Passion

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Passion

Bericht door -DIA- »

Toch een punt wat het RD lijkt te vergeten als ze dit schrijven:

Blijft natuurlijk wel één belangrijk punt. De initiatiefnemers zeggen The Passion te organiseren uit bewogenheid met seculiere medemensen. Die intentie is zeker positief te noemen. Hebben de reformatorische christenen die bezwaar maken tegen het gebeuren in Amersfoort ook die intentie? Zo ja, wat doen ze dan concreet? Er lopen wel duizenden onwetenden rond.

De journalisten en opiniemakers van het RD, die dat wel konden weten, vergeten dat het niet in de eerste plaats ons activisme is.
Van de week werd een oud-ouderling begraven, en in de rouwdienst merkte de dominee op: er is weer een bidder van de aarde weggenonen. Nu schrijft de krant: Er lopen zoveel onwetenden rond.... Wat doen christenen concreet?

Ik vraag me af wat het RD onder 'christenen' verstaat? Alle uitwendige belijders? Of degenen die van Boven bidden hebben geleerd, en die een binnenkamer kennen, die land, volk en kerk nog opdragen? We kunnen veel activiteit tentoonspreiden, op zich niet verkeerd, maar zeg nu eens, RD, moet onze actie het alleen doen? Wat zou ons beter passen: Activisme of gebed van een volk dat bidden heeft geleerd?

Toen het RD nog klein was, om zo te zeggen, een kind, nog afhankelijk, toen wisten ze dat wel. Maar ik hoor de laatste jaren steeds minder die oud-reformatorische gedachten helder doorklinken. En een steeds meer menselijk activistisch denken klink ook in een vanouds reformatorisch dagblad door. Dit loopt in feite parallel aan de verschuivingen die we ook binnen de SGP zien.

Het doet me ook denken aan de koers van Dagblad Trouw, dat aan leiband liep van de Gereformeerde Kerken (synodaal) en de ARP. Samen gleden ze echter van de plek, en dáár lag de oorsprong van de nood om een nieuwe echt christelijke krant op te richten. We hebben deze geschiedenis deels nog bewust meegemaakt.

Ik zie zelfs wel paralellen met de synode van Dordt: Wat bedoel ik? Daar zijn de remonstranten de deur gewezen, en nu zien we ze door de achterdeur weer binnenkomen. Toen over de oprichting van de krant werd gesproken was een ook groep die een breder christelijke krant wilden. Die zijn ook de deur gewezen, en zijn voor zichzelf begonnen: Resultaat was het 'reformatorisch opinieblad KOERS'.

Waarom toen deze mensen de deur gewezen, en nu dat geluid zelf naar buiten brengen? Is dat om commerciële redenen, of is dat misschien omdat de oud-reformatorische mensen minder worden? Of echte afhankelijke bewogenheid?

We moeten misschien wel zeggen dat de intentie van de initiatiefnemers wel goed zou kunnen zijn (omdat zij zelf niet anders weten) maar dat dit een vrijwel geheel geseculariseerd land en volk toch niet redt, maar juist verder van het oud-reformatorische denken afbrengt.

Niet onze uitwendige activiteiten zijn het belangrijkst, maar juist het gebed in de binnenkamer. Dat gaat in stilte. We lezen ook dat toen de tempel werd gebouwd, er geen geluiden werden gehoord van hamers of iets dergelijks. Heeft dit een diepere betekenis?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Passion

Bericht door Curatorium »

Het gaat hier helemaal niet om activisme. Dat je weer het bekende verhaal uitspuwt over de ARP en de Gereformeerde kerken, prima, maar dat heeft niets met het artikel te maken. En oud-reformatorisch denken? Kom nou toch, hoe kom je er op. Het artikel geeft duidelijk (kort) aan wat er mis is met de Passion. Wel wordt er bij aangegeven dat wij als reformatorische mensen ook bewogenheid met de seculiere medemens moeten hebben en misschien ook eens iets laagdrempeligs kunnen organiseren. Dat is niet activistisch, dat is onze opdracht. En onze opdracht is niet alleen bidden, sla de Bijbel er maar op na.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Passion

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Het gaat hier helemaal niet om activisme. Dat je weer het bekende verhaal uitspuwt over de ARP en de Gereformeerde kerken, prima, maar dat heeft niets met het artikel te maken. En oud-reformatorisch denken? Kom nou toch, hoe kom je er op. Het artikel geeft duidelijk (kort) aan wat er mis is met de Passion. Wel wordt er bij aangegeven dat wij als reformatorische mensen ook bewogenheid met de seculiere medemens moeten hebben en misschien ook eens iets laagdrempeligs kunnen organiseren. Dat is niet activistisch, dat is onze opdracht. En onze opdracht is niet alleen bidden, sla de Bijbel er maar op na.
Oké, dat is duidelijk. Dit denken past niet meer op forum? Mijn eigen schuld, moet ik maar niet zo "eigenwijs" zijn en eens wat meer met de massa meelopen? Bedoelt u dat? Verder vind ik, maar dat aan mij liggen, juist omdat ik u hier hoor, dat het niet zo heel vriendelijk getoonzet is. Als ik dat mis heb, dat moet dat echt eerlijk zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Passion

Bericht door Martijn »

-DIA- schreef:Toch een punt wat het RD lijkt te vergeten als ze dit schrijven:

Blijft natuurlijk wel één belangrijk punt. De initiatiefnemers zeggen The Passion te organiseren uit bewogenheid met seculiere medemensen. Die intentie is zeker positief te noemen. Hebben de reformatorische christenen die bezwaar maken tegen het gebeuren in Amersfoort ook die intentie? Zo ja, wat doen ze dan concreet? Er lopen wel duizenden onwetenden rond.

De journalisten en opiniemakers van het RD, die dat wel konden weten, vergeten dat het niet in de eerste plaats ons activisme is.
Van de week werd een oud-ouderling begraven, en in de rouwdienst merkte de dominee op: er is weer een bidder van de aarde weggenonen. Nu schrijft de krant: Er lopen zoveel onwetenden rond.... Wat doen christenen concreet?

Ik vraag me af wat het RD onder 'christenen' verstaat? Alle uitwendige belijders? Of degenen die van Boven bidden hebben geleerd, en die een binnenkamer kennen, die land, volk en kerk nog opdragen? We kunnen veel activiteit tentoonspreiden, op zich niet verkeerd, maar zeg nu eens, RD, moet onze actie het alleen doen? Wat zou ons beter passen: Activisme of gebed van een volk dat bidden heeft geleerd?

Toen het RD nog klein was, om zo te zeggen, een kind, nog afhankelijk, toen wisten ze dat wel. Maar ik hoor de laatste jaren steeds minder die oud-reformatorische gedachten helder doorklinken. En een steeds meer menselijk activistisch denken klink ook in een vanouds reformatorisch dagblad door. Dit loopt in feite parallel aan de verschuivingen die we ook binnen de SGP zien.

Het doet me ook denken aan de koers van Dagblad Trouw, dat aan leiband liep van de Gereformeerde Kerken (synodaal) en de ARP. Samen gleden ze echter van de plek, en dáár lag de oorsprong van de nood om een nieuwe echt christelijke krant op te richten. We hebben deze geschiedenis deels nog bewust meegemaakt.

Ik zie zelfs wel paralellen met de synode van Dordt: Wat bedoel ik? Daar zijn de remonstranten de deur gewezen, en nu zien we ze door de achterdeur weer binnenkomen. Toen over de oprichting van de krant werd gesproken was een ook groep die een breder christelijke krant wilden. Die zijn ook de deur gewezen, en zijn voor zichzelf begonnen: Resultaat was het 'reformatorisch opinieblad KOERS'.

Waarom toen deze mensen de deur gewezen, en nu dat geluid zelf naar buiten brengen? Is dat om commerciële redenen, of is dat misschien omdat de oud-reformatorische mensen minder worden? Of echte afhankelijke bewogenheid?

We moeten misschien wel zeggen dat de intentie van de initiatiefnemers wel goed zou kunnen zijn (omdat zij zelf niet anders weten) maar dat dit een vrijwel geheel geseculariseerd land en volk toch niet redt, maar juist verder van het oud-reformatorische denken afbrengt.

Niet onze uitwendige activiteiten zijn het belangrijkst, maar juist het gebed in de binnenkamer. Dat gaat in stilte. We lezen ook dat toen de tempel werd gebouwd, er geen geluiden werden gehoord van hamers of iets dergelijks. Heeft dit een diepere betekenis?
Het is toch bid en werkt? Iedere dag bidden of er mensen je pad van die dag mogen kruisen om met ze te kunnen praten over het evangelie.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Passion

Bericht door Martijn »

We kunnen hier met elkaar blijven discussiëren over de Passion(vanuit onze belevingswereld is daar niets mis mee). Maar gaan we dit ook gebruiken om met onze naaste in gesprek te gaan daarover? Bijvoorbeeld een collega die er volgende week over begint in de pauze en waardoor je op die manier er bij aan kan sluiten of misschien later 1 op 1 er over doorgaan. Ook al zijn we het niet eens met dit evenement laten we het dan toch maar gebruiken.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Passion

Bericht door Auto »

Martijn schreef:We kunnen hier met elkaar blijven discussiëren over de Passion(vanuit onze belevingswereld is daar niets mis mee). Maar gaan we dit ook gebruiken om met onze naaste in gesprek te gaan daarover? Bijvoorbeeld een collega die er volgende week over begint in de pauze en waardoor je op die manier er bij aan kan sluiten of misschien later 1 op 1 er over doorgaan. Ook al zijn we het niet eens met dit evenement laten we het dan toch maar gebruiken.
Geen enkel probleem er is inmiddels zoveel over geschreven dat je eenvoudig kan vertellen waar het wel om gaat op Goede Vrijdag en wat Pasen betekent en dat de hele uitvoering van de Passion verschrikkelijk is. Dan kan je inderdaad mooie gesprekken hebben en merk je dat er ook herkenning is.
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Passion

Bericht door Erik »

Erik schreef:---knip--- Reclame voor deze blasfemische troep niet toegestaan
---knip--- geen discussies over het modbeleid
Fleurtje
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2016, 21:56
Locatie: Rotterdam

Re: Passion

Bericht door Fleurtje »

Ik vond het wel erg mooi, sprekender dan de meeste kerkdiensten die ik heb gehoord. Waar ik wel benieuwd naar ben... Wat is er dan zo fout aan? Dat begrijp ik nml nogsteeds niet...?? Groetjes Fleur
Altijd in voor een praatje, dus schroom niet en contact me! :d
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Passion

Bericht door -DIA- »

Fleurtje schreef:Ik vond het wel erg mooi, sprekender dan de meeste kerkdiensten die ik heb gehoord. Waar ik wel benieuwd naar ben... Wat is er dan zo fout aan? Dat begrijp ik nml nogsteeds niet...?? Groetjes Fleur
Ik zou wel wat kunnen en willen zeggen... Maar ik zie er maar van af...
Ik zeg al veel te veel. Daarom is het beter om maar eens te zwijgen.
Houdt me even scherp!
En dan hopen we dat anderen ook scherp zijn wat opmerken betreft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Passion

Bericht door Terri »

Fleurtje schreef:Ik vond het wel erg mooi, sprekender dan de meeste kerkdiensten die ik heb gehoord. Waar ik wel benieuwd naar ben... Wat is er dan zo fout aan? Dat begrijp ik nml nogsteeds niet...?? Groetjes Fleur
Iedereen heeft zo z'n redenen, voor mijzelf is het na spelen van de Heere Jezus een brug te ver.
Ik kan het niet zo goed uitleggen, want zelfs met de Mattheus Passion, hoe bijzonder mooi ik dat ook vind, blijft het wat onbehaaglijk, als ik iemand de spreekstem van Jezus zie/hoor vertolken.
Maar hoe je dit nu goed kan uitleggen? Ik weet het niet......
Ik heb sowieso ook veel moeite met het afbeelden van de Heere Jezus, want....dat is Hij niet!
De Heere Jezus is niet alleen een bijzondere persoon uit de Bijbel, maar Hij is ook God, dus heilig!
Maar nogmaals, dit is heel persoonlijk en niet veroordelend naar een ander die er blijkbaar wel geestelijk door geraakt wordt, maar mijn motivatie komt vanuit een innerlijke weerstand.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Passion

Bericht door Mara »

Fleurtje schreef:Ik vond het wel erg mooi, sprekender dan de meeste kerkdiensten die ik heb gehoord. Waar ik wel benieuwd naar ben... Wat is er dan zo fout aan? Dat begrijp ik nml nogsteeds niet...?? Groetjes Fleur
Mijn bezwaar ligt grotendeels in het feit dat het lijden en sterven van de Heere Jezus nooit gevoeld en beleefd kan worden en nagespeeld wordt door een acteur die niet in God gelooft.
De liedjes die daarbij gezongen worden zijn popliedjes en hebben niets met Goede Vrijdag te maken.
Ik blijf er bewust verre van.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Passion

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Fleurtje schreef:Ik vond het wel erg mooi, sprekender dan de meeste kerkdiensten die ik heb gehoord. Waar ik wel benieuwd naar ben... Wat is er dan zo fout aan? Dat begrijp ik nml nogsteeds niet...?? Groetjes Fleur
Het is vermaak, dat spreekt meestal wel aan, dat is iets totaal anders dan een preek.
Het sticht niet, ja onrust.

En Gods woord zegt dat het geloof is uit het gepreekte woord van God.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Passion

Bericht door Desiree »

Fleurtje schreef:Ik vond het wel erg mooi, sprekender dan de meeste kerkdiensten die ik heb gehoord. Waar ik wel benieuwd naar ben... Wat is er dan zo fout aan? Dat begrijp ik nml nogsteeds niet...?? Groetjes Fleur
Ik heb de laatste keer (nog) niet bekeken. Dus vind het lastig om te reageren.. maar een poging.

Het is bedoeld als evangelisatiemiddel. Dat er van alles bijkomt is ws handig maar bijzaak. En ieder geeft zijn mening en die zijn nogal verschillend.

Ik kom de opmerking meer tegen, in de kerk vind ik het niet, maar daar of daar wel. Wat je in de kerk hoort, zou je ook daar of daar terug moeten vinden. De kerk wordt onderhouden door God. Het is Zijn bedoeling dat je Hem lief leert krijgen en daar gebruikt Hij zijn boodschappers (in refonederland zijn dat dominees of gelezen preken.) voor die in normaal Nederlands preken. Het Woord van God wordt gelezen en onderzocht en je leert eruit. Het is daarom erg jammer dat de kerkdiensten je niet aanspreken... daar is een reden voor, maar die kun je ook per PB delen hoor!

De tijd ontbreekt me om er verder op in te gaan. Als ik nog eens een aanvulling heb, zal ik die posten.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Passion

Bericht door Isala »

Fleurtje schreef:Ik vond het wel erg mooi, sprekender dan de meeste kerkdiensten die ik heb gehoord. Waar ik wel benieuwd naar ben... Wat is er dan zo fout aan? Dat begrijp ik nml nogsteeds niet...?? Groetjes Fleur
Mijn afkeer van de Passion ligt in zowel de muziek als in de acteurs.
De muziek is alleen horizontaal, en misschien is het een idee om eens een poplezing te volgen (nu weer actueel http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... o_1_983440) om er achter te komen welke boodschap er ook in zogenaamde onschuldige, horizontale muziek aanwezig is. Om deze muziek als vertolking van de Goddelijke boodschap in te zetten vind ik weerzinwekkend.
Daarnaast zijn de acteurs er open over hoe ze over de Heere Jezus denken, en laten dat ook overduidelijk in hun leven zien.
Het onvoorstelbare grote offer van de Zoon, en de liefde van de Vader, wordt als een groots werelds spektakelstuk neergezet. Als volksvermaak.


De stap van de Passion naar pop-kerkdiensten, is dan snel gemaakt.
Daar wordt binnen de setting van een kerkdienst het evangelie verkondigt via popmuziek, net als bij the Passion gebeurd.
Ik zie daarin geen verschil.
Ook dit vind ik afschuwelijk.
Hora est!
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Passion

Bericht door DDD »

@DIA: de discussie over de identiteit van het RD hoort misschien meer in een afzonderlijk draadje.

Ik vraag mij af of je kunt stellen dat er een is-gelijk-teken staat tussen daadwerkelijke evangelieverkondiging en activisme. In ieder geval zou ik graag een onderbouwing zien van het standpunt dat het RD in zijn beginjaren geen voorstander was van evangelisatie. Ik geloof daar namelijk vooralsnog niets van.

De discussie tussen de SRP en de RPCK ging overigens bij mijn weten niet over dit punt. En daarnaast is het op dit moment niet anders dan eerder, namelijk dat het RD zich in commentaar en hoofdredactie duidelijk profileert als spreekbuis van de rechterflank van de gereformeerde gezindte. De linkerflank van de GG kan er nog net mee door, maar de Gereformeerde Bond is echt een beetje een ondergeschoven kindje. Wat dat betreft begrijp ik je kritiek echt niet.

Ik begrijp wel dat ik volgens jou niet bij de juiste bevindelijken hoor, maar dat staat hier mijns inziens los van.
Plaats reactie