De macht van de zorgverzekeraar

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door CvdW »

Die mensen zijn er gelukkig ook nog, die geen verzekering hebben afgesloten.
Voor mij is dit een heel lastig onderwerp.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door Orchidee »

CvdW schreef:Die mensen zijn er gelukkig ook nog, die geen verzekering hebben afgesloten.
Voor mij is dit een heel lastig onderwerp.
Gelukkig? hoe gelukkig is dat om andere mensen op te laten draaien voor jou ziektekosten :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:
CvdW schreef:Die mensen zijn er gelukkig ook nog, die geen verzekering hebben afgesloten.
Voor mij is dit een heel lastig onderwerp.
Gelukkig? hoe gelukkig is dat om andere mensen op te laten draaien voor jou ziektekosten :quoi
Dat gebeurt toch juist bij wel verzekeren?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door Orchidee »

Als ik geen zorgverzekering heb, moet ik aankloppen bij familie of diaconie.
Mijn familie zou niet de kosten kunnen opbrengen die ik de afgelopen jaren heb gemaakt en de diaconie ook niet.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door emigrant »

Het Zorginstituut opent voor 'gemoedsbezwaarden' een soort spaarrekening. Daaruit worden je declaraties terugbetaald.
Je moet het dus wel eerst voorschieten, maar als je zelf een potje hebt..... hoeft het niet via de diaconie.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door Terri »

emigrant schreef:Het Zorginstituut opent voor 'gemoedsbezwaarden' een soort spaarrekening. Daaruit worden je declaraties terugbetaald.
Je moet het dus wel eerst voorschieten, maar als je zelf een potje hebt..... hoeft het niet via de diaconie.
Maar dat is dan toch in principe hetzelfde? Of begrijp ik iets verkeerd?
Overigens mooie en ontroerende opmerking van @ Wim Anker.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door CvdW »

emigrant schreef:Het Zorginstituut opent voor 'gemoedsbezwaarden' een soort spaarrekening. Daaruit worden je declaraties terugbetaald.
Je moet het dus wel eerst voorschieten, maar als je zelf een potje hebt..... hoeft het niet via de diaconie.
Het wordt lastig als het om tonnen gaat en dat dit jaarlijks nodig is.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door mcgk »

CvdW schreef:
emigrant schreef:Het Zorginstituut opent voor 'gemoedsbezwaarden' een soort spaarrekening. Daaruit worden je declaraties terugbetaald.
Je moet het dus wel eerst voorschieten, maar als je zelf een potje hebt..... hoeft het niet via de diaconie.
Het wordt lastig als het om tonnen gaat en dat dit jaarlijks nodig is.
Maar dan vraag ik me af... Wat is dan nog het verschil tussen de diaconie of een Zorginstituut en een zorgverzekering? Alledrie instanties geven je geld na een declaratie.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:Mijn Koning - Geneesheer en Verzekeraar tegelijk - liet gisteren, bij monde van een van Zijn vertegenwoordigers - weten dat de premie gelijk blijft ondanks de verder opgelopen rekening in het afgelopen jaar.
Mooie posting, Wim! Ik stem er van harte mee in.

Ter verduidelijking, @Terri. De premie Zorgverzekeringswet wordt als bijdragevervangende heffing geheven en in een soort spaarpotje gedaan. De zorgkosten die niet hoger zijn dan dat tegoed, kunnen gedeclareerd worden. Het is dus geen verzekering, want als je zorgkosten hoger zijn kun je uiteraard niets uit het potje halen.
Het oude systeem was eerlijker in mijn visie, en ook duidelijker: niet verzekerd, dan zelf zorgkosten betalen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door eilander »

mcgk schreef:Maar dan vraag ik me af... Wat is dan nog het verschil tussen de diaconie of een Zorginstituut en een zorgverzekering? Alledrie instanties geven je geld na een declaratie.
Als dit een oprechte vraag is, wil ik er best antwoord op geven.

Anders zou ik zeggen: denk er nog even over na. Als er inderdaad geen verschil was, zou iemand die verzekerd was, erg dom zijn. Dan kun je gewoon je declaratie opsturen naar de diaconie en geld ontvangen... en lekker geen premie betalen.
Nogmaals: denk er dan even over na vóór je dit soort dingen zegt.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door emigrant »

Een diaconie kan vaak ook helpen bij psychische klachten en je pastoraal (blijven) begeleiden. Dat doen zorginstituut en verzekering niet.
Om maar bij Wim Anker aan te sluiten.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door mcgk »

eilander schreef:
mcgk schreef:Maar dan vraag ik me af... Wat is dan nog het verschil tussen de diaconie of een Zorginstituut en een zorgverzekering? Alledrie instanties geven je geld na een declaratie.
Als dit een oprechte vraag is, wil ik er best antwoord op geven.

Anders zou ik zeggen: denk er nog even over na. Als er inderdaad geen verschil was, zou iemand die verzekerd was, erg dom zijn. Dan kun je gewoon je declaratie opsturen naar de diaconie en geld ontvangen... en lekker geen premie betalen.
Nogmaals: denk er dan even over na vóór je dit soort dingen zegt.
Vanwaar toch die slachtofferrol? Mijn vraag was echt oprecht, als je voor zo'n principiele keuze staat kan en wil je dat toch uitleggen? In mijn gemeente en omgeving zijn geen gemoedsbezwaarde refo's, dat leeft in BhP gemeenten niet terwijl niet-vaccineren nog wel sporadisch voorkomt. Heb om eerlijk te zijn er ook nog bijna nooit over gehoord, ik wist ook niet dat deze mensen er ook op dit forum waren. Daarom de oprechte vraag wat het echte verschil is tussen verzekering of een instituut wat voor gemoedsbezwaarden is. Dat een diaconie je op een andere manier helpt bedacht ik zelf ook, maar dat is geen principieel verschil om o.g.v. de Bijbel dan gemoedsbezwaard te zijn. Dus ik ben gewoon benieuwd naar die redenatie, op digibron kon ik er weinig over vinden behalve de voorzienigheid maar ook dan kon ik geen verschil bedenken tussen een stichting of een verzekeraar, in beiden wordt geld ingebracht en bij een declaratie weer uitgekeerd. Tot zover mijn oprechte vraagverantwoording......
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door Zita »

mcgk schreef:
eilander schreef:
mcgk schreef:Maar dan vraag ik me af... Wat is dan nog het verschil tussen de diaconie of een Zorginstituut en een zorgverzekering? Alledrie instanties geven je geld na een declaratie.
Als dit een oprechte vraag is, wil ik er best antwoord op geven.

Anders zou ik zeggen: denk er nog even over na. Als er inderdaad geen verschil was, zou iemand die verzekerd was, erg dom zijn. Dan kun je gewoon je declaratie opsturen naar de diaconie en geld ontvangen... en lekker geen premie betalen.
Nogmaals: denk er dan even over na vóór je dit soort dingen zegt.
Vanwaar toch die slachtofferrol? Mijn vraag was echt oprecht, als je voor zo'n principiele keuze staat kan en wil je dat toch uitleggen? In mijn gemeente en omgeving zijn geen gemoedsbezwaarde refo's, dat leeft in BhP gemeenten niet terwijl niet-vaccineren nog wel sporadisch voorkomt. Heb om eerlijk te zijn er ook nog bijna nooit over gehoord, ik wist ook niet dat deze mensen er ook op dit forum waren. Daarom de oprechte vraag wat het echte verschil is tussen verzekering of een instituut wat voor gemoedsbezwaarden is. Dat een diaconie je op een andere manier helpt bedacht ik zelf ook, maar dat is geen principieel verschil om o.g.v. de Bijbel dan gemoedsbezwaard te zijn. Dus ik ben gewoon benieuwd naar die redenatie, op digibron kon ik er weinig over vinden behalve de voorzienigheid maar ook dan kon ik geen verschil bedenken tussen een stichting of een verzekeraar, in beiden wordt geld ingebracht en bij een declaratie weer uitgekeerd. Tot zover mijn oprechte vraagverantwoording......
Het verwijt dat Eilander in de slachtofferrol duikt, vind ik totaal onterecht.
Er zijn zo'n 5000 gemoedsbezwaarden in Nederland. Dat zijn allemaal reformatorische christenen. En dit forum is ook voor reformatorische christenen. Niet zo verbazingwekkend dat je ze dus hier zult vinden.
Wat het Zorginstituut betreft: voor zover ik het begrepen heb, mag het niet zo zijn dat je om financiële redenen zou kunnen zeggen dat je gemoedsbezwaard bent, om zo onder de premies uit te komen. Je betaalt dus een gelijk bedrag aan het Zorginstituut. Dat gaat in een spaarpot, en vanuit die spaarpot worden de rekeningen betaald. Maar in tegenstelling tot een verzekering geldt hier dat als je spaarpotje leeg is, je niets meer krijgt. Je krijgt dus nooit meer uitgekeerd dan je hebt ingelegd, en er is geen sprake van het spreiden van risico. Je draagt het financiële risico volledig zelf.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door ejvl »

In principe is het zorginstituut gelijk aan een spaarrekening op een bank.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door Ezen »

Iemand die niet verzekerd is zou dat eigenlijk voor zich moeten houden.
Bij ziekte niet naar de diaconie of Onesiaforus, maar het gewoon stilhouden en vertrouwen op een goede uitkomst.
declareren kan natuurlijk al helemaal niet als je zelf nog geld genoeg hebt.
Spitten en niet moe worden.
Plaats reactie