Kabinetsformatie 2017

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wandelende »

merel schreef:Ik vraag mij toch af of al die dubbele ministers op 1 post nu ook hun salaris gaan delen. :OO3
De ministers van het huidige demissionaire kabinet verdienen natuurlijk ook allemaal méér omdat ze met minder zijn. :OO3
(~)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door refo »

Luther schreef:
Herman schreef:En wie wordt er eigenlijk staatssecretaris op belastingen?
Daar doet de naam van mw. Henriëtte Prast van D66 de ronde.
Als dat gebeurt, levert D66 dus 1 mannelijke en 5 vrouwelijke bewindspersonen. Maar goed, ze zijn gender-neutraal, dus wat maakt het uit... :)
't Is een jongen! Menno Snel.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wandelende »

Alle namen zijn dus bekend. https://nos.nl/artikel/2198695-alle-nam ... e-iii.html

Misschien dat Luther er nog een mooi overzicht van heeft zoals eerder in dit topic.
(~)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

Nieuwe update:

Algemene Zaken:
- Mark Rutte, VVD-minister (premier)

Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties:
- mw. Kajsa Ollongrèn , D66-minister (vice-premier)
- Raymond Knops, CDA-staatssecretaris

Justitie en Veiligheid:
- Ferdinand Grapperhaus, CDA-minister
- Sander Dekker, VVD-minister (projectminister voor Rechtshandhaving)
- Mark Harbers, VVD-staatssecretaris

Financiën:
- Wopke Hoekstra, CDA-minister
- Menno Snel, D66-staatssecretaris

Economische Zaken en Klimaat:
- Eric Wiebes, VVD-minister
- mw. Mona Keijzer, CDA-staatssecretaris

Landbouw Voedselkwaliteit en Regio:
- mw. Carola Schouten, CU-minister (vice-premier)

Sociale Zaken en Werkgelegenheid:
- Wouter Koolmees, D66-minister
- mw. Tamara van Ark, VVD-staatssecretaris

Buitenlandse Zaken:
- Halbe Zijlstra, VVD-minister
- mw. Sigrid Kaag, D66-minister (projectminister voor Europese Zaken, Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking)

Defensie:
- mw. Ank Bijleveld, CDA-minister
- mw. Barbera Visser, VVD-staatssecretaris

Volksgezondheid, Welzijn en Sport:
- Hugo de Jonge, CDA-minister (vice-premier)
- Bruno Bruins, VVD-minister (projectminister voor Medische Zorg)
- Paul Blokhuis, CU-staatssecretaris

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap:
- mw. Ingrid van Engelshoven, D66-minister
- Arie Slob, CU-minister (projectminister voor Basisonderwijs, Voortgezet Onderwijs en Media)

Infrastructuur en Waterstaat:
- mw. Cora van Nieuwenhuizen, VVD-minister
- mw. Stientje van Veldhoven, D66-staatssecretaris
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door huisman »

Luther schreef:Nieuwe update:

Algemene Zaken:
- Mark Rutte, VVD-minister (premier)

Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties:
- mw. Kajsa Ollongrèn , D66-minister (vice-premier)
- Raymond Knops, CDA-staatssecretaris

Justitie en Veiligheid:
- Ferdinand Grapperhaus, CDA-minister
- Sander Dekker, VVD-minister (projectminister voor Rechtshandhaving)
- Mark Harbers, VVD-staatssecretaris

Financiën:
- Wopke Hoekstra, CDA-minister
- Menno Snel, D66-staatssecretaris

Economische Zaken en Klimaat:
- Eric Wiebes, VVD-minister
- mw. Mona Keijzer, CDA-staatssecretaris

Landbouw Voedselkwaliteit en Regio:
- mw. Carola Schouten, CU-minister (vice-premier)

Sociale Zaken en Werkgelegenheid:
- Wouter Koolmees, D66-minister
- mw. Tamara van Ark, VVD-staatssecretaris

Buitenlandse Zaken:
- Halbe Zijlstra, VVD-minister
- mw. Sigrid Kaag, D66-minister (projectminister voor Europese Zaken, Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking)

Defensie:
- mw. Ank Bijleveld, CDA-minister
- mw. Barbera Visser, VVD-staatssecretaris

Volksgezondheid, Welzijn en Sport:
- Hugo de Jonge, CDA-minister (vice-premier)
- Bruno Bruins, VVD-minister (projectminister voor Medische Zorg)
- Paul Blokhuis, CU-staatssecretaris

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap:
- mw. Ingrid van Engelshoven, D66-minister
- Arie Slob, CU-minister (projectminister voor Basisonderwijs, Voortgezet Onderwijs en Media)

Infrastructuur en Waterstaat:
- mw. Cora van Nieuwenhuizen, VVD-minister
- mw. Stientje van Veldhoven, D66-staatssecretaris
Ik vind die dubbele ministersposten op de diverse departementen maar een vreemde zaak.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Mara »

Luther schreef: - mw. Kajsa Ollongrèn , D66-minister (vice-premier)
Benieuwd wie er nu de burgemeester van Amsterdam en wie de loco dan wordt.
Mevrouw Kroes kan nu niet klagen dat er te weinig vrouwen in de regering zitten, toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

huisman schreef:Ik vind die dubbele ministersposten op de diverse departementen maar een vreemde zaak.
Dat is eenvoudig te verklaren door:
- De huidige kabinetsleden (Rutte-2) klaagden steen en been dat ze het te druk hadden.
- De huidige constellatie van 4 partijen, waarbij de CU minstens twee ministers eiste, en daardoor het totaal op 16 uitkwam, want dan wilde voor de getalsverhoudingen CDA en D66 er minstens 4 en de VVD er minstens 6.
- Om te voorkomen dat er ministersposten van lege dozen werden gecreeërd, heeft men enkele staatssecretariaten opgepimd tot een ministerspost. (Zo krijgt minister Slob gewoon de complete portefeuille die nu bij staatssecretaris Dekker zit op OCW.)
- Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking is al decennia een projectministerie op Buitenlandse Zaken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

Kan iemand een goede reden bedenken waarom er veel geld uitgegeven wordt om het ministerie van Veiligheid en Justitie voortaan het ministerie van Justitie en Veiligheid te noemen?
Is dit om te voorkomen dat we teveel vertrouwen in de overheid krijgen?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

eilander schreef:Kan iemand een goede reden bedenken waarom er veel geld uitgegeven wordt om het ministerie van Veiligheid en Justitie voortaan het ministerie van Justitie en Veiligheid te noemen?
Is dit om te voorkomen dat we teveel vertrouwen in de overheid krijgen?
Dit lijkt me het herstel van een vlaag van VVD-stoerheid in 2010. Veiligheid kan alleen maar gewaarborgd worden als er een rechtsstaat is, justitie dus. Die hoort daarom ook in de naam voorop te gaan.

Maller vind ik de toestand bij het ministerie van Economische Zaken. In 2010 besloot men het ministerie van Landbouw op te heffen en onder te brengen bij EZ, dat toen Economische Zaken, Landbouw en Innovatie ging heten (ELI). In 2012 is de naam weer teruggedraaid naar EZ, en nu gaat het Economische Zaken en Klimaat heten. (Is drie keer 1,5 miljoen euro....)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

Luther schreef:
eilander schreef:Kan iemand een goede reden bedenken waarom er veel geld uitgegeven wordt om het ministerie van Veiligheid en Justitie voortaan het ministerie van Justitie en Veiligheid te noemen?
Is dit om te voorkomen dat we teveel vertrouwen in de overheid krijgen?
Dit lijkt me het herstel van een vlaag van VVD-stoerheid in 2010. Veiligheid kan alleen maar gewaarborgd worden als er een rechtsstaat is, justitie dus. Die hoort daarom ook in de naam voorop te gaan.

Maller vind ik de toestand bij het ministerie van Economische Zaken. In 2010 besloot men het ministerie van Landbouw op te heffen en onder te brengen bij EZ, dat toen Economische Zaken, Landbouw en Innovatie ging heten (ELI). In 2012 is de naam weer teruggedraaid naar EZ, en nu gaat het Economische Zaken en Klimaat heten. (Is drie keer 1,5 miljoen euro....)
Ik vind dat ook gek, maar dan ga je als ministerie ook iets meer of iets anders doen; dan kun je het enigszins verdedigen. Bij VenJ (JenV) is dat niet het geval. Is er dan niemand die een keer zegt: dit komt onze geloofwaardigheid niet ten goede, en het is ook niet perse noodzakelijk?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Luther schreef:
eilander schreef:Kan iemand een goede reden bedenken waarom er veel geld uitgegeven wordt om het ministerie van Veiligheid en Justitie voortaan het ministerie van Justitie en Veiligheid te noemen?
Is dit om te voorkomen dat we teveel vertrouwen in de overheid krijgen?
Dit lijkt me het herstel van een vlaag van VVD-stoerheid in 2010. Veiligheid kan alleen maar gewaarborgd worden als er een rechtsstaat is, justitie dus. Die hoort daarom ook in de naam voorop te gaan.

Maller vind ik de toestand bij het ministerie van Economische Zaken. In 2010 besloot men het ministerie van Landbouw op te heffen en onder te brengen bij EZ, dat toen Economische Zaken, Landbouw en Innovatie ging heten (ELI). In 2012 is de naam weer teruggedraaid naar EZ, en nu gaat het Economische Zaken en Klimaat heten. (Is drie keer 1,5 miljoen euro....)
Ik vind dat ook gek, maar dan ga je als ministerie ook iets meer of iets anders doen; dan kun je het enigszins verdedigen. Bij VenJ (JenV) is dat niet het geval. Is er dan niemand die een keer zegt: dit komt onze geloofwaardigheid niet ten goede, en het is ook niet perse noodzakelijk?
Er waren er velen die dat in 2010 over V&J zeiden en erop aangedrongen hebben om het gewoon bij 'Justitie' te laten en als er dan 'Veiligheid' bij moest, om dat erachter te plaatsen en niet ervoor. Maar de VVD wilde deze trofee dolgraag binnenhalen, inclusief de crimefighters Opstelten en Teeven. We weten hoe dat is afgelopen. Daarom: dit is een politiek herstel van een eerder gemaakte fout. Een fout die nu wel 1,5 miljoen gaat kosten. De nieuwe minister Grapperhaus zegt er ook wat over: https://nos.nl/video/2199348-beoogd-min ... lumns.html (minuut 0.25)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

Er was een tijd dat er geluiden waren (ik weet dat ook op het ministerie zelf) om VenJ weer te splitsen omdat je alom hoort dat het te groot is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

eilander schreef:Er was een tijd dat er geluiden waren (ik weet dat ook op het ministerie zelf) om VenJ weer te splitsen omdat je alom hoort dat het te groot is.
Er zijn ook voordelen. De oplossing is dat er nu niet gesplitst wordt, maar dat er twee ministers komen. Grapperhaus op Justitie en Dekker op Veiligheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:Mw. Ank Bijleveld (CDA) wordt genoemd als nieuwe minister van Defensie. Geen vakminister, loyale partijbobo, vooral bezig geweest met binnenlands bestuur.
Alles beter dan Hennis :langue Maar idd hoop ik dat dit fake news is.
Helaas was het geen fakenews. Ze is door de ballotage heen, dus @huisman.... Sterkte!
https://nos.nl/video/2199384-defensiemi ... vader.html
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:Mw. Ank Bijleveld (CDA) wordt genoemd als nieuwe minister van Defensie. Geen vakminister, loyale partijbobo, vooral bezig geweest met binnenlands bestuur.
Alles beter dan Hennis :langue Maar idd hoop ik dat dit fake news is.
Helaas was het geen fakenews. Ze is door de ballotage heen, dus @huisman.... Sterkte!
https://nos.nl/video/2199384-defensiemi ... vader.html

Zoals ik al schreef: Alles beter dan Hennis :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie