De macht van de zorgverzekeraar

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door eilander »

Ik vind het helemaal prima om hier vragen over te beantwoorden. Eerst nog dit: je stelt dat er geen mensen in jouw omgeving gemoedsbezwaard zijn. Dat zou kunnen natuurlijk, maar ik denk dat in mijn omgeving ook erg weinig mensen ervan weten.

Iets persoonlijks: ik heb het van huis uit meegekregen, dat bepaalt ook je eigen standpunt. Het is een standpunt waarin ik vroeger wel wat scherper stond dan nu. Ik kan me ook goed voorstellen dat iemand er anders over denkt, zeker in deze tijd. Toch heb ik nooit kunnen besluiten om dit te veranderen, omdat ik alleen maar kan zeggen dat de Heere al die jaren goed heeft gezorgd voor ons. Geen bijzondere verhalen ofzo, het was bij ons meer “Eer zij roepen, zal Ik antwoorden”. Voor onszelf zijn het wel bijzondere verhalen.

Ter geruststelling van sommigen: er is ook geen diaconie bij te pas gekomen. Ik vind dit overigens een hele goede instelling die ook op een verantwoorde manier gebruikt mag worden. Doorgaans gebeurt dit ook, is mijn ervaring. Het is jammer als dit soort discussies aangegrepen worden om de excessen (die er ook zijn, dat geloof ik ook wel) breed uit te meten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door Mara »

eilander schreef:Toch heb ik nooit kunnen besluiten om dit te veranderen, omdat ik alleen maar kan zeggen dat de Heere al die jaren goed heeft gezorgd voor ons. Geen bijzondere verhalen ofzo, het was bij ons meer “Eer zij roepen, zal Ik antwoorden”. Voor onszelf zijn het wel bijzondere verhalen.

Ter geruststelling van sommigen: er is ook geen diaconie bij te pas gekomen. Ik vind dit overigens een hele goede instelling die ook op een verantwoorde manier gebruikt mag worden. Doorgaans gebeurt dit ook, is mijn ervaring. Het is jammer als dit soort discussies aangegrepen worden om de excessen (die er ook zijn, dat geloof ik ook wel) breed uit te meten.
Ik was altijd diep onder de indruk als ik de verhalen hoorde over uitredding. Mijn opa en oma waren niet verzekerd, mijn opa raakte werkeloos en wilde toen ook niet naar de diaconie (bijstand e.d. bestond toen nog niet).
Ook hebben wij een predikant gekend die niet verzekerd was en geopereerd moest worden. Dat wist verder niemand, maar het bedrag lag precies voor hem klaar in een enveloppe, toen hij nog ergens gepreekt had. Het zat in de binnenzak van zijn jas.
Hij vertelde dat naderhand.
Daar lijkt men anno 2016 te nuchter voor te zijn geworden.
Ik denk dat DIA dat ook wel kent, dat er gebeden werd voor een naald en draad, omdat er geen dubbeltje meer in huis was en de vrouw kleding naaide voor de rijke dames. Maar die betaalden achteraf.
Die afhankelijkheid kennen weinigen meer. We werken voor ons geld en dus hebben we er recht op.
Op dankdag werd ons dat toch nog eens voorgehouden. Ons geld is niet van ons, maar we hebben het gekregen van de Heere en dienen we er ook mee om te gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door Mara »

Hoe toepasselijk, dit bericht in de Telegraaf en ongetwijfeld ook in de andere kranten:
UTRECHT - Meer dan driekwart van de zorgverleners in Nederland die met zorgverzekeraars een contract afsluiten kan door beperkende voorwaarden van die verzekeraars niet de zorg verlenen die zij als professional nodig achten.

Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond en de VvAA, de ledenorganisatie en dienstverlener voor medici, paramedici, medisch studenten en werknemers in zorginstellingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door mcgk »

eilander schreef:Ik vind het helemaal prima om hier vragen over te beantwoorden. Eerst nog dit: je stelt dat er geen mensen in jouw omgeving gemoedsbezwaard zijn. Dat zou kunnen natuurlijk, maar ik denk dat in mijn omgeving ook erg weinig mensen ervan weten.

Iets persoonlijks: ik heb het van huis uit meegekregen, dat bepaalt ook je eigen standpunt. Het is een standpunt waarin ik vroeger wel wat scherper stond dan nu. Ik kan me ook goed voorstellen dat iemand er anders over denkt, zeker in deze tijd. Toch heb ik nooit kunnen besluiten om dit te veranderen, omdat ik alleen maar kan zeggen dat de Heere al die jaren goed heeft gezorgd voor ons. Geen bijzondere verhalen ofzo, het was bij ons meer “Eer zij roepen, zal Ik antwoorden”. Voor onszelf zijn het wel bijzondere verhalen.

Ter geruststelling van sommigen: er is ook geen diaconie bij te pas gekomen. Ik vind dit overigens een hele goede instelling die ook op een verantwoorde manier gebruikt mag worden. Doorgaans gebeurt dit ook, is mijn ervaring. Het is jammer als dit soort discussies aangegrepen worden om de excessen (die er ook zijn, dat geloof ik ook wel) breed uit te meten.
Bedankt voor je antwoord. Hoewel ik zelf andere keuzes maak die mijns inziens Bijbels gebaseerd zijn, vind ik het mooi dat jij en anderen een andere keuzes maken. Het getuigd van een groot vertrouwen op onze Koning. Ik neem aan dat het voor alle verzekeringen geld en niet alleen voor de zorg (inboedel, auto etcetera) of heb ik dat mis? Nog een enkele vraag: bij niet winstgerichte zorgverzekeraars werkt het systeems simpelgezegd dat alle leden/klanten jaarlijks geld inleggen. Dit geld wordt op een grote hoop gegooid en de mensen in nood worden weer vanuit dit geld geholpen. Is er een bepaald bezwaar/Bijbeltekst op dit systeem of heeft het meer te maken met het afhankelijk zijn van de wil en de zorg van de Heere i.p.v. een menselijk systeem?
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door Ezen »

Geen enkele zorgverzekeraar is winstgericht. Dat ze soms toch winst maken is nodig. Een paar jaar geleden moest van de toezichtcommissie reserves worden gebouwd, omdat ze die te weinig hadden. Toen zag je enorme winsten. Die vormen een buffer.
Diaconieën hebben ook zo'n buffer, zo moet je het zien.

Over wel of niet verzekerd: er is geen verschil hoe de Koning werkt. Voor de ene doet Hij dat via de verzekering en voor de ander meer rechtsstreeks. Als we maar dankbaar zijn.
Spitten en niet moe worden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door refo »

Vroeger hadden gemoedsbezwaarde mensen bij ziekte soms enorme aftrekposten voor de inkomstenbelasting. Tegenwoordig is dat niet meer zo.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door Posthoorn »

Ezen schreef:Geen enkele zorgverzekeraar is winstgericht.
Zou je denken? :huhu
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door Ezen »

Ik zeg ze maken wel winst, maar die wordt altijd gebruikt in een volgend jaar.
Er is een jaar geweest met veel winst omdat dat moest. Dit jaar maken alle zorgverzekeraars verlies.
Spitten en niet moe worden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door Posthoorn »

Ezen schreef:Ik zeg ze maken wel winst, maar die wordt altijd gebruikt in een volgend jaar.
Er is een jaar geweest met veel winst omdat dat moest. Dit jaar maken alle zorgverzekeraars verlies.
Ik geloof er niks van.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door Ezen »

Hier heb je een krantenbericht over deze zaak:
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/04/28/ve ... 5-a1330289
Spitten en niet moe worden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door eilander »

mcgk schreef:
eilander schreef:Ik vind het helemaal prima om hier vragen over te beantwoorden. Eerst nog dit: je stelt dat er geen mensen in jouw omgeving gemoedsbezwaard zijn. Dat zou kunnen natuurlijk, maar ik denk dat in mijn omgeving ook erg weinig mensen ervan weten.

Iets persoonlijks: ik heb het van huis uit meegekregen, dat bepaalt ook je eigen standpunt. Het is een standpunt waarin ik vroeger wel wat scherper stond dan nu. Ik kan me ook goed voorstellen dat iemand er anders over denkt, zeker in deze tijd. Toch heb ik nooit kunnen besluiten om dit te veranderen, omdat ik alleen maar kan zeggen dat de Heere al die jaren goed heeft gezorgd voor ons. Geen bijzondere verhalen ofzo, het was bij ons meer “Eer zij roepen, zal Ik antwoorden”. Voor onszelf zijn het wel bijzondere verhalen.

Ter geruststelling van sommigen: er is ook geen diaconie bij te pas gekomen. Ik vind dit overigens een hele goede instelling die ook op een verantwoorde manier gebruikt mag worden. Doorgaans gebeurt dit ook, is mijn ervaring. Het is jammer als dit soort discussies aangegrepen worden om de excessen (die er ook zijn, dat geloof ik ook wel) breed uit te meten.
Bedankt voor je antwoord. Hoewel ik zelf andere keuzes maak die mijns inziens Bijbels gebaseerd zijn, vind ik het mooi dat jij en anderen een andere keuzes maken. Het getuigd van een groot vertrouwen op onze Koning. Ik neem aan dat het voor alle verzekeringen geld en niet alleen voor de zorg (inboedel, auto etcetera) of heb ik dat mis?


Het geldt voor alle verzekeringen inderdaad.
mcgk schreef:Nog een enkele vraag: bij niet winstgerichte zorgverzekeraars werkt het systeems simpelgezegd dat alle leden/klanten jaarlijks geld inleggen. Dit geld wordt op een grote hoop gegooid en de mensen in nood worden weer vanuit dit geld geholpen. Is er een bepaald bezwaar/Bijbeltekst op dit systeem of heeft het meer te maken met het afhankelijk zijn van de wil en de zorg van de Heere i.p.v. een menselijk systeem?
Een belangrijk bezwaar is dat de financiële nood die je in Gods voorzienigheid krijgt opgelegd, verdeelt over alle leden in zo'n systeem. Dus het is een combinatie van beide.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door Mara »

Ezen schreef:Ik zeg ze maken wel winst, maar die wordt altijd gebruikt in een volgend jaar.
Er is een jaar geweest met veel winst omdat dat moest. Dit jaar maken alle zorgverzekeraars verlies.
Dankzij hoge winsten zijn de reservepotjes van zorgverzekeraars de afgelopen jaren sterk toegenomen. Zo zijn de financiële buffers tussen 2011 en 2014 maar liefst zes miljard euro meer dan voorheen. Door verscherpte Europese regelgeving moeten zorgverzekeraars flinke financiële buffers opbouwen om de financiële gezondheid op de langere termijn te waarborgen.

Een groot deel van de reserve is een overschot op de begroting en kan worden gebruikt om de zorgpremie te drukken. Zorgverzekeraars hebben echter zoveel winst gemaakt dat zij 8,48 miljard euro meer in kas hebben dan vereist is door De Nederlandsche Bank (DNB), meldt Zorgkiezer.
http://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekerin ... -8-miljard
Waar is die 8 miljard dan gebleven?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door refo »

Heb je gezien dat het bericht vol slordige fouten staat? Het is dus niet waar. Net als die lui van het zorgfonds kletskoekcijfers hanteert.
Zorgverz. geven helemaal geen miljarden uit aan marketing.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Heb je gezien dat het bericht vol slordige fouten staat? Het is dus niet waar. Net als die lui van het zorgfonds kletskoekcijfers hanteert.
Zorgverz. geven helemaal geen miljarden uit aan marketing.
'Zorg' en 'winst' horen niet bij elkaar. Wat dat betreft is het www.nationaalzorgfonds.nl een goed initiatief!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De macht van de zorgverzekeraar

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
refo schreef:Heb je gezien dat het bericht vol slordige fouten staat? Het is dus niet waar. Net als die lui van het zorgfonds kletskoekcijfers hanteert.
Zorgverz. geven helemaal geen miljarden uit aan marketing.
'Zorg' en 'winst' horen niet bij elkaar. Wat dat betreft is het http://www.nationaalzorgfonds.nl een goed initiatief!

Dat is een initiatief van de SP die terug willen naar de tijd van het ziekenfonds. Zullen de zorgkosten weer sterk gaan stijgen.Slecht plan!
Het huidige model heeft een kostendempend effect gehad. Mensen moeten opgevoed worden om niet met elk pijntje,verkoudheidje enz. een beroep te doen op een zorgverlener.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie