Donorregistratie

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Donorregistratie

Bericht door eilander »

Die discussie wordt hier gevoerd omdat soms de suggestie wordt gewekt dat iemand die zijn organen ter beschikking heeft gesteld als donor, eerder als hersendood zal worden verklaard.
helma schreef:Zolang je zonder machines nog ademhaalt? Lijkt mij dat je dan nog leeft.
De kilheid waarmee men in ons land omgaat met zaken van leven en dood maakt dat ik het steeds moeilijker ga vinden om mijn leven (lichaam), in welk stadium dan ook, 'toe te vertrouwen' aan de overheid / medische wereld. Zolang we een overheid hebben die goedkeurt dat er per dag 100 kinderen gedood worden in de moederschoot denk ik niet dat we enige illusie kunnen hebben dat men zorgvuldig met deze dingen omgaat.
Ik begrijp je huiver, maar toch ben ik het hiermee niet helemaal eens:
- het is niet alleen de overheid, ons volk (in meerderheid) wil deze abortuspraktijk
- het is inderdaad een beetje dubbel, maar je ziet ook in de medische wereld dat er voor een leven wordt gevochten, dat er alles wordt gedaan om levens te redden. Ik weet van die gevallen af, en dat heeft echt niets met kilheid te maken.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Donorregistratie

Bericht door alexv »

ejvl schreef:
alexv schreef: Er zijn gevallen bekend dat na de "diagnose hersendood" mensen er uit kwamen. Organen kunnen alleen gebruikt worden als je nog niet dood bent. Dus je sterft dan aan het verwijderen van de organen. Mijn conclusie, je wordt vermoord. Je loopt op Gods wil vooruit, de patient gaat toch dood dus je kunt de organen gebruiken.
Dat is natuurlijk niet waar. Als het lichaam door machines op gang wordt gehouden betekent dat niet dat de persoon nog leeft.
Het moment dat de ziel het lichaam verlaat weten wij niet. Maar dat is zeker niet afhankelijk van machines. Deze worden gebruikt om de organen "vers" te houden zodat ze hergebruikt kunnen worden.
Ik heb te weinig kennis om het begrip hersendood te kunnen beoordelen, maar zeggen dat je iemand vermoord als de machines worden uitgezet of daarvoor de organen worden verwijderd is niet waar.
Fouten zullen er zeker gemaakt worden. Wij blijven mensen.
Nou, daar ben ik nog niet zo van overtuigd. Ik denk dat het wel waar is. Lees dit http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=P2002
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Donorregistratie

Bericht door parsifal »

alexv schreef:
ejvl schreef:
alexv schreef: Er zijn gevallen bekend dat na de "diagnose hersendood" mensen er uit kwamen. Organen kunnen alleen gebruikt worden als je nog niet dood bent. Dus je sterft dan aan het verwijderen van de organen. Mijn conclusie, je wordt vermoord. Je loopt op Gods wil vooruit, de patient gaat toch dood dus je kunt de organen gebruiken.
Dat is natuurlijk niet waar. Als het lichaam door machines op gang wordt gehouden betekent dat niet dat de persoon nog leeft.
Het moment dat de ziel het lichaam verlaat weten wij niet. Maar dat is zeker niet afhankelijk van machines. Deze worden gebruikt om de organen "vers" te houden zodat ze hergebruikt kunnen worden.
Ik heb te weinig kennis om het begrip hersendood te kunnen beoordelen, maar zeggen dat je iemand vermoord als de machines worden uitgezet of daarvoor de organen worden verwijderd is niet waar.
Fouten zullen er zeker gemaakt worden. Wij blijven mensen.
Nou, daar ben ik nog niet zo van overtuigd. Ik denk dat het wel waar is. Lees dit http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=P2002
Een onderzoeker die kan aantonen dat "hersendood" omkeerbaar kan zijn, krijgt een hele boel aandacht, status en goede publicaties. Als we van de negatieve aanname uitgaan dat de ethische overwegingen niet genoeg reden zijn om overal te verkondigen dat hersendood geen goed criterium is om iemand dood te verklaren, dan zouden die andere overwegingen toch wel wat gewicht in de schaal leggen en verzwijgen niet-aannemelijk maken.

Ik geloof best dat hersendood wel eens verkeerd kan worden vastgesteld en dat er verschillende definities zijn, waardoor verwarring ontstaat. Wat ik niet geloof is dat aanwijzingen dat hersendood omkeerbaar is verzwegen worden. En voor aanwijzingen dat dit wel het geval is zie ik graag expliciete verwijzingen naar foute diagnoses.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Donorregistratie

Bericht door alexv »

Dus deze arts DR.Byrne kletst uit zijn nek? Een diagnose weleens verkeerd kan gesteld worden? Het is mischien wel altijd verkeerd. Als een hersendode reageerd op de verwijdering van organen dan ben ik nog niet zo overtuigd van de dood in iedergeval zijn zijn hersenen niet dood. Ik hoef niet met bewijzen te komen van explicite foute diagnoses want ik weet nu al dat dat nooit kan omdat die zeker verzwegen worden en het "bewijs" overleden is. Kom jij maar met het bewijs dat deze Dr. maar wat kletst.

En jij weet best wel dat de uitkomst van onderzoeken die de med. wetenschap niet uitkomen gewoon verzwegen worden. Je hoeft alleen maar te kijken naar de vacinatie industrie.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Donorregistratie

Bericht door parsifal »

alexv schreef:Dus deze arts DR.Byrne kletst uit zijn nek? Een diagnose weleens verkeerd kan gesteld worden? Het is mischien wel altijd verkeerd. Als een hersendode reageerd op de verwijdering van organen dan ben ik nog niet zo overtuigd van de dood in iedergeval zijn zijn hersenen niet dood. Ik hoef niet met bewijzen te komen van explicite foute diagnoses want ik weet nu al dat dat nooit kan omdat die zeker verzwegen worden en het "bewijs" overleden is. Kom jij maar met het bewijs dat deze Dr. maar wat kletst.

En jij weet best wel dat de uitkomst van onderzoeken die de med. wetenschap niet uitkomen gewoon verzwegen worden. Je hoeft alleen maar te kijken naar de vacinatie industrie.
Waarom zou Dr. Byrne meer waarheid vertellen dan de vele andere doktoren die hersendood als definitief zien?
Dr. Byrne geeft geen mogelijkheden om meer te weten te komen over de voorbeelden die hij noemt.

Wat me verbaast is dat je een vage website serieus neemt en waarde hecht aan de Dr titel van degene die geinterviewd wordt, zonder dat hij iets controleerbaars zegt, terwijl je vele artsen als "gewetenloos" wegzet omdat ze zouden verzwijgen dat mensen die nog leven niet al dood zijn.

En nee ik geloof zeker dat een expliciet foute diagnose van hersendood niet gemakkelijk verzwegen zou worden. Daarbij ga je er van uit dat de betrokken mensen gevoelig zijn voor geld om iets onethisch te doen, maar niet voor roem. Daarbij ga je er van uit dat ook familieleden zwijgen (op het moment dat hersendood is vastgesteld en men pas later hoort dat het niet om een donor gaat, moet men toch echt wachten met loskoppelen tot er met de familie is gepraat en in die tijd kan als hersendood omkeerbaar is die omkeer best hebben plaatsgevonden).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Donorregistratie

Bericht door Jeremiah »

D66 heeft geen weet van het drama op de IC

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/14/ne ... 1-a1521404
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Donorregistratie

Bericht door eilander »

@alexv, je moet zelf nu wel beseffen dat er op deze manier nooit iets tegen je betoog in te brengen is. Immers elke vraag die erover gesteld wordt, of elke kritiek die geuit wordt, is er in jouw optiek op gericht om de echte waarheid te verdoezelen.
Dus je moet daarin zelf wel nuchter zijn en kritisch op dit soort informatie. Want ik denk dat het op zichzelf wel waar is dat er nog steeds dingen worden verzwegen.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Donorregistratie

Bericht door alexv »

eilander schreef:@alexv, je moet zelf nu wel beseffen dat er op deze manier nooit iets tegen je betoog in te brengen is. Immers elke vraag die erover gesteld wordt, of elke kritiek die geuit wordt, is er in jouw optiek op gericht om de echte waarheid te verdoezelen.
Dus je moet daarin zelf wel nuchter zijn en kritisch op dit soort informatie. Want ik denk dat het op zichzelf wel waar is dat er nog steeds dingen worden verzwegen.

Ik snap niet helmaal wat je bedoeld. Maar als deze arts zegt dat er een reaktie van het lichaam komt als de organen er worden uitgehaald dan is de diagnose hersendood niet juist. Ik weet wel dat de medische wereld nou niet bepaald ethisch is waarmee ik niet wil zeggen dat er geen toegewijde artsen zijn. Deze arts in iemand van de inner circle dus hij weet best wel waar hij over spreekt.

Er wordt over deze zaken erg veel gerelativeerd.
Gardareen
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:09

Re: Donorregistratie

Bericht door Gardareen »

Als ik allemaal zo lees vind ik dat mijn keuze om het niet te doen nog steeds de beste is. Waarom mijn naasten opzadelen met iets waar je helemaal niet op zit te wachten kan ik me zo voorstellen.
Maar goed, misschien denk ik te zwart wit en heb weinig vertrouwen in de ziekenhuiswereld. ....
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Donorregistratie

Bericht door -DIA- »

Rake typering:
Dat is het dehumaniseren van stervenden tot een verzameling organen waar we over kunnen beschikken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Donorregistratie

Bericht door parsifal »

alexv schreef: Ik snap niet helmaal wat je bedoeld. Maar als deze arts zegt dat er een reaktie van het lichaam komt als de organen er worden uitgehaald dan is de diagnose hersendood niet juist. Ik weet wel dat de medische wereld nou niet bepaald ethisch is waarmee ik niet wil zeggen dat er geen toegewijde artsen zijn. Deze arts in iemand van de inner circle dus hij weet best wel waar hij over spreekt.

Er wordt over deze zaken erg veel gerelativeerd.
Over deze arts: Het is een kinderarts, die meer activist is geworden tegen het stoppen van behandeling van comatueuze patienten en tegen orgaandonatie. Ik weet niet of hij ooit zelf bij het uitnemen van organen is betrokken. Hij maakt zijn punt, maar niet met ook maar iets wat natrekbaar is.

Ik geloof ook dat de hersendood diagnose verkeerd kan gaan zeker als het zonder EEG gebeurt. Toch denk ik dat als verschillende artsen dezelfde diagnose stellen dat er vanuit mag worden gegaan dat de diagnose correct is. En ja het hart blijft wel werken zolang iemand aan de machines ligt, er moet dus een andere manier van diagnose stellen gevonden worden.

Natuurlijk is het zo dat veel mensen, ook artsen en verpleegkundigen, een verklaring die past bij iets wat ze geloven eerder aannemen dan een alternatief. Daarom zouden ze herstel van iemand die hersendood is verklaard eerder aan een verkeerde diagnose dan aan herstel na daadwerkelijke volledige stop van hersenactiviteit over een bepaalde periode toeschrijven. Zoals in het verleden als iemand in het mortuarium opstond men vaak eerder aan een verkeerde diagnose dan aan een daadwerkelijke terugkeer uit de dood dacht. Echter de verkeerde hersendood-diagnoses zijn er niet zo veel van bekend (zeker niet na EEG) en ik geloof niet zo in grootschalige moord om de verkeerde theorie maar op te houden.

Wel vind ik het totaal verkeerd dat de overheid nu met een opt-out systeem komt. Daarmee haalt de overheid meer zeggenschap naar zich toe dan wat goed is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Donorregistratie

Bericht door alexv »

hier nog een verslag van een vrouw die haar man bijna verloor aan organ donatie. Sorry Parsifal voor de vage site.

http://www.wanttoknow.nl/overige/mijn-p ... andonatie/
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Donorregistratie

Bericht door parsifal »

alexv schreef:hier nog een verslag van een vrouw die haar man bijna verloor aan organ donatie. Sorry Parsifal voor de vage site.

http://www.wanttoknow.nl/overige/mijn-p ... andonatie/
Dit lijkt me een voorval waarbij ook zonder orgaandonatie fouten gemaakt kunnen worden. Een verkeerde diagnose. Met EEG's is de kans daarop klein: kleiner dan kijken of het hart stopt of iets dergelijks.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Donorregistratie

Bericht door Jeremiah »

Afbeelding
Spons
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2016, 23:42

Re: Donorregistratie

Bericht door Spons »

Mevrouw Dijkstra en haar medestanders beklemtonen terecht het belang van orgaandonatie. Maar een automatisch donorschap vind ik eigenlijk wel erg ver gaan en op gespannen voet staan met de lichamelijke integriteit. Wellicht zou het verstandiger zijn om orgaandonatie te stimuleren door donoren voorrang te geven boven niet-donoren als ze zelf een orgaan nodig hebben. Of door orgaanhandel onder strikte voorwaarden te legaliseren, hoewel daar ook bedenkingen tegen aan te voeren zijn.
Plaats reactie