Dankdag 2016

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Dankdag 2016

Bericht door samanthi »

Wat zal ik den HEERE vergelden voor al Zijn weldaden aan mij bewezen?
Morgen is het DV dankdag.
Gaan we een, twee of drie keer naar de kerk?
Is het een feestdag?
Is het echt dankdag?
Zomaar wat vragen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dankdag 2016

Bericht door huisman »

samanthi schreef:Wat zal ik den HEERE vergelden voor al Zijn weldaden aan mij bewezen?
Morgen is het DV dankdag.
Gaan we een, twee of drie keer naar de kerk?
Is het een feestdag?
Is het echt dankdag?
Zomaar wat vragen.
Wij hopen twee keer naar de kerk te gaan. Wij hebben 's morgens en 's middags dienst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dankdag 2016

Bericht door Orchidee »

Het zal een dankdag zijn met dubbele gedachten en stemming.
Er is alle reden tot dankbaarheid maar er zijn ook grote zorgen en vragen.
Biddend danken en dankend bidden!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dankdag 2016

Bericht door helma »

Wij hebben twee diensten, waaronder 1 doopdienst. Heb nog niet heel veel tijd gehad om er over na te denken, maar heb alle reden om dankdag te vieren. We denken juist deze dagen in het gezin na over de bede: Geef ons heden ons dagelijks brood. Dan sta je er toch bijzonder bij stil hoe de Heere zorgt en hoe Hij naast ons geestelijk welzijn ook in onze lichamelijke nooddruft wil voorzien. Het heeft ons ook in het achterliggende seizoen weer aan niets ontbreken; integendeel. De Heere geeft uit, genade, mild en overvloedig. Niet alleen voor het lichaam maar ook voor de ziel, met name in de prediking waar we onder mogen verkeren. En mensen om ons heen om van te houden en die van ons houden. Eigenlijk kan je niets anders zeggen dan: dag aan dag overlaadt Hij ons. Die God is de God van ons heil.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dankdag 2016

Bericht door Vorst »

Bij ons is er één dienst. Ik weet nog niet of ik ga.
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Dankdag 2016

Bericht door merel »

Wij hebben volgende week woe dankdag. De kerk zit deze week in een verbouwing :D
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2016

Bericht door -DIA- »

Afgelopen woensdag heb ik ook een dankdag meegeluisterd. Ds. Veschuure preekte driemaal in Rotterdam-IJsselmonde.
De preken konden gedownload worden, en staan nu op mijn pc. Het waren echt ernstvolle preken.
Morgen hopen wij hier twee diensten te hebben, zowel in Noord, Zuid als West. En ook in de andere kerken natuurlijk, al
weet ik ook niet wat de Syrisch Orthodoxe kerk doet of de Molukse kerk, daar horen we eigenlijk nooit iets over.
In de oud-Gereformeerde Kerk (synodaal), PKN dus, zamelen ze volgens mijn voedsel in of zo, in ieder geval lijkt zo'n
dienst totaal niet meer op een dankdagdienst. Ik denk ook dat in veel kerken de boetpredicaties of tijdwoorden, zoals
ds. Verschuure het noemde, zijn afgeschaft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dankdag 2016

Bericht door ejvl »

Voedsel inzamelen kan juist een vorm van dankdag zijn.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Dankdag 2016

Bericht door Zita »

Is er bij jullie geen dankdagcollecte, DIA? Voedsel inzamelen is volgens mij hetzelfde, alleen maak je dan de overvloed en het geven net iets zichtbaarder en tastbaarder. Maar ik hoop dat in die gemeente ook het Woord open zal gaan, en het niet alleen maar de daad is.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dankdag 2016

Bericht door DDD »

Ik neem op de reformatorische feestdagen altijd vrij, als het enigszins kan. Ik ga ´s morgens naar de kerk met vrienden, in de middag een boswandeling maken en/of een museum bezoeken en misschien uit eten met vrienden, en ´s avonds (of misschien 's middags) weer naar de kerk.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dankdag 2016

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:zamelen ze volgens mijn voedsel in of zo, in ieder geval lijkt zo'n dienst totaal niet meer op een dankdagdienst.
Je maakt je zin niet af. Daar hoort nog achter "....zoals ik vind dat een dankdagdienst moet zijn". Maar misschien kan een dankdagdienst nog wel op heel veel andere manieren worden ingevuld, en zijn die andere manieren minstens zo waardevol en inhoudsrijk als de manier die jou voor ogen staat. Het inzamelien van voedsel, delen van je eigen overvloed, lijkt me een heel gepaste zaak als onderdeel van de dankdag.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dankdag 2016

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:zamelen ze volgens mijn voedsel in of zo, in ieder geval lijkt zo'n dienst totaal niet meer op een dankdagdienst.
Je maakt je zin niet af. Daar hoort nog achter "....zoals ik vind dat een dankdagdienst moet zijn". Maar misschien kan een dankdagdienst nog wel op heel veel andere manieren worden ingevuld, en zijn die andere manieren minstens zo waardevol en inhoudsrijk als de manier die jou voor ogen staat. Het inzamelien van voedsel, delen van je eigen overvloed, lijkt me een heel gepaste zaak als onderdeel van de dankdag.
Mooi hoor maar doe dat op een andere dag, Dankdag gaat niet over dat mensen ons moeten danken voor hun voedselpakket maar over de ware dankbaarheid die Gods Geest geeft. Maar Gode zij dank voor Zijn onuitsprekelijke gave.
ds P.Zandt schreef:Echter, hoe weinigen zoeken deze onuitsprekelijke gave. Ach, het getal is groot, dat rijk en
verrijkt is, en geen dings gebrek heeft. Liefhebbers dezer wereld als zij zijn, zoeken zij steeds
het goed van deze aarde. Verdwaasd door de zonde bewandelen ze een weg die hun recht
toeschijnt, waarvan nochtans het einde het verderf is. Verduisterd van verstand, vervreemd
van God, zijn zij, horende doof en ziende blind voor het grote gevaar eeuwig onder de toorn
Gods te zullen moeten verkeren. Arme mensen, wij beklagen u. Verschrikkelijk zal uw
doodsure zijn. Weg zullen zijn al uw vermaken, uw gezellen, uw goederen. Weg zullen dan
zijn al uw ijdele dromen, uw zinnelijke genietingen en uw gokken. Verschrikkelijker nog zal
uw ontwaken in de eeuwigheid zijn. Want het zal u vervolgen: Gij hebt die grote
onvergefelijke zonde bedreven, gij hebt het bloed des Nieuwen Testaments onrein geacht.
Ach, wij vermanen u te bedenken: "Een ding is nodig." Wij houden u voor er op te letten:
"Slechts het bloed van Jezus Christus reinigt ons van onze zonde." Deze Christus wordt u .
heden nog gepredikt. Mogelijk wel voor de laatste zondag. Hoort daarom nog hoe de ware
bekommerde over de zonde gesteld is. Hij zal zuchten: "Ik ben zo blind en onkundig over
God, Zijn wegen en werken, ja zelfs over de weg der zaligheid." Hij zal jammeren: "Ik lig
onder zovele zware zonden en zovele menigvuldige schulden." Hij zal spreken: "Ik wenste
wel oprecht de Heere te dienen." Maar ach, wat een onwil, welk een onvermogen, welk een
hardheid en welk een ongeloof treedt daarbij aan de dag. De ware bekommerde zal klagen: "0,
wist ik dat mijn werk in der waarheid was; wist ik slechts dat God Zijn Geest over mij
uitgestort had. Maar ik ben bevreesd, dat de Heere Jezus met zulk een walgelijk en gans
onheilig schepsel als ik ben niet te doen wil hebben.
Zijn hier in ons midden zodanigen, dan wijzen wij hen op de onuitsprekelijke gave Gods. Wie
arm is, worde door haar rijk. Wie is hier zwak en treurig? Die worde door de volmaakte
onuitsprekelijke gave Gods in Christus Jezus sterk en vrolijk. Wie is hier een zondaar onder
de zondaren? Die worde door haar rechtvaardig, heilig, onstraffelijk en volmaakt. o volk des
Heeren, was het niet de weg der zaligheid, dat gij in alles, ja alles, dood, verderf, gebrek en
gemis ontwaardet, om slechts door de genade en de gerechtigheid van Christus gezaligd en
behouden te worden? Zo dan Christus uw enige Schat is, bewaart Hem in een rein geweten.
Laat Hij in u een Bron des levenden waters zijn, Die springt tot in het eeuwige leven.
Verlustig u in de onuitsprekelijke gave Gods. Nooit raakt zij op, nooit wordt zij bedorven.
Integendeel, die Christus in het hart heeft, die moet, hoewel Hem niet ziende maar gelovende,
zich met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde verheugen. Straks legt gij het lichaam der
zonde af. Gaat de ganse wereld door vuur en sulfer te niet, gij, volk des Heeren, zult in de
Christus leven, eeuwig leven. Uw verheerlijkte tong en mond zinge dat zalige lied: "Gode zij
dank voor Zijn onuitsprekelijke gave."
Amen, ja amen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Dankdag 2016

Bericht door Desiree »

Orchidee schreef:Het zal een dankdag zijn met dubbele gedachten en stemming.
Er is alle reden tot dankbaarheid maar er zijn ook grote zorgen en vragen.
Biddend danken en dankend bidden!
Ja.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2016

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:Is er bij jullie geen dankdagcollecte, DIA? Voedsel inzamelen is volgens mij hetzelfde, alleen maak je dan de overvloed en het geven net iets zichtbaarder en tastbaarder. Maar ik hoop dat in die gemeente ook het Woord open zal gaan, en het niet alleen maar de daad is.
Vanzelf, toch? Ik heb er nooit bij stilgestaan dat het ook zonder een dankdaggave kon.
Maar als je hoort (ik weet het door omstandigheden een beetje) hoe het in een voormalige Gereformeerde Kerk toegaat dan zou je daar toch niet mee kunnen. Er is geen sprake van boete, iedereen is dankbaar, maar men weet niet wat het verschil is tussen echte dankbaarheid een blijdschap die voor de tijd is. Zelfs weet men niet meer dat een mens wedergeboren moet worden. Die dat geloven, zeggen ze, maken het zichzelf alleen maar moeilijk. Maar een indruk van dood en eeuwigheid is daar schier niet te vinden.
Ik had het graag anders gezegd maar het is niet anders. Alles moest zo nodig vernieuwd worden, de Bijbel, de liederen (heel veel) de verkondiging, en... laat ik maar ophouden we kunnen het toch wel weten. Ik vermoed ook wel dat dit weer een valkuil voor me is, want dat ik het geven niet veroordeel zouden we ook wel kunnen weten. Er ligt een veel diepere kloof. Maar sommigen zien die misschien niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Dankdag 2016

Bericht door FlyingEagle »

Bij ons is er 's morgens en 's middags dienst. In de ochtenddienst staat Filippenzen 4 en in de middagdienst Amos 7 centraal. Ik neem ook altijd vrij op bid en dankdagen.
Plaats reactie