Veenendaal heeft ineens een koopzondag

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Veenendaal heeft ineens een koopzondag

Bericht door Zita »

Ik vraag me wel af hoe de drie afwezige CU-raadslieden zich voelen :? Ik vermoed zomaar dat men voortaan uitkijkt met het inplannen van raadsvergaderingen in de vakanties.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Veenendaal heeft ineens een koopzondag

Bericht door Van Ewijk »

Ik persoonlijk heb inmiddels vrede met koopzondag in mijn omgeving (Tiel)
Om de simpele reden dat het buiten mijn controle ligt.
Wat ik wel ontwaar is dat het piepjonge personeel dat op die dagen diensten moet draaien er enorm de P over in heeft, ook al word er dubbel uitbetaald, het gross gaat daarvan naar de belasting.
Dat en het weekeinde is om zeep.
Ook in seculiere kring word de de rustdag toch nog wel gewaardeerd, als is het om een heel andere reden.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Veenendaal heeft ineens een koopzondag

Bericht door Hendrien »

Mijn supermarkt waar ik al jaren kom is afgelopen zondag open geweest. Ik ben er echt naar van! Maar een ander filiaal van dezelfde supermarktketen was wel gesloten. Zouden jullie daar dan heen gaan? Ik ken mensen die nu in een andere plaats naar de Kruidvat gaan omdat de Kruidvat in Veenendaal op zondag open was. Toch heb ik daar ook wel moeite mee. Wat maakt het dan nog uit?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Veenendaal heeft ineens een koopzondag

Bericht door helma »

Ja lastig, hoe lang kan je het vol houden. Waar is de grens. De winkels buiten het centrum kunnen ook makkelijker hun winkel dicht houden; hoeft niet eens principe te zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Veenendaal heeft ineens een koopzondag

Bericht door Mara »

Hendrien schreef:Mijn supermarkt waar ik al jaren kom is afgelopen zondag open geweest. Ik ben er echt naar van! Maar een ander filiaal van dezelfde supermarktketen was wel gesloten. Zouden jullie daar dan heen gaan? Ik ken mensen die nu in een andere plaats naar de Kruidvat gaan omdat de Kruidvat in Veenendaal op zondag open was. Toch heb ik daar ook wel moeite mee. Wat maakt het dan nog uit?
Ach Hendrien, de eerste keer toen dat hier gebeurde, waren ook velen met mij ontdaan, zelfs buitenkerkelijke mensen! Het werd overdreven en bespottelijk genoemd.
Nu zijn de tijden zelfs verruimd en het is heel druk (kant en klaar hap snap voedsel, volgens de caissieres)
Het is geen doen meer (voor mij) om een winkel te zoeken die nooit op zondag open is.
Twee middenstanders zijn dit jaar noodgedwongen gestopt omdat ze op zondag open moesten, daar de nieuwe direktie van het winkelcentrum dit bepaalde. Bij iedere zondag dicht, volgde er een boete. Dat is voor een winkel die niet tot een keten behoort, niet te betalen.
(Hoe bedoel je, godsdienstvrijheid in Nederland?)
En het schrijnende is dat veel christenen dit geen enkel probleem vinden. (een ieder zij in zijn eigen gemoed.....wordt dan meteen gehanteerd)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Veenendaal heeft ineens een koopzondag

Bericht door -DIA- »

Toch is het mijns inziens funest als we eraan gaan wennen.
Aan zaken die in strijd met Gods Wet zijn mogen we in feite nooit wennen.
Het gaat door, dat zal vast wel, maat we moeten het blijven afkeuren.

Toch gaat het ook weer NIET altijd door...
Totdat... het de HEERE van den hemel aanschouwe, en het zie.

Zie ook Jeremia in de Klaagliederen:
16 Vau. Hij heeft mijn tanden met zandsteentjes verbrijzeld, Hij heeft mij in de as nedergedrukt.
17 Vau. En Gij hebt mijn ziel verre van den vrede verstoten, ik heb het goede vergeten.
18 Vau. Toen zeide ik: Mijn sterkte is vergaan, en mijn hoop van den HEERE.
19 Zain. Gedenk aan mijn ellende en aan mijn ballingschap, aan den alsem en galle.
20 Zain. Mijn ziel gedenkt er wel terdege aan, en zij bukt zich neder in mij.
21 Zain. Dit zal ik mij ter harte nemen, daarom zal ik hopen;
22 Cheth. Het zijn de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben;
23 Cheth. Zij zijn allen morgen nieuw, Uw trouw is groot.
24 Cheth. De HEERE is mijn Deel, zegt mijn ziel, daarom zal ik op Hem hopen.
25 Teth. De HEERE is goed dengenen, die Hem verwachten, der ziele, die Hem zoekt.
26 Teth. Het is goed, dat men hope, en stille zij op het heil des HEEREN.
27 Teth. Het is goed voor een man, dat hij het juk in zijn jeugd draagt.
28 Jod. Hij zitte eenzaam, en zwijge stil, omdat Hij het hem opgelegd heeft.
29 Jod. Hij steke zijn mond in het stof, zeggende: Misschien is er verwachting.
30 Jod. Hij geve zijn wang dien, die hem slaat, hij worde zat van smaad.
31 Caph. Want de Heere zal niet verstoten in eeuwigheid.
32 Caph. Maar als Hij bedroefd heeft, zo zal Hij Zich ontfermen, naar de grootheid Zijner goedertierenheden.
33 Caph. Want Hij plaagt of bedroeft des mensen kinderen niet van harte.
34 Lamed. Dat men al de gevangenen der aarde onder Zijn voeten verbrijzelt;
35 Lamed. Dat men het recht eens mans buigt voor het aangezicht des Allerhoogsten;
36 Lamed. Dat men een mens verongelijkt in zijn twistzaak; zou het de Heere niet zien?
37 Mem. Wie zegt wat, hetwelk geschiedt, zo het de Heere niet beveelt?
38 Mem. Gaat niet uit den mond des Allerhoogsten het kwade en het goede?
39 Mem. Wat klaagt dan een levend mens? Een ieder klage vanwege zijn zonden.
40 Nun. Laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat ons wederkeren tot den HEERE.
41 Nun. Laat ons onze harten opheffen, mitsgaders de handen, tot God in den hemel, zeggende:
42 Nun. Wij hebben overtreden, en wij zijn wederspannig geweest, daarom hebt Gij niet gespaard.
43 Samech. Gij hebt ons met toorn bedekt, en Gij hebt ons vervolgd; Gij hebt ons gedood. Gij hebt niet verschoond.
44 Samech. Gij hebt U met een wolk bedekt, zodat er geen gebed doorkwam.
45 Samech. Gij hebt ons tot een uitvaagsel en wegwerpsel gesteld, in het midden der volken.
46 Pe. Al onze vijanden hebben hun mond tegen ons opgesperd.
47 Pe. De vreze en de kuil zijn over ons gekomen, de verwoesting en de verbreking.
48 Pe. Met waterbeken loopt mijn oog neder, vanwege de breuk der dochter mijns volks.
49 Ain. Mijn oog vliet, en kan niet ophouden, omdat er geen rust is;
50 Ain. Totdat het de HEERE van den hemel aanschouwe, en het zie.
51 Ain. Mijn oog doet mijn ziele moeite aan, vanwege al de dochteren mijner stad.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Veenendaal heeft ineens een koopzondag

Bericht door FlyingEagle »

Sommigen doen alle mogelijke moeite om naar een supermarkt te gaan die niet op zondag open is maar gaan gerust naar de Ikea of andere winkels die ook op zondag open zijn. Hoe principieel is dat?
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Veenendaal heeft ineens een koopzondag

Bericht door DDD »

Best principieel. Want het gaat er immers om de goeden te steunen. Als er geen alternatief is, dan heeft dat geen zin.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Veenendaal heeft ineens een koopzondag

Bericht door -DIA- »

Een wereldconcern als Ahold Delhaize loopt in veel gevallen voorop als het gaat om zondagsopenstelling.
In principe zouden we niet bij winkels van Ahold Delhaize moeten kopen.
De vraag is waar dan? Sommige grote bedrijven kun je bijna niet omheen.
Denk ook aan grote bedrijven als Unilever, Danone, P&G. Heinz, Bayer, Nestlé enz.
Als we alles zouden boycotten waaraan zondagsarbeid is besteed blijft er,
denk ik, heel weinig over.

Een voorbeeld van dierenactivisten:
Denk ook aan het principe van extreme dierenbeschermingsgroepen, en vegetariërs.
Er circuleren vele lijsten met grote merken die ze boycotten bv. omdat ze werken met dierproeven.
Op de mens testen dan maar? zou je kunnen vragen.
Ze zijn daarin dan wel principieel, maar we kunnen hun doorgeslagen principes niet delen.
Natuurlijk mag een mens een dier niet grenzeloos exploiteren voor zijn lekkere kerstdiner.
Maar het is ook zo: De rechtvaardige kent het leven van zijn beesten.

En we moeten niet vergeten dat een dier de mens kan dienen, een dier is een schepsel
dat om onze zonden moet lijden.
Maar als een dier sterft is het dood. En daar gaat de moderne mens te ver.
Ik hoorde pas in de auto een interview met iemand van de PvdD.
Die werd gevraagd: Stel er staat een huis in brand, en er bevind zich een man en een hond.
Wie moet je dan eerst redden? De PvdD'er antwoorde dat het precies even gelijk was.
Dit is niet zo. Als een dier sterft heeft hij geen ziel te verliezen.
De mens van nu kent dat verschil niet meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Veenendaal heeft ineens een koopzondag

Bericht door helma »

Ik denk dat we in een tijd leven dat een dier nog meer meedogen kan verwachten dan een mens. Van de zomer werden zwangere herten in de duinen niet afgeschoten omdat ze drachtig waren... terwijl abortus heel normaal is. We kregen pas bij de abortuskliniek de vraag waarom we ons niet druk maakten om zeehondjes die gered moesten worden. Dat zouden ze nog kunnen begrijpen...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Veenendaal heeft ineens een koopzondag

Bericht door eilander »

Mara schreef:Twee middenstanders zijn dit jaar noodgedwongen gestopt omdat ze op zondag open moesten, daar de nieuwe direktie van het winkelcentrum dit bepaalde. Bij iedere zondag dicht, volgde er een boete. Dat is voor een winkel die niet tot een keten behoort, niet te betalen.
(Hoe bedoel je, godsdienstvrijheid in Nederland?)
Triest voor deze middenstanders, en jammer dat de directie zich star opstelt. Ik begrijp die directie overigens wel, en vanuit hun optiek is het ook logisch: het gaat om de aantrekkelijkheid van je winkelcentrum op zondag. Als er meerdere winkels een joodse eigenaar hebben en op zaterdag dicht willen, is dat ook onwenselijk.
We moeten echt oppassen dat we tevreden gaan worden met een uitzonderingspositie. Die wordt dus hier niet toegestaan, maar we zouden o zo blij zijn als dat nog wel gebeurt ('het is toch nog fijn dat de directie zoveel begrip voor je heeft, ze respecteren je echt en denken met je mee, fijn dat dat in deze tijd ons nog gelaten wordt' >> welnee, dan is de directie zo slecht bezig dat ze bijna het hele winkelcentrum op zondag open gooien, en waarschijnlijk worden ze van zo'n uitzondering maken financieel alleen maar beter).
Mijns inziens heeft dit met godsdienstvrijheid niets te maken overigens.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Veenendaal heeft ineens een koopzondag

Bericht door DDD »

Waarom is het geen godsdienstvrijheid om zelf te bepalen welke dag je een rustdag houdt?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Veenendaal heeft ineens een koopzondag

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Mara schreef:Twee middenstanders zijn dit jaar noodgedwongen gestopt omdat ze op zondag open moesten, daar de nieuwe direktie van het winkelcentrum dit bepaalde. Bij iedere zondag dicht, volgde er een boete. Dat is voor een winkel die niet tot een keten behoort, niet te betalen.
(Hoe bedoel je, godsdienstvrijheid in Nederland?)
Triest voor deze middenstanders, en jammer dat de directie zich star opstelt. Ik begrijp die directie overigens wel, en vanuit hun optiek is het ook logisch: het gaat om de aantrekkelijkheid van je winkelcentrum op zondag. Als er meerdere winkels een joodse eigenaar hebben en op zaterdag dicht willen, is dat ook onwenselijk.
We moeten echt oppassen dat we tevreden gaan worden met een uitzonderingspositie. Die wordt dus hier niet toegestaan, maar we zouden o zo blij zijn als dat nog wel gebeurt ('het is toch nog fijn dat de directie zoveel begrip voor je heeft, ze respecteren je echt en denken met je mee, fijn dat dat in deze tijd ons nog gelaten wordt' >> welnee, dan is de directie zo slecht bezig dat ze bijna het hele winkelcentrum op zondag open gooien, en waarschijnlijk worden ze van zo'n uitzondering maken financieel alleen maar beter).
Mijns inziens heeft dit met godsdienstvrijheid niets te maken overigens.
Volgens mij heeft de SGP hier al een tegenvoorstel voor ingediend die gesteund is door een meerderheid.
https://www.nd.nl/nieuws/politiek/kamer ... 5103.lynkx
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Veenendaal heeft ineens een koopzondag

Bericht door eilander »

DDD schreef:Waarom is het geen godsdienstvrijheid om zelf te bepalen welke dag je een rustdag houdt?
Ja, dat is godsdienstvrijheid maar ik bedoel dan ook wat anders.
Dat de directie van een winkelcentrum eist dat de winkels zeven dagen per week open zijn om commerciële redenen, is voor elke kleine winkeleigenaar een probleem omdat hij toch niet zelf die zeven dagen in de winkel kan staan, kortom voor vervanging moet zorgen.

Anders gezegd: de directie van het winkelcentrum legt de ondernemer niet de dwang op dat hij op zondag zelf in de winkel moet staan. Dan moet hij maar voor vervanging zorgen (in de optiek van de directie!), evenals andere kleine zelfstandigen dat op een andere dag naar keuze doen.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Veenendaal heeft ineens een koopzondag

Bericht door DDD »

Ik vind dat bij godsdienstvrijheid hoort dat je ook je bedrijf naar je eigen principes mag inrichten. Het gaat niet aan om te zeggen dat je maar personeel moet aannemen voor dingen die jij verkeerd vindt om te doen.
Plaats reactie