Dankdag 2015

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Dankdag 2015

Bericht door JolandaOudshoorn »

Vandaag wordt op veel plaatsen Dankdag gevierd. Op Twitter is #dankdag zelfs trending.
Hoe bijzonder is het voor jullie om ieder jaar een dag apart te zetten voor Dankdag?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dankdag 2015

Bericht door Mara »

Ik vind het bijzonder dat wij nog 2 diensten hebben. Veel kerken in deze regio hebben alleen een avonddienst, maar de meeste kennen helemaal geen dankdag meer.
s'Middags houden vrijwel alle predikanten de preek eenvoudig, ze spreken de kinderen aan en de dienst duurt wat korter.
De avonddienst is in de regel (nog) goed bezet.
Maar ik zie mensen geen snippermiddag meer nemen. s'Middags zitten meest jonge moeders met kun kroost, de niet werkenden en ouderen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Dankdag 2015

Bericht door Zita »

Mara schreef:Ik vind het bijzonder dat wij nog 2 diensten hebben. Veel kerken in deze regio hebben alleen een avonddienst, maar de meeste kennen helemaal geen dankdag meer.
s'Middags houden vrijwel alle predikanten de preek eenvoudig, ze spreken de kinderen aan en de dienst duurt wat korter.
De avonddienst is in de regel (nog) goed bezet.
Maar ik zie mensen geen snippermiddag meer nemen. s'Middags zitten meest jonge moeders met kun kroost, de niet werkenden en ouderen.
Nu vind ik persoonlijk die middagdiensten die speciaal voor kinderen zijn altijd wat tegenvallen. De preek krijgt in de gemeenten waar ik een dergelijk verschijnsel heb meegemaakt erg weinig inhoud. De geschiedenis wordt naverteld en dat is het ongeveer.
Nu ben ik geen kind meer, en heb ik ook geen kind, dus dat scheelt waarschijnlijk erg in mijn waardering.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dankdag 2015

Bericht door eilander »

Bij ons vandaag nog geen dankdag. Maar het is absoluut een goede zaak om er extra bij stil te staan. De afgelopen tijd op het gebied van gezondheid en werk het nodige meegemaakt, en toch heeft de Heere alles goed gemaakt. Helaas moet je dan zelf zeggen: wat ga je makkelijk maar weer verder!
Voor echte dankbaarheid moet ik des te meer zien op de biddende en dankende Hogepriester.

Bij ons overigens wel twee "gewone diensten", 's morgens en 's avonds, en er is beide diensten een behoorlijke opkomst.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dankdag 2015

Bericht door Vorst »

Bij ons alleen een avonddienst (het heet hier dan ook 'dankstond' en geen 'dankdag').

Ik sta overigens neutraal tegenover dit soort dagen / stonden. Ik ga wel naar de dienst hoor. Maar volgens mij is het ooit voor een bijzondere gelegenheid ingesteld. En elke zondag is wat mij betreft bid- en dankdag.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dankdag 2015

Bericht door Mara »

Vorst schreef: En elke zondag is wat mij betreft bid- en dankdag.
Dat is op zich goed, maar vanmiddag heb ik toch de onderscheiding daarvan gehoord.
We kunnen 80 of 90 jaar dankbaar zijn voor alle goede gaven die God ons geschonken heeft, maar toch.... onbekeerd leven, niet rijk zijn in God.

De preek was uit Lukas 12, de rijke dwaas

Wat het land te zeggen heeft

Wat de mens te zeggen heeft

Wat God te zeggen heeft.


Zeer aan te bevelen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dankdag 2015

Bericht door Vorst »

Mara schreef:
Vorst schreef: En elke zondag is wat mij betreft bid- en dankdag.
Dat is op zich goed, maar vanmiddag heb ik toch de onderscheiding daarvan gehoord.
We kunnen 80 of 90 jaar dankbaar zijn voor alle goede gaven die God ons geschonken heeft, maar toch.... onbekeerd leven, niet rijk zijn in God. (...)
Dat is misschien zo (daar valt ook ene boom over op te zetten), maar daar doet het wel of niet houden van dergelijke dank- en biddagen toch niets aan toe of af?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dankdag 2015

Bericht door helma »

Onze dominee preekte vanmorgen het thema van de basisschool.
De dankdag van Jacob bij Bethel. 1. Herinnering 2. Reiniging 3. Toewijding. Dat was voor jong en oud een leerzame indringende preek.
Vanmiddag hadden we een preek over Joh. 16: 33; De troost van de Heere Jezus aan Zijn verdrukte kerk
Die troost is: 1. Aangevochten; 2. Moedgevend 3. Doeltreffend
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Dankdag 2015

Bericht door Panny »

Afbeelding
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2015

Bericht door -DIA- »

Vanmorgen bediende ds. het Woord uit
1 SAMUËL 15:13-31
met als uitgangspunt het middelste gedeelte van vers 9:
En Saul aanbad den HEERE...
Thema was:
SAUL'S DANKDAG TE GILGAL
1. Wie deze Dankdag houdt
2. Hoe hij deze Dankdag houdt
3. Met wie hij deze Dankdag houdt

Het was een aangrijoende preek. hoe Saul als koning werd verworpen.
Dat de HEERE van hem was geweken had hij misschien niet eens door.
Saul had Agag verschoond en de beste schapen en runderen enz.
Hij had ze niet verbannen, maar verschoond on ze de HEERE te offeren.
Dan krijgt Samuël een Woord Gods: Het berouwd Mij dat Ik Saul tot koning
gemaakt heb, dewijl hij zich van achter Mij heeft en Mijn woorden niet
bevestigd heeft, enz.
Als Samuël komt probeert hij zich te verontschuldigen, en zegt dat hij het
vee heeft verschoond om de HEERE te offeren.
Toen zeide Samuël: "Houdt op, zo zal ik u te kennen geven wat de HEERE
deze nacht tot mij gesproken heeft. Zie verder het vervolg van de geschiedenis
tot vers 31.
De toepassing op ons was dan ook een zeer ernstige waarschuwing.
PSALMEN:
Ps. 139:10,13
Ps. 50:3,5
Ps. 89:13? (weet het niet meer zeker)
Ps. 51:9

Ook de avonddienst stond in het teken van boete en een oproep tot bekering.
De tekst was uit
RICHTEREN 6:1-13,
en als uitgangspunt werd het 5e vers, het middelse gedeelde genomen;
Zij kwamen in menigte...
Als thema noemde ds.:
GELIJK DE SPRINKHANEN IN MENIGTE
1. Wie de sprinkhanen zendt
(een getergd God)
2. Wat de sprinkhanen doen
(alles werd genomen en Israël verarmt)
3. Waartoe de sprinkhanen gestuurd worden
(om Israël te verootnoedigen)
4. Hoe de sprinkhanen weggenomen werden
(als de Heere het geroep van de kinderen Israëls wil horen, en Hij Gideon tot hen zendt.
PSALMEN:
Ps. 81:10.13
Ps. 106:23,24
Ps. 78:17
Ps. 18:10
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dankdag 2015

Bericht door Luther »

Zita schreef:
Mara schreef:Ik vind het bijzonder dat wij nog 2 diensten hebben. Veel kerken in deze regio hebben alleen een avonddienst, maar de meeste kennen helemaal geen dankdag meer.
s'Middags houden vrijwel alle predikanten de preek eenvoudig, ze spreken de kinderen aan en de dienst duurt wat korter.
De avonddienst is in de regel (nog) goed bezet.
Maar ik zie mensen geen snippermiddag meer nemen. s'Middags zitten meest jonge moeders met kun kroost, de niet werkenden en ouderen.
Nu vind ik persoonlijk die middagdiensten die speciaal voor kinderen zijn altijd wat tegenvallen. De preek krijgt in de gemeenten waar ik een dergelijk verschijnsel heb meegemaakt erg weinig inhoud. De geschiedenis wordt naverteld en dat is het ongeveer.
Nu ben ik geen kind meer, en heb ik ook geen kind, dus dat scheelt waarschijnlijk erg in mijn waardering.
Wij maakten vanmiddag dit verschijnsel voor het eerst mee. Gelukkig bleef het niet bij een navertelling, maar was het ook voor volwassenen een inhoudsvolle preek.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2015

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Ik vind het bijzonder dat wij nog 2 diensten hebben. Veel kerken in deze regio hebben alleen een avonddienst, maar de meeste kennen helemaal geen dankdag meer.
s'Middags houden vrijwel alle predikanten de preek eenvoudig, ze spreken de kinderen aan en de dienst duurt wat korter.
De avonddienst is in de regel (nog) goed bezet.
Maar ik zie mensen geen snippermiddag meer nemen. s'Middags zitten meest jonge moeders met kun kroost, de niet werkenden en ouderen.
Bij ons wordt met het oog op de kinderen, de avonddienst al enige jaren wat vroeger gehouden dan op de zondagen, zodat de kinderen aanwezig kunnen zijn, en niemand een voorwendsel zou kunnen hebben dat de kinderen naar bed moeten.
Het bezoeken van weekdiensten door onze jongeren blijkt soms erg tegen te vallen. Ouders lijken te laks om ze mee te nemen onder het Woord, maar dit is een uitvlucht, want als er een uitvoering is van een van de koren komen ze wel massaal.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Dankdag 2015

Bericht door Panny »

We kunnen op dankdag beter dankbaar zijn voor wat we wel hebben in plaats van te klagen over wat er allemaal mis is. ;)

Wij hebben vandaag trouwens geen dankdag omdat we geen eigen dominee hebben.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Dankdag 2015

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef: Bij ons wordt met het oog op de kinderen, de avonddienst al enige jaren wat vroeger gehouden dan op de zondagen, zodat de kinderen aanwezig kunnen zijn, en niemand een voorwendsel zou kunnen hebben dat de kinderen naar bed moeten.
Het bezoeken van weekdiensten door onze jongeren blijkt soms erg tegen te vallen. Ouders lijken te laks om ze mee te nemen onder het Woord, maar dit is een uitvlucht, want als er een uitvoering is van een van de koren komen ze wel massaal.
In de Bijbel staat: gedenk den sabbatdag. Zeker, er staat ook dat je de onderlinge samenkomsten niet mag missen, maar de echte samenkomsten vinden al op de zondag plaats. Onze jongeren zitten al wekelijks in het kerkgebouw voor catechisatie en de jeugdvereniging. Ze hebben al moeite om twee diensten een aantal dagen later nog te kunnen herinneren, want dat is iets wat je gewoon zal moeten oefenen. Een keer extra kerk daarbij zal niet helpen. Ik vraag me sowieso af of zelfs als volwassene je 3 preken in een week kunt toepassen in je geestelijk- en praktisch leven. Oftewel; ik snap wel dat er niet veel jongeren komen en ik vraag me af of dat een probleem is.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dankdag 2015

Bericht door Orchidee »

Het was een mooie dankdag, wat is er veel om voor te danken!
@Dia; hoe weet je dat ouders laks zouden zijn???
Je kunt jongeren van 18 + niet meer dwingen om naar een kerkdienst te gaan en zeker niet doordeweeks.
Manipulatief zie ik het in mijn omgeving nog weleens gebeuren en die jongeren gaan dan om hun ouders tevreden te houden maar zelf hebben ze er niets (meer) mee, hun hart is ergens anders.
Dat is toch ook niet de weg, je kunt beter voor ze bidden!

Verstuurd vanaf mijn Lenovo A806 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie