Wist je dat...

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Vorst »

Hendrikus schreef:
huisman schreef: Niet eens. Vliegen is goedkoper geworden dankzij maatschappijen zoals Ryanair. Die hebben de luchtvaart een boost gegeven waar wij allemaal van profiteren.
Ondanks die scherpe beprijzing maakt Ryanair behoorlijk winst.
Over de rug van het personeel.
Maar afgezien daarvan, voor deze ene keer toch wel eens met huisman. ;)
Met alle respect voor de principiële keuze om niet te vliegen vanwege die lage tarieven, maar die vliegtuigen vliegen toch wel.
En over reisjes voor de fun kun je dan nog je hoofd schudden, maar met twee kinders die in het buitenland wonen ben ik best blij met de lage tarieven voor de vluchten. Vergeleken met de tijd van de blauwe luchtpostenveloppes is het tegenwoordig al een stuk makkelijker om contact te houden via Skype en zo, maar het is toch wel erg fijn als je er zo nu en dan eens even naar toe kunt, zónder dat je meteen je hypotheek hoeft op te rekken.
Ik snap dat je het prettig vindt goedkoop naar je kinderen te kunnen vliegen, maar het argument ' ze vliegen toch wel' vind ik niet zo sterk. Zo kan je alles goedpraten wat jou (niet persoonlijk) uitkomt.
* Kinderarbeid gebeurt toch, dus koop ik lekker goedkope kleren.
* De oceaan bevat bijna evenveel plastic als water, dus kan ik net zo goed niet mijn afval scheiden en netjes weggooien.
* Dat gat in de ozonlaag is er toch al, dus koop ik een achtcilinder met energielabel H.
* Etc.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Het zal duidelijk zijn dat ik vind dat (directe) belasting een heel adequaat sturingsinstrument is. Dat er ook onterechte mechanismen voorkomen, doet daar mijns inziens niet aan af.

Dus wat mij betreft mogen vliegreizen met 60 procent BTW worden belast, uiteraard in Europees verband.
Helemaal eens.
Lekker makkelijk. Belast waar ik geen gebruik van maak. :bobo
Vliegen is juist voor iedereen bereikbaar geworden en dat zie ik als winst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Het zal duidelijk zijn dat ik vind dat (directe) belasting een heel adequaat sturingsinstrument is. Dat er ook onterechte mechanismen voorkomen, doet daar mijns inziens niet aan af.

Dus wat mij betreft mogen vliegreizen met 60 procent BTW worden belast, uiteraard in Europees verband.
Helemaal eens.
Lekker makkelijk. Belast waar ik geen gebruik van maak. :bobo
Vliegen is juist voor iedereen bereikbaar geworden en dat zie ik als winst.
Volgens mij horen de mensen niet thuis in de lucht. :hum Vliegen is ontzettend milieuvervuilend. En ik zie ook niet in waarom mensen voor hun plezier van hot naar haar moeten vliegen.
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Het zal duidelijk zijn dat ik vind dat (directe) belasting een heel adequaat sturingsinstrument is. Dat er ook onterechte mechanismen voorkomen, doet daar mijns inziens niet aan af.

Dus wat mij betreft mogen vliegreizen met 60 procent BTW worden belast, uiteraard in Europees verband.
Helemaal eens.
Lekker makkelijk. Belast waar ik geen gebruik van maak. :bobo
Vliegen is juist voor iedereen bereikbaar geworden en dat zie ik als winst.
Ik denk dat ik en zeker mijn omgeving juist relatief vaak vlieg. Maar dat wil nog niet zeggen dat dat ten koste moet gaan van andere mensen. De schade die het oplevert, moet gewoon gecompenseerd worden. Ik geloof niet in het ontzeggen van luxe ten bate van het milieu, maar wel in sturingsmechanismen vanuit de overheid.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door pierre27 »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Het zal duidelijk zijn dat ik vind dat (directe) belasting een heel adequaat sturingsinstrument is. Dat er ook onterechte mechanismen voorkomen, doet daar mijns inziens niet aan af.

Dus wat mij betreft mogen vliegreizen met 60 procent BTW worden belast, uiteraard in Europees verband.
Helemaal eens.
Lekker makkelijk. Belast waar ik geen gebruik van maak. :bobo
Vliegen is juist voor iedereen bereikbaar geworden en dat zie ik als winst.
Volgens mij horen de mensen niet thuis in de lucht. :hum Vliegen is ontzettend milieuvervuilend. En ik zie ook niet in waarom mensen voor hun plezier van hot naar haar moeten vliegen.
Haha, heerlijke reactie, kon zo uit de jaren '60 komen:). Het is gewoon een vervoermiddel, gemiddeld huishouden in Nederland is meer op te bezuinigen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Wandelende »

Accijns heeft zeker een remmende werking op het gebruik van bepaalde producten.

Vergelijk de tabaksconsumptie in aantal consumenten van de jaren '70 eens met anno 2017. Het is niet meer 'breed' geaccepteerd om te roken, wel is er een vaste kern overgebleven. Dit is overigens niet alleen terug te leiden op accijns, maar ook op voorlichtingen e.d.

Op brandstof heeft het veel minder een rennende werking op dat dit een 'verkapte' basisbehoefte is geworden voor veel consumenten. De prijselasticiteit van brandstof ligt veel lager dan die van tabak. Accijns op brandstof is dan ook eerder een melkkoe van de overheid te noemen.

En wat betreft BTW op vliegtickets is dit moeilijk te realiseren daar je altijd met internationale en mondiale afspraken (en dus verschillen) te maken hebt. Beter is om gebruik te maken het instrument van milieubelasting door deze verhoogd te heffen op de luchthaven waar een vliegtuig als basis gestationeerd is. Dit werkt indirect door in de prijzen voor tickets. Echter is altijd nodig om hier mondiale afspraken over te maken, want de internationale concurrentiepositie zullen veel landen vermoedelijk niet in gevaar willen brengen, door belasting te gaan heffen zonder dat hier mondiale afspraken over zijn gemaakt.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 22 nov 2017, 07:29, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Als deze afspraken Europees gemaakt worden, dan is dat naar mijn idee heel effectief. Er zullen misschien wat Spanjaarden overvaren naar Marokko, en wat mensen de trein nemen naar Engeland, maar verder is het toch ietwat te ingewikkeld om de afspraken omzeilen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Als deze afspraken Europees gemaakt worden, dan is dat naar mijn idee heel effectief. Er zullen misschien wat Spanjaarden overvaren naar Marokko, en wat mensen de trein nemen naar Engeland, maar verder is het toch ietwat te ingewikkeld om de afspraken omzeilen.
Ze zullen sowieso in breder verband gemaakt moeten worden als je daarvoor zou kiezen. Alleen versta je onder "Europees" de Europese Unie of Europa als geheel?
(~)
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Ik bedoelde de EU.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Het zal duidelijk zijn dat ik vind dat (directe) belasting een heel adequaat sturingsinstrument is. Dat er ook onterechte mechanismen voorkomen, doet daar mijns inziens niet aan af.

Dus wat mij betreft mogen vliegreizen met 60 procent BTW worden belast, uiteraard in Europees verband.
Helemaal eens.
Lekker makkelijk. Belast waar ik geen gebruik van maak. :bobo
Vliegen is juist voor iedereen bereikbaar geworden en dat zie ik als winst.
Ik denk dat ik en zeker mijn omgeving juist relatief vaak vlieg. Maar dat wil nog niet zeggen dat dat ten koste moet gaan van andere mensen. De schade die het oplevert, moet gewoon gecompenseerd worden. Ik geloof niet in het ontzeggen van luxe ten bate van het milieu, maar wel in sturingsmechanismen vanuit de overheid.
Jij wil dat vliegen weer voor de elite wordt.....60% BTW in Europees verband regelen is een voorstel van iemand die financieel en economisch geen hoogvlieger is. M.a.w. een onzinnig voorstel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Ik ben financieel en economisch geen hoogvlieger. Maar daarom is het nog geen onzinnig voorstel. Je weet net zo goed als ik, dat er genoeg deskundigen zijn die hetzelfde vinden. Het is een kwestie van politieke voorkeuren, niet van wel of geen gezond verstand. Vliegen zou altijd duurder moeten zijn dan de trein over dezelfde afstand is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik ben financieel en economisch geen hoogvlieger. Maar daarom is het nog geen onzinnig voorstel. Je weet net zo goed als ik, dat er genoeg deskundigen zijn die hetzelfde vinden. Het is een kwestie van politieke voorkeuren, niet van wel of geen gezond verstand. Vliegen zou altijd duurder moeten zijn dan de trein over dezelfde afstand is.
Feit: Vliegtuigen zijn in Europa goed voor 3% van alle uitstoot . Valt dus best mee dat vliegen.
Zelfs de vliegtaks van Groenlinks is een fractie van jouw 60%
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

GroenLinks pleit voor een nationale vliegtaks. Daar ben ik ook een voorstander van, maar in Europees verband is veel meer mogelijk.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Ik bedoelde de EU.
Dat dacht ik al aangezien het ongeveer de enige economische samenwerking is waar een dergelijke afspraak gemaakt zou kunnen worden.

Ik vind het hele denken over dergelijke belastingpercentages al verkeerd. Laat staan de ideeën die sommige politieke partijen daaruit voort laten vloeien.
(~)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door parsifal »

huisman schreef: Jij wil dat vliegen weer voor de elite wordt.....60% BTW in Europees verband regelen is een voorstel van iemand die financieel en economisch geen hoogvlieger is. M.a.w. een onzinnig voorstel.
60% lijkt me wat veel, maar waarom het allemaal precies onzinnig is weet ik niet. Het is vreemd dat een vliegreis minder belast wordt dan een treinreis. Als zaken in EU verband worden geregeld dan geef je sommige landen een betere concurrentiepositie (Ik denk dat je Zwitserland en Noorwegen wel kunt overhalen mee te doen, maar ik weet niet hoe het met het Verenigd Koninkrijk zit), maar het grootste deel van de vluchten is toch binnen de EU, dus uitwijken is niet echt een optie.

Misschien dat op zo'n manier ook sommige treintrajecten weer rendabel worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie