Griekse crisis

Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Griekse crisis

Bericht door Wim Anker »

Auto schreef:
Wim Anker schreef:
Tja. m.i. moet een premier zich ook houden aan het 9e gebod. Maar blijkbaar zijn er hier ook vele forummers die menen dat het 9e gebod alleen geld in gelijkblijvende omstandigheden.
Er zijn er onder ons die het normaal vinden om degenen die over ons gesteld zijn te beledigen, zwart te maken en anderen de maat nemen. Voordat de Wet gebruikt wordt om een ander neer te knuppelen, denk eerst eens na voor zulke woorden in je mond te nemen.
Het is mij echt een aangelegen punt. Allerlei liegen en bedriegen wordt met zulke redeneringen goed gepraat. Ik vraag me eigenlijk ook af wat jouw redenen zijn om nu met een soort van "powerplay" mij de mond te willen snoeren?
En m.i. moet je e.e.a. goed begrijpen, ik bewonder dhr. Rutte om zijn capaciteiten, zijn verbale vermogen, zijn wendbaarheid, zijn "teflon" laag, zijn incasseringsvermogen en zijn intellect. Tegelijkertijd probeer ik niet de fout te maken om door z'n grote aaibaarheidsfactor en sympathieke uitstraling zijn gedrag - waarover de Schrift toch duidelijk een mening heeft - niet langs deze maatstaf te houden.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Griekse crisis

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:Meer respect voor Kees van der Staaij, die Rutte subtiel een woord uit Prediker voorhield, dat je beter niets kunt beloven; dan wel te beloven en niet waar te (kunnen) maken.
Kees van der Staaij wordt idd breed geaccepteerd en ik respecteer zijn beleefdheid en uiteraard!!!!!!!!!!!!! ga ik uit van zijn goede intenties. Onze visies verschillen echter wel. Ik weet niet of zijn acceptatie door de wereld zo positief is, om z'n subtiliteit wordt hij als "one of us" beschouwd door allerlei goddeloze mensen. Dat lijkt me toch niet zo'n goed teken.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Griekse crisis

Bericht door Auto »

Wim Anker schreef: Het is mij echt een aangelegen punt. Allerlei liegen en bedriegen wordt met zulke redeneringen goed gepraat. Ik vraag me eigenlijk ook af wat jouw redenen zijn om nu met een soort van "powerplay" mij de mond te willen snoeren?
En m.i. moet je e.e.a. goed begrijpen, ik bewonder dhr. Rutte om zijn capaciteiten, zijn verbale vermogen, zijn wendbaarheid, zijn "teflon" laag, zijn incasseringsvermogen en zijn intellect. Tegelijkertijd probeer ik niet de fout te maken om door z'n grote aaibaarheidsfactor en sympathieke uitstraling zijn gedrag - waarover de Schrift toch duidelijk een mening heeft - niet langs deze maatstaf te houden.
Het is op een identieke wijze reageren, omdat je vaak ongenuanceerd de Wet te pas en on te pas gebruikt. Geef argumenten bij het aanspreken, want ongenuanceerd zwart maken is ook niet iets wat een christen geoorloofd is.

En het is maar de vraag of iets wel of niet onder de noemer leugen gestopt kan worden en of forummers dat wel goedpraten en wijzen op een nuance.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Griekse crisis

Bericht door Ezen »

Luther schreef:
Auto schreef:
huisman schreef:
Hij was gisteren oneerlijk over zijn redenen om toen nee te zeggen en nu ja. Premier onwaardig. Hij verdient op dit dossier onze steun niet.
Euhm, hij sprak toen als partijleider, en gisteren als premier van het Koninkrijk der Nederlanden. Of je het er mee eens bent of niet, maar premier onwaardig kan je niet zeggen.
Inderdaad!
En grote woorden als 'premier onwaardig' slaan de discussie ook dood.
Meer respect voor Kees van der Staaij, die Rutte subtiel een woord uit Prediker voorhield, dat je beter niets kunt beloven; dan wel te beloven en niet waar te (kunnen) maken.
De premier heeft nog gejokt ook. Loog wel bedoel ik.
Hij verdedigde zich met aan te geven dat het nu wel erg verslechterd is ten opzichte van toen.
Dat klopt niet. Het is net zo erg.

En wat vd Staaij zei heeft niemand wat aan. Dat is mosterd na het diner.

Rutte heeft stemmen van Wilders gestolen en Samsom heeft stemmen van Roemer geleend. Nu zijn ze tot elkaar veroordeeld. Want verkiezingen willen ze ook allebei niet.
Spitten en niet moe worden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Griekse crisis

Bericht door Luther »

Kennelijk is hier ook alle nuance zoek!
Wat ik hier allemaal lees, hoor bij onderbuiktaal van SP en PVV thuis.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17344
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Griekse crisis

Bericht door huisman »

Luther schreef:Kennelijk is hier ook alle nuance zoek!
Wat ik hier allemaal lees, hoor bij onderbuiktaal van SP en PVV thuis.
Wat een rare verwijten aan mijn adres. Ik zeg hier precies hetzelfde als het hoofdcommentaar van het RD van vandaag. Ik begrijp niets van het ongenuanceerd verdedigen van een zeer liberale premier.
De dingen die hij goed doet prijs ik in hem maar zijn moedwillig verdraaien van de waarheid neem ik hem als premier van ons land dubbel kwalijk.

Lees het commentaar van het RD en reageer daar dan eens op.
Commentaar: Al te gemakkelijk breken van beloften schaadt de totale politiek

Het is in de Haagse arena bepaald geen nieuw thema: politici en hun gebroken verkiezingsbeloften. Toch was het opmerkelijk hoezeer in het woensdag gehouden Kamerdebat over het Europese steunpakket aan Griekenland bijna alle gedachte­wisselingen rond dit ene onderwerp cirkelden.

De aanleiding is bekend: premier Rutte heeft inmiddels als geen ander naam gemaakt als een politicus die zijn verkiezingsbeloften breekt. De PvdA was in de campagne van 2012 zo ongeveer staatsvijand nummer één. Rutte ging er na de verkiezingsuitslag meteen mee samenwerken. Elke Nederlander zou er, als de VVD in de regering kwam, 1000 euro op vooruitgaan. Slechts weinig burgers hebben dat in hun portemonnee gemerkt. En als klap op de vuurpijl: VVD-lijsttrekker Rutte beweerde in diezelfde campagne dat hij een nieuw Europees steunpakket voor Griekenland beslist niet zou steunen. Een krappe drie jaar later gaat hij akkoord met een royale EU-subsidie van maar liefst 86 miljard euro.


Dát er in het Kamerdebat van woensdag zozeer gefocust werd op deze gebroken belofte, had Rutte voor een deel aan zichzelf te wijten. Verstandig van de minister-president was dat hij recent uit eigen beweging al had toegegeven dat hij de belofte uit 2012 niet was nagekomen. Die ruiterlijke erkenning van enkele weken geleden maakte zijn uitgangspositie in het Kamerdebat van woensdag relatief gunstig. Immers, als iemand zijn fout al een- of tweemaal heeft betreurd, valt er voor zijn politieke tegenstanders niet zo veel eer meer aan te behalen om hem nogmaals met zijn neus in het stof te duwen.

Toch liep het woensdagmiddag anders. Doordat de 
premier zijn uitspraak van drie jaar geleden toch 
nog probeerde te vergoelijken door te stellen dat 
hij in het desbetreffende RTL-verkiezingsdebat alleen een verkeerde, want te positieve inschatting had gemaakt van de toe­komstige ontwikkelingen in Grieken­land, stortten 
alle oppositiewoord­voerders zich veront­waardigd op de minister-president. Nee! Het was niet zomaar een inschattings­foutje, niet primair een inhoudelijke misser, maar een bewuste elec­torale stunt, die uiteindelijk fataal is af­gelopen, 
riepen woensdagmiddag zijn critici in koor.

En gelijk hebben ze. Een politicus die parmantig gedane beloften in alle opzichten breekt, mág zich er niet van afmaken met frasen als: ik vind het vervelend, maar ja, dit hoort bij de politiek. Of: tja, andere politici moeten ook weleens ergens op terugkomen. Dat is te goedkoop en een rammelende redenatie.

Zijn politici beloftebrekers? Gelukkig in veel gevallen niet. In een gedegen onderzoek liet de politicoloog Robert Thomson in 1999 zien dat coalitiepartijen gemiddeld 57 procent van hun voornemens en beloften in beleid omzetten. Dat is niet zo’n heel slechte score.

Het beeld dat veel burgers van de politiek hebben, is echter helaas een stuk negatiever. En het jammere van escapades als die van Rutte is dat zij dít beeld versterken. Dat doet schade aan het totale politieke bedrijf en ondermijnt het gezag van de overheid. Dat moet –het zij met enige pijn opgeschreven– de minister-president van dit land zich wel aantrekken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Griekse crisis

Bericht door Luther »

Als we dan toch per se het woord 'onwaardig' moeten gebruiken: dit commentaar is het RD onwaardig! Het heeft een behoorlijk borrelpraatniveau.

Dat begint al met de stelling over de beloofde 1000 euro. Die 1000 euro is weliswaar niet helemaal gelukt, maar voor de helft zit de 1000 euro al in aangenomen plannen. Het vervolg zal in verlaging van de arbeidskorting ook grotendeels gerealiseerd kunnen worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17344
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Griekse crisis

Bericht door huisman »

Luther schreef:Als we dan toch per se het woord 'onwaardig' moeten gebruiken: dit commentaar is het RD onwaardig! Het heeft een behoorlijk borrelpraatniveau.

Dat begint al met de stelling over de beloofde 1000 euro. Die 1000 euro is weliswaar niet helemaal gelukt, maar voor de helft zit de 1000 euro al in aangenomen plannen. Het vervolg zal in verlaging van de arbeidskorting ook grotendeels gerealiseerd kunnen worden.
Alle serieuze kranten van vandaag hebben dezelfde analyse. Je bent nog trouwer aan Rutte dan zijn eigen partij.

En met kwalificaties zoals " borrelpraatniveau" help je de discussie ook niet .

Ik vind het een keurig commentaar op het debat van gisteren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Griekse crisis

Bericht door Zita »

Tsipras is intussen aan het aftreden.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Griekse crisis

Bericht door Wim Anker »

Here we go!!!!!
Breaking!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Griekse crisis

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:Als we dan toch per se het woord 'onwaardig' moeten gebruiken: dit commentaar is het RD onwaardig! Het heeft een behoorlijk borrelpraatniveau.

Dat begint al met de stelling over de beloofde 1000 euro. Die 1000 euro is weliswaar niet helemaal gelukt, maar voor de helft zit de 1000 euro al in aangenomen plannen. Het vervolg zal in verlaging van de arbeidskorting ook grotendeels gerealiseerd kunnen worden.
Alle serieuze kranten van vandaag hebben dezelfde analyse. Je bent nog trouwer aan Rutte dan zijn eigen partij.

En met kwalificaties zoals " borrelpraatniveau" help je de discussie ook niet .

Ik vind het een keurig commentaar op het debat van gisteren.
Het woord 'borrelpraat' heb ik gebruikt vanwege het woordgebruik, niet vanwege de inhoud van de mening.
Het NRC van vandaag is genuanceerder dan het RD. Ik vind de toon van het RD-commentaar niet bepaald overeenkomstig de gezagsgetrouwe houding die onder ons gebruikelijk is.

Trouwens vreemd dat je trouw aan Rutte wordt genoemd, als je het oneens bent met zijn critici.... :bobo
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17344
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Griekse crisis

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:Als we dan toch per se het woord 'onwaardig' moeten gebruiken: dit commentaar is het RD onwaardig! Het heeft een behoorlijk borrelpraatniveau.

Dat begint al met de stelling over de beloofde 1000 euro. Die 1000 euro is weliswaar niet helemaal gelukt, maar voor de helft zit de 1000 euro al in aangenomen plannen. Het vervolg zal in verlaging van de arbeidskorting ook grotendeels gerealiseerd kunnen worden.
Alle serieuze kranten van vandaag hebben dezelfde analyse. Je bent nog trouwer aan Rutte dan zijn eigen partij.

En met kwalificaties zoals " borrelpraatniveau" help je de discussie ook niet .

Ik vind het een keurig commentaar op het debat van gisteren.
Het woord 'borrelpraat' heb ik gebruikt vanwege het woordgebruik, niet vanwege de inhoud van de mening.
Het NRC van vandaag is genuanceerder dan het RD. Ik vind de toon van het RD-commentaar niet bepaald overeenkomstig de gezagsgetrouwe houding die onder ons gebruikelijk is.

Trouwens vreemd dat je trouw aan Rutte wordt genoemd, als je het oneens bent met zijn critici.... :bobo
Of nu het NRC zo veel anders concludeerde dan het RD betwijfel ik.
Ik heb nergens gehoord of gelezen dat men de verdediging van Rutte overnam. Niet in het parlement, niet in de serieuze pers ........alleen op het RF.
Je bent echt een beetje politiek aan het spookrijder Luther.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Griekse crisis

Bericht door Luther »

huisman schreef:Of nu het NRC zo veel anders concludeerde dan het RD betwijfel ik.
Ik heb nergens gehoord of gelezen dat men de verdediging van Rutte overnam. Niet in het parlement, niet in de serieuze pers ........alleen op het RF.
Je bent echt een beetje politiek aan het spookrijder Luther.
Het gaat er helemaal niet om of je de verdediging van Rutte overneemt. Het gaat erom of je daar grote woorden als leugen en bedrog aan ophangt. Iedereen snapt dat Rutte een verkiezingsbelofte gebroken heeft. Is dat erg? Wat mij betreft niet. Zo gaat dat met verkiezingsbeloften: die zijn alleen waar te maken als men de absolute meerderheid haalt. En zelfs dan word je nog door de omstandigheden ingehaald.
Maar het geeft wat mij betreft geen pas om mee te gaan in de woorden van Wilders en Roemer, en in de strategie van de oppositie 'Actie beschadiging premier'.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Griekse crisis

Bericht door refo »

Luther schreef:Kennelijk is hier ook alle nuance zoek!
Wat ik hier allemaal lees, hoor bij onderbuiktaal van SP en PVV thuis.
Waar heb je het over?
Bij verkiezingen zijn er beloften en beloften.
Rutte had gisteren kunnen zeggen: we stemmen tegen de steun, dat hebben we beloofd bij de verkiezingen.

Dat heeft weinig met 'actie beschadiging' te maken. Dat is pas een onderbuikopmerking. Je buigt dan alle argumenten van de ander om.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Griekse crisis

Bericht door Luther »

refo schreef:Bij verkiezingen zijn er beloften en beloften.
Rutte had gisteren kunnen zeggen: we stemmen tegen de steun, dat hebben we beloofd bij de verkiezingen.
Dat had hij inderdaad kunnen doen. Dat geeft een hoop binnenlands en Europees gedoe. Dus pragmatisch gezien snap ik wel dat men dat niet aandurft. Dat nog los van het feit dat er dan sprake is van enorm politiek gezichtsverlies in Europa, niet alleen voor Rutte, maar ook voor Dijsselbloem.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie