Sinterklaas

Mannetje
Berichten: 7737
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Sinterklaas

Bericht door Mannetje »

Ik wil een poging wagen
Om een ieder te vragen
Wat hij of zij dan toch wel vindt
Van aandacht geven aan de Sint.
Vier je het groots, of vier je het klein,
Of wil je er niet bij betrokken zijn?
Wat ons betreft, het blijft bij een nootje
En voor ieder een cadeautje.
-
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Sinterklaas

Bericht door helma »

Wij vieren Sinterkerstjaarsavond :)
Meestal de zaterdag na 1 januari.
Ik ben niet zo'n fan van het hele Sintgebeuren met alle eigenschappen die de Sint toebedacht zijn.
Dus dit is een mooie oplossing. Ook heeft het kroost dan geen gedoe met schoonfamilies die wel op 5 december vieren.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Sinterklaas

Bericht door Zita »

Bij mij in de familie vieren we Sinterklaas volgende week (omdat er zaterdag wat mensen met vakantie zijn). Mijn schoonzus laat de kinderen er hevig in geloven. Dat zou niet mijn keuze zijn. De alwetendheid en dergelijke van Sinterklaas vind ik zeker bij jonge kinderen wel een heel lastig punt.
Ik zie het als een gezellige familieavond waarbij we elkaar stevig op de korrel nemen, waarbij we allemaal aan elkaar aandacht besteden (ieder duo moet iedere persoon een kadootje geven dat maximaal €1 kost; dus je moet je best doen in kringloopwinkels, of met een andere leuke kleine attentie komen), en daarnaast nog een 'echt' kado voor je lootje.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Sinterklaas

Bericht door samanthi »

Ik heb altijd gewoon pakjesavond gedaan, zonder schoen zetten of erin laten 'geloven' Toch heb ik na een filmpje op Youtube er moeite meegekregen, morgen doen we pakjesavond een surprise en een spel met kleine cadeautjes, het idee van Halma staat me heel erg aan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7737
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Sinterklaas

Bericht door Mannetje »

samanthi schreef:Ik heb altijd gewoon pakjesavond gedaan, zonder schoen zetten of erin laten 'geloven' Toch heb ik na een filmpje op Youtube er moeite meegekregen, morgen doen we pakjesavond een surprise en een spel met kleine cadeautjes, het idee van Halma staat me heel erg aan.
Bij ons is het dus ook gewoon pakjesavond, zonder enige vorm van geloof in Sinterklaas.
Jammer is dat er op school wel heel veel aandacht voor is. Ook daar heb ik geen moeite met pepernootje en kadootje, maar nu komt er echt een Sint op bezoek, en wordt er al weken gewerkt over Sint en Piet.
Maar nee, ze laten de kinderen er niet in geloven. :quoi

De hogere klassen vieren het met surprises en gedichten, het zou fijn zijn als ze nog iets groter zijn en dat zelf kunnen...
Mama kan wel goed surprises maken, en gedichten van sinterklaasniveau krijgt papa wel uit zijn pen.
Terwijl ik daarmee bezig was ontsproot ook bovenstaand gedichtje uit mijn brein...

Trouwens, op welke manier heb je er moeite mee gekregen Samanthi? Ik bedoel: welke moeite moet ik aan denken?
-
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Sinterklaas

Bericht door Curatorium »

Zaterdag uiteraard. Een van de kinderen gelooft er nog in, erg leuk.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Sinterklaas

Bericht door samanthi »

Mannetje schreef:
samanthi schreef:Ik heb altijd gewoon pakjesavond gedaan, zonder schoen zetten of erin laten 'geloven' Toch heb ik na een filmpje op Youtube er moeite meegekregen, morgen doen we pakjesavond een surprise en een spel met kleine cadeautjes, het idee van Halma staat me heel erg aan.
Bij ons is het dus ook gewoon pakjesavond, zonder enige vorm van geloof in Sinterklaas.
Jammer is dat er op school wel heel veel aandacht voor is. Ook daar heb ik geen moeite met pepernootje en kadootje, maar nu komt er echt een Sint op bezoek, en wordt er al weken gewerkt over Sint en Piet.
Maar nee, ze laten de kinderen er niet in geloven. :quoi

De hogere klassen vieren het met surprises en gedichten, het zou fijn zijn als ze nog iets groter zijn en dat zelf kunnen...
Mama kan wel goed surprises maken, en gedichten van sinterklaasniveau krijgt papa wel uit zijn pen.
Terwijl ik daarmee bezig was ontsproot ook bovenstaand gedichtje uit mijn brein...

Trouwens, op welke manier heb je er moeite mee gekregen Samanthi? Ik bedoel: welke moeite moet ik aan denken?
Er staat of stond een filmpje op Youtube wat is er mis met kerst oid, ik kan het niet vinden, daar komt de oorsprong en de link met de kerstman aan de orde, het schoen zetten met een peen er is een offer aan een of andere afgod, die afgod, je zou er op kunnen googlen, ik heb nu kliksafe en kan het niet vinden, ik zal iig als ik bij mijn dochter ben er naar zoeken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sinterklaas

Bericht door Mara »

Wij vieren sinterklaas.
Kinderen geloofden erin toen ze op de basisschool zaten, toen was het gezeur en gekrakeel w.b. de zwarte pietjes er nog niet.
Deze discussies gaan helemaal nergens over.
Maar goed, daar hebben wij hier niet meer mee te maken.
Ik maak traditioneel warme chocomel en we smikkelen er speculaas bij en er staat een grote teil met kadootjes.
Veelal nuttig, soms een leuk hebbedingetje, het hoeft i.i.g. niet veel te kosten.
De spellenkast is daarna weer aangevuld en we hebben er met zn allen jaaaaaren plezier van.
Ik krijg altijd wel een zeer gewenst boek, (hoe weet sint dat toch? :D ) en vind het gewoon een leuke Hollandse traditie.
Niks mis mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Sinterklaas

Bericht door Sheba »

Ook hier gewoon pakjesavond. Een spelletje en dan kadootjes met wat lekkers.De kinderen er nooit in laten geloven. Gewoon iets aardigs voor elkaar. Elkaar een keertje verwennen. Dit jaar voor het eerst lootjes getrokken. Waarin ieder voor de ander een klein kadootje koopt. Met gedicht! Leuk die geheimzinnigheid in huis!
Verder nuttige dingen. ( handschoenen, sokken, pantoffels etc. Dingen die anders ook aangeschaft zouden worden) En een wat luxer iets. Boek, spelletje etc.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Sinterklaas

Bericht door samanthi »

Sheba schreef:Ook hier gewoon pakjesavond. Een spelletje en dan kadootjes met wat lekkers.De kinderen er nooit in laten geloven. Gewoon iets aardigs voor elkaar. Elkaar een keertje verwennen. Dit jaar voor het eerst lootjes getrokken. Waarin ieder voor de ander een klein kadootje koopt. Met gedicht! Leuk die geheimzinnigheid in huis!
Verder nuttige dingen. ( handschoenen, sokken, pantoffels etc. Dingen die anders ook aangeschaft zouden worden) En een wat luxer iets. Boek, spelletje etc.
Een Vriendje van mijn kleinzoon, die zijn schoen mag zetten, kreeg ook sokken erin, hij riep uit: Dat meen je niet, hier kan ik toch niet mee spelen? Hoe kan ie dat nou in mijn schoen doen!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Sinterklaas

Bericht door Sheba »

samanthi schreef:
Sheba schreef:Ook hier gewoon pakjesavond. Een spelletje en dan kadootjes met wat lekkers.De kinderen er nooit in laten geloven. Gewoon iets aardigs voor elkaar. Elkaar een keertje verwennen. Dit jaar voor het eerst lootjes getrokken. Waarin ieder voor de ander een klein kadootje koopt. Met gedicht! Leuk die geheimzinnigheid in huis!
Verder nuttige dingen. ( handschoenen, sokken, pantoffels etc. Dingen die anders ook aangeschaft zouden worden) En een wat luxer iets. Boek, spelletje etc.
Een Vriendje van mijn kleinzoon, die zijn schoen mag zetten, kreeg ook sokken erin, hij riep uit: Dat meen je niet, hier kan ik toch niet mee spelen? Hoe kan ie dat nou in mijn schoen doen!
:yahoo :haha
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Sinterklaas

Bericht door Orchidee »

De laatste jaren geven wij kerstavond elkaar een cadeautje.
Vaak "nuttige" dingen zoals: nieuw dagboek, nieuwe agenda etc.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Sinterklaas

Bericht door Luther »

Mannetje schreef:Ik wil een poging wagen
Om een ieder te vragen
Wat hij of zij dan toch wel vindt
Van aandacht geven aan de Sint.
Vier je het groots, of vier je het klein,
Of wil je er niet bij betrokken zijn?
Wat ons betreft, het blijft bij een nootje
En voor ieder een cadeautje.
Wij vieren het niet, doen ook niet de refovariant (pakjesavond) ervan.
Ergens op dit forum moet onze visie al wel staan, te vinden via de zoekfunctie. Die visie leidt ertoe dat ik het ook geheel en al oneens ben met wat @Mara schreef:
Mara schreef:... vind het gewoon een leuke Hollandse traditie. Niks mis mee.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Sinterklaas

Bericht door ZWP »

Zijn er reformatorische scholen waar ze Sinterklaas vieren?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Sinterklaas

Bericht door Wilhelm »

ZWP schreef:Zijn er reformatorische scholen waar ze Sinterklaas vieren?
Vieren , vieren, bij ons kregen ze dit jaar wel een chocolade letter.
Plaats reactie