Kabinetsformatie 2017

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Vorst »

Van Ewijk schreef:De Christenunie laat zich meeslepen in de genderneutraliteit...
Dat er weer concessies gedaan worden door een christelijke partij die de essentie van de schepping ontkennen vind ik weer een dieptepunt.
Van het CDA had ik het al aan zien komen, die hebben hun christelijke identiteit al jaren geleden in de uitverkoop gegooid.
De CU kan in het vervolg mijn stem sowieso ook wel vergeten.
Nogal een gemakkelijke reactie in mijn optiek. Iets met beste stuurlui.
Daarnaast: het is ook nooit goed! Het is best bijzonder dat er twee van de drie christelijke partijen in het kabinet zitten. Dat niet ieders programma de boventoon kan voeren kan een kind begrijpen.
Ik zie deelname van CDA en CU als een zegen. Maar blijkbaar kan op zegen ook zuur en negatief worden gereageerd. Ik vraag me dan echt af wat dergelijke mensen dan nog wel positief kan stemmen (zonder de realiteit uit het oog te verliezen).
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door merel »

Ik wacht vandaag eerst de plannen af. Van hetgeen ik tot nu toe gelezen heb, zie ik weinig van het verkiezingsprogramma van de CU terug. Alle fracties hebben gelijk ingestemd met de plannen, dus ik ben erg benieuwd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ad Anker »

Vorst schreef:
Van Ewijk schreef:De Christenunie laat zich meeslepen in de genderneutraliteit...
Dat er weer concessies gedaan worden door een christelijke partij die de essentie van de schepping ontkennen vind ik weer een dieptepunt.
Van het CDA had ik het al aan zien komen, die hebben hun christelijke identiteit al jaren geleden in de uitverkoop gegooid.
De CU kan in het vervolg mijn stem sowieso ook wel vergeten.
Nogal een gemakkelijke reactie in mijn optiek. Iets met beste stuurlui.
Daarnaast: het is ook nooit goed! Het is best bijzonder dat er twee van de drie christelijke partijen in het kabinet zitten. Dat niet ieders programma de boventoon kan voeren kan een kind begrijpen.
Ik zie deelname van CDA en CU als een zegen. Maar blijkbaar kan op zegen ook zuur en negatief worden gereageerd. Ik vraag me dan echt af wat dergelijke mensen dan nog wel positief kan stemmen (zonder de realiteit uit het oog te verliezen).
Het klopt wel wat je zegt: het is nooit goed. Als het een paars kabinet was geworden zou het makkelijk zijn: slechte, goddeloze plannen, maar ja, te verwachten van zo'n kabinet. Nu zitten er twee christelijke partijen in en dan wordt het lastiger: de realiteit is dat het niet mogelijk is om alle waarden die we voorstaan in het regeerakkoord terug te laten komen. Dus dan kun je al snel kritiek hebben.

Als je vanuit overtuiging vast wil houden aan de normen en waarden die Gods Woord ons aanreikt, kun je niet positief zijn over het resultaat. Al kun je dit wel als de minst slechte variant beschouwen. Maar het blijft slecht...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

Vorst schreef:
Van Ewijk schreef:De Christenunie laat zich meeslepen in de genderneutraliteit...
Dat er weer concessies gedaan worden door een christelijke partij die de essentie van de schepping ontkennen vind ik weer een dieptepunt.
Van het CDA had ik het al aan zien komen, die hebben hun christelijke identiteit al jaren geleden in de uitverkoop gegooid.
De CU kan in het vervolg mijn stem sowieso ook wel vergeten.
Nogal een gemakkelijke reactie in mijn optiek. Iets met beste stuurlui.
Daarnaast: het is ook nooit goed! Het is best bijzonder dat er twee van de drie christelijke partijen in het kabinet zitten. Dat niet ieders programma de boventoon kan voeren kan een kind begrijpen.
Ik zie deelname van CDA en CU als een zegen. Maar blijkbaar kan op zegen ook zuur en negatief worden gereageerd. Ik vraag me dan echt af wat dergelijke mensen dan nog wel positief kan stemmen (zonder de realiteit uit het oog te verliezen).
Even over die beste stuurlui: ik heb echt respect voor Segers, want ik geloof dat hij geworsteld heeft met zijn verantwoordelijkheid en dat hij echt z'n best heeft gedaan. Ik zeg ook zeker niet dat hij het beter had moeten doen. Hij heeft zijn verantwoordelijkheid genomen, en daar horen deze consequenties bij.
Toch kan ik dit geen zegen vinden. Er vindt geen keer ten goede plaats, het blijft vermoedelijk bij: het wordt niet zo snel erger dan het was. Dat kun je zuur en negatief vinden, dat zij dan maar zo.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door ZWP »

eilander schreef: Toch kan ik dit geen zegen vinden. Er vindt geen keer ten goede plaats, het blijft vermoedelijk bij: het wordt niet zo snel erger dan het was. Dat kun je zuur en negatief vinden, dat zij dan maar zo.
Dat vind ik wat zuur en negatief... :slurp
Als het de verwachting is dat het slechter wordt, maar het wordt eigenlijk onverwacht niet slechter, maar blijft stabiel, dan kan dat best als 'zegen' worden gekwalificeerd. Denk bijvoorbeeld in het geval van een ziekte die onverwacht stabiliseert oid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

ZWP schreef:
eilander schreef: Toch kan ik dit geen zegen vinden. Er vindt geen keer ten goede plaats, het blijft vermoedelijk bij: het wordt niet zo snel erger dan het was. Dat kun je zuur en negatief vinden, dat zij dan maar zo.
Dat vind ik wat zuur en negatief... :slurp
Als het de verwachting is dat het slechter wordt, maar het wordt eigenlijk onverwacht niet slechter, maar blijft stabiel, dan kan dat best als 'zegen' worden gekwalificeerd. Denk bijvoorbeeld in het geval van een ziekte die onverwacht stabiliseert oid.
Bij een ziekte wel, ja...
Ik denk overigens helemaal niet dat het stabiel blijft.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door -DIA- »

Onze dominee (heb je die zwartkijker weer, zullen niet weinigen denken), kon niet positief zijn over een coalitie met het CU. Er moeten immers compromissen worden gesloten over zaken waarover in feite geen compromis mogelijk is. Verwacht daarom niet veel van een kabinet, ook al zit de CU daarin. Wat in gang gezet is gaat door.
Ik denk ook dat bv. belangengroepen gewoon doorgaan, tot... ja tot...? Denk bv. aan COC en verwante organisaties. We zijn veel verder van de plaats als we wel denken. Er is immers al een proces van deconfessionalisering bezig sinds jaar en dag, en dat gaat gewoon door.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ArieB
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:35

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door ArieB »

Ik heb ook ernstig mijn bedenkingen bij dit kabinet. De deelname van D66 biedt weinig hoop voor Christelijk Nederland. CU en deels het CDA worden tevreden gehouden met enkele zoethoudertjes. Ondertussen gaat de secularisatie onverminderd door.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door -DIA- »

ArieB schreef:Ik heb ook ernstig mijn bedenkingen bij dit kabinet. De deelname van D66 biedt weinig hoop voor Christelijk Nederland. CU en deels het CDA worden tevreden gehouden met enkele zoethoudertjes. Ondertussen gaat de secularisatie onverminderd door.
Een ongewoon realistische reactie...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Auto »

Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wim Anker »

Noch de CU noch het CDA heeft toch ook maar ergens een rem op gezet op ethisch vlak? Het is allemaal tot vrije kwestie verklaard.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Onze dominee (heb je die zwartkijker weer, zullen niet weinigen denken), kon niet positief zijn over een coalitie met het CU. Er moeten immers compromissen worden gesloten over zaken waarover in feite geen compromis mogelijk is. Verwacht daarom niet veel van een kabinet, ook al zit de CU daarin. Wat in gang gezet is gaat door.
Dat ligt aan je uitgangspunt. Het is natuurlijk niet reëel om te veronderstellen dat bepaalde zaken kunnen worden teruggedraaid, bijv. op medisch-ethisch gebied. Daarvoor is nu eenmaal geen parlementaire meerderheid.

Dus ja, de constatering is juist dat deelname van de CU en het CDA aan dit kabinet niet leidt tot terugdraaiing van reeds genomen besluiten, wel kan het leiden tot een tijdelijke vertraging van verdergaande ontwikkelingen op ethisch gebied.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ambtenaar »

ArieB schreef:Ik heb ook ernstig mijn bedenkingen bij dit kabinet. De deelname van D66 biedt weinig hoop voor Christelijk Nederland. CU en deels het CDA worden tevreden gehouden met enkele zoethoudertjes. Ondertussen gaat de secularisatie onverminderd door.
Je kiest bewust voor de negatieve benadering. Je kunt het ook positief benaderen, namelijk dat er geen besluiten zijn genomen tot verdere ontwikkeling van wetgeving op ethisch gebied. Een regeerakkoord is nu eenmaal een samenvoeging is van een groot aantal tegengestelde wensen en verkiezingsbeloftes die soms onverenigbaar zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:Noch de CU noch het CDA heeft toch ook maar ergens een rem op gezet op ethisch vlak? Het is allemaal tot vrije kwestie verklaard.
Dat is toch ook logisch, gezien het programma van D66.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Posthoorn »

ArieB schreef: Ondertussen gaat de secularisatie onverminderd door.
Ja, dat kan geen regering tegenhouden, dat zit in het volk zelf.
Plaats reactie