Dankdag 2016

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dankdag 2016

Bericht door Ad Anker »

Wij hebben volgende week dankdag. Zojuist de kinderen op school gebracht. Ik hoop zo dadelijk een dienst te bezoeken in Nieuwerkerk (Zeeland), GGiN.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dankdag 2016

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Afgelopen woensdag heb ik ook een dankdag meegeluisterd. Ds. Veschuure preekte driemaal in Rotterdam-IJsselmonde.
De preken konden gedownload worden, en staan nu op mijn pc. Het waren echt ernstvolle preken.
Morgen hopen wij hier twee diensten te hebben, zowel in Noord, Zuid als West. En ook in de andere kerken natuurlijk, al
weet ik ook niet wat de Syrisch Orthodoxe kerk doet of de Molukse kerk, daar horen we eigenlijk nooit iets over.
In de oud-Gereformeerde Kerk (synodaal), PKN dus, zamelen ze volgens mijn voedsel in of zo, in ieder geval lijkt zo'n
dienst totaal niet meer op een dankdagdienst. Ik denk ook dat in veel kerken de boetpredicaties of tijdwoorden, zoals
ds. Verschuure het noemde, zijn afgeschaft.
Wij hebben ook nog geen dankdag, dat is bij ons een aantal weken later. Dan hebben we 's morgens en 's avonds dienst, ik ben wel gewend die dag vrij te nemen. De dag staat dan bij ons wel in het teken van het tellen van de onverdiende zegeningen.

Ik neem aan dat in de kerk die je hier noemt naast de voedselinzameling ook gewoon een preek gehouden wordt. Het lijkt mij juister om de dienst dan daarop te beoordelen.

Is (of was) het inderdaad gebruikelijk dat er op de dankdag een boetpredikatie wordt gehouden? Ik ken wel de biddagpredikaties van Van der Groe en diverse anderen, en bij ons wordt er op een biddag meestal ook in elk geval in één van de diensten aandacht gegeven aan de noden van land en volk.
Maar dat er op een dankdag een tijdrede gehouden wordt, is voor mij nieuw geloof ik. Hoewel ik me best kan voorstellen dat je hieraan aandacht kunt besteden in één van de drie diensten.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Dankdag 2016

Bericht door aggieoudje »

Er zijn 2 diensten bij ons.
Vanmiddag een dienst voor de kinderen naar aanleiding van het door de HGJB aan gereikte thema: DANKEN BIJ ÉÉN!
Zij hebben zondagmorgen na de dienst hiervoor al een voorbereidingsboekje ontvangen zodat ze zich de afgelopen dagen thuis al konden voorbereiden.
Vanavond een "gewone" dienst.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dankdag 2016

Bericht door samanthi »

Wij hebben twee diensten, danken, boete en verzamelen van goederen om uit te delen kunnen mi samen gaan, maar ik denk dat het in de kerk waar DIA het over heeft, dit "in plaatst van" is gekomen. Idd hebben sommige kerken een oogst feest wat meer lijkt op thanksgiving dan op onze traditionele dankdagen.
Collecteren voor de voedselbank lijk mij een mooie gedachten, zo kun je geven van je overvloed aan anderen die minder hebben.

Toen de kinderen klein waren bakte ik altijd pannenkoeken op bid- en dankdagen, zodat het voor hen een feestelijk tintje had.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dankdag 2016

Bericht door Hendrikus »

samanthi schreef:Wij hebben twee diensten, danken, boete en verzamelen van goederen om uit te delen kunnen mi samen gaan, maar ik denk dat het in de kerk waar DIA het over heeft, dit "in plaatst van" is gekomen.
Ik weet wel zeker dat dat NIET het geval is. Het was weer eens een ongefundeerde kreet richting de PKN.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2016

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
samanthi schreef:Wij hebben twee diensten, danken, boete en verzamelen van goederen om uit te delen kunnen mi samen gaan, maar ik denk dat het in de kerk waar DIA het over heeft, dit "in plaatst van" is gekomen.
Ik weet wel zeker dat dat NIET het geval is. Het was weer eens een ongefundeerde kreet richting de PKN.
Dat is niet mijn bedoeling. We kunnen bewust terugkijken tot en met rond 1964. Vanaf toen, en ik denk ook eerder, stond één dienst op bid- en dankdagen in het teken van boete en schuld en verootmoediging. Ds. Verschuure noemde het een tijdwoord. De naam doet er niet toe, maat we zij toch niet anders gewend. Lees ook eens de biddagpreken van ds. Van der Groe, (ja dat zijn biddagpreken, dat weet ik), maar past het dan niet met dankdag ons voor God te verootmoedigen en daar aandacht aan te geven?
Denk nu alstublieft niet dat ik de PKN aan wil vallen of beschadigen, ik noemde alleen de mij bekende feiten, en een bekend feit is, ik hoop dat dat genoemd mag worden, dat in veel PKN-kerken niet meer de oproep tot boete en wederkeer klinkt. Merk op: Hebt u mij ooit op de PKN horen schelden? Nee toch? Ik ben alleen wel diep bedroefd dat er heel veel is afgevallen, en dat we de afval door zien gaan.
Ik zeg dezelfde dingen (als het moet) als de Gereformeerde Gemeenten gaan afwijken. Het is niet mijn gewoonte (en dat weet u) om tegen kerkverbanden aan te schoppen. Er zijn inderdaad mensen, en dat is droevig, meest voor hen zelf,. die menen tegen een kerk verband aan te moeten schoppen. Dat past ons niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dankdag 2016

Bericht door eilander »

Je had het ook over de voedselinzameling met als suggestie dat dit in de plaats van de prediking is gekomen. Dat lijkt mij niet het geval, daarom had ik daarover een vraag gesteld. Niet alleen over de boetpreken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dankdag 2016

Bericht door Ad Anker »

Ik was ook gewend dat 1x een boetestof behandeld werd. Zo ook vanmorgen. De predikant zei dat onze vaderen dat gewoon waren. Ik weet dat eigenlijk niet goed. Klopt dat?
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Dankdag 2016

Bericht door emigrant »

Ad Anker schreef:Ik was ook gewend dat 1x een boetestof behandeld werd. Zo ook vanmorgen. De predikant zei dat onze vaderen dat gewoon waren. Ik weet dat eigenlijk niet goed. Klopt dat?
Ja en nee. Het jaar peilde in de zestiende eeuw uit van biddagen, dankdagen en boetedagen elk voor andere gelegenheden en intenties.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dankdag 2016

Bericht door DDD »

Er zijn inderdaad meer predikanten in de GG die de avonddienst op dankdag gebruiken om een boetepreek te houden. Mijns inziens is daarmee het terechte accent op zowel bidden als danken grotendeels komen te vervallen. Feitelijk is er daarmee bij sommige predikanten weinig verschil meer tussen een biddag- en dankdagdienst.

Dat laat mijns inziens een afdwaling zien die breder is dan deze op zich middelmatige kwestie. Die gaat soms zelfs zover dat ik ergens las dat iemand de uitdrukking van 'dankzegging voor en nabetrachting op het heilig avondmaal' geheel onbekend was. Er was nog slechts nabetrachting overgebleven, en de dankzegging voelde voor de vraagsteller wat verdacht. Het moet toch niet gekker worden.

Dan wijk je zelfs nog ter rechterzijde af van Van der Groe, die in zijn tijd onder de gereformeerden ook niet het meest milde karakter had. Ik maak mij er toch wel zorgen om dat zo´n gewoonte door DIA dan ook nog als norm van rechtzinnigheid wordt voorgesteld.

Mijns inziens moet zeker de dankdag een feestelijk én ontdekkend karakter hebben. Want de ware dankbaarheid is inderdaad wat anders dan oppervlakkige blijdschap. Daarbij is een tijdrede mijns inziens echter helemaal niet zo gepast, althans, voor zover die over andere mensen dan onszelf gaat. En ik betwijfel nog meer of zwaarmoedige preken inderdaad meer ontdekkend zijn dan het voorstellen van de goedheid van God. De bijbel zegt nog altijd dat het de goedertierenheden van de Heere zijn, die tot bekering leiden.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2016

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Je had het ook over de voedselinzameling met als suggestie dat dit in de plaats van de prediking is gekomen. Dat lijkt mij niet het geval, daarom had ik daarover een vraag gesteld. Niet alleen over de boetpreken.
---knip---
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dankdag 2016

Bericht door huisman »

Vanmorgen Schriftlezing en tekst Psalm 65
Vanmiddag Schriftlezing 1 Kronieken 4:1-10 tekst vs 9 en 10. Het gebed van Jabez.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Dankdag 2016

Bericht door Curatorium »

Inzamelen van voedsel gebeurt ook in veel (rechtzinnige!) stedelijke reformatorische kerken hoor. Die pakketten gaan vaak naar christelijke instanties die echt onder de allerarmsten werken. Zover reiken onze diaconieën vaak net niet, die zijn toch wat meer gericht op hulp aan de eigen leden. Zie dit als een aanvulling naast de diaconale collecte. Gebeurt na of voor de dienst in de hal. In de dienst zelf is de preek gewoon schrituurlijk-bevindelijk. Niets mis mee, lijkt me.
Ad Anker schreef:Ik was ook gewend dat 1x een boetestof behandeld werd. Zo ook vanmorgen. De predikant zei dat onze vaderen dat gewoon waren. Ik weet dat eigenlijk niet goed. Klopt dat?
Ik kom na wat Googelen toch vooral biddagpreken van de vaderen tegen die elementen van boetestof vertonen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dankdag 2016

Bericht door Herman »

Danken en boete zijn behoorlijk ver van elkaar liggende thema's. Daarom zou het raar zijn als er een dankdagdienst wordt ingeruild voor een boetedienst.

Vind je boete belangrijker organiseer dan gewoon vier boetediensten en schaf de dank- en biddagen af.

Heeft een dankdag enige elementen van boete in zich, dan vind ik dat niet erg. Omdat danken nu eenmaal in haar diepste vorm een danken is vanuit de verzoening. En wie zou dan geen boetvaardigheid kennen over zijn leven?

Het centrale thema moet echter bidden en danken voor de oogst en de arbeid blijven.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dankdag 2016

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Ik was ook gewend dat 1x een boetestof behandeld werd. Zo ook vanmorgen. De predikant zei dat onze vaderen dat gewoon waren. Ik weet dat eigenlijk niet goed. Klopt dat?
Curatorium schreef:Ik kom na wat Googelen toch vooral biddagpreken van de vaderen tegen die elementen van boetestof vertonen.
Ik vind via Google te weinig om conclusies te trekken. Misschien maar eens de boekenkast raadplegen?

Het element bidden, boete en vasten is trouwens meer één lijn volgens dit artikel van R. Bisschop. Dankdag lijkt uit dat rijtje te vallen.
Plaats reactie