Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:Het lastige is dat het nieuws in NL gewoon niet te vertrouwen is.
Wat een belachelijke uitspraak.
Dan lees je toch de sites van BBC news of Reuters, als de Nederlandse journalistiek je niet bevalt.
Maar ook daar zijn ze niet zo positief.
En bewegende camerabeelden spreken voor zichzelf.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
Wim Anker schreef:Het lastige is dat het nieuws in NL gewoon niet te vertrouwen is.
Wat een belachelijke uitspraak.
Dan lees je toch de sites van BBC news of Reuters, als de Nederlandse journalistiek je niet bevalt.
Maar ook daar zijn ze niet zo positief.
En bewegende camerabeelden spreken voor zichzelf.
Nou, ik vind wel dat het Nederlandse nieuws enorm gekleurd is. Meestal compleet Amerika minded, ik zie het niet als een neutrale nieuwsverstrekker in ieder geval.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door Jeremiah »

Mara schreef:
Wim Anker schreef:Het lastige is dat het nieuws in NL gewoon niet te vertrouwen is.
Wat een belachelijke uitspraak.
Dit is zeker geen belachelijke uitspraak. Het NL nieuws is veelste gekleurd. Halve waarheden zijn hele leugens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:Het lastige is dat het nieuws in NL gewoon niet te vertrouwen is. Het is volslagen onduidelijk wat er nu fake nieuws is van de NPO, wat echt is en hoe al die verhalen geduid moeten worden,

De speech van Trump in MO duidt iig op meer realiteitszin dan Obama ooit heeft gehad.
Fake nieuws zal wel meevallen, denk ik. Maar wat @ejvl al zegt: het is allemaal erg gekleurd, ook wat vanuit Amerika tot ons komt. Ook bij Bush was dat het geval, maar nu is het weer een stapje erger.

Wim, je vergelijkt Trump nu met Obama. Dat is misschien nog makkelijk, want Obama deed op buitenlands beleid niet zo veel. Ik ben al wel enige tijd benieuwd naar jouw standpunt over Trumps optreden tot nu toe, dus even los van 'hij doet het beter dan....'.

Ik wil op voorhand mijn mening wel geven: ik vind het ook lastig om goed te destilleren welk nieuws nu van een Trumpfan of van een Trumphater vandaan komt. Echt objectief nieuws is schaars als het over Trump gaat, heb ik het idee.
Maar je houdt soms toch wel je hart vast, bv. in de Ruslandkwestie. Er lekt iets uit - medewerkers doen ontzettend hun best om schade te beperken door te ontkennen - vervolgens geeft Trump het onomwonden toe (en zegt erbij: maar dat mocht toch gewoon?) Nu kan dat laatste best waar zijn, maar qua communicatie is dat wel zorgelijk.
Verder is hij op een aantal punten gedraaid (Syrie, NAVO).
Ik weet nog niet goed wat ik ervan denken moet.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Het lastige is dat het nieuws in NL gewoon niet te vertrouwen is. Het is volslagen onduidelijk wat er nu fake nieuws is van de NPO, wat echt is en hoe al die verhalen geduid moeten worden,

De speech van Trump in MO duidt iig op meer realiteitszin dan Obama ooit heeft gehad.
Kun je dat laatste wat verder toelichten?

Verder geloof ik niet zo in "fake news" van de NPO. Dingen zijn gekleurd maar niet perse onwaar, wel is het zo dat opinieprogramma's in zichzelf geen nieuwsbronnen zijn en ook niet zo gezien moeten worden (al gebeurt dat wel vaak). En ja er is natuurlijk een verschil in kwaliteit. NRC, Volkskrant en Trouw staan hoger in nieuwswaarde dan AD en Telegraaf en als het om internationaal nieuws gaat dan staat de Guardian en New York Times weer wat hoger (en de Daily Mail en veel Zweedse kranten weer een stukje lager).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door Wim Anker »

Mijn mening over Trump tot nu toe is eigenlijk best positief. Zijn helderheid en zijn "realiteitszin" spreken me aan. Dat het ongelofelijk moeilijk is de gevestigde kliek tot de orde te roepen is duidelijk. Dat zij werkelijk alles zullen doen om hem pootje te lichten is evident. En alles is geoorloofd. Ik hoop dat hij het overleeft.
Maar ik vind het zeer aangenaam als ik Melanie Trump zie die zonder hoofddoek - gewoon als zichzelf - de Saoedische hotemetoten de handen schudt. Daar kan ons koningshuis en b.v. het Zweedse kabinet wat van leren.

met fake nieuws bedoel ik b.v. een "deskundige" op radio 1 die serieus beweerd dat ambtenaren, als ze willen dat Trump een stukje in de nota echt leest, door het Witte Huis worden geadviseerd de naam Trump in de "belangrijke" alinea te zetten. Want, aldus deze expert, Trump haat het lezen van stukken en scant de documenten alleen op het voorkomen van zijn eigen naam. En dan hopen ze dat de woorden die om zijn naam heen staan wel worden gelezen. Dezelfde expert wist te melden dat ze vooral veel "beeldmateriaal" (plaatjes, tekeningen) moeten verwerken in de stukken die naar Trump gaan.

p.s. v.w.b.t dat Rusland gedoe, ik weet uberhaupt niet of er echt wat aan de hand is. Het onderzoek zal dat moeten uitwijzen. Dat die ex FBI directeur nu als de betrouwbaarheid zelve wordt neergezet door de media (en de democraten) terwijl tot voor een paar maanden zowel de Democraten als de Republikeien zijn bloed wel konden drinken geeft aan dat het allemaal niet zo duidelijk ligt.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 23 mei 2017, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:met fake nieuws bedoel ik b.v. een "deskundige" op radio 1 die serieus beweerd dat ambtenaren, als ze willen dat Trump een stukje in de nota echt leest, ze als advies krijgen van het wiite huis de naam Trump in de alinea zetten. Want, aldus deze expert, Trump haat het lezen van stukken en scant de documenten alleen op het voorkomen van zijn eigen naam. En dan hopen ze dat de woorden om zijn naam heen staan wel worden gelezen. Dezelfde expert wist te melden dat ze vooral veel "beeldmateriaal" moeten verwerken in de stukken die naar Trump gaan.
Dit is tenenkrommend inderdaad. Valt in dezelfde categorie als wat ik wat jaren geleden hoorde over Bush; die was op een basisschool en kwam daar zó dom over dat zelfs de schoolkinderen met verbazing naar elkaar keken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:Mijn mening over Trump tot nu toe is eigenlijk best positief. Zijn helderheid en zijn "realiteitszin" spreken me aan. Dat het ongelofelijk moeilijk is de gevestigde kliek tot de orde te roepen is duidelijk. Dat zij werkelijk alles zullen doen om hem pootje te lichten is evident. En alles is geoorloofd. Ik hoop dat hij het overleeft.
Helderheid weet ik zo net nog niet, hij kan wel vrij makkelijk van standpunt wisselen vind ik. Dat kán goed zijn, maar maakt het niet echt duidelijker.

Het hele gedoe over Rusland is alleen maar bedoeld om hem pootje te lichten, denk je? Ik geloof zeker dat velen dat erg fijn zullen vinden, maar ik denk toch dat hier wel een serieus probleem zou kunnen liggen al ben je nog zo Trump-minded.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef:
Wim Anker schreef:Het lastige is dat het nieuws in NL gewoon niet te vertrouwen is.
Wat een belachelijke uitspraak.
Dan lees je toch de sites van BBC news of Reuters, als de Nederlandse journalistiek je niet bevalt.
Maar ook daar zijn ze niet zo positief.
En bewegende camerabeelden spreken voor zichzelf.
Nou, ik vind wel dat het Nederlandse nieuws enorm gekleurd is. Meestal compleet Amerika minded, ik zie het niet als een neutrale nieuwsverstrekker in ieder geval.
Gelukkig kun je in Nederland kiezen uit kranten, websites en vele andere bronnen. I.t.t. de landen waar het nieuws echt gekleurd, gemanipuleerd en gecensureerd is.
En wil je nog verder gaan, mag je op buitenlandse sites lezen.
Maar het lijkt meer dat een bepaalde groep mensen geen negatief nieuws over Trump wil lezen.

Het is niet zo eenvoudig om fake nieuws te onderscheiden van echt nieuws.

Onderzoeksbureau YouGov vroeg 1.684 volwassenen om nepnieuws van echt te onderscheiden. Dat viel niet mee. Slechts vier procent had alles goed. De helft dacht van minstens één nepbericht dat het echt was. De deelnemers kregen zes koppen van nieuwsberichten voorgeschoteld. Drie waren echt en drie niet. De drie nepberichten zijn veel gelezen op sociale media en zijn door de makers nog aangevuld met verzonnen quotes van zogenaamde deskundigen. Dat maakt het nog moeilijker om te weten of een bericht echt is of fake.
bron: welingelichte kringen
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Mijn mening over Trump tot nu toe is eigenlijk best positief. Zijn helderheid en zijn "realiteitszin" spreken me aan. Dat het ongelofelijk moeilijk is de gevestigde kliek tot de orde te roepen is duidelijk. Dat zij werkelijk alles zullen doen om hem pootje te lichten is evident. En alles is geoorloofd. Ik hoop dat hij het overleeft.
Maar ik vind het zeer aangenaam als ik Melanie Trump zie die zonder hoofddoek - gewoon als zichzelf - de Saoedische hotemetoten de handen schudt. Daar kan ons koningshuis en b.v. het Zweedse kabinet wat van leren.

met fake nieuws bedoel ik b.v. een "deskundige" op radio 1 die serieus beweerd dat ambtenaren, als ze willen dat Trump een stukje in de nota echt leest, door het Witte Huis worden geadviseerd de naam Trump in de "belangrijke" alinea te zetten. Want, aldus deze expert, Trump haat het lezen van stukken en scant de documenten alleen op het voorkomen van zijn eigen naam. En dan hopen ze dat de woorden die om zijn naam heen staan wel worden gelezen. Dezelfde expert wist te melden dat ze vooral veel "beeldmateriaal" (plaatjes, tekeningen) moeten verwerken in de stukken die naar Trump gaan.
Ik weet niet of dat laatste fakenieuws is. Het komt volgens mij inderdaad uit Amerikaanse bronnen, die tot nu toe niet erg onbetrouwbaar zijn gebleken. Wel met je eens dat het niet zo relevant is. Zeker gezien het nieuws van afgelopen weken:
-ontslag Comey
-delen van gevoelige informatie met Russen (al hadden de media hier veel terughoudender moeten zijn, want door hen wordt dit nu meer bekend).
-Er komt naar buiten dat Trump heeft geprobeerd het FBI onderzoek naar Flynn te beinvloeden
-Er wordt bekend dat er verschillende rode seinen zijn genegeerd bij het aanstellen van Flynn (o.a. waarschuwingen door Obama en Yates)
- Trump suggereert dat er opnamen zijn van gesprekken met Comey (wat naar ik begreep dubieus is)
- Trump die min of meer bevestigt dat het ontslag van Comey met het Rusland onderzoek te maken heeft.
- De gevolgen van het budget wat vandaag voorgesteld is zijn ook interessant. Op het eerste gezicht lijkt de zorg voor de armsten er onder te lijden.
- Melania Trump ging inderdaad zonder hoofddoek naar Saudi Arabie. maar om het in Trump's eigen woorden van twee jaar terug te zeggen: "Many people are saying it was wonderful that Mrs. Obama refused to wear a scarf in Saudi Arabia, but they were insulted.We have enuf enemies"
- Een wapendeal met Saudi Arabie lijkt me nu ook niet prijzenswaardig (al doet de rest van de wereld daar net zo hard aan mee).

Ondertussen gaat Noord-Korea verder met rakettesten. Trump lijkt wat rustiger en de nieuwe president van Zuid-Korea lijkt meer gespreksgericht. We zullen verder moeten zien wat er gebeurt. Op het moment begrijp ik de strategie van Trump met betrekking tot Noord-Korea niet. Spierballen tonen bij mislukte raketproeven en bij verdere proeven voorlopig stil zijn. Maar de toekomst zal ons wel meer informatie geven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door eilander »

Mara schreef:Het is niet zo eenvoudig om fake nieuws te onderscheiden van echt nieuws.
Dat is ook wat Wim zegt.
Mara schreef:Onderzoeksbureau YouGov vroeg 1.684 volwassenen om nepnieuws van echt te onderscheiden. Dat viel niet mee. Slechts vier procent had alles goed. De helft dacht van minstens één nepbericht dat het echt was. De deelnemers kregen zes koppen van nieuwsberichten voorgeschoteld. Drie waren echt en drie niet. De drie nepberichten zijn veel gelezen op sociale media en zijn door de makers nog aangevuld met verzonnen quotes van zogenaamde deskundigen. Dat maakt het nog moeilijker om te weten of een bericht echt is of fake.
bron: welingelichte kringen
In de journalistiek mag je toch hopen dat er betere methoden gehanteerd worden om berichten te verifiëren: verschillende bronnen bijvoorbeeld.
Dus het is wel aardig om zo'n onderzoekje te doen (ik geloof zeker dat veel mensen erin trappen, inclusief ikzelf in veel gevallen), maar als journalist ga je verder dan kijken of het deskundig overkomt. Fake nieuws zou bij goed journalistiek werk tot de absolute uitzonderingen moeten behoren.
Maar nogmaals, fake is iets anders dan gekleurd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
Mara schreef:Het is niet zo eenvoudig om fake nieuws te onderscheiden van echt nieuws.
Dat is ook wat Wim zegt.
Mara schreef:Onderzoeksbureau YouGov vroeg 1.684 volwassenen om nepnieuws van echt te onderscheiden. Dat viel niet mee. Slechts vier procent had alles goed. De helft dacht van minstens één nepbericht dat het echt was. De deelnemers kregen zes koppen van nieuwsberichten voorgeschoteld. Drie waren echt en drie niet. De drie nepberichten zijn veel gelezen op sociale media en zijn door de makers nog aangevuld met verzonnen quotes van zogenaamde deskundigen. Dat maakt het nog moeilijker om te weten of een bericht echt is of fake.
bron: welingelichte kringen
In de journalistiek mag je toch hopen dat er betere methoden gehanteerd worden om berichten te verifiëren: verschillende bronnen bijvoorbeeld.
Dus het is wel aardig om zo'n onderzoekje te doen (ik geloof zeker dat veel mensen erin trappen, inclusief ikzelf in veel gevallen), maar als journalist ga je verder dan kijken of het deskundig overkomt. Fake nieuws zou bij goed journalistiek werk tot de absolute uitzonderingen moeten behoren.
Maar nogmaals, fake is iets anders dan gekleurd.
Maar wat zijn de voorbeelden van fake news? Het voorbeeld wat gegeven is lijkt me niet zo relevant, maar ik geloof best dat Reuters zijn bronnen heeft. (Het is trouwens een van de voorbeelden waar Trump niet zelf "fake news" twitterde).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door refo »

je kunt niet meer de 'meerdere bronnen' als check aanhouden. Door de snelheid van de media kan je vrijwel niet meer nagaan of twee bronnen niet dezelfde 'oerbron' hadden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door parsifal »

refo schreef:je kunt niet meer de 'meerdere bronnen' als check aanhouden. Door de snelheid van de media kan je vrijwel niet meer nagaan of twee bronnen niet dezelfde 'oerbron' hadden.
Reuters claimde 1 stap verwijderd te zijn van de "national security council officials". Gecombineerd met niet tegengesproken op twitter (wat in het geval van Trump wel informatief is) zou ik het niet als "fake news" durven bestempelen. Fake news is meer categorie: Obama is een moslim, de vader van Ted Cruz was betrokken bij de moord op Kennedy en ik denk dat ook de wiretapping door Obama daar onder valt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:
Reuters claimde 1 stap verwijderd te zijn van de "national security council officials". Gecombineerd met niet tegengesproken op twitter (wat in het geval van Trump wel informatief is) zou ik het niet als "fake news" durven bestempelen.
Omdat jij de bronnen van Reuters niet kunt controleren, moet je de berichtgeving met een korreltje zout nemen, totdat het bewijs daar is. Dat Trump geen tweet verzonden, zegt helemaal niets.
Plaats reactie