Passion

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Passion

Bericht door Tiberius »

Hier een bericht weggehaald dat tegen de forumregels is, plus een aantal reacties.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Passion

Bericht door Mara »

De EO berichtte eerder over een film die deze week uitkomt, Maria Magdalena.

Moet je deze film bijvoorbeeld als historisch waargebeurd verhaal zien? Dat wordt een lastige klus. Want zoveel staat er niet over Maria Magdalena in de Bijbel en over de exacte geschiedenis is dus weinig bekend. Dat betekent dat de filmmakers veel informatie voor hun film met behulp van hun eigen verbeelding moesten invullen. Zo zijn in de trailer al een aantal dingen te zien waarvan we weten dat ze niet zijn gebeurd. Jezus geeft Maria bijvoorbeeld de opdracht om vrouwen te dopen.

Jezus zegt in de trailer dus al dingen die niet in de Bijbel zijn terug te vinden. Dat roept de vraag op hoe die rol verder is ingevuld. Wordt vooral benadrukt dat Jezus een mens van vlees en bloed werd, of wordt naast deze menselijke kant bijvoorbeeld ook getoond hoe Jezus wonderen deed?

Tot slot is een vraag bij deze film is hoe de relatie tussen Maria en Jezus wordt getoond. Wordt de nadruk gelegd op een bijzondere vriendschap, of gesuggereerd dat er meer was dan dat?


Als Hollywood de hand op een bijbelverhaal legt, wordt er heel veel ingevuld. Opmerkelijk blijft toch de grote belangstelling voor de lijdenstijd. Het is blijkbaar artistiek interessant. Maar meer dan dat wordt het nooit.

https://visie.eo.nl/2017/12/kijk-traile ... -magdalena

In de krant kreeg hij maar 2 sterren overigens, omdat hij moeilijk te begrijpen is voor niet-bijbelkenners. Hoeveel wel-bijbelkenners hebben behoefte aan een dergelijke film?
Zelfs het tijdstip van uitbrengen, in de Stille Week, lijkt bewust gekozen en Nederland krijgt zodoende een overkill aan Passion-uitvoeringen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Passion

Bericht door Herman »

Jezus zegt in de trailer dus al dingen die niet in de Bijbel zijn terug te vinden.
En
omdat hij moeilijk te begrijpen is voor niet-bijbelkenners.
Dit lijkt me een inconsistentie.

Verder moet de media hier niet aan beginnen. Hoewel ik me realiseer dat ik ook met veel genoegen Ben Hur heb gelezen en meerdere andere boeken die op de grens van bijbelse realiteit en fantasie bewegen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Passion

Bericht door Mara »

Herman schreef:
Jezus zegt in de trailer dus al dingen die niet in de Bijbel zijn terug te vinden.
En
omdat hij moeilijk te begrijpen is voor niet-bijbelkenners.
Dit lijkt me een inconsistentie.

Verder moet de media hier niet aan beginnen. Hoewel ik me realiseer dat ik ook met veel genoegen Ben Hur heb gelezen en meerdere andere boeken die op de grens van bijbelse realiteit en fantasie bewegen.
De krant heeft een andere mening dan de EO.
Ik ben een paar keer begonnen in de boeken van Francine Rivers, maar het kan mij niet boeien. Er wordt zoveel ingevuld, hoe het zou kunnen geweest zijn. En je hebt allemaal toch je eigen beeld bij Petrus of Maria Magdalena.
Ik vind ook dat Jezus niet nagespeeld mag worden, alhoewel er een stroming is die zegt dat hij ook mens geweest is en dat Hij daarom afgebeeld mag worden.
De wereld ziet het puur als commercieel vermaak en dat vind ik nog het ergste.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Passion

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Ik ben een paar keer begonnen in de boeken van Francine Rivers, maar het kan mij niet boeien. Er wordt zoveel ingevuld, hoe het zou kunnen geweest zijn. En je hebt allemaal toch je eigen beeld bij Petrus of Maria Magdalena.
Die boeken vond ik dan wel mooi om te lezen. (Zelfs als man :) )
Evenals het boek "de brand van Rome" bijvoorbeeld.
https://www.bol.com/nl/f/de-brand-van-rome/30515411/
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Passion

Bericht door Reforok »

Stand vanmiddag in een cafetaria, zitten een aantal meiden met hun moeder uit te vogelen hoe dat nu precies zat met dat paasverhaal.
De dames hadden de passion gezien maar wisten weinig ervan, nu waren ze op zoek naar hoe het precies in elkaar stak :tilt
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Passion

Bericht door DDD »

@Mara:

Heb je en bron voor jouw stelling dat wereld de Passion zou zien als puur vermaak? Ik denk eerder dat de hoofdstroom in onze samenleving het overwegend als slimme evangelisatie ziet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Passion

Bericht door Mara »

DDD schreef:@Mara:

Heb je en bron voor jouw stelling dat wereld de Passion zou zien als puur vermaak? Ik denk eerder dat de hoofdstroom in onze samenleving het overwegend als slimme evangelisatie ziet.
De bron is: luister hoe "de sterren die acteren in dit spektakel" erover spreken. Hoe de luisteraars dit meemaken.
Het is godonterend! Ieder jaar opnieuw. Ik probeer alle nieuws rondom dit goddeloze spektakel zoveel als mogelijk te mijden, maar je hoort en ziet er soms ongewild iets van, omdat je in een winkel loopt waar de radio aanstaat, of je passeert mensen die erover staan te praten.
Op donderdagavond speelt de acteur alsof hij Jezus is, ik begreep dat hij bovenop de tempel van de griekse godenzonen heeft gestaan.
En de dag erna of de dag daarna, Paljas in het theater of zo?
Als ik nog eens de preek van Goede Vrijdag overdenk, KAN dit gewoon nooit onder Gods goedkeuring plaatsvinden, wel onder Zijn toelating blijkt nu.
Toen Jezus begraven werd, waren zijn discipelen er niet eens bij! Het waren 2 "nachtdiscipelen", Nicodemus en Jozef van Arimathea, die hem begroeven. Die later nog eruit gegooid werden bij hun vrome medebroeders.
Die joelende en zogenaamde ontroerde mensen, stonden onder aan de berg, te roepen en te schreeuwen.
Hoezo volksvermaak dan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Passion

Bericht door eilander »

DDD schreef:@Mara:

Heb je en bron voor jouw stelling dat wereld de Passion zou zien als puur vermaak? Ik denk eerder dat de hoofdstroom in onze samenleving het overwegend als slimme evangelisatie ziet.
Mijn collega had het helemaal gezien. Hij vond het vreemd dat ik er niet naar gekeken had, en ik vond het vreemd dat hij ernaar gekeken had aangezien hij haaks op het evangelie staat. Het kwam niet bij hem op dat het iets met evangelisatie te maken had.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: RE: Re: Passion

Bericht door BJD »

eilander schreef:
DDD schreef:@Mara:

Heb je en bron voor jouw stelling dat wereld de Passion zou zien als puur vermaak? Ik denk eerder dat de hoofdstroom in onze samenleving het overwegend als slimme evangelisatie ziet.
Mijn collega had het helemaal gezien. Hij vond het vreemd dat ik er niet naar gekeken had, en ik vond het vreemd dat hij ernaar gekeken had aangezien hij haaks op het evangelie staat. Het kwam niet bij hem op dat het iets met evangelisatie te maken had.
Ik heb echt de meest tegengestelde ervaring. Als enige christen op m’n werk heb ik juist rond de tijd van de passion de meeste gesprekken over geloof. Menig coll wil er dan toch meer van weten.

En ik denk er ook het zijne van maar ja, wie ben ik, met m’n eigen gekleurde achtergrond.. Als ik die vrouw zag die het kruis droeg hoor getuigen waarom ze dat doet, moet ik daar dan een hard oordeel over vellen?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Passion

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:@Mara:

Heb je en bron voor jouw stelling dat wereld de Passion zou zien als puur vermaak? Ik denk eerder dat de hoofdstroom in onze samenleving het overwegend als slimme evangelisatie ziet.
Mijn collega had het helemaal gezien. Hij vond het vreemd dat ik er niet naar gekeken had, en ik vond het vreemd dat hij ernaar gekeken had aangezien hij haaks op het evangelie staat. Het kwam niet bij hem op dat het iets met evangelisatie te maken had.
Eerlijk gezegd vraag ik me af of je het wel goed begrepen hebt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Passion

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:@Mara:

Heb je en bron voor jouw stelling dat wereld de Passion zou zien als puur vermaak? Ik denk eerder dat de hoofdstroom in onze samenleving het overwegend als slimme evangelisatie ziet.
Mijn collega had het helemaal gezien. Hij vond het vreemd dat ik er niet naar gekeken had, en ik vond het vreemd dat hij ernaar gekeken had aangezien hij haaks op het evangelie staat. Het kwam niet bij hem op dat het iets met evangelisatie te maken had.
Eerlijk gezegd vraag ik me af of je het wel goed begrepen hebt.
Goeie vraag, maar de vraag wint aan kracht als er ook enige duiding bij staat.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Passion

Bericht door DDD »

Je schrijft: "Het kwam niet bij hem op etc." Het is de vraag of jouw conclusies juist zijn. Maar het verhaal is te beknopt om het met meer zekerheid te kunnen zeggen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Passion

Bericht door eilander »

DDD schreef:Je schrijft: "Het kwam niet bij hem op etc." Het is de vraag of jouw conclusies juist zijn. Maar het verhaal is te beknopt om het met meer zekerheid te kunnen zeggen.
Mijn conclusies zijn juist omdat ze gebaseerd zijn op een expliciete vraag van mij. Hij is niet christelijk opgevoed, maar heeft door omstandigheden vroeger wel veel meegekregen van het christendom. Daarom vond hij het ook wel interessant, en mooi uitgevoerd.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Passion

Bericht door DDD »

Dus hij heeft expliciet gezegd dat hij niet heeft kunnen bedenken dat de EO dit doet om het Evangelie/christendom dichter bij mensen te brengen? Dat is dan mijns inziens een zeldzaam interessant persoon.
Plaats reactie