Sinterklaas

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sinterklaas

Bericht door Mara »

Auto schreef:Als ik zo de reacties zie, dan lijkt het erop dat in Refo-nederland allerlei cultische activiteiten goed gepraat wordt en neem je een afstandelijke houding in voor je gezin dan wordt je verweten je kinderen beschermd op te voeden.
Als het pretpark slechts glijbanen heeft en voorzien wordt van stemmige muziek, mag het wel?
Ik lees hypocrisie, "wij doen dit niet, wij laten onze kinderen ver buiten dit alles".
Nee, maar dan doen ze het helemaal los van de ouders, later wel. Onvoorbereid.

We kregen hier eerder de aansporing om vooral in de goddeloze stad te gaan of blijven wonen. Want zo erg was het allemaal niet.
We doen gewoon onze ogen dicht als we langs de bios, de nachtclub, de dancing, het wietcafé fietsen.
Dan krijgen de kinderen tenminste er niks van mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Sinterklaas

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
Auto schreef:Als ik zo de reacties zie, dan lijkt het erop dat in Refo-nederland allerlei cultische activiteiten goed gepraat wordt en neem je een afstandelijke houding in voor je gezin dan wordt je verweten je kinderen beschermd op te voeden.
Als het pretpark slechts glijbanen heeft en voorzien wordt van stemmige muziek, mag het wel?
Ik lees hypocrisie, "wij doen dit niet, wij laten onze kinderen ver buiten dit alles".
Nee, maar dan doen ze het helemaal los van de ouders, later wel. Onvoorbereid.

We kregen hier eerder de aansporing om vooral in de goddeloze stad te gaan of blijven wonen. Want zo erg was het allemaal niet.
We doen gewoon onze ogen dicht als we langs de bios, de nachtclub, de dancing, het wietcafé fietsen.
Dan krijgen de kinderen tenminste er niks van mee.
Heb jij er geen bezwaar tegen als je kinderen of jij je bewust in een omgeving gaat brengen waar je onderste boven op zijn kop met duizelingwekkende vaart over allerlei grenzen heengaat. Waar er maar iets fout hoeft te gaan, je op zijn minst zwaargewond bent of erger?waar alles draait om de kik.

Jij hebt geen problemen met het feit dat je je oren schade toebrengt met kei-harde muziek? Waarin normaal denken niet mogelijk is? ( waarin dus uitgeschakelt wordt hetgeen de Heere ons gegeven heeft en beschadigt wordt, bewust, hetgeen de Heere geschapen heeft?
Waar om even richting Efteling te gaan attracties draaien rondom duistere machten? Of andere parken waar zulke muziek gedraaid wordt waarvan je weet dat het gewoon zo'n sfeer uitademde dat haaks op de Schrift staat? Waarin het alleen draait om gekker, harder, dwazer etc?

Natuurlijk kunnen de kinderen een aantal van die dingen ook gewoon in de stad tegenkomen. Overigens ook op menig dorpsfeest. Maar er is een verschil tussen bewust jezelf erin begeven. Of dat het op je pad komt.

En natuurlijk moet je je kinderen ertegen wapenen. Maar dat doe je niet door ze bewust in het kamp van de vijand te gooien. (M.i)
Tenminste ik geloof niet dat jij je kinderen bewust een bioscoop etc hebt laten bezoeken. Maar wel gezegd hebt waarom je er beter niet heen kunt gaan?

Wij gaan inderdaad ( en eerlijk waar ik klop echt niet op mijn borst ofzo) niet naar dit soort dingen. En weet je. Ze genieten van de glijbaan en de schommel. Waar we gewoon kunnen spreken met elkaar. En met elkaar bezig kunnen zijn. En als ik de jongeren op kamp zie. Zie ik ze genieten van roeien, kanoën. Hoeven ze echt niet naar een pretpark om vermaakt te worden.
En dit zijn jongeren die echt verse komen dan hun woonplaats.

Overigens Suggereer jd dat als je je kinderen ergens voor beschermt, ze 100 procent zeker het later wel gaan doen.

- dat is gewoon niet waar.
- er zijn er die dat inderdaad wel doen ( ik de is denk ik vooral waar het een botweg nee was, zonder onderbouwing)
- er zijn nu eenmaal kinderen die graag toch over grenzen gaan.
- maar als ze het doen, zullen ze weten waarom niet. En hebben ze wel meegekregen dat sommige dingen beter niet kunnen.
- hoeveel zeggen later niet. Mijn pa en ma hadden toch wel een ( beetje) gelijk?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sinterklaas

Bericht door Mara »

Sheba schreef: Heb jij er geen bezwaar tegen als je kinderen of jij je bewust in een omgeving gaat brengen waar je onderste boven op zijn kop met duizelingwekkende vaart over allerlei grenzen heengaat. Waar er maar iets fout hoeft te gaan, je op zijn minst zwaargewond bent of erger?waar alles draait om de kik.
Toen wij in de Efteling kwamen, was al dat geweld er nog niet en ze zouden daar echt niet in durven/mogen zelfs. (Vanwege gezondheidsredenen)
Sheba schreef:Jij hebt geen problemen met het feit dat je je oren schade toebrengt met kei-harde muziek? Waarin normaal denken niet mogelijk is? ( waarin dus uitgeschakeld wordt hetgeen de Heere ons gegeven heeft en beschadigd wordt, bewust, hetgeen de Heere geschapen heeft?
Keiharde muziek? Waar dan?
Er klonken zoetgevooisde koortjes in het sprookjespark met kinderliedjes.
Sheba schreef:n natuurlijk moet je je kinderen ertegen wapenen. Maar dat doe je niet door ze bewust in het kamp van de vijand te gooien.
Wel opmerkelijk dat op een forum iedereen het ontkent, terwijl je ze daar gewoon en masse tegenkomt.

Met een uitgebreide familie door het gehele land, heb ik het allang afgeleerd om te begrijpen waarom mensen iets niet doen, terwijl ze het andere gerust wel doen.
Wij zijn al zeker in geen 15 jaar (misschien wel langer) in een dergelijk park geweest, omdat ik het A te duur vind, B veel te druk en het van de kinderen niet meer hoefde.
Maar ik zie geen principieel verschil tussen een XL speeltuin en een gemiddeld pretpark. Wat je te gevaarlijk vindt, mijdt je gewoon.
Sheba schreef:dat is gewoon niet waar
Ik hoop het voor je.
Op de middelbare en daarna, verandert er het e.e.a. zul je zien.
Heb net het boek van M gelezen, daarin kun je in het begin al lezen wat er zo fout gaat in sommige gezinnen.
Niet het verbieden, maar meer de gedachte: mijn kind gaat het niet doen of doet zoiets niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10441
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Sinterklaas

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Sheba schreef: Heb jij er geen bezwaar tegen als je kinderen of jij je bewust in een omgeving gaat brengen waar je onderste boven op zijn kop met duizelingwekkende vaart over allerlei grenzen heengaat. Waar er maar iets fout hoeft te gaan, je op zijn minst zwaargewond bent of erger?waar alles draait om de kik.
Toen wij in de Efteling kwamen, was al dat geweld er nog niet en ze zouden daar echt niet in durven/mogen zelfs. (Vanwege gezondheidsredenen)
.
Twintig jaar geleden was er gewoon al de Python. Achtbaan. Nu is die best veilig, maar ik vermoed dat Sheba inderdaad richting achtbanen verwijst.

Ik vraag me af of een pretpark/XL-speeltuin nou echt nuttig is als je je kind de blijkbaar noodzakelijke confrontatie met het moderne leven mee wilt geven. Ik zie in ieder geval niet wat een achtbaan of iets dergelijks toevoegt aan belangrijke inzichten.

Verder geloof ik niet dat ieder kind in zijn middelbare schooltijd allerlei confrontatie zoekt. Ik ben in mijn hele leven nog niet in de bioscoop geweest. Heb ik iets gemist? Ik heb nog nooit een schietfilm bekeken. Begrijp ik nu het leven niet meer? Ik ben nog nooit dronken geweest (nog sterker: ik drink helemaal geen alcohol). Probleem?
En bovenstaande keuzes hebben niets te maken met een strikte opvoeding.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9188
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Sinterklaas

Bericht door parsifal »

Ik kan er nooit zo bij dat mensen die zonder helm fietsen, een rit in de achtbaan in Nederland onverantwoord vinden vanwege het gevaar.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mannetje
Berichten: 7734
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Sinterklaas

Bericht door Mannetje »

parsifal schreef:Ik kan er nooit zo bij dat mensen die zonder helm fietsen, een rit in de achtbaan in Nederland onverantwoord vinden vanwege het gevaar.
Waar gebeuren er per afgelegde meter de meeste ongelukken?
-
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sinterklaas

Bericht door Mara »

Zita schreef: Twintig jaar geleden was er gewoon al de Python. Achtbaan. Nu is die best veilig, maar ik vermoed dat Sheba inderdaad richting achtbanen verwijst.
Ik kan het me niet herinneren, maar de kinderen mochten er niet in, dus liepen we die sowieso voorbij.
Geen enkel park bestaat uit enkel achtbanen, althans in Nederland niet.
Maar waarom gaat een refoschool op schoolreis dan wel naar Duinrell, is dat minder schadelijk dan de Efteling?
Sorry hoor, maar ik begrijp deze slijperij echt niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Sinterklaas

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
Zita schreef: Twintig jaar geleden was er gewoon al de Python. Achtbaan. Nu is die best veilig, maar ik vermoed dat Sheba inderdaad richting achtbanen verwijst.
Ik kan het me niet herinneren, maar de kinderen mochten er niet in, dus liepen we die sowieso voorbij.
Geen enkel park bestaat uit enkel achtbanen, althans in Nederland niet.
Maar waarom gaat een refoschool op schoolreis dan wel naar Duinrell, is dat minder schadelijk dan de Efteling?
Sorry hoor, maar ik begrijp deze slijperij echt niet.
Ooit wel eens van Walibi gehoord, ooit wel eens de site bekeken van de Efteling? Welke sfeer ademt het uit? En dan niet beschuldigen van slijperij... :quoi

Verder ben ik wel benieuwd welke reformatorische school naar Duinrell is geweest.

(Los van het feit dat ik gruwel van dit soort parken, heb ik altijd begrepen dat dit de minst onschuldige ( groter) pretpark is. Geen over de kop gedoe etc...
Maar het is zeker niet iets wat ik als gezinsuitje zou kiezen.


Maar al zouden alle reformatorische scholen van Nederland er heen gaan. Dan nog blijf ik op het standpunt staan dat we niet naar dit soort dingen moeten willen.
Het feit dat een reformatorische school er heen gaat maakt iets voor mij ineens wel acceptabel.

Overigens dwalen we nu wel heel erg van het oorspronkelijke topic af.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Sinterklaas

Bericht door Sheba »

parsifal schreef:Ik kan er nooit zo bij dat mensen die zonder helm fietsen, een rit in de achtbaan in Nederland onverantwoord vinden vanwege het gevaar.
Als ik op de fiets ga, staat er geen bordje bij niet geschikt voor mensen met hartklachten, zwangere vrouwen, etc. hoef ik zelfs niet een gordel of stang om. En als ik een keer val met de fiets, is er niet direct een man over boord.
Ook kom ik er niet kotsmisselijk uit. Krijg ik er geen hogere adrelinegehalte door...
Maw. Dit is appels met peren vergelijken.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Sinterklaas

Bericht door Wim Anker »

Dat er kritiek is op de sfeer van de Efteling e.d. tegenwoordig is m.i legitiem. Het gezeur over achtbanen is m.i.onzin. Spreuken zegt het al, der jongelinfen sieraad is hun kracht. Dan is het normaal, een scheppjngsgave, dat een liefhebber geniet van de snelheid, de krachten enz. van zo'n apparaat. Dat mensen andere liefhebberijen hebben is natuurlijk prima. Maar laten we geen refotalmoed gaan bouwen geinitieerd door mensen die toevallig een hekel hebben aan fysieke activiteiten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Sinterklaas

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:Dat er kritiek is op de sfeer van de Efteling e.d. tegenwoordig is m.i legitiem. Het gezeur over achtbanen is m.i.onzin. Spreuken zegt het al, der jongelinfen sieraad is hun kracht. Dan is het normaal, een scheppjngsgave, dat een liefhebber geniet van de snelheid, de krachten enz. van zo'n apparaat. Dat mensen andere liefhebberijen hebben is natuurlijk prima. Maar laten we geen refotalmoed gaan bouwen geinitieerd door mensen die toevallig een hekel hebben aan fysieke activiteiten.
Ik snap hier geen sikkepit van, de Efteling vroeger ging alleen om sprookjes, heksen, toveren, magie, spookhuis waar de graven open gingen (ja ik ben er als kind en jongere ook geweest met school), dus... vroeger was kritiek net zo legitiem als nu met de achtbanen, Ik begrijp de jeugd echt wel, maar om het goed te keuren en/of aan te moedigen om het leven af te romen, ik weet niet of dit wel zo goed is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Sinterklaas

Bericht door Wim Anker »

samanthi schreef:
Wim Anker schreef:Dat er kritiek is op de sfeer van de Efteling e.d. tegenwoordig is m.i legitiem. Het gezeur over achtbanen is m.i.onzin. Spreuken zegt het al, der jongelinfen sieraad is hun kracht. Dan is het normaal, een scheppjngsgave, dat een liefhebber geniet van de snelheid, de krachten enz. van zo'n apparaat. Dat mensen andere liefhebberijen hebben is natuurlijk prima. Maar laten we geen refotalmoed gaan bouwen geinitieerd door mensen die toevallig een hekel hebben aan fysieke activiteiten.
Ik snap hier geen sikkepit van, de Efteling vroeger ging alleen om sprookjes, heksen, toveren, magie, spookhuis waar de graven open gingen (ja ik ben er als kind en jongere ook geweest met school), dus... vroeger was kritiek net zo legitiem als nu met de achtbanen, Ik begrijp de jeugd echt wel, maar om het goed te keuren en/of aan te moedigen om het leven af te romen, ik weet niet of dit wel zo goed is.
Die kritiek op de sfeer is terecht, als dat vroeger ook al zo was weet ik niet, zo goed ken ik het niet. Nu reageer ik op wat ik hier lees. De achtbaan an sich is gewoon leuke entertainment m.i.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sinterklaas

Bericht door Mara »

Sheba schreef: Ooit wel eens van Walibi gehoord, ooit wel eens de site bekeken van de Efteling? Welke sfeer ademt het uit? En dan niet beschuldigen van slijperij... :quoi
Omdat jij wel heel erg stelt dat we in de efteling niet horen, als christenen. Maar waar ligt die grens dan, bij Duinrell?
En dan zijn er wel meer dingen die we eigenlijk niet meer zouden moeten doen.
Als je naar het strand gaat op een zomerdag, weet je soms ook niet meer waar je kijken moet.
In een buitenzwembad met ligweide lig je naast het geschetter van een megablaster.
Als de middelbare school een middag gaat schaatsen, trekken de meiden wel een lange broek, daar krijgen ze dan toestemming voor.
Zou school dit dus beter niet organiseren?
Zo zie je maar, het is allemaal niet zo simpel.

De kinderen gaan voor een dag vermaak, op allerlei speeltoestellen. In Lunteren zijn ze na 2 x wel uitgekeken als ze ouder worden.
In een pretpark is zoveel ruimte en zoveel keus, je kunt er ook gewoon schommelen, glijden, wipwappen, ronddraaien, met een treintje mee, op paardjes, in autootjes enz.
Denk je nu echt dat een kind dan een verbintenis met het occulte gaat leggen?
Die van mij i.i.g. niet.
Maar ik begrijp dat ik er geen RFers tegen zal komen.

@Samanthi: het is mij totaal onbekend dat er graven open gaan daar.
En ik moedig het niet aan, ik zei alleen dat we er ook eens geweest waren toen de kinderen klein waren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Sinterklaas

Bericht door samanthi »

@Wim Anker
Het gaat niet om een speeltoestel, maar toch heb ik bezwaren, ik ben er nooit met mijn kinderen heen gegaan, maar heb hun toen zij op leeftijd kwamen niet bepreekt, wat is er op tegen? Zoals ik al zij het leven afromen, leuk,leuk, leuk, zover mogelijk meedoen, je laat je kinderen ook niet naar een kermis gaan, is er veel verschil?

@Mara
Vroeger bestond de Efteling alleen uit sprookjes, ik ben er geweest in de zomer nadat mijn vader overleden was dat is ruim 35 jaar geleden, ik ben er beroerd en ziek vandaan gekomen, het was toen de nieuwste attractie en ver voor het pretpark erbij kwam. Het occulte zit niet in het pretpark, maar in de sprookjes, kinderlijk onschuldig?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9188
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Sinterklaas

Bericht door parsifal »

Mannetje schreef:
parsifal schreef:Ik kan er nooit zo bij dat mensen die zonder helm fietsen, een rit in de achtbaan in Nederland onverantwoord vinden vanwege het gevaar.
Waar gebeuren er per afgelegde meter de meeste ongelukken?
Maar mensen fietsen vrij veel en er gebeuren vrij veel ongelukken met behoorlijk letsel dat makkelijk voorkomen kan worden als men niet te eigenwijs is om een helm te dragen. Ongelukken met achtbanen in west Europa zijn zeldzaam. Het hele idee van achtbanen e.d. is dat het eng lijkt, maar erg veilig is. Ik heb ook een hekel aan achtbanen en alleen in de winter draag ik een fietshelm.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie