Passion

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Passion

Bericht door Mara »

DDD schreef:In ieder geval zet de Passion het lijden van Jezus als gespreksthema op de kaart.
Nou nee hoor. The Passion zet als gespreksthema het valse zingen of een goede performance van de Heere Jezus op de kaart.
Wel eens gehoord, al is het dan via via via via, dat er één mens tot bekering gekomen is door dit goddeloze spektakel?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Passion

Bericht door Dodo »

De Passion kan heel goed een schakel zijn in het tot geloof komen van mensen.
Vaak bestaat een bekeringsweg uit heel wat van zulke schakels.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Passion

Bericht door Mara »

Dodo schreef:De Passion kan heel goed een schakel zijn in het tot geloof komen van mensen.
Vaak bestaat een bekeringsweg uit heel wat van zulke schakels.
Hoe kan iemand die God loochent nu de Heere Jezus naspelen?
Als een acteur een dove of blinde na moet spelen, verdiept hij zich in die persoon, door bijvoorbeeld naar een blinden- of doveninstituut te gaan.
Ik heb van JdG helemaal niet kunnen lezen dat hij zich ook maar enigszins in de Bijbel heeft verdiept.
God slaat soms met een kromme stok recht ja, dat weet ik, maar dmv iemand die hem loochent?
Paulus kwam eerst zelf tot bekering, alvorens hij ging prediken!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Passion

Bericht door Dodo »

Zoals ik eerder al zei, bij de EO komen veel reacties op De Passion binnen, veel mensen die meer willen weten van God en de bijbel. Dat zijn gouden kansen.
En ik heb helemaal geen zin om het spul onder een loep te leggen en te ontleden wat er allemaal niet deugt. Laat iedereen maar in zijn eigen omgeving proberen een lichtje te zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Passion

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Zoals ik eerder al zei, bij de EO komen veel reacties op De Passion binnen, veel mensen die meer willen weten van God en de bijbel. Dat zijn gouden kansen.
En ik heb helemaal geen zin om het spul onder een loep te leggen en te ontleden wat er allemaal niet deugt. Laat iedereen maar in zijn eigen omgeving proberen een lichtje te zijn.
Ken je het gevaar van dwaallichten?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Passion

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:Zoals ik eerder al zei, bij de EO komen veel reacties op De Passion binnen, veel mensen die meer willen weten van God en de bijbel. Dat zijn gouden kansen.
En ik heb helemaal geen zin om het spul onder een loep te leggen en te ontleden wat er allemaal niet deugt. Laat iedereen maar in zijn eigen omgeving proberen een lichtje te zijn.
Ken je het gevaar van dwaallichten?
Ik ken wel het gevaar van voortdurend wijzen naar anderen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Passion

Bericht door Terri »

Dwaallichten.... ik denk dat we dat het eerst bij ons zelf moeten onderzoeken.
'Ben ik het Heere'?
Of eigenlijk, straal ik licht uit, zodat ik m'n naaste opwek om de Heere te gaan zoeken, want hoe 'krom' de Passion dan is, als dat toch het resultaat is( God zoeken) en wij nooit in ons leven iemand tot de Heere gebracht hebben moeten we zwijgen, of in ieder geval zeer bescheiden reageren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Passion

Bericht door Luther »

Dodo schreef:
Mara schreef:
Dodo schreef:Zoals ik eerder al zei, bij de EO komen veel reacties op De Passion binnen, veel mensen die meer willen weten van God en de bijbel. Dat zijn gouden kansen.
En ik heb helemaal geen zin om het spul onder een loep te leggen en te ontleden wat er allemaal niet deugt. Laat iedereen maar in zijn eigen omgeving proberen een lichtje te zijn.
Ken je het gevaar van dwaallichten?
Ik ken wel het gevaar van voortdurend wijzen naar anderen.
Dat is wel erg gemakkelijk. Nergens heb ik ontkend dat kromme stokken ook rechte slagen kunnen toebrengen. Maar dat wil niet zeggen dat je op grond van de Bijbel een kromme stok niet gewoon 'krom' mag noemen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Passion

Bericht door Mannetje »

Terri schreef:Dwaallichten.... ik denk dat we dat het eerst bij ons zelf moeten onderzoeken.
'Ben ik het Heere'?
Of eigenlijk, straal ik licht uit, zodat ik m'n naaste opwek om de Heere te gaan zoeken, want hoe 'krom' de Passion dan is, als dat toch het resultaat is( God zoeken) en wij nooit in ons leven iemand tot de Heere gebracht hebben moeten we zwijgen, of in ieder geval zeer bescheiden reageren.
Mogen wij wel rekenen vanuit het resultaat? De vraag is niet wat de Heere kan doen met de Passion, maar wat de Heere aan ons vraagt te doen. Dat openbaart Hij in Zijn Woord. En hoe je het wendt of keert, dat strookt niet met de Passion.

Ook in onze levenswandel hoeven wij niet te tellen hoeveel mensen wij tot Hem gebracht hebben. (Niet dat dat verlangen er niet zou zijn of zou behoren te zijn!) Ook daar is de vraag: heb je in getrouwheid je roeping, op de plaats waar je gesteld bent, vervuld?
Paulus mocht planten, dat was zijn roeping, Apollos mocht natmaken, dat was zijn roeping. De Heere gaf de wasdom, dat is Zijn werk.
-
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Passion

Bericht door Luther »

Mannetje schreef: Mogen wij wel rekenen vanuit het resultaat? De vraag is niet wat de Heere kan doen met de Passion, maar wat de Heere aan ons vraagt te doen. Dat openbaart Hij in Zijn Woord. En hoe je het wendt of keert, dat strookt niet met de Passion.
Natuurlijk mag dat. Ik meen dat op dergelijke wereldse festivals best van toepassing is: U ijvert wel, maar niet met verstand.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Passion

Bericht door Mannetje »

Ik begrijp je reactie niet helemaal...
Wat ik bedoelde te zeggen: mogen wij wel rekenen: er zijn x mensen met interesse bij gekomen, dus zal het een goede activiteit geweest zijn.
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Passion

Bericht door Mara »

Vanmorgen was ik aan het werk bij mensen die de tv hadden aanstaan, waarin Antoine Bodar zijn kritiek uitte op The Passion.
Verkorte weergave:

"Je ziet het ook bij de Paus Franciscus, die is populair, maar het kerkbezoek neemt niet toe.
The Passion is populair, maar het kerkbezoek neemt niet toe.
Het zijn 2 verschillende werelden. Het is een feestje, een soort songfestival, een spektakel, maar het beklijft niet, echt niet!
"

Waarop meneer Bodar felle kritiek te verwerken kreeg van een mediadeskundige. De R.K. was altijd al aan het zeuren over het uitbeelden van een dergelijk gebeuren.
Nu met de aanslagen op het netvlies, zullen er veel mensen op afkomen, die er troost uit zullen halen.
Het gaat immers over Geloof - Hoop - Liefde - Vergeving.
De beveiligingsmaatregelen zijn danig opgeschroefd.

Ook in de krant stond een interview met de bedenker van T.P.
Het is werkelijk heel verdrietig hoe hij over de Heere Jezus spreekt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Passion

Bericht door Desiree »

Onlangs zei een dominee dat het een verdund evangelie is, wat verteld wordt. Aan ons om de verdieping erin te brengen. Ik vond het een sterk argument. Het is wel een dominee die heel goed weet waarover hij spreekt en voor wie ik diep respect heb.

Ik heb meerdere keren naar de Passion gekeken en voor de zegen van de Heere gebeden.. Toen er om mijn mening werd gevraagd, heb ik gezegd dat ik iets meer het hele verhaal zou willen zien/horen. Toen ik de cd met alleen de muziek kreeg en dat alleen afdraaide, schrok ik wel. 'Papa' Koos heeft mij in Doorn wel iets anders opgevoed en ik vertrouw hem. Ik zou deze muziek anders niet draaien. Overigens steun ik de EO met hart en ziel.

Als ik niet de verdieping erin ga leggen, dan ga ik iets doen wat meer mijn cultuur is. Maar het is niet verkeerd om na te denken want waar kom je wereldse muziek niet tegen?

Goede dagen toegewenst!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Passion

Bericht door Terri »

Desiree schreef:Onlangs zei een dominee dat het een verdund evangelie is, wat verteld wordt. Aan ons om de verdieping erin te brengen. Ik vond het een sterk argument. Het is wel een dominee die heel goed weet waarover hij spreekt en voor wie ik diep respect heb.

Ik heb meerdere keren naar de Passion gekeken en voor de zegen van de Heere gebeden.. Toen er om mijn mening werd gevraagd, heb ik gezegd dat ik iets meer het hele verhaal zou willen zien/horen. Toen ik de cd met alleen de muziek kreeg en dat alleen afdraaide, schrok ik wel. 'Papa' Koos heeft mij in Doorn wel iets anders opgevoed en ik vertrouw hem. Ik zou deze muziek anders niet draaien. Overigens steun ik de EO met hart en ziel.

Als ik niet de verdieping erin ga leggen, dan ga ik iets doen wat meer mijn cultuur is. Maar het is niet verkeerd om na te denken want waar kom je wereldse muziek niet tegen?

Goede dagen toegewenst!
Jij met je gezin ook.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Passion

Bericht door huisman »

Excuses voor mijn stevige reactie maar de passion is geen verdund Evangelie maar een vals Evangelie.
Onvoorstelbaar als wij denken dat wij De gekruisigde Christus als entertainment mogen gebruiken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie