Kabinetsformatie 2017

Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:Ik las in een andere bron dat het nu juist wél een vrije kwestie wordt.
Klopt. En dan is er (nog) geen meerderheid.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ireneüs van Lyon »

eilander schreef:Ik las in een andere bron dat het nu juist wél een vrije kwestie wordt.
Eerder in dit topic is al door mij opgemerkt, dat dit altijd het geval is. Elk Kamerlid kan altijd een dergelijke wet indienen. Reken maar dat deze initiatiefwet ingediend gaat worden door oppositiepartijen om D66 te pesten.

Cruciaal is echter wat je onderling afspreekt als reactie hierop. Zoals ik de informatie interpreteer is dat het kabinet besluit om geen verdere stappen op het gebied van euthanasie te ondernemen. Staat letterlijk in de mediaberichten naar aanleiding van de gelekt compromistekst. Dat betekent ook geen initiatiefwet ondersteunen die euthanasie verruimd.

Wel wordt er nader onderzoek gedaan en wordt er een discussie aangezwengeld.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

Elsevier schrijft vanmorgen: "Nu wordt de verruiming van de euthanasiewet een vrije kwestie, waarbij de vier partijen naar eigen inzicht een standpunt kunnen innemen."
Maar ik ben blij te lezen dat jij dit ook te ver vindt gaan.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Elsevier schrijft vanmorgen: "Nu wordt de verruiming van de euthanasiewet een vrije kwestie, waarbij de vier partijen naar eigen inzicht een standpunt kunnen innemen."
Maar ik ben blij te lezen dat jij dit ook te ver vindt gaan.
Waarom gaat dit te ver? Dit is toch een prima compromis?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Elsevier schrijft vanmorgen: "Nu wordt de verruiming van de euthanasiewet een vrije kwestie, waarbij de vier partijen naar eigen inzicht een standpunt kunnen innemen."
Maar ik ben blij te lezen dat jij dit ook te ver vindt gaan.
Waarom gaat dit te ver? Dit is toch een prima compromis?
Ik vind dat je op deze punten geen compromis moet sluiten. Dat je het dan niet lang zal maken aan de onderhandelingstafel, begrijp ik ook wel. En dat je het stoppen met onderhandelen ook niet licht moet wegen, snap ik ook.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Elsevier schrijft vanmorgen: "Nu wordt de verruiming van de euthanasiewet een vrije kwestie, waarbij de vier partijen naar eigen inzicht een standpunt kunnen innemen."
Maar ik ben blij te lezen dat jij dit ook te ver vindt gaan.
De NOS schrijft: "Daarin zou staan dat een kabinet van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie geen voorstellen zal doen om de regels rond hulp bij zelfdoding te verruimen, zodat ouderen die hun leven voltooid vinden er aanspraak op kunnen maken. (...) Een wet over het voltooid leven zal door de nieuwe coalitie niet worden ingediend, maar D66 zal wel in de gelegenheid worden gesteld daarover een initiatiefwet in te dienen. De kans dat zo'n wet wordt aangenomen door de Tweede en Eerste Kamer wordt zo goed als uitgesloten, zegt Vullings."

Dus ik ben zeer positief gestemd. Ik geloof dat, als blijkt dat dit compromis waar is, er toch niet iets aan zal gebeuren.
En áls D66 (of een oppositiepartij) een initiatiefwet indient, én hij wordt aangenomen in de Tweede én de Eerste Kamer, wat dus al hoogst onwaarschijnlijk is, dan zal ChristenUnie alsnog uit het kabinet stappen, is mijn vermoeden.

Als er een kabinet met GroenLinks was gekomen, was dit nooit gebeurd. Ik geloof dat we ook vertrouwen mogen hebben dat dit een besturing is, de wet er (voorlopig, in dit kabinet althans) niet zal komen en, ondanks alle laaghangende oordelen, God toch nog bemoeienissen met ons land heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ireneüs van Lyon »

eilander schreef:Elsevier schrijft vanmorgen: "Nu wordt de verruiming van de euthanasiewet een vrije kwestie, waarbij de vier partijen naar eigen inzicht een standpunt kunnen innemen."
Maar ik ben blij te lezen dat jij dit ook te ver vindt gaan.
Nee, dat vind ik niet te ver gaan. De wet vind ik tever gaan. Als deze informatie klopt vind ik het jammer dat men elkaar niet vastlegd op de conclusie om de euthanasiewet niet uit te breiden.

Tegelijkertijd stemt het mij hoopvol dat een meerderheid uit zicht is om de euthanasiewet uit te breiden.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Ik vind dat je op deze punten geen compromis moet sluiten. Dat je het dan niet lang zal maken aan de onderhandelingstafel, begrijp ik ook wel. En dat je het stoppen met onderhandelen ook niet licht moet wegen, snap ik ook.
Als realist vind ik dit een prima voorstel van de formateur.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Jeremiah »

Ireneüs van Lyon schreef: Tegelijkertijd stemt het mij hoopvol dat een meerderheid uit zicht is om de euthanasiewet uit te breiden.
Zeker! De meerderheid is er niet meer.
Haalbaarheid
Pechtold lijkt zijn knopen te hebben geteld. Want ook al was dit een voor hem zeer belangrijk punt, de politieke haalbaarheid van zijn wens is sinds de verkiezingen van 15 maart wel veranderd. Voor die tijd leek er nog een meerderheid in de Tweede Kamer voor verruiming van de euthanasiewet. Maar inmiddels is dat maar zeer de vraag. Alleen D66 GroenLinks en 50Plus zijn volledig voor. VVD en PvdA zijn intern verdeeld, SP, CDA, ChristenUnie, SGP sowieso tegen. En de PVV neigt ook naar tegen. Denk, Partij voor de Dieren en Forum voor Democratie weten het nog niet.
http://www.ad.nl/politiek/pechtold-en-s ... ~acd7e115/
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door refo »

Ik weet niet precies hoe de wet nu luidt, maar ik kom in onkerkelijke kringen tegen dat iemand is overleden door euthanasie.
Zelfs onkerkelijke mensen verbaast het soms hoe makkelijk dat gaat. Als mensen er met hun volle verstand voor kiezen, zijn er blijkbaar huisartsen die gewoon meewerken.
Misschien dat Pechtold gedacht heeft: laat dan maar. De praktijk heeft me al ingehaald.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Terri »

refo schreef:Ik weet niet precies hoe de wet nu luidt, maar ik kom in onkerkelijke kringen tegen dat iemand is overleden door euthanasie.
Zelfs onkerkelijke mensen verbaast het soms hoe makkelijk dat gaat. Als mensen er met hun volle verstand voor kiezen, zijn er blijkbaar huisartsen die gewoon meewerken.
Misschien dat Pechtold gedacht heeft: laat dan maar. De praktijk heeft me al ingehaald.
Precies, dit luister ik ook op om me heen en eerlijk gezegd vind ik sommige reacties van 'christenen' inmiddels ook verbazingwekkend.
Ik vind het zorgelijk, ook zonder Pechtold is het al heel ver bij velen in hun denkwijze.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

eilander schreef:Ik las in een andere bron dat het nu juist wél een vrije kwestie wordt.
Het zijn allemaal geruchten en halve bronnen. Misschien is het beter om eerst af te wachten wat het definitieve regeerakkoord wordt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Luther schreef:
eilander schreef:Ik las in een andere bron dat het nu juist wél een vrije kwestie wordt.
Het zijn allemaal geruchten en halve bronnen. Misschien is het beter om eerst af te wachten wat het definitieve regeerakkoord wordt.
Wat je zegt:

https://nos.nl/artikel/2188174-segers-a ... matie.html

"Het gaat een moeilijke middag worden", zei Segers. Op de vraag of dit het einde kan betekenen van deze formatiepoging, antwoordde hij: "Dat weet ik niet, dat weet ik niet. Ik ga nu met een bezwaard gemoed naar binnen".
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

Luther schreef:
eilander schreef:Ik las in een andere bron dat het nu juist wél een vrije kwestie wordt.
Het zijn allemaal geruchten en halve bronnen. Misschien is het beter om eerst af te wachten wat het definitieve regeerakkoord wordt.
Heel verstandig. Blij te horen dat er helemaal nog geen akkoord is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

Gisteren was Rutte 2500 dagen minister-president.
Vandaag is Rutte-2 het langstzittende kabinet na de Tweede Wereldoorlog.
En dat op dag 157 van de formatie.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie