Wist je dat...

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:
Delftenaar schreef:
helma schreef:Door het https filter wordt er veel meer tegengehouden dan zonder. Via https was er heel veel gewoon zichtbaar. Teveel, vonden wij.
Ja, daarom is het https-filter erg fijn.
Maar ook allerlei onschuldige dagelijkse dingen, zoals het nakijken van de reisgegevens van de ov-chipkaart, komen niet door het https-filter heen. Ook niet na herhaaldelijk klagen bij de provider. En het is wel knellend als dat soort dagelijkse zaken niet meer kunnen.
Ik kon bepaalde dingen voor mijn werk niet meer doen. Toen hield het op en heb ik het filter maar weer uitgezet.
Hopelijk zijn over niet al te lang de kinderziektes eruit. Dan wil ik het best weer proberen.
Hier hetzelfde. De meest gewone pagina's worden tegenwoordig geblokkeerd. Ik bedoel dus een Solcon filter welteverstaan.
Ik heb kliksafe en ben dik tevreden
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door eilander »

samanthi schreef:Ik heb kliksafe en ben dik tevreden
Wij ook.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Ouddorp »

Wist je dat.... ook in de jaren '30 er al liggingsverschillen waren binnen de Gereformeerde Gemeenten (altijd al geweest waarschijnlijk)? Ik las het boek 'In de houten broek', waarin twee auteurs kerkdiensten bezoeken en verhalen over de bijzonderheden in de diensten. Het boek is uit 1940.

Er staan ook een hoofdstuk in over een bezoek aan de Boezemsingelkerk. In dit verhaal wordt een oud boertje opgevoerd van Flakkee of Zeeland, die zich verbaasd over 'de wapperende kleurige japonnen van de dames en de lichte zoomerbroeken van de heren'. Deze boer vroeg zag af of hij wel echt in de kerk van ds. Kersten was beland of in een willekeurige Hervormde of Gereformeerde Kerk. Erg grappig om te lezen ;)
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Jazeker. Al zijn verschillen in stijl nog geen liggingsverschillen.

Ik denk dat tot aan de komst van het RD er veel meer stijl- en liggingsverschillen waren in de GG dan nu. Ik las net dat in de jaren dertig de zoon van ds. G.H. Kersten op skivakantie ging in Zwitserland. Terwijl er nu predikanten zijn die dat werelds vinden. Zo zie je maar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door refo »

Ouddorp schreef:Wist je dat.... ook in de jaren '30 er al liggingsverschillen waren binnen de Gereformeerde Gemeenten (altijd al geweest waarschijnlijk)? Ik las het boek 'In de houten broek', waarin twee auteurs kerkdiensten bezoeken en verhalen over de bijzonderheden in de diensten. Het boek is uit 1940.

Er staan ook een hoofdstuk in over een bezoek aan de Boezemsingelkerk. In dit verhaal wordt een oud boertje opgevoerd van Flakkee of Zeeland, die zich verbaasd over 'de wapperende kleurige japonnen van de dames en de lichte zoomerbroeken van de heren'. Deze boer vroeg zag af of hij wel echt in de kerk van ds. Kersten was beland of in een willekeurige Hervormde of Gereformeerde Kerk. Erg grappig om te lezen ;)
In klagen gaan de dagen. Ds Kersten klaagt de preek uit.

Ja, pas ook nog gelezen. Er is nog een boek: 'Opnieuw in de houten broek'. Dat dateert van 1959.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jeremiah »

DDD schreef:Jazeker. Al zijn verschillen in stijl nog geen liggingsverschillen.

Ik denk dat tot aan de komst van het RD er veel meer stijl- en liggingsverschillen waren in de GG dan nu. Ik las net dat in de jaren dertig de zoon van ds. G.H. Kersten op skivakantie ging in Zwitserland. Terwijl er nu predikanten zijn die dat werelds vinden. Zo zie je maar.
J. W. ?
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Curie »

DDD schreef:Jazeker. Al zijn verschillen in stijl nog geen liggingsverschillen.

Ik denk dat tot aan de komst van het RD er veel meer stijl- en liggingsverschillen waren in de GG dan nu. Ik las net dat in de jaren dertig de zoon van ds. G.H. Kersten op skivakantie ging in Zwitserland. Terwijl er nu predikanten zijn die dat werelds vinden. Zo zie je maar.
En wie zegt dat ds. G.H. Kersten het daarmee eens was en het niet werelds vond? Wat een zoon doet, zegt volgens mij niets over de mening van de vader.
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Niemand zegt dat. Maar het was wel grappig om te lezen. En ik ben heel benieuwd of daar iets over bekend is. Juist omdat ik inderdaad hoorde dat er predikanten zijn die ski-vakanties niet vinden deugen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Wandelende »

Wist je dat niet alleen predikanten bezwaar hebben tegen ski-vakanties?
Er zijn zelfs verhuurders die in hun advertenties in christelijke bladen hun website-naam aanpassen om het woord "wintersport" er niet in voor te laten komen.
(~)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mara »

Wandelende schreef:Wist je dat niet alleen predikanten bezwaar hebben tegen ski-vakanties?
Er zijn zelfs verhuurders die in hun advertenties in christelijke bladen hun website-naam aanpassen om het woord "wintersport" er niet in voor te laten komen.
Pffffffft.
Mag een mountainbike-vakantie dan wel?
Of een kayak-vakantie.
:jongle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef:Wist je dat niet alleen predikanten bezwaar hebben tegen ski-vakanties?
Er zijn zelfs verhuurders die in hun advertenties in christelijke bladen hun website-naam aanpassen om het woord "wintersport" er niet in voor te laten komen.
Pffffffft.
Mag een mountainbike-vakantie dan wel?
Of een kayak-vakantie.
:jongle
Mountainbike vast wel. HGJB en Koers bieden er kampen voor de jeugd in aan.
Kayak-vakantie > Gat in de markt.
Wist je ook al dat ik het ook onzin vind? Maar het is helaas wel de realiteit.
(~)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door samanthi »

Wandelende schreef:
Mara schreef:
Wandelende schreef:Wist je dat niet alleen predikanten bezwaar hebben tegen ski-vakanties?
Er zijn zelfs verhuurders die in hun advertenties in christelijke bladen hun website-naam aanpassen om het woord "wintersport" er niet in voor te laten komen.
Pffffffft.
Mag een mountainbike-vakantie dan wel?
Of een kayak-vakantie.
:jongle
Mountainbike vast wel. HGJB en Koers bieden er kampen voor de jeugd in aan.
Kayak-vakantie > Gat in de markt.
Wist je ook al dat ik het ook onzin vind? Maar het is helaas wel de realiteit.
ik zie wel dat mensen het leven afromen, toch zou ik zeggen dat iedereen kan weten of voelen of iets kan of niet. Als je alles uit het leven wil halen wat er in zit lijkt dat me niet egt Bijbels, aan de andere kant is ontspannen mi niet verkeerd, gaat het hier niet net als bij alles wat wel doen. Doe het al ter ere God.
Ja je kunt de simpelste dingen ter ere God doen.
Ook eten drinken werken en ontspannen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Dodo »

Er wordt rose chocola ontwikkeld... Jum!
https://www.ad.nl/lifestyle/na-puur-mel ... ~af048414/
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Vorst »

Ben benieuwd! Lijkt me lekker.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Curie schreef:
DDD schreef:Jazeker. Al zijn verschillen in stijl nog geen liggingsverschillen.

Ik denk dat tot aan de komst van het RD er veel meer stijl- en liggingsverschillen waren in de GG dan nu. Ik las net dat in de jaren dertig de zoon van ds. G.H. Kersten op skivakantie ging in Zwitserland. Terwijl er nu predikanten zijn die dat werelds vinden. Zo zie je maar.
En wie zegt dat ds. G.H. Kersten het daarmee eens was en het niet werelds vond? Wat een zoon doet, zegt volgens mij niets over de mening van de vader.
Ik heb de opkomst van het RD bewust meegemaakt, en wat u hier zegt is meer het tegengestelde. De gereformeerde gezindte bestond nog voornamelijk uit 'kleine luyden', en studederen was er voor de meesten niet bij. Het was een stil groepje, dat af en toe in het nieuws kwam met polio-epidemieën en dergelijke. Juist het jaar dat het RD voor het eerst verscheen (1971) was er een polio-epidemie, waardoor dominee Dorsman in de toenmalige media werd afgeschilderd als een moordenaar. Dominee Dorsman is daarop ook overspannen geraakt.
Een van de eerste zaken die het RD aanpakte was hulp voor Staphorst, in Woord en Daad.
De rijen in gereformeerde gezindte waren meer gesloten. Vleugels waren er nauwelijks, zeker niet openbaar, die kwamen pas later openbaar. Het was ook een soort taboe om iets te zeggen over een predikant. De predikant werd meer beschouwd als van God Zelf gezonden. Er was meer onderwerping.
De jaren 60 zorgden voor een revolutie op velerlei terrein. Ook in de media, wat de oprichting van het RD noodzakelijk maakte. Er waren verschillende bijeenkomsten voor de krant verscheen. Eerst kregen we enkele voorlichtingsbladen gevolgd door enkele proefkranten. Op 1 april 1971 begon de daadwerkelijke uitgifte van de krant.
De jaren daarvoor waren tumultueus en revolutionair van karakter. Denk aan de provo-beweging, de kabouters, krakers, damslapers, stakers, vooral de felle toon van het toenmalige NVV die later fuseerde met het NKV tot FNV. Ook politiek waren er grote verschuivingen. De christelijke meerderheid werd in de jaren 60 voor het eerst een minderheid. En niet te vergeten de zogenaamde seksuele revolutie die wereldwijd plaats had, maar met name in West-Europa. De Gereformeerde kerken, die we toen wel neo-gereformeerd noemden, waren redelijk bijbelgetrouw, uitwendig dan. Onderhuids broeide daar heel veel. De kwestie Geelkerken werd weer aangehaald en Geelkerken werd gerehabiliteerd. Dat was het begin van de snelle val van de nu niet meer bestaande Gereformeerde kerken. Er speelden meer zaken: Het NBG verzorgde tot toen de Statenvertaling. Maar we kennen de geschiedenis. Het NBG was wel bereid om op verzoek de Statenvertaling te blijven uitgeven, maar dan zou die niet meer in Nederland worden gedrukt. In de vroege jaren 60 gaf dhr. Kooistra een alarm af. In heel Zwolle was geen Statenvertaling meer te koop, wat dan weer resulteerde in de oprichting van de Stichting te behoud van de Statenvertaling, de voorloper van de GBS. Dan zien we dus, alles overziend, dat juist de meeste ingrijpende zaken voor de gereformeerde gezindte kwamen nadat het RD was opgericht. We zouden zelfs kunnen spreken van 'de grote afval', waar ds. Van Haaren over sprak op een vergadering ter voorbereiding van het verschijnen van het RD. Deze rede is als brochure uitgegeven en is via Digibron nog na te lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie