Kabinetsformatie 2017

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Herman »

Luther schreef: Luxe kan niet samengaan met eenvoud en soberheid, toch?
De vraag is: mag een christen in luxe leven. (Let wel: wat mij betreft los van jouw situatie, maar in abstracte zin.)
Zie hier: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 19&t=13124
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door helma »

Ter illustratie hier een van de (verder-niet-geplubiceerde) brieven.


Geachte kamerleden,
Ons gezin bestaat uit vijf personen: Henk (werkt op de internal audit afdeling bij Pro Rail), ikzelf,
onze eigen kinderen Tessa van 6 jaar en Bas van 4 jaar en sinds tweeënhalf jaar woont Sharon
van 14 als pleegdochter in ons gezin.
Toen Tessa geboren werd heb ik heel bewust mijn baan opgezegd. Na ruim tien jaar met veel
plezier gewerkt te hebben als maatschappelijk werker en coördinator van diverse projecten, was het
nu tijd om het moederschap te vervullen. Ik was ontzettend blij en wilde alles zelf meemaken. Gelukkig
verkeren we in de financiële positie dat het mogelijk was en is om deze wens te volgen. Na twee jaar
kwam Bas en nog twee jaar later kregen we er een pleegdochter bij.
Deze pleegdochter is voor de plaatsing door de jeugdzorg al 8 jaar lang in weekenden en vakanties bij
ons geweest via de PGB. Dat verdient leuk kan ik u verzekeren. Toen de vraag kwam of wij een
permanent pleeggezin voor Sharon wilden worden verstonden wij onze verantwoordelijkheid en
namen haar op in ons gezin. De tijdsinvestering en de verantwoordelijkheid en begeleiding namen toe,
het PGB viel weg, we krijgen een vergoeding. Geen probleem, we zorgen graag voor Sharon!
Dat ik geen vast baan meer heb bleek al snel voor meer dingen een uitkomst. In de periode dat mijn
schoonouders niet zo goed uit de voeten konden en het werk in huis teveel werd, had ik de
mogelijkheid om elke week een dag bij te springen. Daarnaast verhuisden we en kwamen te wonen
naast onze huidige buren van 91 en 86 jaar jaar oud. Al snel bleek dat hier en daar een helpende
hand nodig was om zelfstandig te kunnen blijven wonen. En dat gunnen we ze, samen zelfstandig
thuis, dus ook daar kan ik makkelijk even bijspringen. Hoeveel zouden deze situaties de maatschappij
besparen aan bijdrage voor thuiszorgkosten?
In onze kerkelijke gemeente speelt natuurlijk ook het een en ander. Omdat mensen mijn achtergrond
kennen ben ik snel gevonden voor wat “probleemgevalletjes”. Het is goed te combineren met het
gezin als er af en toe (lees: twee keer in de week) iemand een dag(deel) in ons gezin doorbrengt. Zo
geven we twee personen met (forse) psychiatrische problematiek bezigheid en afleiding. Ze hebben
zo minder begeleiding nodig en er is iemand die een oogje in het zeil houdt. Hoeveel spaart dat de
maatschappij eigenlijk uit?
En als ik dan ’s avonds kook, ach dan geeft het niks om dat meteen ook voor een ander gezin te doen
toch? Dus eens per week brengen we eten in een gezin waarvan de moeder langdurig ziek is. En nog
een keer naar een gezin waarvan de ouders om financiele redenen beide werken, maar wat best
zwaar is, een keertje niet hoeven koken is dan best welkom. Kleine moeite…
Inmiddels zitten onze kinderen allemaal op school. Sharon in verband met haar verstandelijke
beperking op het praktijkonderwijs en Tessa en Bas op de basisschool. Het gaat goed met alle
drie, daar zijn we blij mee. Dat is lang niet hetzelfde met andere kinderen op school. Wat lopen er veel
kinderen rond die wel wat extra begeleiding kunnen gebruiken! Het budget van de school is lang niet
toereikend. Wie echt uit de boot valt krijgt hulp natuurlijk, maar al die twijfelgevallen….. En als je dan
best wat in je mars hebt vanuit je opleiding, dan bied je hulp aan, zo werkt het toch in een participatie-
maatschappij? Dus inmiddels geef ik, onbetaald, een dagdeel sociale vaardigheidstraining aan
kinderen op de basisschool die anders (nog) niet in aanmerking zouden komen voor zoiets. Beter
erger voorkomen dan genezen is het motto.
Voorlopig weet ik nog niet hoe ik een baan in zou moeten passen in dit drukke bestaan. Dat geeft ook
niet, want die ambitie heb ik niet. Ons leven is goed, we zijn tevreden en blij met wat we samen
hebben en kunnen delen met de mensen om ons heen.
Maar nu een vraag aan u, beleidsmakers van ons land: Wilt u de optelsom eens maken van de kosten
die wij als gezin de maatschappij besparen? En telt u daar dan ook de bijdrage voor kinderopvang bij
op die u ons niet hoeft te betalen? Is het rechtvaardig dat wij als éénverdienersgezin 12.000 euro
netto per jaar minder te besteden hebben als het gezin dat een vergelijkbaar inkomen heeft dat door
beide partners wordt binnen gehaald? En als u antwoord geeft op die vraag, wilt u dat antwoord dan
ook meenemen in uw belastingstelsel?
Had ik u trouwens al verteld dat we in ons huis elke eerste woensdagmorgen van de maand een
koffie-inloop hebben voor eenzame ouderen? Er komen er elke keer wel een stuk of acht, het aantal
groeit nog steeds…
Met vriendelijke groet, Mieke
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wandelende »

Mieke is een mens met een ruim hart. Goed dat we die hebben in Nederland!
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Dat is natuurlijk een onwaarheid.
Jij betaalt bij een loon van € 20.000,- voor jouw én een loon van evenzoveel voor je vrouw, tot 5 keer mínder belasting als iemand die alléén € 40.000,- verdient. Dus nu verkoop je onzin... En daar verdien je niks mee... :haha
Je leest niet goed.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef: Luxe kan niet samengaan met eenvoud en soberheid, toch?
De vraag is: mag een christen in luxe leven. (Let wel: wat mij betreft los van jouw situatie, maar in abstracte zin.)
Dat hangt helemaal af van de definities van luxe en soberheid.

Misschien vind jij drie vakanties per jaar een vorm van luxe, terwijl ik het zou kunnen opvatten als drie momenten die noodzakelijk zijn om even tot rust te komen van je drukke werkzaamheden. Zomaar een voorbeeld om te illustreren dat het moeilijk is om een objectief beeld te schetsen van luxe en soberheid.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Orchidee »

Er zijn mensen die hebben net zoveel behoefte aan een vakantie of er af en toe een momentje tussenuit die daar géén geld voor hebben!
Hoe verantwoord je je dan , als je dat wel kan doen vraag ik mij in alle oprechtheid af!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door refo »

[quote="Orchidee"]Er zijn mensen die hebben net zoveel behoefte aan een vakantie of er af en toe een momentje tussenuit die daar géén geld voor hebben!
Hoe verantwoord je je dan , als je dat wel kan doen vraag ik mij in alle oprechtheid af!

Die mensen geld geven voor een vakantie en zelf thuisblijven omdat je er geen geld (meer) voor hebt.
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef:Er zijn mensen die hebben net zoveel behoefte aan een vakantie of er af en toe een momentje tussenuit die daar géén geld voor hebben!
Hoe verantwoord je je dan , als je dat wel kan doen vraag ik mij in alle oprechtheid af!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Wordt die ander er beter van als jij je derde vakantie over slaat?

Hoe verantwoord jij dat je elke dag de luxe van drie maaltijden terwijl velen op deze aarde het met minder doen?
-
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door helma »

Hier kan je meebetalen aan een gratis vakantie voor hen die niet kunnen betalen.
Of je eigen accommodatie aanbieden.
Of je kan een aanvraag indienen als je zelf gebruik wilt maken van een gratis vakantie.

http://www.stichtingzonvakantie.nl/welkom.php
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ambtenaar »

Orchidee schreef:Er zijn mensen die hebben net zoveel behoefte aan een vakantie of er af en toe een momentje tussenuit die daar géén geld voor hebben!
Hoe verantwoord je je dan , als je dat wel kan doen vraag ik mij in alle oprechtheid af.
Ik begrijp niet waarom je dat zou moeten verantwoorden. Je kunt niet de zorgen en lasten van een ieder op je nemen.
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door gallio »

Ambtenaar schreef:
Orchidee schreef:Er zijn mensen die hebben net zoveel behoefte aan een vakantie of er af en toe een momentje tussenuit die daar géén geld voor hebben!
Hoe verantwoord je je dan , als je dat wel kan doen vraag ik mij in alle oprechtheid af.
Ik begrijp niet waarom je dat zou moeten verantwoorden. Je kunt niet de zorgen en lasten van een ieder op je nemen.
Galaten 6: 2
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wandelende »

helma schreef:Hier kan je meebetalen aan een gratis vakantie voor hen die niet kunnen betalen.
Of je eigen accommodatie aanbieden.
Of je kan een aanvraag indienen als je zelf gebruik wilt maken van een gratis vakantie.

http://www.stichtingzonvakantie.nl/welkom.php
Wat een goed idee. Dat ga ik steunen.
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ambtenaar »

gallio schreef:
Galaten 6: 2
Elkaar ondersteunen is wat mij betreft niet per definitie financieel. Je kunt ook tijd beschikbaar stellen als vrijwilliger.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Orchidee »

Mannetje schreef:
Orchidee schreef:Er zijn mensen die hebben net zoveel behoefte aan een vakantie of er af en toe een momentje tussenuit die daar géén geld voor hebben!
Hoe verantwoord je je dan , als je dat wel kan doen vraag ik mij in alle oprechtheid af!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Wordt die ander er beter van als jij je derde vakantie over slaat?

Hoe verantwoord jij dat je elke dag de luxe van drie maaltijden terwijl velen op deze aarde het met minder doen?
Natúúrlijk! Als je die derde vakantie nu eens aan iemand geeft die níet op vakantie kan, krijg je zéker een goed gevoel en waardering! :-)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wandelende »

Orchidee schreef:
Mannetje schreef:
Orchidee schreef:Er zijn mensen die hebben net zoveel behoefte aan een vakantie of er af en toe een momentje tussenuit die daar géén geld voor hebben!
Hoe verantwoord je je dan , als je dat wel kan doen vraag ik mij in alle oprechtheid af!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Wordt die ander er beter van als jij je derde vakantie over slaat?

Hoe verantwoord jij dat je elke dag de luxe van drie maaltijden terwijl velen op deze aarde het met minder doen?
Natúúrlijk! Als je die derde vakantie nu eens aan iemand geeft die níet op vakantie kan, krijg je zéker een goed gevoel en waardering! :-)
Ik voorzie een inkoppertje door @Mannetje... iets met "de derde maaltijd".
(~)
Plaats reactie