Sila en de ledenadministratie van de kerken

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Dodo »

De kamer heeft besloten dat de kerken geen gegevens meer krijgen uit de gemeentelijke basisadministratie. Nu kun je op internet een internetconsultatie invullen, kennelijk is dat nog een mogelijkheid om eea tegen te houden. Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen dit invullen. Ik heb zojuist een heel verhaal geschreven. Als onze gemeente geen gegevens meer krijgt uit de basisadministratie, weten we van veel mensen niet meer waar ze wonen en of ze verhuisd zijn of juist ingekomen in onze gemeente. Dat zou echt heel vervelend zijn.
Voor meer uitleg kun je hier kijken:
http://www.protestantsekerk.nl/actueel/ ... 74&urlid=1
Hier vind je ook de link naar de internetconsultatie. Aanbevolen!
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Bonny »

Ik zie het probleem niet. Je kan, na een verhuizing, dit toch zelf regelen door je bij de plaatselijke gemeente aan te melden? Het voorbeeld van ouderen in een verpleeghuis hoeft toch niet te betekenen dat alle NAW-gegevens zonder meer doorgestuurd moeten worden?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Dodo »

Betrokken kerkleden geven hun verhuizing vaak wel door (lang niet altijd, en dan zijn de gegevens ook nog vaak onbetrouwbaar). Maar er is een grote groep minder betrokken kerkleden, en die geven vaak NIETS door. Die raak je allemaal kwijt op den duur, als Sila stopt. En dan loop je vast met het uitnodigen en opzoeken van mensen, want ze wonen niet meer waar ze eerst woonden, als ze in een andere plaats gaan wonen weet de kerk aldaar niet dat ze er zijn en zo vallen ze buiten de pastorale boot. Het zou echt enorm vervelend zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Betrokken kerkleden geven hun verhuizing vaak wel door (lang niet altijd, en dan zijn de gegevens ook nog vaak onbetrouwbaar). Maar er is een grote groep minder betrokken kerkleden, en die geven vaak NIETS door. Die raak je allemaal kwijt op den duur, als Sila stopt. En dan loop je vast met het uitnodigen en opzoeken van mensen, want ze wonen niet meer waar ze eerst woonden, als ze in een andere plaats gaan wonen weet de kerk aldaar niet dat ze er zijn en zo vallen ze buiten de pastorale boot. Het zou echt enorm vervelend zijn.
Maar is dat dan niet een bewuste keuze en verantwoordelijkheid van die mensen?
Ik denk dat in elke gemeentegids wel een aantal mensen staan die "papieren leden" worden genoemd.
En als die gaan verhuizen, kom je daar als kerk soms inderdaad pas achter als er niet thuis wordt gegeven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Dodo »

De kerk heeft ook een boodschap voor mensen die daar zelf niet zo op zitten te wachten. De kerk is niet zo in beeld bij ze.
Dat gaat niet over een paar mensen in de gemeentegids (wij hebben dat trouwens niet, namenlijsten in de gemeentegids), dat gaat om heel veel mensen.
Als het doorgaat, gaan we dus mensen bezoeken die vertrokken zijn naar onbekend, sturen we post naar overleden mensen, weten we niet dat mensen gescheiden zijn. Het zou echt moeilijk worden.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door DDD »

Het gaat ook om het principe dat kerken worden uitgezonderd van normale faciliteiten die voor andere commerciële instanties die daar behoefte aan hebben, wel gelden. Dat is mijns inziens raar.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Het gaat ook om het principe dat kerken worden uitgezonderd van normale faciliteiten die voor andere commerciële instanties die daar behoefte aan hebben, wel gelden. Dat is mijns inziens raar.
Het lijkt wel of ik hier het standpunt van een seculiere politieke partij lees...
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Wim Anker »

Klavart schreef:
DDD schreef:Het gaat ook om het principe dat kerken worden uitgezonderd van normale faciliteiten die voor andere commerciële instanties die daar behoefte aan hebben, wel gelden. Dat is mijns inziens raar.
Het lijkt wel of ik hier het standpunt van een seculiere politieke partij lees...
m.i. moet @DDD toelichten wat hij bedoeld, dit is verschillend te interpreteren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door eilander »

Klavart schreef:
DDD schreef:Het gaat ook om het principe dat kerken worden uitgezonderd van normale faciliteiten die voor andere commerciële instanties die daar behoefte aan hebben, wel gelden. Dat is mijns inziens raar.
Het lijkt wel of ik hier het standpunt van een seculiere politieke partij lees...
Huh? Juist niet, denk ik.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door DDD »

Klavart schreef:
DDD schreef:Het gaat ook om het principe dat kerken worden uitgezonderd van normale faciliteiten die voor andere commerciële instanties die daar behoefte aan hebben, wel gelden. Dat is mijns inziens raar.
Het lijkt wel of ik hier het standpunt van een seculiere politieke partij lees...
Het lijkt wel of er in jouw hoofd automatisch 'niet' wordt toegevoegd als jij iets van mij leest. Maar het kan ook gewoon zijn dat je niet zo goed leest.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Het gaat ook om het principe dat kerken worden uitgezonderd van normale faciliteiten die voor andere commerciële instanties die daar behoefte aan hebben, wel gelden. Dat is mijns inziens raar.
Want bij mij komen ook wel de volgende vragen op:

1. Bovenstaande zin vergelijkt kerken met " andere commerciële instanties". Een kerk is toch geen "commerciële instantie"?
2. Wat zijn voor jouw "normale" faciliteiten?

Kortom, wat bedoel je nu precies?
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:
Klavart schreef:
DDD schreef:Het gaat ook om het principe dat kerken worden uitgezonderd van normale faciliteiten die voor andere commerciële instanties die daar behoefte aan hebben, wel gelden. Dat is mijns inziens raar.
Het lijkt wel of ik hier het standpunt van een seculiere politieke partij lees...
m.i. moet @DDD toelichten wat hij bedoeld, dit is verschillend te interpreteren.
Ik ben heel benieuwd naar de meerduidigheid van de tekst. Ik kan maar één uitleg bedenken, ook al lees ik het vijf keer. Maar dat kan ook aan mij liggen, natuurlijk.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door refo »

Een onderneming kan óók niet in de GBA kijken. Waarom de kerken dan wél?
Volgens mij is dat de strekking van wat DDD bedoelt. Maar het staat er wel wat cryptisch.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door eilander »

refo schreef:Een onderneming kan óók niet in de GBA kijken. Waarom de kerken dan wél?
Volgens mij is dat de strekking van wat DDD bedoelt. Maar het staat er wel wat cryptisch.
Nu ja, ik lees het toch echt anders en het is mij dus nog niet duidelijk.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door DDD »

refo schreef:Een onderneming kan óók niet in de GBA kijken. Waarom de kerken dan wél?
Volgens mij is dat de strekking van wat DDD bedoelt. Maar het staat er wel wat cryptisch.
Nee dat staat er voor zover ik zie, niet. Pensioenfondsen bijvoorbeeld kunnen dat wel. Dat zijn toch commerciële instellingen? Weliswaar met een groot maatschappelijk nut, maar dat geldt voor de kerken ook.
Plaats reactie