Het Trump tijdperk

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het Trump tijdperk

Bericht door eilander »

ZWP schreef:Als ik die punten zo zie, voldoet hij inderdaad niet aan alle criteria, maar toch wel enkele, in zekere mate.
Bijv. nu in nieuws: http://www.rd.nl/vandaag/buitenland/tru ... -1.1371440
Het meteen ontslaan van een minister na kritiek op zijn beleid, tsja..
Voor de volledigheid is het wel goed om te weten dat zij een minister is die nog door Obama is benoemd en nog op deze post zat omdat de nieuwe minister nog niet alle procedures heeft doorlopen. Dus dat zij kritiek had, is logisch en het is ook wel logisch dat Trump daar niet van gediend is. Het zou verstandiger geweest zijn als ze dit die paar dagen nog voor zich had gehouden. En van Trump was het waarschijnlijk verstandiger geweest om dit voor die paar dagen maar te accepteren. Maar dat zeg ik maar even, zonder al teveel kennis van zaken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Het Trump tijdperk

Bericht door Ad Anker »

Precies. Het RD heeft er wel een bijzondere lezing van gemaakt. Wat Eilander zegt hoorde ik ook op de radio vanmorgen. De NOS had een evenwichtigere boodschap. :slurp
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het Trump tijdperk

Bericht door parsifal »

Dit was de motivatie van het Witte Huis:
The acting Attorney General, Sally Yates, has betrayed the Department of Justice by refusing to enforce a legal order designed to protect the citizens of the United States. This order was approved as to form and legality by the Department of Justice Office of Legal Counsel.

Ms. Yates is an Obama Administration appointee who is weak on borders and very weak on illegal immigration.

It is time to get serious about protecting our country. Calling for tougher vetting for individuals travelling from seven dangerous places is not extreme. It is reasonable and necessary to protect our country.

Tonight, President Trump relieved Ms. Yates of her duties and subsequently named Dana Boente, U.S. Attorney for the Eastern District of Virginia, to serve as Acting Attorney General until Senator Jeff Sessions is finally confirmed by the Senate, where he is being wrongly held up by Democrat senators for strictly political reasons.
Mogelijk begrijpelijk dat Sally Yates moet vertrekken, hoewel de oorspronkelijke uitvoering van Trump's plannen volgens rechters in sommige staten illegaal was. Dit stukje retoriek hierboven lijkt echter uit een slechte satire te komen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het Trump tijdperk

Bericht door Wim Anker »

Zij riep actief op het beleid niet te verdedigen in de rechtszaal. Dat is core bussiness voor dit ministerie. Had ontslag genomen. Ontslag op staande voet wegens plichtsverzuim is logisch. De rechter beslist wat mag en wat niet mag. Niet de uitvoerende macht.

Eens kijken hoe de kliek hier zal reageren als de landsadvocaat zou weigeren het regeringsstandpunt inzake weigerambtenaren in de rechtszaal te verdedigen.

Typisch links. Wauwelen over de rechtstaat bij Wilders maar een minister die weigert de rechter het werk te laten doen wordt toegejuicht.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het Trump tijdperk

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Zij riep actief op het beleid niet te verdedigen in de rechtszaal. Dat is core bussiness voor dit ministerie. Had ontslag genomen. Ontslag op staande voet wegens plichtsverzuim is logisch. De rechter beslist wat mag en wat niet mag. Niet de uitvoerende macht.

Eens kijken hoe de kliek hier zal reageren als de landsadvocaat zou weigeren het regeringsstandpunt inzake weigerambtenaren in de rechtszaal te verdedigen.

Typisch links. Wauwelen over de rechtstaat bij Wilders maar een minister die weigert de rechter het werk te laten doen wordt toegejuicht.
Hier kun je de brief van Sally Yates vinden:
https://www.nytimes.com/interactive/201 ... .html?_r=0

En om in een officiele verklaring aangaande het ontslag van iemand (wat mogelijk terecht is) de volgende dingen te zeggen
"The acting Attorney General, Sally Yates, has betrayed the Department of Justice by refusing to enforce a legal order designed to protect the citizens of the United States. "

"Ms. Yates is an Obama Administration appointee who is weak on borders and very weak on illegal immigration."

"...until Senator Jeff Sessions is finally confirmed by the Senate, where he is being wrongly held up by Democrat senators for strictly political reasons."

lijkt me op zijn zachtst gezegd slechte propaganda.

Sally Yates zou niet verbaasd zijn dat ze moet vertrekken. Ze zal er ook niet extreem rouwig om zijn. De vraag is wel of ze als AG de taak heeft de Executive Orders van de president te volgen, als ze zelf aan de legaliteit er van twijfelt en sommige rechters zich er al tegen uitgesproken hebben.
Laatst gewijzigd door parsifal op 31 jan 2017, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het Trump tijdperk

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:Zij riep actief op het beleid niet te verdedigen in de rechtszaal. Dat is core bussiness voor dit ministerie. Had ontslag genomen. Ontslag op staande voet wegens plichtsverzuim is logisch. De rechter beslist wat mag en wat niet mag. Niet de uitvoerende macht.

Eens kijken hoe de kliek hier zal reageren als de landsadvocaat zou weigeren het regeringsstandpunt inzake weigerambtenaren in de rechtszaal te verdedigen.

Typisch links. Wauwelen over de rechtstaat bij Wilders maar een minister die weigert de rechter het werk te laten doen wordt toegejuicht.
De landsadvocaat is volkomen vrij om wat dan ook te verdedigen of niet te verdedigen. Zo is dat in een rechtsstaat.

Voor het overige slaat wat je zegt werkelijk nergens op. Maar goed, het is goed dat je meedoet. Het laat zien dat grote groepen uit de middenklasse inderdaad een gevaar kunnen zijn voor de democratie.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het Trump tijdperk

Bericht door DDD »

refo schreef:Hij ontsloeg de minister niet zozeer na kritiek, maar nadat ze opdracht had gegeven het inreisverbod niet te verdedigen.
Ik denk dat Rutte zo'n minister ook zou ontslaan.
Dat zal, maar ik begrijp niet dat je hierin geen parallel ziet met een beginnende dicatuur. Want Rutte zou niet zo´n opdracht geven. Dat is precies het verschil.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het Trump tijdperk

Bericht door huisman »

DDD schreef:
refo schreef:Hij ontsloeg de minister niet zozeer na kritiek, maar nadat ze opdracht had gegeven het inreisverbod niet te verdedigen.
Ik denk dat Rutte zo'n minister ook zou ontslaan.
Dat zal, maar ik begrijp niet dat je hierin geen parallel ziet met een beginnende dicatuur. Want Rutte zou niet zo´n opdracht geven. Dat is precies het verschil.

Ik zie wel een parallel met een beginnende dictatuur. De vervanger van Yates zegt dat hij trouw de bevelen van deze president zal opvolgen. Logisch misschien maar ook beangstigend.
De eerste dagen van Trumps regering maakt mij nog niet erg rustig. Maar wat is "waar" van alles wat ik lees?
De nederlandse media sla ik over als het over Trump gaat en probeer mijn nieuwsgaring online te doen bij vooral amerikaanse media. (nytimes.com, ABC news,en nog een paar)
Wie heeft nog een tip voor goede sites die betrouwbaar nieuws brengen over deze Trump regering.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het Trump tijdperk

Bericht door Wim Anker »

Het zou fijn zijn als @DDD met argumenten zou discussiëren, Nu komen er enkel kwalificaties in de trant van 'beginnende dictatuur' over Trump, 'gevaar voor de democratie' (over mij) etc. Gisteren zagen we ook al dergelijke reacties.

Wat is er dan precies omwettig aan het inreisverbod? Want Obama deed dergelijke dingen vroeger ook en de lijst van landen waarvoor het inreisverbod geld is door Obama! opgesteld. Blijkbaar is er wel een issue met deze landen. In de gisteren geplaatste link staat de reden waarom het deze landen betreft.
En is het dan niet gewoon aan de rechter om dit terug te draaien als het onwettig is? Dat proces is toch precies wat er nu gaande is?

En overigens ben ik - net als jij - toeschouwer bij dit gebeuren. Kwalificaties als 'gevaar voor de democratie' doen de discussie geen goed.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 31 jan 2017, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het Trump tijdperk

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
DDD schreef:
refo schreef:Hij ontsloeg de minister niet zozeer na kritiek, maar nadat ze opdracht had gegeven het inreisverbod niet te verdedigen.
Ik denk dat Rutte zo'n minister ook zou ontslaan.
Dat zal, maar ik begrijp niet dat je hierin geen parallel ziet met een beginnende dicatuur. Want Rutte zou niet zo´n opdracht geven. Dat is precies het verschil.

Ik zie wel een parallel met een beginnende dictatuur. De vervanger van Yates zegt dat hij trouw de bevelen van deze president zal opvolgen. Logisch misschien maar ook beangstigend.
De eerste dagen van Trumps regering maakt mij nog niet erg rustig. Maar wat is "waar" van alles wat ik lees?
De nederlandse media sla ik over als het over Trump gaat en probeer mijn nieuwsgaring online te doen bij vooral amerikaanse media. (nytimes.com, ABC news,en nog een paar)
Wie heeft nog een tip voor goede sites die betrouwbaar nieuws brengen over deze Trump regering.
NYTimes, Wash. Post en misschien Fox (voor een bias de andere kant op). Over het algemeen is het altijd goed je af te vragen wat te controleren is. De verklaring van het Witte Huis is er gewoon, ook de brief van Yates en je kunt er je eigen conclusies over trekken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Het Trump tijdperk

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:Het zou fijn zijn als @DDD met argumenten zou discussiëren.
Dat is wel erg moeilijk voor hem. Als je bij gebrek aan goede argumenten opmerkingen als deze gaat plaatsen:
Voor het overige slaat wat je zegt werkelijk nergens op. Maar goed, het is goed dat je meedoet.
Ik heb altijd geleerd dat je bij een gebrek aan woorden soms beter niets kan zeggen. :hum
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het Trump tijdperk

Bericht door Mara »

Wie gaat Donald Trump stoppen? Over zes maanden is het te laat, zegt de Amerikaanse historicus Timothy Snyder. 'Geschiedenis herhaalt zich niet, maar laat wel zien hoe erg het kan worden.'

Maar:
1. Wat is een decreet?

Een decreet is geen wet, maar een speciale opdracht die de president geeft aan zijn ambtenaren. Een beslissing die de president helemaal in zijn eentje mag nemen. Bijvoorbeeld subsidies stoppen of gevangenen vrijlaten. Het Congres (de Amerikaanse Eerste en Tweede Kamer) hoeft niet eerst akkoord te gaan, zoals dat bij gewone wetsvoorstellen wel moet.

2. Dat klinkt alsof Trump een dictator is!

Dat is gelukkig niet zo. Een decreet geeft de president een hoop macht, maar hij moet zich nog steeds aan de bestaande wetten houden. Stel dat Trump ineens een decreet ondertekent waarin hij bepaalt dat gevangenen voortaan gemarteld mogen worden. Dan kan-ie hoog en laag springen, maar een bestaande wet verbiedt dat nou eenmaal. Daar kan gelukkig geen decreet tegenop.
bron:sevendays
huisman schreef:Wie heeft nog een tip voor goede sites die betrouwbaar nieuws brengen over deze Trump regering.
http://www.bbc.com/news/world

En verder kun je googlen op Charles Groenhuijsen. Hij schrijft o.m. artikelen voor de Volkskrant.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het Trump tijdperk

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef:Het zou fijn zijn als @DDD met argumenten zou discussiëren, Nu komen er enkel kwalificaties in de trant van 'beginnende dictatuur' over Trump, 'gevaar voor de democratie' (over mij) etc. Gisteren zagen we ook al dergelijke reacties.
Daar heeft dus die Snyder een aantal interessante dingen over geroepen. Dus daar kan je de onderbouwing lezen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het Trump tijdperk

Bericht door Wim Anker »

http://www.nporadio1.nl/opinie-commenta ... ok-terecht
Dit is een column.

Ik kan me hierin wel vinden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het Trump tijdperk

Bericht door refo »

Intussen is het iedereen wel duidelijk dat de regeringsvorm van de VS helemaal geen democratie is. Nooit geweest ook.
Gesloten