Dankdag 2015

mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Dankdag 2015

Bericht door mulder »

Helemaal mee eens.. Het gaat om de zondagse samenkomsten. Nu is het in mijn kerkverband iets anders aangezien er op zondag nooit predikanten zijn. Daarom verplichten wij onze kinderen een aantal keer per jaar mee te gaan doordeweeks. Maar niet vaak hoor, dat is ook helemaal niet nodig: zoals gezegd wordt... Op zondag hoor je al zoveel stof tot nadenken!! Je zou met meer dan 2 diensten dan mee moeten gaan schrijven om het in praktijk te brengen en alles te onthouden...

Het probleem in de rechterzijde is dat er door predikanten tussen neus en lippen gezegd wordt dat de kerk de enige plek is om bekeerd te worden... Een keer minder in de kerk wordt zo gezien als een -misschien- gemiste kans op bekering. Velen zien zo de wekelijkse dienst als een verplichting om dan heel misschien bekeerd te worden. Ik zie het een verplichting omdat ik lid ben van de kerk en hou van de prediking, maar kinderen dwingen doordeweeks? Welnee, dat staat ook nergens in de Bijbel hoor....
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Dankdag 2015

Bericht door Panny »

Dat je door meer in de kerk te komen meer kans maak om bekeerd te worden is misschien ook een beetje een remonstrantse gedachte.

Je kan alleen vergeving ontvangen door als een zondaar tot Christus te komen.
Dan maakt het niet uit of je 10 keer of 10.000 keer in de kerk geweest ben.
Je kunt 10.000 keer in de kerk gezeten hebben zonder dat je ooit oprecht tot Christus gegaan bent.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2015

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Het was een mooie dankdag, wat is er veel om voor te danken!
@Dia; hoe weet je dat ouders laks zouden zijn???
Je kunt jongeren van 18 + niet meer dwingen om naar een kerkdienst te gaan en zeker niet doordeweeks.
Manipulatief zie ik het in mijn omgeving nog weleens gebeuren en die jongeren gaan dan om hun ouders tevreden te houden maar zelf hebben ze er niets (meer) mee, hun hart is ergens anders.
Dat is toch ook niet de weg, je kunt beter voor ze bidden!

Verstuurd vanaf mijn Lenovo A806 met Tapatalk
Daar zal de kerkenraad zich wel nader in verdiept hebben, en ik neem aan dat we de kerkenraad kunnen vertrouwen?
Dwingen is iets wat een aversie kan veroorzaken, maar in liefde nodigen: Kom ga met ons, en ik denk dat dit bij
enkele ouders best eens wat in gebreke kan blijven. Het is toch opvallend dat er zo weinig kinderen op de dank-
en biddagen in de kerk waren... Ik denk dat je dan als kerkenraad een goed besluit neemt om eventuele beletsels
weg te nemen.

Verder, ook als kinderen tegen hun zin mee moeten (of moeten we zeggen mogen) dan zijn ze in wat wel genoemd
is de werkplaats van de Heilige Geest. Daar wil de Heere het meest werken. Het is daarom nooit verkeerd om
onder het Woord te komen. Ik denk ik dat je dan als ouders wel met bewogenheid en liefde met de kinderen aan
je toevertrouwd moet omgaan, ook al zouden ze tegensputteren.

Ik hoor trouwens dat de jeugd veel mondiger is geworden. Niet ten goede hoor! Als men nu niet meer naar de kerk
wil zouden ze het zelfs niet meer om de ouders willen doen. Dat is hard, liefdeloos, verkilde liefde, de ouderen
ongehoorzaam, enz. wat op zich weer een teken des tijds is.

Trouwens, ik meende dat dit over Dankdag ging, maar goed het was dan even off topic. En als ik vragen mag,
want men zegt wel eens dat men van vragen wijs wordt, wat is: Lenova A806 met Tapatalk. Ik kan denk ik de
techniek niet meer goed bijhouden. Zou ik heel veel missen als ik dat ding om te versturen mis?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dankdag 2015

Bericht door Orchidee »

Goedemorgen @Dia, ook maar even offtopic antwoorden dan;)
Tapatalk is een app waarmee je gemakkelijk vanaf je smartphone, snel kan reageren op het forum.
Ik heb dus een Lenovo-smartphone en ik vergeet het vinkje weleens uit te zetten, anders zie je niet eens dat ik reageer vanaf mijn smartphone, met tapatalk;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Dankdag 2015

Bericht door dennis »

Bij ons een volle kerk gisteren. En dat is toch wel heel mooi. Ik ben het er mee eens dat een dankdag geen zondag is, maar het is toch wel een 'onderlinge bijeenkomst'. Een extra gelegenheid om het Woord te horen, voor jong en oud ...
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dankdag 2015

Bericht door Mara »

dennis schreef:Bij ons een volle kerk gisteren. En dat is toch wel heel mooi. Ik ben het er mee eens dat een dankdag geen zondag is, maar het is toch wel een 'onderlinge bijeenkomst'. Een extra gelegenheid om het Woord te horen, voor jong en oud ...
Het is ook een signaal naar de wereld!
We zijn gisteravond heel wat onverlichte kerken voorbij gereden. (Maar die krijgen hem op zondag al niet eens meer 2 x (half) gevuld.)
De moderne christen vind 1 keer wel genoeg, de rest van de zondag moet quality time zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9668
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Dankdag 2015

Bericht door merel »

Bij ons waren gisteren twee diensten. 's Middagts een echte kinderdienst, er was geen oppas dus de allerkleinsten zaten ook in de kerk. Ik vond het persoonlijk wel een uitdaging om de jongste stil te houden. Het lukte aardig met de nodige doosjes rozijnen en een knuffel, maar werd ook behoorlijk afgeleid van ouders die het gewoon lieten gebeuren en er weinig aan deden. De oudste twee konden de preek aardig navertellen en ook een aantal liederen meezingen.

Bij ons hebben ze tijdens dank en biddag een speciale collectie waar de kinderen ook actief bij betreokken waren. Nu werd er gevraagd of elk kind een 'blik' eten mee kon nemen voor de voedselpakketten die uitgedeeld worden in de wijk. De kinderen waren dus voor de dienst al bij ons de kast ingedoken om blikken te verzamelen en dat mocht tijdens de collecte naar voren gebracht worden
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Dankdag 2015

Bericht door Curatorium »

Mara schreef: Het is ook een signaal naar de wereld!
We zijn gisteravond heel wat onverlichte kerken voorbij gereden. (Maar die krijgen hem op zondag al niet eens meer 2 x (half) gevuld.)
Ook 's avonds? Dankdag wordt echt nog in heel veel kerken gehouden namelijk. Alleen 's avonds, want het is geen vrije dag.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Dankdag 2015

Bericht door emigrant »

Van mij mag de kerk, net als in de 16e eeuw, wel vaker bid- en dankdagen houden bij bepaalde actuele gebeurtenissen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dankdag 2015

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: We zijn gisteravond heel wat onverlichte kerken voorbij gereden. (Maar die krijgen hem op zondag al niet eens meer 2 x (half) gevuld.)
De moderne christen vind 1 keer wel genoeg, de rest van de zondag moet quality time zijn.
Het spijt me, maar ik vind zo'n verhaal toch wel erg klinken als "ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen..." enzovoort. Wat doen wij het toch goed, in tegenstelling tot al die anderen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Dankdag 2015

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: We zijn gisteravond heel wat onverlichte kerken voorbij gereden. (Maar die krijgen hem op zondag al niet eens meer 2 x (half) gevuld.)
De moderne christen vind 1 keer wel genoeg, de rest van de zondag moet quality time zijn.
Het spijt me, maar ik vind zo'n verhaal toch wel erg klinken als "ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen..." enzovoort. Wat doen wij het toch goed, in tegenstelling tot al die anderen.
Tsja... Ze bedoelt het misschien wel niet zo. Daar ga ik altijd maar vanuit. ;)
Laatst gewijzigd door JolandaOudshoorn op 06 nov 2015, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: RE: Re: Dankdag 2015

Bericht door Pimpelmees »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: We zijn gisteravond heel wat onverlichte kerken voorbij gereden. (Maar die krijgen hem op zondag al niet eens meer 2 x (half) gevuld.)
De moderne christen vind 1 keer wel genoeg, de rest van de zondag moet quality time zijn.
Het spijt me, maar ik vind zo'n verhaal toch wel erg klinken als "ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen..." enzovoort. Wat doen wij het toch goed, in tegenstelling tot al die anderen.
Ik heb de opmerking van Mara meer als een uitroep van teleurstelling gelezen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dankdag 2015

Bericht door eilander »

On-topic maar weer.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dankdag 2015

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: We zijn gisteravond heel wat onverlichte kerken voorbij gereden. (Maar die krijgen hem op zondag al niet eens meer 2 x (half) gevuld.)
De moderne christen vind 1 keer wel genoeg, de rest van de zondag moet quality time zijn.
Het spijt me, maar ik vind zo'n verhaal toch wel erg klinken als "ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen..." enzovoort. Wat doen wij het toch goed, in tegenstelling tot al die anderen.
Waarom spijt het je eigenlijk? :huhu
Ik heb even nagekeken op kerkdienst naluisteren, van de 31 kerken in Rotterdam had er slechts één een middagdienst!!
Ik neem aan dat de GerGem IJsselmonde ook dienst had, maar die is niet aangesloten op deze website.
Dat brengt de teller dan op 2.
Er waren wel enkele avonddiensten maar er waren meer bioscopen en theaters open!
Pimpelmees schreef:Ik heb de opmerking van Mara meer als een uitroep van teleurstelling gelezen.
Dank je!
Iedere keer denk je, het kan niet erger, nog een kerk gesloten, nog een kerk die maar 1 dienst heeft.
Ik liep in de supermarkt vanmorgen, daar schalde 538 door de speakers en het commentaar van de DJ's bij het nieuws over de zondagsrust was, dat deze toch wel achterhaald was. Iedereen moet toch zelf uitmaken wat en hoe laat hij iets organiseert?
En alsof het zondagsrust is als al die kerken (in Utrecht) om 10 uur beginnen, met al die mensen op pad en het gebeier van de klokken.
Dus dan mag een evenement ook best vroeg beginnen (dat mag nu nog niet).
De christenen in de stad worden straks opgejaagd wild.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dankdag 2015

Bericht door eilander »

eilander schreef:On-topic maar weer.
Plaats reactie