Sila en de ledenadministratie van de kerken

DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door DDD »

Waarom zou je een kerk niet mogen vergelijken met een voetbalvereniging? Anders kun je toch nooit de verschillen daartussen benoemen?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Dodo »

DDD schreef:Waarom zou je een kerk niet mogen vergelijken met een voetbalvereniging? Anders kun je toch nooit de verschillen daartussen benoemen?
Omdat het een kerk gaat om de zielen van de mensen. Die randleden kosten meer dan ze opleveren, zowel in geld als in moeite. De enige reden dat de kerk zich om hen bekommert, is omdat het hun Opdracht is. Ze hoeven niet te kijken naar kosten-effectief en dergelijke. De voetbalvereniging wil goed voetballen, gezelligheid en financieel rondkomen.
Sommige dingen zijn zo duidelijk dat ik bijna geen woorden heb om het uit te leggen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Moderamen »

Dodo schreef: Omdat het een kerk gaat om de zielen van de mensen.
En juist zonder Sila moet de PKN zich in gaan spannen voor deze mensen. Want dat gebeurt lang niet overal, mooi dat dit in jouw gemeente anders is. In de gemiddelde PKN wordt er écht geen moeite gestoken in randleden, ik heb daar genoeg ervaring mee. Ik geloof dat deze gewenning grotendeels voorkomt uit de luiheid door het aanleveren van gegevens. Deze verandering kan dus echt positief gaan uitpakken.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door DDD »

Dodo schreef:
DDD schreef:Waarom zou je een kerk niet mogen vergelijken met een voetbalvereniging? Anders kun je toch nooit de verschillen daartussen benoemen?
Omdat het een kerk gaat om de zielen van de mensen. Die randleden kosten meer dan ze opleveren, zowel in geld als in moeite. De enige reden dat de kerk zich om hen bekommert, is omdat het hun Opdracht is. Ze hoeven niet te kijken naar kosten-effectief en dergelijke. De voetbalvereniging wil goed voetballen, gezelligheid en financieel rondkomen.
Sommige dingen zijn zo duidelijk dat ik bijna geen woorden heb om het uit te leggen.
Ik geloof dat je precies een aantal juiste verschillen noemt. Dat kan niet zonder de twee te vergelijken, maar je bedoelt kennelijk dat je vergelijken zinloos vindt. Daar zijn we het dan niet over eens. Juist omdat je het niet kunt uitleggen, zou je daar eens wat beter over na kunnen denken. Want het overgrote deel van de Nederlanders ziet helemaal geen verschil tussen een kerkelijke gemeente en een voetbalclub. Het is wel treurig als christenen er ook niet in slagen om dat verschil duidelijk te maken.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door DDD »

Moderamen schreef:
Dodo schreef: Omdat het een kerk gaat om de zielen van de mensen.
En juist zonder Sila moet de PKN zich in gaan spannen voor deze mensen. Want dat gebeurt lang niet overal, mooi dat dit in jouw gemeente anders is. In de gemiddelde PKN wordt er écht geen moeite gestoken in randleden, ik heb daar genoeg ervaring mee. Ik geloof dat deze gewenning grotendeels voorkomt uit de luiheid door het aanleveren van gegevens. Deze verandering kan dus echt positief gaan uitpakken.
Dat zou kunnen. Maar dat is nog steeds geen reden om de geest achter deze wijziging toe te juichen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Dodo »

Moderamen schreef:
Dodo schreef: Omdat het een kerk gaat om de zielen van de mensen.
En juist zonder Sila moet de PKN zich in gaan spannen voor deze mensen. Want dat gebeurt lang niet overal, mooi dat dit in jouw gemeente anders is. In de gemiddelde PKN wordt er écht geen moeite gestoken in randleden, ik heb daar genoeg ervaring mee. Ik geloof dat deze gewenning grotendeels voorkomt uit de luiheid door het aanleveren van gegevens. Deze verandering kan dus echt positief gaan uitpakken.
Dit is zo onlogisch!
Als de kerk niets doet aan randleden (naar jouw beleving dan), waarom zouden ze dat dan wel gaan doen als ze niet meer weten waar ze wonen?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door DDD »

Omdat dat geld oplevert, misschien?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Dodo »

DDD schreef:Omdat dat geld oplevert, misschien?
Denk je dat mensen die niet de moeite nemen de kerk in te lichten over hun verhuizing, geneigd zijn giften te doen aan diezelfde kerk?

Daarnaast weten ouderlingen niets van geld. Kerkbalans en de andere geldacties gaan volledig buiten hen om. Dat doen de kerkrentmeesters.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Germanicus »

Overigens dunt de groep 'papieren leden' in een rap temp uit. En wel om de volgende redenen:
A. Het aantal doopleden dat niet of weinig kerkelijk meelevend is, maar wel (om welke reden dan ook) hun kind(eren) wil laten dopen, is drastisch afgenomen;
B. Sinds de vorming van de PKN bestaat het (Hervormde) fenomeen 'geboorteleden' niet meer. Dat wil zeggen dat ongedoopte kinderen van doopleden sinds 2004 geen lid meer zijn van de kerk. Geboorteleden van voor 2004 staan nog wel op die manier geregistreerd.
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Dodo »

Onlangs kwam ik toch weer pijnlijk tegen waarom de Sila zo belangrijk is voor de kerken. Ik had lijsten met huwelijksjubilea gemaakt en doorgestuurd aan de scriba's. Later werd ik opgebeld door een ouderling dat een van de mensen op zijn lijst al twee jaar was overleden. Die had dus een Sila-blokkade. En de ouderling kwam er niet binnen, dus die wist ook van niets. Ik moet er toch niet aan denken dat iemand had opgebeld om te vragen over hun huwelijksjubileum binnenkort, dat zou ongelofelijk pijnlijk zijn geweest!
Plaats reactie