Dankdag 2015

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Dankdag 2015

Bericht door Panny »

Mara schreef:Ik liep in de supermarkt vanmorgen, daar schalde 538 door de speakers en het commentaar van de DJ's bij het nieuws over de zondagsrust was, dat deze toch wel achterhaald was. Iedereen moet toch zelf uitmaken wat en hoe laat hij iets organiseert?
En alsof het zondagsrust is als al die kerken (in Utrecht) om 10 uur beginnen, met al die mensen op pad en het gebeier van de klokken.
Dus dan mag een evenement ook best vroeg beginnen (dat mag nu nog niet).
De christenen in de stad worden straks opgejaagd wild.
opgejaagd wild?
Dit is gewoon een gevolg van democratie en vrijheid die we in Nederland kennen.
Daardoor kan een kleine minderheid christenen dus niet voor de meerderheid bepalen dat ze bijvoorbeeld op zondag allerlei dingen niet mogen doen.
Ik begrijp heel goed dat niet-christelijke mensen er zo over denken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dankdag 2015

Bericht door Mara »

Panny schreef:
Mara schreef:Ik liep in de supermarkt vanmorgen, daar schalde 538 door de speakers en het commentaar van de DJ's bij het nieuws over de zondagsrust was, dat deze toch wel achterhaald was. Iedereen moet toch zelf uitmaken wat en hoe laat hij iets organiseert?
En alsof het zondagsrust is als al die kerken (in Utrecht) om 10 uur beginnen, met al die mensen op pad en het gebeier van de klokken.
Dus dan mag een evenement ook best vroeg beginnen (dat mag nu nog niet).
De christenen in de stad worden straks opgejaagd wild.
opgejaagd wild?
Dit is gewoon een gevolg van democratie en vrijheid die we in Nederland kennen.
Daardoor kan een kleine minderheid christenen dus niet voor de meerderheid bepalen dat ze bijvoorbeeld op zondag allerlei dingen niet mogen doen.
Ik begrijp heel goed dat niet-christelijke mensen er zo over denken.
Ik begrijp het ook, ik hoor het heel vaak.
Maar mensen kopen/huren een huis pal naast een kerk en beginnen vervolgens na een jaar te klagen dat elke zondagmorgen die kerkklok wel erg irritant is.
Terwijl hun kermis pas na de middag open mag.

Maar goed, we dwalen af, dankdag is op woensdag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Dankdag 2015

Bericht door JolandaOudshoorn »

On topic: wat hebben we nog veel om te danken... (je zou dat bijna vergeten als je dit topic leest) Alleen het feit al dat je een gebouw hebt om op een woensdag (en zondag) samen te komen om God te eren.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dankdag 2015

Bericht door Mara »

Volgens de site beleven.org:
Een dankdag is een gebruik uit de Middeleeuwen. Er waren toen vaste bededagen. In 1578 werd bepaald dat er tijdens oorlog en andere rampen massaal gebeden en gedankt moest worden.

Een vaste dag om te danken werd in 1653 in Overijssel vastgesteld. Besloten werd om op de eerste woensdag van november te danken voor het gewas; het eten waarin iedereen dagelijks werd voorzien.

Toen de industrialisatie toenam, is de viering veranderd in dankdag voor gewas én arbeid.

Overijssel? Dan was het vast in Rijssen. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Dankdag 2015

Bericht door merel »

Mara schreef: Ik heb even nagekeken op kerkdienst naluisteren, van de 31 kerken in Rotterdam had er slechts één een middagdienst!!
Ik neem aan dat de GerGem IJsselmonde ook dienst had, maar die is niet aangesloten op deze website.
Dat brengt de teller dan op 2.
Er waren wel enkele avonddiensten maar er waren meer bioscopen en theaters open!
Pimpelmees schreef:Ik heb de opmerking van Mara meer als een uitroep van teleurstelling gelezen.
Dank je!
Iedere keer denk je, het kan niet erger, nog een kerk gesloten, nog een kerk die maar 1 dienst heeft..
Welke kerk was dat?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dankdag 2015

Bericht door Vorst »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:
Mara schreef: We zijn gisteravond heel wat onverlichte kerken voorbij gereden. (Maar die krijgen hem op zondag al niet eens meer 2 x (half) gevuld.)
De moderne christen vind 1 keer wel genoeg, de rest van de zondag moet quality time zijn.
Het spijt me, maar ik vind zo'n verhaal toch wel erg klinken als "ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen..." enzovoort. Wat doen wij het toch goed, in tegenstelling tot al die anderen.
Waarom spijt het je eigenlijk? :huhu
Ik heb even nagekeken op kerkdienst naluisteren, van de 31 kerken in Rotterdam had er slechts één een middagdienst!!
Ik neem aan dat de GerGem IJsselmonde ook dienst had, maar die is niet aangesloten op deze website.
Dat brengt de teller dan op 2.
Er waren wel enkele avonddiensten maar er waren meer bioscopen en theaters open!
Overdrijven is ook en vak en je bent slecht geïnformeerd blijkbaar.

Alle vier de GG's in Rotterdam hadden twee diensten. Tevens had de Maranathakerk twee diensten, en ook de CGK. Dus al minstens zes.
Overigens vraag ik me af wat het zegt als je twee keer een dienst organiseert. Maar dat terzijde.
Laatst gewijzigd door Vorst op 06 nov 2015, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dankdag 2015

Bericht door Vorst »

Dubbelpost
Laatst gewijzigd door Vorst op 06 nov 2015, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dankdag 2015

Bericht door Orchidee »

En ook de hhg Rotterdam-Kralingseveer had 2 diensten :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dankdag 2015

Bericht door Mara »

Vorst schreef:
Mara schreef:
Ik heb even nagekeken op kerkdienst naluisteren, van de 31 kerken in Rotterdam had er slechts één een middagdienst!!
Ik neem aan dat de GerGem IJsselmonde ook dienst had, maar die is niet aangesloten op deze website.
Dat brengt de teller dan op 2.
Er waren wel enkele avonddiensten maar er waren meer bioscopen en theaters open!
Overdrijven is ook en vak en je bent slecht geïnformeerd blijkbaar.
Goed lezen is ook een vak, zie het roodgemaakte.
De website die ik raadpleegde was deze http://www.kerkomroep.nl/#startpagina.php
Daarom zei ik ook dat hier waarschijnlijk niet alle kerken op aangesloten zijn.
Vorst schreef:Overigens vraag ik me af wat het zegt als je twee keer een dienst organiseert. Maar dat terzijde.
Dat mag je zelf bedenken.
::bye
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Dankdag 2015

Bericht door Curatorium »

Goede vrijdag zou 4 diensten op een dag verdienen, wanneer je voor 2 dankdag diensten bent.

Hoewel ik het eens ben met Mara dat er steeds minder kerken aan dankdag doen, moet ik zeggen dat het bij mij in de buurt (ook niet ver van Rotterdam, stedelijke onchristelijke omgeving) zeer meeviel. Tot aan bijna-vrijzinnige PKN gemeenten toe was er echt overal wel een avonddienst.
Maar uiteraard: steeds meer kerken stoppen met een aparte -doordeweekse- dankdag, zal er ook zeker mee te maken hebben dat het helaas geen officiële vrije dag is.
Aan de andere kant: vroeger bestonden activiteiten in een kerkelijke gemeente uit kerkdiensten bijwonen en een vrouwenvereniging en verder niets. Tegenwoordig heb je bijbelkringen (zeer positieve ontwikkeling), jeugdverenigingen, sommige kerken hebben een alphacursus enzovoorts. Hoewel iedereen zal zeggen dat het middelpunt van een gemeente de zondagse prediking is, is er toch een verschuiving waar te nemen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dankdag 2015

Bericht door Luther »

Curatorium schreef:Goede vrijdag zou 4 diensten op een dag verdienen, wanneer je voor 2 dankdag diensten bent.
Op z'n minst zouden er dan inderdaad twee diensten moeten zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Dankdag 2015

Bericht door Sheba »

Luther schreef:
Curatorium schreef:Goede vrijdag zou 4 diensten op een dag verdienen, wanneer je voor 2 dankdag diensten bent.
Op z'n minst zouden er dan inderdaad twee diensten moeten zijn.
Dat is bij ons ook de praktijk.
Verder heeft hervormd Rotterdam (ook de GB gemeenten Kralingen, Rotterdam Centrum en Hilligersberg.) altijd (maar) een dienst gehad met bid en dankdagen. Ben nu al heel wat jaartjes weg daar. Maar het was toen al jarenlange praktijk. Dus in die zin is het niet minder geworden.


@mara
En ook hier gaat de seculiere leefwereld gewoon door hoor op deze dagen. Er schalt dezelfde muziek uit de speakers van de supermarkt als in Rotterdam. Is de bevolking net zo verontwaardigd als de zondagsrust bewaard wordt enz.enz.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Dankdag 2015

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
Curatorium schreef:Goede vrijdag zou 4 diensten op een dag verdienen, wanneer je voor 2 dankdag diensten bent.
Op z'n minst zouden er dan inderdaad twee diensten moeten zijn.
Eigenlijk zou je de hele middag bij de Mattheus Passion moeten zitten, die dag.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dankdag 2015

Bericht door Vorst »

Luther schreef:
Curatorium schreef:Goede vrijdag zou 4 diensten op een dag verdienen, wanneer je voor 2 dankdag diensten bent.
Op z'n minst zouden er dan inderdaad twee diensten moeten zijn.
Daar hebben ze in veel kerken een prima oplossing voor: een stille week. Wij hebben dat ook. Maandag- t/m donderdagavond een korte wake, vrijdag een dienst met Heilig Avondmaal en zaterdagochtend een wake. De wake bestaat uit het zingen van enkele liederen, het lezen van een bijbelgedeelte, een korte meditatie en diverse stiltemomenten.
Ik ervaar het elk jaar als erg prettig.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dankdag 2015

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:
Curatorium schreef:Goede vrijdag zou 4 diensten op een dag verdienen, wanneer je voor 2 dankdag diensten bent.
Op z'n minst zouden er dan inderdaad twee diensten moeten zijn.
Eigenlijk zou je de hele middag bij de Mattheus Passion moeten zitten, die dag.
Dat kan mooi tussen de diensten door.
Hoewel: ik luister liever zelf de Mattheüs, dan dat ik ernaar toe ga. Het is altijd zo'n show.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie