelijker dan het tweeverdiener model?
- Is het sturen van een levenswijze door middel van belasting (o.a. accijns op tabak) in principe fout?
1. Ja.
2. Ja. Als de kloof gelijk blijft kunnen 1 en 2 natuurlijk niet beide waar zijn, wat Segers wel stelde.
3. Ja. Vreemd dat je dit überhaupt vraagt, gelet op de scheppingsorde.
4. Ja. Uiteraard ja. Als het om dingen gaat die mensen niet kunnen veranderen (zoals de eenverdiener met een zieke of gehandicapte partner, of een werkeloos partner) of niet willen veranderen om principiële redenen. (zoals de overtuiging dat een baan met kleine kinderen niet te combineren valt). Het is toch overduidelijk dat de vergelijking met tabaksaccijnzen hier helemaal mank gaat?
parsifal schreef:Je ging er zelf met gestrekt been in, en nu kom je met nog een extra steek naar Segers. Je plaatst een belasting stimulans met het gewelddadige en moorddadige beleid van Kim in Noord-Korea en dan nog beschuldig je anderen van onredelijk discussieren.
Die vergelijking heb ik nooit gemaakt.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wandelende »

@ Wim Anker,
Ben je überhaupt tegen twee verdieners die thuiswonende kinderen (< 18 jaar) hebben?
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

Kunnen we niet gewoon fact-checken wat Segers nu exact heeft gezegd?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Ik zit hier nu een tijdje naar te kijken, maar ik snap er niets van. Soms lijkt het net of je het probleem niet eens begrijpt. Het gaat toch al die tijd juist over verdeling van belastingdruk?
Ik zeg toch dat zolang er geen sprake is van een significante afwijking ten opzichte van de gemiddelde belastingdruk (van een inkomensgroep) er niets hoeft te veranderen. Dat impliceert dat er wel wat moet veranderen als de individuele belastingdruk sterk afwijkt van de gemiddelde belastingdruk van een bepaalde inkomensgroep. Ik moet mij misschien wat explicieter uitdrukken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Ik zit hier nu een tijdje naar te kijken, maar ik snap er niets van. Soms lijkt het net of je het probleem niet eens begrijpt. Het gaat toch al die tijd juist over verdeling van belastingdruk?
Ik zeg toch dat zolang er geen sprake is van een significante afwijking ten opzichte van de gemiddelde belastingdruk (van een inkomensgroep) er niets hoeft te veranderen. Dat impliceert dat er wel wat moet veranderen als de individuele belastingdruk sterk afwijkt van de gemiddelde belastingdruk van een bepaalde inkomensgroep. Ik moet mij misschien wat explicieter uitdrukken.
Oké, dan vinden we blijkbaar allebei dat er iets moet veranderen... Als we het over gemiddelde belastingdruk kunnen hebben, komen we dichter tot elkaar.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wim Anker »

Wandelende schreef:@ Wim Anker,
Ben je überhaupt tegen twee verdieners die thuiswonende kinderen (< 18 jaar) hebben?
Nee. Natuurlijk niet. Dat heb ik overigens toch al meerdere keren aangegeven?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Wandelende schreef:@ Wim Anker,
Ben je überhaupt tegen twee verdieners die thuiswonende kinderen (< 18 jaar) hebben?
Nee. Natuurlijk niet. Dat heb ik overigens toch al meerdere keren aangegeven?
Huh, dat snap ik niet. Volgens mij spreek je jezelf nu tegen.
Parsifal schreef:- Is het eenverdienermodel Christelijker dan het tweeverdiener model?
Wim Anker schreef:3. Ja. Vreemd dat je dit überhaupt vraagt, gelet op de scheppingsorde.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wandelende »

Juist, daar doelde ik op. Duidelijkheid op dat standpunt (de mate van 'christelijkheid') werkt m.i. ook verhelderend op het standpunt over belastingdruk voor één of tweeverdieners.
(~)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
parsifal schreef:
Wim Anker schreef:
En verder is m.i. deze gehele posting geen discussiëren meer op inhoud.
Ik zou deze manier van argumenteren als "een segertje doen" willen typeren.
De discussie over de inhoud heb je m.i. al vrij zwaar gemaakt door de integriteit van Segers te ontkennen. Iets wat je nu nog een keer doet.
Of ik zijn integriteit ontken weet ik niet. Ik stel enkel dat hij het ene zegt en het andere doet. En dan met oneigenlijke argumenten zijn stemgedrag legitimeert.
Ik ben nog lang niet overtuigd dat zijn argumenten oneigenlijk zijn. Wat heeft hij precies gezegd of geschreven en waarom is dat niet waar?

parsifal schreef:Sommige inhoudelijke vragen:
- Gaat de koopkracht van gezinnen (ook met eenverdieners) er komend jaar op vooruit?
- Heeft Segers gezegd dat de eenverdieners er het meest op vooruit gaan?
- Is het eenverdienermodel Christelijker dan het tweeverdiener model?
- Is het sturen van een levenswijze door middel van belasting (o.a. accijns op tabak) in principe fout?
1. Ja.
2. Ja. Als de kloof gelijk blijft kunnen 1 en 2 natuurlijk niet beide waar zijn, wat Segers wel stelde.
3. Ja. Vreemd dat je dit überhaupt vraagt, gelet op de scheppingsorde.
4. Ja. Uiteraard ja. Als het om dingen gaat die mensen niet kunnen veranderen (zoals de eenverdiener met een zieke of gehandicapte partner, of een werkeloos partner) of niet willen veranderen om principiële redenen. (zoals de overtuiging dat een baan met kleine kinderen niet te combineren valt). Het is toch overduidelijk dat de vergelijking met tabaksaccijnzen hier helemaal mank gaat?
1) Dat is toch mooi?
2) Percentueel wel natuurlijk. Je kunt kijken naar absolute verschillen en relatieve verschillen. Het verschil tussen 100 en 200 is met de ene maat gelijk aan dat tussen 100000 en 100100, met de andere maat niet.
Maar kun je aangeven welke groep er wel het meest op vooruit gaat? Of welke groep er meer op vooruit dat gaat dan de groep waarvan Segers hebt gezegd dat ze er het meest op vooruit gaat (Ik heb nog steeds geen bron gevonden van je bewering)
3) Is dat niet een beetje indirect? Ik neem aan dat je doelt op Genesis 3? Maar houdt die tekst echt in dat de eenverdiener situatie te verkiezen is boven die van tweeverdieners?
4) Ik neem aan dat de punten achter de twee ja's niet op zijn plaats zijn en dat je bedoelt dat je alleen een "ja" voor je rekening neemt, als het om de zaken gaat die na je "als" komen. Ik ben nog niet zo overtuigd dat dit waar is. Wat betreft de eerste groep is er trouwens wel wat compensatie (heeft een werkeloze partner recht op een werkeloosheidsuitkering?)
parsifal schreef:Je ging er zelf met gestrekt been in, en nu kom je met nog een extra steek naar Segers. Je plaatst een belasting stimulans met het gewelddadige en moorddadige beleid van Kim in Noord-Korea en dan nog beschuldig je anderen van onredelijk discussieren.
Die vergelijking heb ik nooit gemaakt.
Misschien heb ik het verkeerd gelezen. Jij maakte de stap van belasting-motivatie naar dictatuur en haalde Noord-Korea erbij.
Jij schrijft letterlijk "Vrijheid inperken door te "straffen" pas een democratie gewoon niet." wat wel een heel libertarische gedachte is (en ook op accijns van toepassing is).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

eilander schreef:Kunnen we niet gewoon fact-checken wat Segers nu exact heeft gezegd?
Ik heb hiertoe een poging gedaan. Christenunie beweert naar aanleiding van regeerakkoord:
We gaan daarmee de groeiende kloof tussen eenverdieners en tweeverdieners tegen: modale eenverdieners met kinderen gaan er het meest op vooruit van alle groepen.
Volgens Nibud is de doorrekening voor de kabinetsperiode als volgt (ik heb enigszins vergelijkbare situaties genomen):
1. eenverdiener € 30.000 +3,6% / tweeverdieners € 20.000 en € 30.000 +2,5% (twee kinderen) CU heeft gelijk
2. eenverdiener € 75.000 +2,4% / tweeverdieners € 50.000 en € 25.000 + 4,8% (twee kinderen) CU heeft ongelijk
3. eenverdiener € 50.000 + 5,9% / tweeverdieners € 35.000 en € 20.000 +5,8% (drie kinderen) CU heeft gelijk, maar verschil is erg wel minimaal
4. eenverdiener 4 kinderen € 40.000 +6,6% / tweeverdieners 2 kinderen € 25.000 en € 15.000 +5,2% CU heeft gelijk, voorzover situaties vergelijkbaar zijn

Conclusie: volgens mij klopt wel redelijk wat Segers heeft gezegd.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:
Wandelende schreef:@ Wim Anker,
Ben je überhaupt tegen twee verdieners die thuiswonende kinderen (< 18 jaar) hebben?
Nee. Natuurlijk niet. Dat heb ik overigens toch al meerdere keren aangegeven?
Huh, dat snap ik niet. Volgens mij spreek je jezelf nu tegen.
Parsifal schreef:- Is het eenverdienermodel Christelijker dan het tweeverdiener model?
Wim Anker schreef:3. Ja. Vreemd dat je dit überhaupt vraagt, gelet op de scheppingsorde.
Neehoor. Een belastingstelsel gebaseerd op een enkel gezinsinkomen (ongeacht door wie het bij elkaar wordt verdiend) vind ik een christelijker belastingstelsel dan een belastingstelsel gebaseerd op het individu. Omdat in het eerste geval de bijbelse notie van een gezin als economische eenheid beter tot uiting komt.

Ik ging er ook zomaar vanuit dat @Parsifal de vraag zo bedoelde, elke andere uitleg is namelijk voor deze discussie totaal irrelevant. Als de tweeverdieners veel meer belasting zouden moeten betalen dan eenverdieners omdat de overheid vind dat er teveel parttimers zijn en daarom tweeverdieners fiscaal ging afstraffen was er nl. hetzelfde onrecht. Ongelijkheid.

Dus ja, ik vind wel een belastingstelsel gebaseerd op het verzamelinkomen van het gezin christelijker dan een individualistisch stelsel. En nee, ik vind niet dat tweeverdieners per definitie minder christelijk bezig zijn dan eenverdieners. Een ieder heeft hierin een eigen verantwoordelijkheid. Uiteraard heb ik argumenten die mijn eigen houding hierin verklaren maar ook dat is voor deze discussie niet relevant.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wandelende »

Wim Anker schreef:Neehoor. Een belastingstelsel gebaseerd op een enkel gezinsinkomen (ongeacht door wie het bij elkaar wordt verdiend) vind ik een christelijker belastingstelsel dan een belastingstelsel gebaseerd op het individu. Omdat in het eerste geval de bijbelse notie van een gezin als economische eenheid beter tot uiting komt.
Ik begrijp je punt. Echter komt jouw laatste zin in de praktijk echt niet tot uiting. Want 'gezin' in Nederland is niet in alle situaties conform 'de Bijbelse notie van een gezin'. Bijv. de vier samenwonende vrienden die eerder zijn genoemd. En zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen.
Daarnaast denk ik dat een nieuw soort belastingontduiking flink de kop op zal steken. Denk aan het inschrijven op twee adressen, het houden van een lat-relatie, het samenwonen zonder huwelijk of partnerschap waardoor je automatisch al niet als economische eenheid aangemerkt kan worden. Maar denk ook aan thuiswonende kinderen die al werk hebben en niet meegenomen willen en/of hoeven worden met het inkomen van ouders.
Dus ja, ik vind wel een belastingstelsel gebaseerd op het verzamelinkomen van het gezin christelijker dan een individualistisch stelsel. En nee, ik vind niet dat tweeverdieners per definitie minder christelijk bezig zijn dan eenverdieners. Een ieder heeft hierin een eigen verantwoordelijkheid. Uiteraard heb ik argumenten die mijn eigen houding hierin verklaren maar ook dat is voor deze discussie niet relevant.
Oprecht ben ik benieuwd naar de maatstaf van de mate van 'christelijkheid'.
(~)
Plaats reactie