Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door Wim Anker »

Jeremiah schreef:
parsifal schreef: Ja, dat was link! Zeker als je ook dit soort verhalen leest https://en.wikipedia.org/wiki/Vasili_Arkhipov. Noord-Korea wordt al hard aangepakt en direct aanvallen zal vrijwel zeker tot een aanval op Seoul leiden en dat is een stad met zo'n 10 miljoen inwoners. Misschien had doorgepakt kunnen worden tijdens de Korea oorlog zelf (hoewel dat een open oorlog tussen de VS en China zou kunnen betekenen), maar over de afgelopen decenia denk ik dat eerst hopen dat de opvolger van Kim-Jong-Il minder extreem zou zijn dan hem, en later de economische druk opvoeren een wijzere weg was dan militair ingrijpen.
De agglomeratie van Seoul is 23miljoen. Militair ingrijpen is op geen enkele manier een optie.
https://nos.nl/artikel/2187280-hoe-trum ... elijk.html
Ik zou beginnen met het evacueren van Seoel. Nu.
Want wachten tot Noord Korea heel de wereld onder schot houdt met zijn kernwapens lijkt me niet echt een fijn idee.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:Ik zou beginnen met het evacueren van Seoel. Nu.
Want wachten tot Noord Korea heel de wereld onder schot houdt met zijn kernwapens lijkt me niet echt een fijn idee.
Zo, dat zijn geen halve maatregelen... 10 miljoen (of meer) mensen naar een plek die niet bereikt kan worden door Noord Korea. Ik denk dat dat onuitvoerbaar is.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:
Wim Anker schreef:Ik zou beginnen met het evacueren van Seoel. Nu.
Want wachten tot Noord Korea heel de wereld onder schot houdt met zijn kernwapens lijkt me niet echt een fijn idee.
Zo, dat zijn geen halve maatregelen... 10 miljoen (of meer) mensen naar een plek die niet bereikt kan worden door Noord Korea. Ik denk dat dat onuitvoerbaar is.
In ieder geval buiten bereik van de artillerie van Noord Korea. Ettelijke honderden kilometer van de grens af. Bovendien kan dan met raketafweersystemen veel meer korte afstandsraketteen worden neergehaald. Nu ligt Seoel zo dicht bij de grens dat de de kanonnen Seoel onder schot houden en de raketafweer problematisch is.

Je kan natuurlijk ook wachten tot Noord Korea geen 23 Miljoen maar 2 miljard mensen onder schot houdt.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef:
parsifal schreef: Ja, dat was link! Zeker als je ook dit soort verhalen leest https://en.wikipedia.org/wiki/Vasili_Arkhipov. Noord-Korea wordt al hard aangepakt en direct aanvallen zal vrijwel zeker tot een aanval op Seoul leiden en dat is een stad met zo'n 10 miljoen inwoners. Misschien had doorgepakt kunnen worden tijdens de Korea oorlog zelf (hoewel dat een open oorlog tussen de VS en China zou kunnen betekenen), maar over de afgelopen decenia denk ik dat eerst hopen dat de opvolger van Kim-Jong-Il minder extreem zou zijn dan hem, en later de economische druk opvoeren een wijzere weg was dan militair ingrijpen.
De agglomeratie van Seoul is 23miljoen. Militair ingrijpen is op geen enkele manier een optie.

https://nos.nl/artikel/2187280-hoe-trum ... elijk.html
Laten dit zeggen: De wereld staat er niet goed voor.
Veel zijn de waarschuwingen geweest, en in de wereld waar het Woord vanouds heerste is er een grote afval. Dan mogen wij toch voor Zijne straffen beven. We hebben ons niet bekeerd. We zijn te harder doorgegaan met het afwijken van al Gods geboden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:
Wim Anker schreef:Ik zou beginnen met het evacueren van Seoel. Nu.
Want wachten tot Noord Korea heel de wereld onder schot houdt met zijn kernwapens lijkt me niet echt een fijn idee.
Zo, dat zijn geen halve maatregelen... 10 miljoen (of meer) mensen naar een plek die niet bereikt kan worden door Noord Korea. Ik denk dat dat onuitvoerbaar is.
In ieder geval buiten bereik van de artillerie van Noord Korea. Ettelijke honderden kilometer van de grens af. Bovendien kan dan met raketafweersystemen veel meer korte afstandsraketteen worden neergehaald. Nu ligt Seoel zo dicht bij de grens dat de de kanonnen Seoel onder schot houden en de raketafweer problematisch is.

Je kan natuurlijk ook wachten tot Noord Korea geen 23 Miljoen maar 2 miljard mensen onder schot houdt.
Een miljoenenstad als Seoul evacueren is moeilijk en ik weet niet of de raketafweer een stad als Busan afdoende kan verdedigen. Daarbij leeft in Zuid-Korea nog het verlangen van een herenigd Korea. Men wil vreedzaam bij elkaar komen en door oorlog, waarbij veel "broeders" het leven verliezen, de landen bij elkaar brengen zal heel zwaar vallen daar.

Een andere optie is om te proberen het zonder oorlog op te lossen. Ook Pyongyang heeft miljoenen inwoners, en zelfs als Zuid-Korea veilig zou zijn dan moeten de levens van de mensen daar ook in de overweging meegenomen worden (en ja het is nu ook al vreselijk daar, en dat moet ook meegenomen worden).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Laten dit zeggen: De wereld staat er niet goed voor.
Veel zijn de waarschuwingen geweest, en in de wereld waar het Woord vanouds heerste is er een grote afval. Dan mogen wij toch voor Zijne straffen beven. We hebben ons niet bekeerd. We zijn te harder doorgegaan met het afwijken van al Gods geboden.
"Het gaat niet goed, maar het gaat tóch goed", zei ds. J.W. Slager al.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Laten dit zeggen: De wereld staat er niet goed voor.
Veel zijn de waarschuwingen geweest, en in de wereld waar het Woord vanouds heerste is er een grote afval. Dan mogen wij toch voor Zijne straffen beven. We hebben ons niet bekeerd. We zijn te harder doorgegaan met het afwijken van al Gods geboden.
"Het gaat niet goed, maar het gaat tóch goed", zei ds. J.W. Slager al.
Ds. Venema begon eens een tijdrede met: Het gaat goed! Het heeft nog nooit zo goed gegaan!

Versta deze prediker niet mis.


Dan gaat het wel over de Kerk hè!
Laatst gewijzigd door -DIA- op 10 aug 2017, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door Jeremiah »

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Laten dit zeggen: De wereld staat er niet goed voor.
Veel zijn de waarschuwingen geweest, en in de wereld waar het Woord vanouds heerste is er een grote afval. Dan mogen wij toch voor Zijne straffen beven. We hebben ons niet bekeerd. We zijn te harder doorgegaan met het afwijken van al Gods geboden.
"Het gaat niet goed, maar het gaat tóch goed", zei ds. J.W. Slager al.
Ds. Venema begon eens een tijdrede met: Het gaat goed! Het heeft nog nooit zo goed gegaan!

Versta deze prediker niet mis.

Dan gaat het wel over de Kerk hè!
Daarom hoeven we ook niet alleen over het vrezen voor Gods oordelen te spreken, hoe terecht dat ook is. Er is geen tijd geweest dat er mensen buiten de Heere Jezus gerust gesteld konden worden. We moeten altijd al aangespoord worden om ons heil in Christus te zoeken. En in het Woord is Hij nabij, dus het is een zeer hoopvol zoeken!
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Laten dit zeggen: De wereld staat er niet goed voor.
Veel zijn de waarschuwingen geweest, en in de wereld waar het Woord vanouds heerste is er een grote afval. Dan mogen wij toch voor Zijne straffen beven. We hebben ons niet bekeerd. We zijn te harder doorgegaan met het afwijken van al Gods geboden.
"Het gaat niet goed, maar het gaat tóch goed", zei ds. J.W. Slager al.
Ds. Venema begon eens een tijdrede met: Het gaat goed! Het heeft nog nooit zo goed gegaan!

Versta deze prediker niet mis.

Dan gaat het wel over de Kerk hè!
Daarom hoeven we ook niet alleen over het vrezen voor Gods oordelen te spreken, hoe terecht dat ook is. Er is geen tijd geweest dat er mensen buiten de Heere Jezus gerust gesteld konden worden. We moeten altijd al aangespoord worden om ons heil in Christus te zoeken. En in het Woord is Hij nabij, dus het is een zeer hoopvol zoeken!
Ja... maar wie is 'we'? Ik wil beslist geen lans breken voor ongeloof. Dat kunt u ook weten. Wel acht ik het niet juist en ongezond en gevaarlijk als we in een 'wij'-prediking belanden, waar alle beloften voor iedereen lijken te zijn. En waar bovendien ook geen bedreigingen meer gehoord worden. Ook al zegt men dat niet hardop. ik hoor hier ter plaatse preken waar niet meer wordt opgeroepen te bekering, en alles is wij en ons en broeders en zusters. Dat is pertinent een on-Bijbelse prediking. Het stelt mensen gerust op een wankele grond, wat zeg ik? Er wordt vaak niet eens over een grond gesproken.
Verder is het waar dat het Woord nabij is, maar ziet iedereen dat? Nee, van nature ziet niemand dat. Beschouwing is toch wat anders dan door God Zelf onderwezen en gegrond en geworteld te zijn, op die ene Rotssteen die houdbaar is. Daarom houd ik er niet van om zo in het algemeen te spreken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door Zita »

Ontopic, aub
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door parsifal »

https://www.rd.nl/opinie/commentaar/we- ... -1.1421698

lijkt een terechte analyse. (Al zegt Trump niet op vakantie te zijn, hij lijkt ook weer niet zoveel tijd in overleg met de militaire top te besteden als je zou verwachten voorafgaande aan zo'n uitspraak).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:https://www.rd.nl/opinie/commentaar/we- ... -1.1421698

lijkt een terechte analyse. (Al zegt Trump niet op vakantie te zijn, hij lijkt ook weer niet zoveel tijd in overleg met de militaire top te besteden als je zou verwachten voorafgaande aan zo'n uitspraak).
China heeft de sleutel en gedoogd NK al.decenia. Trump heeft groot gelijk om China nu eindelijk te dwingen N K af.te.dimmen.
Steef is.een beetje de.weg kwijt m.i, beetje teveel NPO gekeken.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door GJdeBruijn »

Wim Anker schreef:Steef is.een beetje de.weg kwijt m.i, beetje teveel NPO gekeken.
Jij moet minstens zoveel NPO gekeken hebben om dit te kunnen vaststellen. :huhu
Overigens wel met je eens dat China hier een heel belangrijke rol in zou kunnen spelen.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gaat Trump Noord-Korea aanvallen?

Bericht door Wim Anker »

GJdeBruijn schreef:
Wim Anker schreef:Steef is.een beetje de.weg kwijt m.i, beetje teveel NPO gekeken.
Jij moet minstens zoveel NPO gekeken hebben om dit te kunnen vaststellen. :huhu
Overigens wel met je eens dat China hier een heel belangrijke rol in zou kunnen spelen.
Hier een wat genuanceerder beeld over de situatie:
http://www.nu.nl/weekend/4876925/reeel- ... korea.html

Hier nog een die het dilemma wat beter aangeeft:

https://www.trouw.nl/home/noord-korea-e ... af5c2b4b1/
Plaats reactie