Kabinetsformatie 2017

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door merel »

CvdW schreef:In een democratisch land is het logisch dat de grootste partijen gaan samenwerken, dus VVD en PVV.
Door PVV uit te sluiten zien we dat niet democratisch wordt gehandeld .
Ik verbaas mij hier ook over. Het lijkt wel alsof D66 de grootste partij is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

merel schreef:
CvdW schreef:In een democratisch land is het logisch dat de grootste partijen gaan samenwerken, dus VVD en PVV.
Door PVV uit te sluiten zien we dat niet democratisch wordt gehandeld .
Ik verbaas mij hier ook over. Het lijkt wel alsof D66 de grootste partij is.
Nee, dat is niet zo vreemd. Door de verkiezingsuitslag is er domweg geen realistisch kabinet denkbaar zonder D66. En ja, dan kun je in een politiek steekspel heel ver komen, ook al ben je niet de grootste. Overigens is het voor de CU fijn dat dit niet doorgaat, want het zou een wurgconstructie voor hen geworden zijn.

Voor formatiewatchers is dit wel de mooiste uitkomst: een heuse impasse.... :) (Dat gaat nog wel een paar maanden duren dus.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door parsifal »

CvdW schreef:In een democratisch land is het logisch dat de grootste partijen gaan samenwerken, dus VVD en PVV.
Door PVV uit te sluiten zien we dat niet democratisch wordt gehandeld .
Waar komt dat idee vandaan? Het heeft nooit zo gewerkt volgens mij. Normaal gesproken gaan partijen samenwerken die niet te ver van elkaar staan en samen een meerderheid kunnen krijgen. SP en VVD gaat niet makkelijk samen ook als ze de twee grootste partijen zouden zijn. In jouw verhaal zouden twee partijen die ideologisch vrijwel identiek zijn en ieder 40 zetels hebben eerst moeten wachten op de partij met 60 zetels.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Ik heb er meer over nagedacht vandaag dan ooit... Na die ene opmerking ;) kreeg ik het wel een beetje benauwd.
Nadenken kan geen kwaad, werd dat maar meer gedaan. Alles wat ook maar enigszins naar het christendom ruikt moet blijkbaar meer en meer vermeden worden. Het CDA lijkt dan noodwendig aanvaard nog te worden die vormt wat minder gevaar voor D66, die zijn immers toch wat ruimdenkender en meer geseculariseerd en geciviliseerd?
We zien al sinds 1966 (let eens op!) een stelselmatige afbraak van alles wat aan het christendom herinnert door D66.

Het gaat door, is niet te stuiten. We zien eveneens dat andere dingen niet meer te stuiten zijn. Wat denken we anders over aanslagen als vandaag. Deze dingen staan niet los van elkaar. Denk eens na. Wellicht dat hier wel weer wat tegenop komt, maar of we het willen zien of niet willen zien, het is toch niet anders? En dan de reacties: The show must go on. Iedereen wordt gerust gesteld. En ook dat geeft veel te denken. En een ommekeer? Nee, we gaan door! Niet te stuiten.... Totdat... Merk op! (of klinkt dit weer te belerend?)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
merel schreef:
CvdW schreef:In een democratisch land is het logisch dat de grootste partijen gaan samenwerken, dus VVD en PVV.
Door PVV uit te sluiten zien we dat niet democratisch wordt gehandeld .
Ik verbaas mij hier ook over. Het lijkt wel alsof D66 de grootste partij is.
Nee, dat is niet zo vreemd. Door de verkiezingsuitslag is er domweg geen realistisch kabinet denkbaar zonder D66. En ja, dan kun je in een politiek steekspel heel ver komen, ook al ben je niet de grootste. Overigens is het voor de CU fijn dat dit niet doorgaat, want het zou een wurgconstructie voor hen geworden zijn.

Voor formatiewatchers is dit wel de mooiste uitkomst: een heuse impasse.... :) (Dat gaat nog wel een paar maanden duren dus.)
Dat vinden de VVD en 't CDA ook. Die zijn boos op de D66...
http://nos.nl/artikel/2174715-er-zit-za ... matie.html
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef:In een democratisch land is het logisch dat de grootste partijen gaan samenwerken, dus VVD en PVV.
Door PVV uit te sluiten zien we dat niet democratisch wordt gehandeld .
Dat is helemaal niet logisch. In het verleden zijn er vaak kabinetten geweest waarbij niet alle grote of de twee grootste partijen samenwerkten.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door helma »

Eigenlijk vind ik het best apart dat D66 zo veel zeggenschap lijkt te hebben. Of ligt dat aan mijn gevoel?
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door ZWP »

helma schreef:Eigenlijk vind ik het best apart dat D66 zo veel zeggenschap lijkt te hebben. Of ligt dat aan mijn gevoel?
Dat ligt aan de grootte en de ligging van de partij in de Tweede Kamer. Je kunt er in feite eigenlijk niet omheen (helaas).
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door CvdW »

ZWP schreef:
helma schreef:Eigenlijk vind ik het best apart dat D66 zo veel zeggenschap lijkt te hebben. Of ligt dat aan mijn gevoel?
Dat ligt aan de grootte en de ligging van de partij in de Tweede Kamer. Je kunt er in feite eigenlijk niet omheen (helaas).
Dit begrijp ik niet. Kunnen we wel om PVV heen?
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door ZWP »

CvdW schreef:
ZWP schreef:
helma schreef:Eigenlijk vind ik het best apart dat D66 zo veel zeggenschap lijkt te hebben. Of ligt dat aan mijn gevoel?
Dat ligt aan de grootte en de ligging van de partij in de Tweede Kamer. Je kunt er in feite eigenlijk niet omheen (helaas).
Dit begrijp ik niet. Kunnen we wel om PVV heen?
Ja, vanwege de ligging van PVV, is die partij veel makkelijker om 'uit te sluiten'. D66 ligt politiek gezien (links/rechts, progressief/conservatief) veel beter.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Auto »

CvdW schreef:
ZWP schreef:
helma schreef:Eigenlijk vind ik het best apart dat D66 zo veel zeggenschap lijkt te hebben. Of ligt dat aan mijn gevoel?
Dat ligt aan de grootte en de ligging van de partij in de Tweede Kamer. Je kunt er in feite eigenlijk niet omheen (helaas).
Dit begrijp ik niet. Kunnen we wel om PVV heen?
Ja, want hij zet zichzelf buitenspel.

https://twitter.com/geertwilderspvv/sta ... 0591823872

Ik begrijp niet waarom je dit nog als mogelijkheid zou willen?
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Refoforum2017 »

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Jantje »

Auto schreef:
CvdW schreef:
ZWP schreef:
helma schreef:Eigenlijk vind ik het best apart dat D66 zo veel zeggenschap lijkt te hebben. Of ligt dat aan mijn gevoel?
Dat ligt aan de grootte en de ligging van de partij in de Tweede Kamer. Je kunt er in feite eigenlijk niet omheen (helaas).
Dit begrijp ik niet. Kunnen we wel om PVV heen?
Ja, want hij zet zichzelf buitenspel.

https://twitter.com/geertwilderspvv/sta ... 0591823872

Ik begrijp niet waarom je dit nog als mogelijkheid zou willen?
Ik vraag me af wie je beter kunt hebben...:
- D66, die een hele waslijst aan eisen gisteren op tafel legde bij Segers, waardoor D66 er zélf voor heeft gezorgd dat dit mislukte. Het lijkt net alsof ze dat met de hele 2de Kamerfractie besproken hebben, zo van: "Als je dat, dat en dat eist, gaat het toch niet door..." Rutte heeft dat blijkbaar ook in de gaten, want hij wil weten wat de reden was dat D66 niet met de CU verder wilde én is nu met Pechtold aan het praten. Dus de verhoudingen van VVD/CDA en D66 komen ook onder druk te staan. In feite is ook D66 bezig om zichzelf buitenspel te zetten; hoewel ze heel erg goed weten dat zónder hen er gewoon geen kabinet mogelijk is. Dáárom stellen ze zoveel eisen.
- PVV, waarbij Wilders vaak onzin uitkraamt, maar waarbij je dit soms met een hele grote korrel zout moet nemen. Helaas hééft hij soms ook gewoon gelijk... En: hij is níet veroordelend naar christenen toe.

Pechtold laat in zijn houding zien dat hij niets van ons als reformatorische gezindte moet hebben. Hij zegt wel niet letterlijk iets (Wat Wilders wel doet, en waardoor hij anderen tegen zich in het harnas jaagt), maar hij laat wel degelijk (Nog meer als Wilders!) blijken dat hij van bepaalde bevolkingsgroepen ook niets moet hebben; er wordt niet voor niets door de NOS al het volgende gezegd (zie http://nos.nl/artikel/2174715-er-zit-za ... matie.html):

(...)
'Meest logisch'
Rutte zei dat het het meest logisch is om VVD en CDA op de hoogte te brengen van wat er in dat gesprek is gebeurd. Volgens Vullings ging Pechtold na een vergadering met de D66-fractie met een waslijst aan eisen het gesprek in, en moest Segers overal mee akkoord gaan. Anders ging het feest wat D66 betreft niet door. Pechtold had voorafgaand aan het gesprek met Segers al gezegd dat hij alle negentien D66-Kamerleden wilde meekrijgen, voordat hij aan onderhandelingen met de ChristenUnie zou beginnen. Omdat een kabinet met de ChristenUnie maar een zeer krappe meerderheid in de Kamer zou hebben, zou geen enkele D66'er er wat hem betreft met lange tanden aan mogen beginnen.

Vullings zegt dat VVD en CDA deze houding D66 kwalijk nemen."Ze vinden dat het erop lijkt dat Pechtold Segers voor de bus heeft geduwd. Ze willen weten wat de blokkades waren." De twee partijen willen de optie met de ChristenUnie niet in de prullenbak zien verdwijnen zonder dat zij er zelf iets over te zeggen hebben gehad. Volgens informateur Schippers was dit de laatste optie om een meerderheidskabinet te kunnen vormen.


Nestgeur
D66 heeft vannacht al laten weten niets te zien in een gesprek met zijn vieren. Dat zou geen zin hebben, want de partij weet zeker dat ze niet in een kabinet met de ChristenUnie wil. "De nestgeur van zo'n coalitie bevalt D66 niet", zegt Vullings. "Ze willen er een links maatje bij."

Het is dat het niet mogelijk is, want anders zou Pechtold kerkdiensten op zondag nog verbieden...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door helma »

nou, dat bedoelde ik dus...

Overigens weet ik ook niet met wie je het best af zou zijn; met Wilders of met Pechtold.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door refo »

Dat het staatshoofd buitenspel is gezet is al een grote fout geweest, overigens ook aangezwengeld door d66.
Maar om dan een informateur te benoemen die zo dicht bij Rutte zit is ook niet zo slim van de kamer. Ik denk niet dat iedere partij zich echt uitgesproken heeft. Alles wat je zegt zal regelrecht naar Rutte worden doorgebriefd en dat is toch een beoogd coalitiepartner, die je niet al te wijs wil maken.
Plaats reactie